Wel opletten, want je bent volgens mij dan niet meer verzekerd.
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
Van Aalst richting Nederland (Vrouwenpolder, Neeltje Jans, Brouwersdam,... ben je al snel anderhalf uur onderweg.
Naar zeebrugge is het een goed uur.
Het klopt inderdaad dat je in België ofwel lid moet zijn van een club of een dagpas nemen om te mogen kiten en verzekerd te zijn.
Maar als je veel naar Nederland gaat zou ik me ook aansluiten bij het NKV. Is wel goedkopen maar je hebt geen accomodatie en je mag wel kiten boven 7 bft.
Ter info de 7bft regel zal na verloop van tijd wel wat versoepelen.
Meer info: www.kitesafe.be
walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)
@Walle, thx voor je uitleg, die NKV ga ik eens bekijken, lijktme een goed idee :)
Blijkbaar moet je ook het bekwaamheidsattest voorleggen om zelstandig te mogen kitesurfen, deze kan je pas aanvragen vanaf IKO level 2. Dus dit wordt een 2de les boeken voor België, wordt voorlopig (na 4uur les IKO 1) dus toch bodydraggen in Nederland :)
Dus jouw regering voert regels in om beginnende kiters tegen zichzelf te beschermen, maar jij gaat vrolijk op een NL forum aankondigen "Nou, dan kom ik maar naar jullie toe, of niet?"
Nee, niet !
Je mag niet aan die bekwaamheids toets meedoen, zonder IKO 2, omdat je met 4 uur les sowieso nog niet bekwaam bent, om zelfstandig te kiten!
Voor de duidelijkheid : Dat er in NL geen wetgeving is, wil niet zeggen dat je door ons wel bekwaam word geacht.
Die regels bij jullie zijn niet voor niks ingevoerd.
Ze zijn ingevoerd omdat er dooie en zwaargewonden vielen.
Dat waren bijna zonder uitzondering, stuk voor stuk mensen die te weinig les hadden gehad.
Mensen die op een of andere manier denken dat zij extra speciaal zijn.
Je zou willen dat mensen genoeg verstand hebben, om adviesen van leraren en ervaren kiters op te volgen, maar blijkbaar is daar wetgeving voor nodig.
Er zijn veel kiters die de wetgeving belachelijk vinden, maar dat is om die 7 bfr. Niet om die bekwaamheids test !!!
Dat dat nodig is, daar is iedereen met een beetje kite ervaring het echt wel over eens. Ook in NL.
Wat denk je nou?
Dat wij op jouw gepruts zitten te wachten?
Dat wij het toejuigen, als alle eigewijze BE brokken-piloten nu hier het leven van zichzelf en andere strandgangers onveilig gaan maken.
Dat wij willen, dat kiten op de stranden die je noemt, helemaal verboden word? (of minstens zwaar gehaat)
Blijf lekker weg, tot je voldoende les hebt gehad !!!
Daarna ben je welkom.
En als antwoord op je vraag over de verzekering :
Het is volledig terecht, dat de verzekering zonder afgeronde les niks uitkeerd en dat jij (en je familie !!!) dan eventueel levenslang voor de kosten op moet draaien. (fuck a duck)
Denk daar nog maar even over na, voordat je lekker stoer en opstandig hier heen komt.
@martin404.
ik had het zelf niet beter kunnen formuleren.
Al de regels hebben ze aan zichzelf te danken. te laks of lessen te nemen en vervolgens crashen.
En daarna maar in NL komen aanmodderen.
Al veel brokke piloten gezien uit BE in bergen op zoom, borssele en vrouwenpolder. met af en toe ambulance tot gevolg.
(geldt uiteraard niet voor alle Belgen, maar diegene die in Zeeland het nieuws halen zijn over het algemeen Belgen en Duitsers)
uitleg geven en ongelukken proberen te voorkomen, dat is nodig anders straks hier ook van die achterlijke regels.
dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 22 - 25 knots op zijn Naish Pivot (2023)
Ik kan de boodschap van MARTIN404 ook niet beter formuleren!
@DAPEE2:
Als Antwerpenaar surf ik al sinds mijn begin in Nederland. Ik volg al heel wat jaren dit forum, de meeste ongelukken die hier worden gerapporteerd, lees ik ook.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is het onterecht om "Belgen en Duitsers" af te schilderen als verantwoordelijke voor de meeste ongelukken.
Dat niet iedereen zo goed is als jou, mag je anderen niet kwalijk nemen.
Ik heb je volgens mij al vaker weten klagen over "Belgen en Duitsers".
Hiervan leid ik af dat jij last hebt van een zomerfrustratie en zonodig een schuldige moet aanwijzen.
Zon + wind + weekend = overbevolking = frustratie. Daar moet je mee omkunnen. Anders zoek je maar een andere hobby!
Mijn hoogseizoen start wanneer de temperatuur zakt en de wind toeneemt. Misschien is dit een goed advies voor jou.
hotsauce had een 5 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 17 - 19 knots op zijn Wainman Hawaii ManiaC (2014)
ik ben het wel eens met Dapee! In de vakantietijd komen er veel onkundige debielen kiten waar je buitenom die periode geen last van hebt, is echt niet allen de drukte. Het grootste deel van die "toeristen" is Duits of belgisch en bij die laatste valt me vaak op dat ze eigenwijs zijn en daardoor bovengemiddeld vaak gevaarlijk gedrag vertonen, niet opletten en gewoon domme dingen doen.
verschil met de locals is ook wel dat toeristen er soms 3 jaar over kunnen doen om fatsoenlijk te leren kiten en de meeste locals wat vaker in een korte periode gaan aankloten en daarna "normaal" kunnen kiten. Ook hebben de locals de opstartproblemen na de winter al gehad tewijl dat voor sommige de start van het seizoen is. Dus het zijn niet alleeen duitsers en belgen (brabanders, limburgers etc kunnen er ook wat van) en sommige kiters uit onze buurlanden zijn wel verantwoordelijk bezig maar wij (zeeuwen) generaliseren graag, lekker duidelijk :-)
MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)
Zit er voor morgen aan te denken om ook weer even vanuit de randstad daarheen te rijden.
Het is me wat met die Duitsers en Belgen, maar die zeeuwse locals zijn ook een partij blije sukkels, waar ik nu al tegenop zie.
Het is dat het er morgen iets harder waait, maar anders ....
Ja, randstedelingen vergat ik er bij te noemen maar bedoelde vooral te zeggen dat als je alleen in je vakantie kite het niet zo flitsend zal gaan als dat je het hele jaar of seizoen gaat kiten.
MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)
En dan heb je ook nog van die sneue zondag kiters. pfff
@hotsauce
je bent het wel eens met Martin404 en niet met mij? terwijl we het toch echt over hetzelfde hebben.
En bedankt voor je adviezen maar die heb ik niet nodig hoor.
Ik zeg alleen dat degenen die het nieuws halen meestal belgen en/of duitsers zijn, das niet mijn mening maar een feit.
Verder moet iedereen het leren natuurlijk en ongelukken kunnen altijd gebeuren.
Maar sommigen lieden roepen het gewoon over zichzelf af.
en nee ik heb geen last van zomerfrustratie ik zou er alleen van balen als we in NL ook van die achterlijke regelgeving krijgen omtrend Kiten, of dat er spots gesloten worden, en dat dan naar aanleiding van ongelukken, veroorzaakt door Belgen die hier komen kiten omdat ze de regels in Belgie willen omzeilen.
dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 22 - 25 knots op zijn Naish Pivot (2023)
Ik herinner mij toch echt dat de laatste grote accident topics op de kitesurf fora van Nederlanders waren.
Martin geef ik wel grotendeels gelijk, maar om het allemaal op de Belgen, Duitsers en Zeeuwen te steken gaat mij eigenlijk beetje te ver.
Kitesurfen is een gevaarlijke sport als je niet goed weet waar je mee bezig bent, dus om naar Nederland te gaan zodat je geen les hoeft te volgen is gewoon not done.
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
We hebben les gevolgd voor de veiligheid te kennen, ik mocht overschakelen naar de groep voor te bodydraggen tijdens m'n eerste vier uur.
veiligheid is belangrijk, ik begrijp jullie frustratie, en nee ik ben geen held maar ook geen debiel die in een storm zal komen kiten of op een spot ga waar er veel andere het water op zijn, tijdens het begin kan er veel misgaan.
als er ongeveer 12 knopen zijn zou ik graag op een spot dezelfde oefeningen doen als tijdens de lessen, uiteraard gaat er ook nog een ervaren kiter mee
THX voor alle hulp in de vorige topics, minder leuk welkom gevoel voor naar Nederland te komen nu, ik begrijp jullie wel, maar ik zoek spot waar ik kan staan in het water, er niet teveel mensen rond mij zijn bij een zachtere wind en ik kan verderoefenen in afwachting van de volgende lessen, ik heb een maand op mijn tanden gebeten om de kite niet omhoog te laten totals ik de veiligheid gezien had in de lessen, met de weinige wind hier in België ga ik niet nog eens een maand of 2 wachten totals de lessen eens kunnen doorgaan voor het bodydraggen verder te oefenen, ik werk 6 dagen op de 7, en ik ben er van,overtuigd dat met de hulp van een ervaren kiter er 'minder' mis kan gaan en ik zeker kan bijleren, er zijn debielen en Johny s, maar geef iedereen de kans om te leren en help de debielen, probeer hen te wijzen op het belang van lessen maar smijt geen verwijten!
Als je wilt kitesurfen (dus op de plank op het water), reken maar op 16-18 knopen voor te beginnen :) .
Met 12kn kan je bijna niets aanvangen, tenzij je een supergrote kite hebt (of foil zelfs).
Inderdaad laten we lekker kort door de bocht gaan.
Alle belgen zijn slecht omdat jij waarschijnlijk 1 slechte ervaring hebt met een belg. Wat een redenering...
Als ik mij niet vergis staat Christophe Tack op nummer 1 in de pkra world tour en toeval of niet maar dit is een belg... dus hou op met de aap uit te hangen.
Uiteraard moet je eerst zelf je lessenpakket afmaken voor je alleen het water op gaat, je hebt een vertanwoordelijkheid.
@ Delirium
Tegen wie heb je het?
Als ik de posts doorlees, zie ik niemand die zegt "alle belgen zijn slecht"
Ik lees wel texten als "geldt uiteraard niet voor alle Belgen" en in een andere post "Ik zeg alleen dat degenen die het nieuws halen meestal belgen en/of duitsers zijn"
Daar kun je het mee eens zijn, of niet, maar het staat er niet zo zwart/wit als jij het doet lijken.
Weinig Nederlanders hebben iets tegen Belgen.
Sterker nog, dat jullie dom zijn, vinden we meestal heel grappig.
quote Forrest Gump's mama : "Stupid is, as stupid does"
Ik denk dat ik voor 99.95% van de Nederlanders spreek, als ik zeg "Zolang jullie niet dom doen (en dus de juiste hoeveelheid les nemen), zijn jullie harstikke welkom!"
@ F the duck,
spots waar of je kan staan zijn bijvoorbeeld Brouwersdam en Vrouwenpolder maar zijn juist altijd erg druk, omdat iedereen hier wilt oefenen, en er vaak les word gegeven. (dit had je ervaren kite vriend je ook kunnen vertellen)
maar het lijkt me verstandig eerst je lessen af te maken voordat je zelfstandig een kite opgooit.
Hey F_the D,
Nog een spot die ik hier niet terug lees, maar wel ideaal is voor jou wensen mbt waterdiepte is Paulinapolder op Zeeuws Vlaanderen.
Dat is dichtbij en nog voor de tunnel, dus dat scheelt je geld. Het varieert van 50cm diep tot 1 meter en is vrij vlak.
Er moet wel Noord in de windrichting zitten, anders kun je er niet kiten. Deze stek gewoon een keer proberen, als je in Zeeland gaat kiten, zal je niks merken van het negatieve gelul hierboven. :) Het beste is hoog water/ opkomend water.
ps
Kite nu ruim 3 jaar in Zeeland, en veel, en uit het hoofd zijn zo ong. de laatste 4 grote ongelukken alle 4 met nederlanders, domburg vast in paalhoofden, 2 vermiste kiters (net wel/niet zeeland) en dodelijk ongeluk op paaltje bij de grevelingendam. Op de spot waar ik bijna altijd kite, Borssele, komen heel veel belgen. Ik heb daar nooit problemen gehad met kiters uit belgie. Of je nou een belg bent of niet, je moet uiteraard gelest hebben, maar lid worden van een vereniging hoeft idd niet. Martins reactie is wel wat overdreven, want je gaf in je vraag aan dat NL dichtbij is en dat je geen lid hoeft te worden van een vereniging, maar er is niets gezegd over wel/geen les. Meneer Martin heeft meteen aangenomen dat je geen les hebt gehad en dat je hier zelfmoord komt plegen is toen erg chagerijnig geworden. Jammer voor hem.
mariusvanwingerden had een 0 sterren sessie in Bonaire met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Liquid-Force HIFI X (2013)
In de post waarmee hij het topic start, staat idd niks over zijn skills, maar dit is zijn 2de post, waar ik op reageerde.
quote F the duck:
"Blijkbaar moet je ook het bekwaamheidsattest voorleggen om zelstandig te mogen kitesurfen, deze kan je pas aanvragen vanaf IKO level 2. Dus dit wordt een 2de les boeken voor België, wordt voorlopig (na 4uur les IKO 1) dus toch bodydraggen in Nederland :)"
Dat was de werkelijke reden dat hij naar NL wil en ja, daar worden Nederlanders chagerijnig van.
Ik had zijn eerste post eerder al gelezen en dacht toen "prima, zou ik ook doen"
Toen hij in z'n 2de post ineens vertelde waar het echt om ging, sloeg dat om in "Ja, lekker is dat?"
Zoals je zelf aangeeft, moet je wel gelest hebben, voordat je gaat en dat had ie volgens eigen zeggen nog onvoldoende gedaan.
Lees jij de volgende keer eerst eens goed wat er gezegt word, voordat je reageerd.
joooow martin. Relaxed gast.
Je hebt helemaal gelijk, en ik zat fout.
Ik voelde me enkel wel genoodzaakt te reageren om de boel een beetje te sussen, omdat er nogal gefoeterd werd op de belgische medekiters, en ook de duitsers en zeeuwen. Ik citeer maar even:
"Denk daar nog maar even over na, voordat je lekker stoer en opstandig hier heen komt. Het is me wat met die Duitsers en Belgen, maar die zeeuwse locals zijn ook een partij blije sukkels, waar ik nu al tegenop zie. Sterker nog, dat jullie dom zijn, vinden we meestal heel grappig."
In mijn ogen zet je jezelf en ook hanglos voor gek door met zo'n toontje op dit forum tekeer te gaan. Hij vraagt het in ieder geval nog, voor zijn gevoel op een degelijk kite forum.
Als hij je dat face to face op het strand vraagt doe je dat toch ook niet?
En jouw bescheiden suggestie:
"Lees jij de volgende keer eerst eens goed wat er gezeg t word, voordat je reageer d." zal ik tot me nemen. Houd jij het dan respectvol en leesbaar? :)
Laters en morgen gelukkig wind, kunnen we onze energie weer in het bodydraggen e.d. steken! :D
mariusvanwingerden had een 0 sterren sessie in Bonaire met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Liquid-Force HIFI X (2013)
Jow, jow, jow gast, ik ben super relaxed en neem mezelf niet in elke regel 100% serieus.
Of ik daarmee ook hanglos voor gek zet, weet ik niet, maar iemand die niet tegen een (flauw) geintje kan, zou het zo kunnen zien.
Als ik je nog eens op het strand tegenkom en ik maak een Belgen grapje, dan mag je van mij best een grapje over Nederlandse gierigheid of betweterigheid terug maken en dan hoor je mij echt niet direct klagen over een schrikbarend gebrek aan respect.
Voor de duidelijkheid:
Ik denk niet dat alle Belgen dom zijn, net zo min als dat ik bijvoorbeeld denk, dat alle Duitser geen gevoel voor humor hebben.
In de praktijk is namelijk duidelijk te zien, dat bijvoorbeeld Belgen net zo veel, of weinig, gevoel voor humor hebben als Duitsers.
En dat je niet perse Nederlander hoeft te zijn, om botte uitspraken te doen.
Maar goed, je geeft toe dat je fout zat. Dat siert je en daar fleurt mijn Nederlandse hart helemaal van op, dus veel plezier morgen.
@Mariusvanwingerden, THX voor de locatie en de post :) Het is mijn bedoeling voor zoveel mogelijk goede beginnersspots te verzamelen.
@Martin404: Belgen zijn soms iets te gevoelig, Nederlanders zijn over ht algemeen rechtuit. De grootste reden dat ik voor Nederland kies is omdat je op vele plaatsen kan staan in het water, wat Me ideaal lijkt voor beginners. In België ken ik geen enkele plek waar je kan staan. Ook komen ze in Nederland sneller een praatje met je maken wat ik enorm apprecieer. Je hebt gelijk dat ik dacht startklaar te zijn voor het zelfstandig (met hulp van kameraad) te bodydraggen. Jullie reacties hebben Me hierover laten nadenken. Gevolg, ik ben dit weekend gaan suppen..
skills die ik tot hiertoe goed onder de knie heb:
.1 Het kennen van de gunstige windrichtingen voor het kitesurfen
A.2 Herkennen van de gevaren op een spot
A.3 Op- en aftuigen van een trainingskite
A.4 Weten hoe de veiligheidssystemen werken
A.5 Dragen en manipuleren van een kite
B.1 Basisvaardigheden in verband met de besturing van een trainingskite
B.2 Lanceren en neerlaten van een trainingskite met assistent
B.3 Draaien en verdraaien van de lijnen tijdens de vlucht
B.4 Zich verplaatsen met de kite in de lucht
B.5 Het kennen van het windvenster
C.1 Optuigen van een kite met 4/5 lijnen en volledig de-power systeem
C.2 Controle van de kite en zijn afstellingen voor de vlucht
C.3 Controle van de kite en zijn afstellingen tijdens de vlucht
C.4 Libérer rapidement et activer le leash
C.5 Het begrijpen en gebruik van communicatie-signalen
C.6 Lanceren van een kite met 4/5 lijnen met assistent
D.1 Controle van de kite wanneer deze is ingehaakt aan uw harnas
D.2 Begrijpen van het de-power systeem en het gebruiken van de veiligheidssystemen
D.3 Goede controle van een de-power kite
D.4 Controle van het de-power systeem tijdens de vlucht
E.1 Zelfstandig landen
E.2 Herstel controle van de bar en kite
E.3 Snelle loskoppeling en activering van de leash
F.1 Veilig en onafhankelijk in en uit het water komen terwijl u de kite volledig controleert
F.2 De kite herlanceren vanuit het water
Wat is C5?
En in oostduinkerke kan je staan als je op het goede moment gaat kiten (ik dacht op het moment tussen hoog- en laagtij).
C5 http://www.kitesurfschool.be/nl/praktische-info/theorie/internationale-signalen/
De voorangsregels kennen we ook.
In Oostduinkerke Kon ik tot 20m (grofweg geschat) van de kustlijn nog staan.
Nu nog de leukste kitespots verzamelen en wachten op de volgende lessen.
Had misschien wel beter een school in Nederland gekozen, als daar de wind niet goedzit op een bepaalde spot kunnen de lessen soms toch nog doorgaan op andere spots. Het wachten op wind kan frustrerend zijn :)
Registreerde: 07 July 2014
Als ik het goed heb mag je in België enkel maar kitesurfen als je lid bent van een club + een verzekering neemt. Op internet vind ik heel veel spots terug in Nederland. Het leek mij leuk jullie meningen eens te vragen over de beste en leukste spots op de grens België Nederland. De zee in België is 100km rijden voorme. Als ik 120km rijd richting Nederland (vertrekkende uit Aalst) ben ik al in Bergen op Zoom. Dus we kunnen evengoed in het mooie Nederland komen kiten :). Daar zullen misschien ook meerdere spots zijn waar je kunt staan in ht water wat ideaal is voor beginners.