Advies materiaal beginner voor de komende winter

Door: JamesK Reacties: 38 Hits: 3924
JamesK 31 July / 2014 / 16:07

Hoi dames en heren,

Ik ben James en ben 27 jaar. In 2012 heb ik voor het eerst kennis gemaakt met kitesurfen en vond het toen al helemaal geweldig. Nu wil ik het weer graag op pakken en ga eerst weer even een cursus volgen in Scheveningen om mijn IKO te halen. 

Mijn plan is om de komende winter lekker veel te oefenen zodat ik volgende zomer goed voor de dag kan komen. 

Het probleem is dat me budget best beperkt is en in het begin maar ëén setje zal kunnen kopen(nieuw).

Mijn gewicht is momenteel 90 Kg en me lengte is 196 cm. Ik heb gekeken naar een Gaastra hatch of jekyll 11m^2 maar misschien is dit in de wintermaanden te groot wegens de hogere windsnelheden. En een 9 meter beter zou zijn.

Ook de grote van de board vind ik lastig. Ik zit zelf aan een 134/41 te denken maar ik weet niet ofdat dat verstandig is.

mvg James

Nature 31 July / 2014 / 16:31

90 KG =  12M  zeker :)  later nog eentje bijkopen.

Board 134 - 138 - 40-42.   

good luck :) 

Anders even kijken naar Fluid kiteboarding   (werk ik voor)   je kunt kijken bij onze nieuwe shop in het zuiden www.fluidkite.nl   of bijv Zian kites is ook een stuk goedkoper.

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

JamesK 31 July / 2014 / 17:36

Heej Nature,

Dank je voor het advies van het board. Dan weet ik tenminste waar ik naar opzoek moet.

Ik heb gekeken bij Zian en Fluid, de prijzen zijn een stuk hoger dan een compleet set bij Telstar http://www.telstarsurf.nl/kitesurf/kitesurfset-compleet/31224/gaastra-hatch-2013-f2-ride

Enkel hij is 11 m^2 dus iets kleiner dan wat jij heb geadviseerd.

mvg,

James

Djee 31 July / 2014 / 20:08

11m is ook prima, prijs is vanwege overjarig, niets mis mee, maar daarom goedkoper. 

Toekomstige kite set 11-9-7m2

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

ThijsK 01 August / 2014 / 09:09

Ik heb in mijn eerste jaar met mijn 85 kilo voor 85% met een 12m kunnen varen.

Eat, sleep, kite, repeat.

ThijsK had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 20 - 30 knots op zijn Cabrinha Chaos (2013)

Nature 01 August / 2014 / 09:58

ahh dat verklaart het haha wat djee zegt je vergelijkt overjarig met het huidige jaar dan zit er altijd een prijsverschil in.
Let trouwens wel op de meeste merken komen binnen een paar maanden al met 2015 materiaal waardoor jouw 2013 materiaal op de 2e hands markt minder waard is. Men kijkt doorgaans naar het serie jaar en niet naar de aankoop datum.

Let alleen even op het punt dat een 11 eigenlijk een net niet maat is voor jouw als 90 KG rider.
12M of zelfs 13 (moet je er zeker nog een bij) is een stuk betere keus.  Ook moet je het windbereik van kites bekijken  (doorgaans op 75 KG riders based)

Good luck 

Last edit by: NATURE

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

JamesK 01 August / 2014 / 16:54

Sorry Nature,

Was inderdaad over jarig. Zeg maar duizend euro is echt de max. En ik denk zelf dat ik beter twee de hands kan kopen. Ik heb zelf te weinig ervaring nog en crashen gaat toch gebeuren. 

Ik ga het toch pas kopen als ik me IKO heb en waarschijnelijk zijn er dan wat meer spullen te krijgen voor scherpere prijzen.

Het lijstje met materiaal wat ik denk nodig te hebben.

wetsuit: 5mm of iets dunner met een extra laagje er onder. Ook nieuw.

Kite: 11-13m

Board 136-138 40-42 cm

bar: 52 cm

trapeze: gewoon nieuw kopen denk ik?

Schoentjes:

Eventueel helm?

impact vest: Is dit nodig of dient het ook al floating device?

Talent: Nog niet echt een idee!

Heb ik het plaatje goed zo? of mis ik nog iets belangirjks.

Mijn zoektocht naar een kite heeft dit opgeleverd.

North vegas 12m
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/surfen-kitesurfen/m829800831-north-vegas-12m-kite-inclusief-bar.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Slingshot fuel 13m 2007
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/surfen-kitesurfen/m801337868-slingshot-fuel-13-meter-kite.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Naish shockwave 12m 2007
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/surfen-kitesurfen/m830397586-kite-12-m2-naish-shockwave-kitesurf-kite-surf.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Cabrinha Crossbow 13m 2010
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/surfen-kitesurfen/m827608506-cabrinha-crossbow-2010-13m.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Gaastra jekyll 12 2009
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/surfen-kitesurfen/m827238899-gaastra-jekyll.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Wat denken jullie dat hier het beste is voor mij als beginner?

Mvg

James

Last edit by: JAMESK

Icarus1984 01 August / 2014 / 17:05

als jij weet waar je talent kan kopen hoor ik het graag ik kan ook nog wel een beetje gebruiken {#emotions_dlg.schater.gif}

At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

JamesK 01 August / 2014 / 17:16

Icarus,

Je bent de tweede die het weet!

Nature 01 August / 2014 / 17:52

Hha james je setjes worden slechter en slechter

Fuel = C kite wil je niet als beginner.
Vegas = same thing
Crossbow = Spierballen kweken door extreem hoge bardruk op dat jaar   de nieuwe zijn wel erg goed maar kosten ook wat.

Trapeze MOET goed zitten anders kan t je ernstige blessures opleveren 

JamesK 01 August / 2014 / 19:12

Heej Nature,

Dat was niet de bedoeling haha, maar wat kun jij op kitehigh of marktplaats vinden wat wel iets voor mij zou kunnen zijn. Er staat zoveel op dat ik door de vligers de lucht niet meer zie.

mvg 

James

Nature 01 August / 2014 / 20:34

Haha ik heb een eigen shop en werk voor een kitemerk dus mijn mening snap je wel ;) 

Voor 2e hands:
- Kite liefst 2 jaar of jonger
- Bridled Kite (SLE)
- liefst een iets ronde shape  en geen open C shape of bridled C (kan wel herstarten ietsjes moeilijker) tenzij je natuurlijk straks unhooked wil varen.
- Goedkoop is doorgaans op de 2e hands markt duurkoop.

JamesK 01 August / 2014 / 20:54

Haha ik heb al gevoel waar je naar toe wilt{#emotions_dlg.yes_new.gif}! Het gaat me eigenlijk om eerst een maand of drie te overbuggen en dan koop ik een nieuwe set. Een bar ,board wetsuit en dergelijke is niet zo heel spannend. Maar het gaat om de kite die wegens mij gewicht gewoon een stuk duurder zijn om nieuw te kopen. Ik woon in de buurt van Moordrecht dus kan altijd langskomen;-)

mvg,

james

Nature 01 August / 2014 / 20:59

Haha das niet mijn shop hoor ;)  Maar gewoon een nieuwe dealer voor Fluid kiteboarding.

Gewoon in 1 keer goed doen 3 maanden is zonde van je geld.

Gewoon een goeie 12 kopen en later een goeie 8 erbij.

JamesK 01 August / 2014 / 21:14

Haha dat is duidelijk! Waar zit jij dan Nature? Dan zal ik in oktober wel een setje kopen:-) En mocht het fluid worden welke raadt je dan aan?

Last edit by: JAMESK

dr511 04 August / 2014 / 15:45

1000 euro uitgeven voor iets waar je maar 3 maanden gebruik van gaat maken is een beetje zonde geld

tjek eers www.kitefinder.nl dan weet je wat voor kite bij je past. Kun je daarna gaan zoeken. 

Lekker op internet bij bijvoorbeeld surfpirates.de of in februari naar de boot in dusseldorf. Haal je voor een prikkie een nieuwe set. 

of kijk op switchkites.com. Als je dan toch goedkoop wil kun je het daar krijgen. 

Ziki Ondergoed, schultenbrau

JamesK 04 August / 2014 / 17:27

Heej DR511,

Iemand heeft al aangeboden om wat te huren tot en met november. Dus dat scheelt al en kan ik lekker oefenen. Duizend euro uitgeven voor 3 maanden vind ik ook zonde van het geld. Maar meer de bedoeling om wat twee de hands te kopen en dan een nieuwe set maar nu met dat huren hoeft dat niet meer.

Mijn de overige vragen blijven wel staan en heb ik nog wel advies over nodig.

Ik heb nog een vraag over een 4 en 5 lijns kite. Waarom varen mensen met alleen 4 lijnen en niet  lijnen? Wat is het voordeel en heeft invloed op het depoweren van de kite?

Met vriendelijke groet,

James Kapteijn

dr511 04 August / 2014 / 18:06

De 5e lijn is ooit in 2005 populair geworden omdat je toen nog richting je kite moest zwemmen/springen om hem op zijn rug te krijgen zodat je kon herstarten. En als safety lijn na je straight up handle pass. Dat was omdat de kites destijds vooral uit C shape trekzakken bestond. Niet snel daarna kwamen eigenlij ook al de bow/sle kites op het toneel. 

Daarnaast gebruiken sommige merken bijvoorbeeld North de vijfde lijn ook als extra steunpunt. Zo kunnen ze de leading edge dunner maken. Voor het relaunchen gebruik je em eigenlijk niet meer. Dat gaat bij alle kites nu hetzelfde. Meer nog als safety en stabiliteit. 

Ik ben zelf een voorstander van zo min mogelijk toeters en bellen op een kite en bar. Kan er ook minder verslijten en kapot gaan. Daarnaast heb je met een vijfde lijn nog het probleem dat als je kite een keertje doorwokkelt ( door en golf of omdat je de lijnen niet op spanning hebt) dat dan je vijfde lijn om je kite heen zit. Hij kan dan niet meer vliegen en als je pech hebt krijg je twee kites. 

Gebeurt dit met een vierlijns kite dan kun je altijd nog relaunchen of als je wat handiger bent geworden. Gooi je op het water ff je bar door de lijnen en je kunt weer verder. 

Er zullen altijd nog vijfde lijn enthousiastelingen zijn, maar goed er zijn ook nog genoeg andere achterhaalde religies op de wereld

Ziki Ondergoed, schultenbrau

JamesK 04 August / 2014 / 18:18

Dank je Dr511,

Dus het maakt voor een beginner niet zoveel uit en enkel meer wat je prefereer? Of zeg je dat een beginner het wel goed kan gebruken?

Mvg,

James

JamesK 05 August / 2014 / 22:23

Heej allen,

Ik lees hier een daar over een Ocean Rodeo mako (king). Is dit een board dat ook goed is voor.een beginner? Ik begreep dat de low end beter wordt door de grote oppervlakte en het makkelijker is om upwind te varen?

Dus wat luid jullie advies?

Mvg,

James

geloof 05 August / 2014 / 23:38

Gewoon even je kiteles afwachten{#emotions_dlg.loveit.gif}. Daar krijg je ongetwijfeld les met standaard kitemateriaal sinds 2004 of nog vroeger: normale twintip en 4-lijns kite. Voor 99% van de kiters is dat het materiaal waarmee men begint aan de sport{#emotions_dlg.smile.gif}

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

JamesK 09 August / 2014 / 18:35

Heej heren,

Eerste les gehad sinds twee jaar en moet zeggen dat het een geslaagde dag was . Na een aantal faceplants was het toch gelukt om te staan maar na een flinke golf werd dit beëindigd. 

Aanstaande donderdag de volgende les.{#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Mvg,

James

Quatro44 09 August / 2014 / 18:55

Leuk verhaal. Ik was in Schellinkhout vandaag.

Ben ook beginner.

Met eigen set.

Niet gevaren.

Ik heb een 11 m2 en het was heel druk.

JamesK 09 August / 2014 / 23:40

Aha dat is jammer quattro!

Ja ik heb met een 7 en 9m gevaren maar die negen meter plus flinke golven was te veel. En de 7 net te klein. Dus een 8 was ideaal geweest!

Mvg,

James

leon verhagen 10 August / 2014 / 01:05

gewoon een slingshot rpm gaan halen heb je een kite waar je nog 10 jaar mee vooruit kunt als je er zuinig op bent en is ook voor een beginner een goede kite want na 10 keer varen ben je geen beginner meer.zou gewoon leren kiten met huur materiaal en beetje doorsparen zodat je meteen een goede kite kunt kopen.en niet zoon telstar setje maar je amper mee upwind komt als de wind een beetje wegvalt dat terug lopen ben je echt zo beu