Zandmotor Kijkduin

Door: Rolfjes Reacties: 99 Hits: 16240
dom 15 June / 2011 / 14:51
Ann, waar staat er dat ik Rolfjes een eikel vind dan?:) Daar ging het me even om:)
Volgens mij heb je mijn eerste opmerking verkeerd opgevat en moeten we het daar bij laten.
Nogmaals top van Rolfjes dat hij de vraag stelt en jammer dat sommige eikeltjes niet van te voren nadenken over wat eventueel verboden is en gewoon maar doen.

Ik spreek regelmatig mensen aan op hun gedragingen op het water en veelal met succes. Jammer genoeg zijn er ook eikeltjes "of in jou bewoording zelfs lullen" die niet naar deze adviezen luisteren of gewoon ignorant spelen. Bijvoorbeeld een Stork die zegt ik was er laatst aan het varen maar heel duidelijk is het niet.
Moet het heel duidelijk zijn dan? Uit zijn post komt duidelijk naar boven dat hij wel weet hoe het zit maar dat aangezien het niet duidelijk is aangegeven en niemand direct gevaarlijk deed het allemaal wel mee valt. (als je de mannetjes op de motor fotos kan zien maken dan ben je altijd te dicht bij:P)
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

Ann 15 June / 2011 / 14:59
lief dat je je zorgen maakt om mijn hart ..maar het gaat goed...ik zit niet zo achter de PC...dont you worry..wilde gewoon wat zeggen over de manier van aanspreken (of je je aangesproken voelt of niet)(shit wat ben ik eigenwijs, sorry mannen )
whahaha...ja ik vind eigenwijze eikeltjes (= mensen die na meerdere waarschuwingen het voor andere verpesten) idd lulllen...ik ben ook eigenwijs, (zal je niet zeggen he? hahaha ) maar luister wel als ik anderen zou benadelen.

ik heb nu (denk ik/hoop ik) mijn punt gemaakt, voor mij gaat het forum om geholpen te worden of anderen te helpen.

jatochofniet 15 June / 2011 / 15:07
Quote: Ann - 15 juni, 2011 (15:59)
lief dat je je zorgen maakt om mijn hart ..maar het gaat goed...ik zit niet zo achter de PC...dont you worry..wilde gewoon wat zeggen over de manier van aanspreken (of je je aangesproken voelt of niet)(shit wat ben ik eigenwijs, sorry mannen )whahaha...ja ik vind eigenwijze eikeltjes (= mensen die na meerdere waarschuwingen het voor andere verpesten) idd lulllen...ik ben ook eigenwijs, (zal je niet zeggen he? hahaha ) maar luister wel als ik anderen zou benadelen.ik heb nu (denk ik/hoop ik) mijn punt gemaakt, voor mij gaat het forum om geholpen te worden of anderen te helpen.

geeft niet, alle vrouwen zijn eigenwijs we zijn het wel gewendt...

jatochofniet had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 18 - 30 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Ann 15 June / 2011 / 16:41
Whahaha...jatochofniet???(dat alle vrouwen eigenwijs zijn)Is het hierbij duidelijk en storen we niet meer aan elkaar...GroetjesN

Rolfjes 15 June / 2011 / 16:49
Vrede, eind goed al goed!

(en morgen maar weer naar Kijkduin om eens lekker een avondje te gaan kwallen vissen!!!)
Core Riot XR³ 7m² // Core Riot XR² 10m² // Core Fusion

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

jatochofniet 15 June / 2011 / 20:37
@Ann: Haha Ik heb me uberhaubt niet aan je gestoord hoor.....

morgen waarschijnlijk ook present op Kijkduin........

jatochofniet had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 18 - 30 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Ann 15 June / 2011 / 20:52
Gelukkig....me happy...WhahaVeel plezier mannen morgen op kijkduin...ik wijk uit naar Wijk aan Zee...ff wat anders

jatochofniet 16 June / 2011 / 09:49
Verrader!

Rolfjes 16 June / 2011 / 11:35
Jatochofniet? wat voor kites vaar je?

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

Ann 16 June / 2011 / 11:41
whahaha ofNIET!!! ...nee jongens EIGENWIJS (is geen verrader )....

jatochofniet 16 June / 2011 / 12:04
RPM's

Ben er vanavond denk ik rond 19:00 ofzo...

Rolfjes 16 June / 2011 / 20:02
Prima sessie, was jij er nog?? Heb twee RPM's voorbij zien knallen xD

jatochofniet 16 June / 2011 / 20:14
Haha ja ik was er nog, ik heb jou volgens mij ook nog wel zien varen maar volgens mij ging jij al vrij snel weg toen ik kwam of niet?

Rolfjes 16 June / 2011 / 21:06
Could be, was met twee beginnende kiters, maar voor hen was het wat extreem !!! Dus na anderhalf uur was het wel welletjes xD

johndoe 13 July / 2011 / 22:52
De zandmotor is een gruwelijk aantrekkelijke spot en ik kan het niet laten hem/haar(?) van alle kanten te bekijken (NOZW).
Mijn minder ervaren vrienden starten steevast zuidwaarts van de bewuste gele boei (ofwel links, vanaf strand naar de zee kijkend).
De golven zijn wat minder, je hebt een extra zandrug waar je op kunt stranden, ideaal!

Geregeld komt men in de knoei, ook voorbij het hek, in het no-go-gebied. De politie, brandweer, handhaving rijkswaterstaat, zijn allemaal supertolerant. En vandaag kreeg eentje zelfs de hitch-of-shame: Gestrande kiter met gescheurde kite werd door de politiejeep met z'n spullen langs het hek upwind gereden naar z'n tas met snickers en biertjes.

De goede sfeer willen we natuurlijk NIET verpesten!!

Dan is communicatie belangrijk. Maar we moeten ook weten hoe het echt zit!
Op de zandmotorsite http://www.dezandmotor.nl/nl-NL/de-zandmotor/vraag-en-antwoord/55-zwemveiligheid.html#q57
staat "Afsluiting werkterrein op zee. Ook de zee ter plaatse van de aanleglocatie is afgesloten gebied. In zee liggen in zee liggen zwart-gele kardinale boeien die het afgesloten gebied markeren. Schepen en watersporters moeten een afstand van 150 meter tot deze afzetting houden." en "Zwemverbod. De provincie Zuid Holland heeft een zwemverbod ingesteld voor de kuststrook ten zuiden van de strandslag Schelpenpad en ten noorden van de strandslag Watertoren. "

Nou lijkt het me veilig aan te nemen dat kiters vallen onder zwemmers, dus wat we doen mag gewoon niet.

Aan de andere kant heb ik zelf OOK de zandspuitboot bezig gezien pal voor de officiele kitespot (te herkennen aan de borden op het strand "pas op! kitesurfers" (oid). En dat was meer dan 150 meter van de gele boei, en ook ten noorden (of in ieder geval "rechts" ) van de gele boei.
Trouwens, de eerdere opmerking dat je door die gele boei niet vanaf de kitespot zou mogen starten klopt volgens mij niet, want 150m is niet heel veel.

Ik vind, de mannen doen een fantastische job met die zandmotor, en deze lastig communiceerbare regeltjes zou de zandspuitboot niet moeten mogen beperken. Misschien is het een kewle trick om onder die "rainbow" door te borden, maar iemand die z'n leven lief is wil toch ver bij zo'n boot uit de buurt blijven.

Ik heb het idee dat er een tolerante sfeer heerst, en daarvoor dank ik de betreffende autoriteiten.
Ik denk dat dat komt doordat de problemen kleinschalig zijn, en ik hoop dat het niet ineens omslaat.
Vermoedelijk wordt de spot na 31 oktober vrijgesteld, en proberen ze de overgang soepel te laten verlopen.

Toch, als ik hoor over de verhalen van de bekeuringen op Oostvoorne....

Het is een rare situatie: De spot is aantrekkelijk, de autoriteiten zijn vriendelijk, maar wat we doen mag niet...
Mis ik iets?

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Rolfjes 22 July / 2011 / 17:56
Update:

Bron: Surfabc

Stand van zaken Pilot Zandmotor
Zoals jullie wellicht al hebben gezien zijn de werkzaamheden aan de haak van Pilot Zandmotor (ter hoogte van Ter Heijde) grotendeels afgerond. Op dit moment is er ongeveer 19,5 miljoen kuub zand gestort in de het schiereiland en de twee onderwatersuppleties van de Zandmotor DeltaDuin. Mede door het goede weer van de afgelopen maanden kon voortvarend gewerkt worden aan de aanleg. De komende periode wordt nog gewerkt aan de zuidelijke onderwatersuppletie en wordt het schiereiland ingericht met genummerde strandpalen. Daarnaast komen er onder meer een uitkijkpunt en een Argusmast (onderzoeksstation) op de Zandmotor. Voor meer informatie zie www.zandmotor.nl.

Het werkterrein op zee is weer toegankelijk voor watersporten en schepen. Zoals aangegeven wordt nog wel gewerkt aan de zuidelijke onderwatersuppletie. Het behouden van een veilige afstand tot het schip is van belang. De zwart – gele kardinale boeien blijven liggen om te waarschuwen voor mogelijke ondiepten die in dit gebied aanwezig zijn. Zwemmen blijft verboden in verband met plaatselijk sterke stromingen.

Het werkterrein op land blijft voorlopig afgesloten. Het is niet toegestaan om vanaf zee- en landzijde de Zandmotor te betreden. Zoals hierboven vermeld, worden hier nog werkzaamheden uitgevoerd. Daarnaast onderzoeken Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland samen met de reddingsbrigades hoe de stroming rond de Zandmotor zich ontwikkelt. Zodra dit onderzoek is afgerond en eventuele aanvullende veiligheidsmaatregelen zijn genomen, wordt de Zandmotor opengesteld voor publiek. Naar verwachting is dat na het badseizoen.

Update:
Onder watersporten wordt ook surfen verstaan.
Surfen/watersporten niet is toegestaan tussen de laagwaterlijn en 150 meter in zee. Vanaf 150 meter is dit wel toegestaan. Zie ook APV gemeente Westland.
Zoals aangegeven in de onderstaande mail is het niet toegestaan de Zandmotor te betreden. Dit gebied is tot nader bericht nog afgesloten werkterrein.
Rond de Zandmotor zijn formeel twee locatie vastgesteld waar je als surfer aan land mag of de zee in kan. Deze locaties zijn aangegeven op de zoneringskaart van het APV en de strandnota van gemeente Den Haag en Westland. Het APV kun je vinden op de website van de betreffende gemeenten.

Vandaag gelijk maar even geweest en echt héérlijk gevaren =)

Neliiss 24 July / 2011 / 09:44

wazzaah 24 July / 2011 / 10:15
ja
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

wazzaah 09 August / 2011 / 21:43
Van de HSA:

Zandmotor
Het Zandmotor project wordt op dit moment afgerond. De Zandmotor zelf is al helemaal klaar. Ten Noorden en ten Zuiden worden nog vooroever-suppleties uitgevoerd.

De Zandmotor en het stuk zee hier omheen is nog niet toegankelijk voor golfsurfers, SUP-ers, bodyboarder en Kayakers. Afwachtend van de resultaten een onderzoek naar de stroming en veiligheid blijft het verboden gebied tot het einde van het badseizoen. Mogelijk wordt het gebied eerder toegankelijk. De Projectgroep Surfbelangen doet hier zijn uiterste best voor.

Na het badseizoen wordt de zandmotor waarschijnlijk toegankelijk volgens de APV zonering van de Gemeentes Westland en Den Haag. De ‘kop’ van de Zandmotor blijft jaarrond verboden gebied. Als je hier afdrijft naar het Noorden met de vloedstroom dan lig je een kilometer uit de kust.

Zonering van Surfers
De zonering is nog erg onduidelijk en de projectgroep surfbelangen van Surfrider Foundation Holland (SFH) en de HSA zijn in overleg met de gemeentes en provincie om zoveel mogelijk toegang voor de surfers te krijgen. De zonering van gemeente Westland wordt op dit moment herzien. Naar verwachting wordt er niet gehandhaafd buiten het badseizoen in beide gemeentes in het geval er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Maar dat wil niet zeggen dat het officieel mag buiten de toegestane gebieden. Als wij als surfers het veilig houden zal er waarschijnlijk niks aan de hand zijn.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

kiter09 10 August / 2011 / 10:41
Als Lent10 vaart waar het niet mag is het inderdaad een, zoals eerder genoemd, LUL.
Zeker hij moet het goede voorbeeld geven.
Pain is only temporary !

dr511 10 August / 2011 / 12:13
er word fanatiek met boetes gestrooid bij de zandmotor dus uitkijken!
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Neliiss 10 August / 2011 / 15:16
Was weer gezellig bij de zandmotor gisteren!

Nature 10 August / 2011 / 16:13
http://www.surfabc.nl/golfsurfen/zandmotor-toegankelijk-voor-kite-en-windsurfers/ Kiek hier en dan weet je denk ik voldoende.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

ElRudo 12 August / 2011 / 09:20
Was lekker aan het grasmaaien daar gisteravond, zie ik in ene een mannetje met een paraplu voorbij loopen. Thuis m'n medicatie nog eens gecontroleerd maar dat zat wel goed, hoor ik later dat het ene Ruben was die promo vloog voor Senze parapluus. Nou moe!

onno 12 August / 2011 / 17:12
hoor wel dat er uber veel stroming moet staan bij de punt...
north naish mystic

onno had een 5 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Naish Park (2012)