Zandmotor Kijkduin

Door: Rolfjes Reacties: 99 Hits: 16238
karel79 28 August / 2011 / 07:26
nog ff en de kiters/kitespots zijn zeldzamer als die plantjes.

CvdV 28 August / 2011 / 14:11
Niks aan de hand volgens mij, plantje heeft geen last van kiters, wordt niet bang en de wortels zitten gewoon in de grond, gewoon met z'n allen naar de zandmoter......................alleen maar rustiger op de andere spots.
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

mig27 28 August / 2011 / 14:39
Quote: djeverest - 22 augustus, 2011 (14:57)
Quote: Laurenss - 22 augustus, 2011 (14:36)Hoezo, kijkduin staat er toch gewoon bij?Kijkduin is verderop. De Zandmotor is ter hoogte van Ter Heijde.

Hoe hoog was je cijfer voor Aardrijkskunde?

Dat zandmotor ligt tussen de badplaatsten Kijkduin en Monster in, en is over land alleen ter voet of fiets bereikbaar.
Opstappunt is Kijkduin, dus lijkt me logisch dat het bij spots onder Kijkduin blijft staan.

Vanuit Monster naar de Zandmotor kan, maar gezien de stevige stroming moet je weten waaraan je begint als je ook weer terug wilt.
Tevens is de afstand groter tot de opening
Nog steeds lid van het NKV

-DAVE- 29 August / 2011 / 08:31
Dat plantje hebben een paar natuurrakkers zelf geplant om de zandmotor ook alleen aan zichzelf toe te eigenen en te verbieden voor anderen.

Zo flikkeren ze ook wel eens gestipte paddo's en kikkers op bouwplaatsen, zodat de bouw moet stoppen en het een broedgebied moet worden alleen voor henzelf en niet voor anderen.
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Rolfjes 29 August / 2011 / 19:08
Blijf die groene rakkers vervelend vinden! Vooralsnog gaat het daar wel prima. Vandaag een prima sessie gehad, aardig met m'n 10m² kunnen spelen. Stond er een enthausiaste duitser die het toch nog even heeft geprobeerd met een 13m²... Heeft alleen staan pootjebaden maar helaas, ze zijn ook op de Zandmotor gespot...
Core Riot XR³ 7m² // Core Riot XR² 10m² // Core Fusion

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

wazzaah 29 August / 2011 / 20:00
Quote: -DAVE- - 29 augustus, 2011 (10:31)
Dat plantje hebben een paar natuurrakkers zelf geplant om de zandmotor ook alleen aan zichzelf toe te eigenen en te verbieden voor anderen.Zo flikkeren ze ook wel eens gestipte paddo's en kikkers op bouwplaatsen, zodat de bouw moet stoppen en het een broedgebied moet worden alleen voor henzelf en niet voor anderen.
Behalve als het een energiegigant is die een kolencentrale bouwt, dan mag je opeens zonder bouwvergunning doorbouwen
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

kevin_texel 29 August / 2011 / 20:03
Toevallig heb ik vorige week gehoord op me stage dat er nog een paar kilometer zinkleiding ( van de zandsuppletie) in de zandmotor verstopt zit of vlak bij dus deze moet nog verwijderd worden dus is er nog wel een tijdje groot materieel bezig.
Fone-kiteboarding

kevin_texel had een 4 sterren sessie in Sal - Ponta Sino met maar liefst 24 - 40 knots op zijn F-One Bandit IV (2011)

bart13 29 August / 2011 / 20:21
Quote: kevin_texel - 29 augustus, 2011 (22:03)
Toevallig heb ik vorige week gehoord op me stage dat er nog een paar kilometer zinkleiding ( van de zandsuppletie) in de zandmotor verstopt zit of vlak bij dus deze moet nog verwijderd worden dus is er nog wel een tijdje groot materieel bezig.
Als iemand nu ff dat plantje er uit trekt als niemand kijkt dan zeggen we dat zo'n wagen er overheen is gereden :)

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

humulus 30 August / 2011 / 07:11
Quote: Rolfjes - 29 augustus, 2011 (21:08)
Blijf die groene rakkers vervelend vinden! Vooralsnog gaat het daar wel prima. Vandaag een prima sessie gehad, aardig met m'n 10m² kunnen spelen. Stond er een enthausiaste duitser die het toch nog even heeft geprobeerd met een 13m²... Heeft alleen staan pootjebaden maar helaas, ze zijn ook op de Zandmotor gespot...
Ben bang dat die Duitsers de spot eerder ontdekt hebben dan wij. Achter de zandmotor zit een vakantiepark van Roompot. Raad eens wie daar in een huisje zitten of op de camping staan:)

humulus 30 August / 2011 / 07:27
Quote: Rolfjes - 1 juni, 2011 (16:29)
Hee Allemaal, Sinds ik in Delft woon is mijn homespot nu Kijkduin, nu wordt er op dit moment een groot project, genaamd, de zandmotor, gerealiseerd.Mijn vraag is of hier al mag worden gekitesurft? Een kitesurfer ter plekke wist te vertellen van niet en dat daar een boete van €160,- aan kan hangen.Dacht, even navraag doen...Idefixe, weet jij misschien hoe of wat??
Even voor de duidelijkheid, officieel mag je alleen starten en landen ter hoogte van de brandingsportvereniging Sail 107. Je mag wel (bijna overal) evenwijdig aan de kust kiteboarden. Strandnota 2008 en APV van de gemeente.

Starten en landen ter hoogte van de zandmotor wordt vooralsnog gedoogd! In oktober gaat de zandmotor officieel open voor recreatie. Oftewel ook wandelaars mogen er op. Dit kan dus nadelig zijn voor eventuele formele regels. Wandelaars en kitesurfers kan een slechte combi zijn. Ook is het naaktstrand ter hoogte van de zandmotor. Even afwachten dus. Anders wellicht een petitie indienen bij de gemeentelijke beleidsmakers.

Gek genoeg is starten ter hoogte van de zandmotor voor velen veiliger dan bij Sail107. Bij Sail107 staan vaak enorme bakken.

Rolfjes 30 August / 2011 / 07:49
Dat was inderdaad wel weer duidelijk dat vlak voor de zandmotor een naaktstrand ligt... Op de terugweg dacht een vrouw van midden 50, 'goh ik heb zin zwemmen met niets aan...' ineens hadden de zeemeeuwen al onze aandacht

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

wazzaah 30 August / 2011 / 13:39
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

zeehond 12 September / 2011 / 17:45
Wie stond er vandaag van ongeveer 4u tot 6u te filmen?

Dat zou ik wel graag willen zien zeg

djeverest 10 October / 2011 / 11:21
Even een stukje positieve berichtgeving maar ook even iets negatiefs (althans in mijn ogen).

Om maar met het negatieve te beginnen. Gistermiddag stond er in de kom van de Zandmotor, binnen het afgesloten gebied in het water maar ook vanaf het strand, de hele middag een groep mensen. Na deze groep even vanaf een afstand (want afgesloten gebied) bestudeerd te hebben kon ik er niet veel meer van maken dan dat de eerste commerciele uitbuiting van de Zandmotor al een feit was geworden, want er stond daar een kitesurfschool les te geven! Wie het was doet er wat mij betreft niet toe, maar mocht diegene die daar bezig was dit lezen: Waarom? Blijf daar weg als je er niet mag komen!

Daarnaast zag ik ook iets ten noorden van de Zandmotor, t.h.v. de strandopgang, 2 jongens (met toen nog aflandige wind) moeite hebben met het starten van de kite vanaf het strand. Nadat ik ze een paar tips had gegeven werd mijn vermoeden bevestigd en kreeg ik van 1 van hen te horen dat het hun eerste keer na de les was en daar schrok ik toch best wel van.
Laat het a.u.b. duidelijk zijn dat er slechts een bepaalde zone binnen het gebied van de Zandmotor geschikt lijkt te zijn voor beginners, maar dat het gebied daarbuiten zeker niet voor beginners geschikt is. Los van die hele Zandmotor, informeer altijd even bij medekiters over de omstandigheden als je ergens voor het eerst bent!

Dan nog wat positief nieuws http://www.dezandmotor.nl/nl-NL/actueel/nieuws/43-kitesurfers-vermaken-zich.html

Kitesurfers vermaken zich
woensdag 5 oktober 2011

De Zandmotor is een walhalla voor Kitesurfers. Op een goede avond (zon, flinke wind) zijn er wel 100 kites tegelijk te zien. Bij de punt van de Zandmotor zijn speciale golven die aantrekkelijk zijn voor gevorderde kitseurfers, terwijl de baai van de Zandmotor juist vlak water heeft en geschikt is voor beginners. Het is afwachten hoe lang deze situatie zo blijft, omdat de Zandmotor voortdurend verandert.

(Kite)surfen is toegestaan vanaf 150m vanaf de laagwaterlijn in de periode van 15 mei - 15 september. Tussen 15 september en 15 mei is (kite)surfen ook binnen de 150m zone toegestaan.

Het zwemverbod rond de Zandmotor geldt voor baden en zwemmen. Kitesurfen valt niet onder het baden en zwemmen. Deze zaken zijn geregeld in de APV`s van Westland en Den Haag

Let op: Het betreden van de Zandmotor vanaf het land én vanuit de zee is nog niet toegestaan zolang het terrein nog niet is opengesteld. Naar verwachting gebeurt dit op 31 oktober. Houdt de nieuwsbrief en de website in de gaten.

djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

rickbdb 10 October / 2011 / 11:55
beetje jammer van het negatieve gedeelte, maar het positieve is zeker leuk om te horen! Wat mij betreft mogen ze er ook een maken bij de brouwersdam
http://nfnty.nl/

rickbdb had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 17 - 20 knots op zijn Ozone Instinct Sport (2007)

Bobv 10 October / 2011 / 14:18
ook een leuke pagina van bezorgde bewoners, die natuurlijk erg weinig strand in de buurt hebben om naar uit te wijken :(
http://www.stopzandmotor.nl/about1.html

Bobv had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 22 - 32 knots op zijn Flexifoil Hadlow ID (2012)

Vliegermannetje 10 October / 2011 / 14:24
Grappig dat ik een paar jaar niet op dit forum ben geweest. Toch even kijken of ik wat foto's kon vinden van de zandmotor afgelopen weken.. Verbaasd kom ik nog steeds hetzelfde gezeik tegen over niks. Ga gewoon kitesurfen en gebruik je verstand. Tot op de zandmotor gaan we lekker kiten
Shut the fuck up and LOOP that shit!

bart13 10 October / 2011 / 16:33
Quote: Vliegermannetje - 10 oktober, 2011 (16:24)
Grappig dat ik een paar jaar niet op dit forum ben geweest. Toch even kijken of ik wat foto's kon vinden van de zandmotor afgelopen weken.. Verbaasd kom ik nog steeds hetzelfde gezeik tegen over niks. Ga gewoon kitesurfen en gebruik je verstand. Tot op de zandmotor gaan we lekker kiten
Niemand heeft je gemist, doei.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

alain_ 10 October / 2011 / 18:40
Kiten verboden op de zandmotor?
Dan moeten ze dat toch echt beter aan gaan geven.
Een local heeft mij alleen verteld dat het niet de bedoeling is om er te gaan barbequen of lang te blijven i.v.m. vogeltje's/natuur.

Super spot dat wel!
Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

Rolfjes 10 October / 2011 / 20:06
Niet op de zandmotor staan/lopen ed is verboden, kiten op de zandmotor, mag wel !

edit:

Nog even de link naar Surfabc.nl
http://www.surfabc.nl/golfsurfen/zandmotor-toegankelijk-voor-kite-en-windsurfers/

Samba 12 October / 2011 / 12:47
Kiten bij de zandmotor:
(Kite)surfen is toegestaan vanaf 150m vanaf de laagwaterlijn in de periode van 15 mei - 15 september. Tussen 15 september en 15 mei is (kite)surfen ook binnen de 150m zone toegestaan.

Bron: http://www.dezandmotor.nl/nl-NL/bezoekers/actuele-toegangssituatie/

Jbuitenhuis 12 October / 2011 / 15:00
Gister uit mn werk nog even snel naar kijkduin om nog even de wind te pakken.

kom ik daar aan om 18.15 over de duin om te kijken of het waait en of er nog andere kiters zijn... ja
ff snel geteld kwam ik op 48 kites in de lucht rond om de zandmotor/inde kom en dat met
laagwater, dinsdagmiddag, koud, regen.

Kortom het is inmiddels al eigenlijk te druk om lekker in de kom te kunnen kiten. Twordt tijd dat het weer
een stuk kouder wordt zodat het een stukkie rustiger wordt.

( deze frustratie werd u medemogelijk gemaakt door de wind die plots weg viel om 18.30 toen
ik natuurlijk net mn kite had opgepompt...)

Jbuitenhuis had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 12 - 18 knots op zijn Ozone Zephyr (2012)

Djee 13 October / 2011 / 13:03
Quote: Jbuitenhuis - 12 oktober, 2011 (17:00)
Gister uit mn werk nog even snel naar kijkduin om nog even de wind te pakken.kom ik daar aan om 18.15 over de duin om te kijken of het waait en of er nog andere kiters zijn... jaff snel geteld kwam ik op 48 kites in de lucht rond om de zandmotor/inde kom en dat metlaagwater, dinsdagmiddag, koud, regen.Kortom het is inmiddels al eigenlijk te druk om lekker in de kom te kunnen kiten. Twordt tijd dat het weereen stuk kouder wordt zodat het een stukkie rustiger wordt.( deze frustratie werd u medemogelijk gemaakt door de wind die plots weg viel om 18.30 toenik natuurlijk net mn kite had opgepompt...)

Nee de oplossing is meer en/of groter van dingen neer knallen, als me busje klaar is ga ik jullie ook verblijen met een bezoek van een paar dagen
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

alain_ 13 October / 2011 / 17:45
Quote: Djee - 13 oktober, 2011 (14:03)
Nee de oplossing is meer en/of groter van dingen neer knallen, als me busje klaar is ga ik jullie ook verblijen met een bezoek van een paar dagen
d JEEEEJ!
Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

pallo 13 October / 2011 / 18:58
GA NOOIT NAAR DE ZANDMOTOR!!
het is er belachelijk druk, klote stroming en je krijgt al een boete als je naar de motor kijkt!

wat een geniale spot zeg

pallo had een 2 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 9 - 15 knots op zijn Gaastra Jekyll (2009)