Het is een 666 he, geen 555.
nee, het is een EXT, die is 46 breed..
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
46 is veel te breed krijg je nooit weg met veel wind en aangezien je over winter materiaal spreekt ga ik er even vanuit dat het vrijwel altijd harde / stevige wind is.
lengte is ok nu de breedte nog
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
Vandaag een 135x42 besteld. Komt over twee weken binnen en dan maar is een aantal kites uit proberen:-)
Hoi heren en dames,
omdertussen heb ik me board en kite binnen. Ik heb een RL boards razor gekocht en die ga ik zondag uitproberen.
en mijn kite is een Zian aquilla 10 meter, deze heb ik vorige week uitgeprobeerd op oostvoorne en was direct onder de indruk van de power dat de kite heeft.
Ik heb een aantal vragen die mij bezighouden.
- ik zit al aan me volgende kite te denken en vraag me af wat de grote moet gaan worden. Ik twijfel tussen de zeven en de acht aquilla.
- me .ightwind wordt een 14 meter aquilla maar dat komt na de winter.
- wat achten jullie veilig met de 10 meter. ik als beginner met 90kg en aantal knopen?
- is er een database van windguru met de gemiddelde windkrachten van het afgelopen jaren?
mvg,
james
poe veel vragen;
- rule nr 1; bij twijfel niet doen.
- rule nr 2; twijfel niet dan beslist je vlieger voor je.
kite keuze is eerst duidelijk 8-12 wat perfect is... daarna besluit je out of the bleu een 10m dus middenmaat te kopen ook leuk hoor maar whyyyyyyy.
90kg - 10m kan je zeker wel richting de 28 knopen houden. hou het eerst liever onder de 25 of zelfs 22 hoewel dat prima kan met jouw kite en gewicht. belangrijkste is dat je je veilig voelt.
weer van dit jaar is het weer van vorig jaar niet dus daar heb je geen reet aan ookal is er een database.. wij hebben geen thermische wind danwel windzekerheden zoals sommige spots werelwijd.
najaar = vaak regen en wind paar dagen rond de 20 dan piek van een storm dik boven de 30 en dan weer paar dagen rustig.
12-8 was goed
14-10-7 is ook ok ik had 12-8 en dan een echte lightwind kite erbij 17 o.i.d anyhow
voor je windrange kan je gewoon even navragen bij de fabrikant / dealer / distributeur.
ik zou zeggen 10m jouw gewicht = 14-15kts - 25-28 kts.
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
10m met zijn gewicht gok ik eerder 17-18kts, zelf zit ik op 14 a 15 met een gewicht van 67-70kg en een bandit 6
Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)
Heej Nature,
Dank je voor je antwoorden.
Waarom ik voor de 10 heb gekozen is omdat deze niet nieuw meer was maar gebruikt. Nadat ik afgelopen vrijdag ermee heb gevlogen en voelde hoeveel power hij had en het feit dat ik een vrij klein board gebruikte heb ik gekozen om die te kopen. Vorige week vaarde de meeste mensen met een 12 of groter.
Wat ik wil is me aantal kites uit te breiden naar een 7-8 en zo ie zo een 14. Mocht ik voor de 7 gaan dan kan ik eventueel de gap tussen de tien opvullen met een groterboard.
Mvg,
James
omdat je een (zoals je het zelf noemt) vij klein board gebruikt koop je ook een voor jouw gewicht kleine kite?????
die begrijp ik niet helemaal, hoe kleiner het board/kite hoe meer wind je nodig gaat hebben dus in jouw geval gaat dit dubbel gelden.
Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)
14m zou ik laten schieten (uberhaubt) en dan voor een echte lightwind gaan, als je dat wilt.
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
icarus,
das echt een belachelijk slechte lowend dan of je techniek is niet goed, stroming op de spot, of natuurlijk gewoon te lui om een beetje te werken hehe.
James wel een beetje lezen he haha ik weet wel hoe t kiteje vliegt hoor.
gewicht, kite, board, wind , ratio is belangrijk en de balans daar vinden ook. ik denk alleen dat 10 niet de meest slimme koop was ondanks de prijs die de doorslag heeft gegeven... zeker niet nu je er nu al eentje bij wil en zeer waarschijnlijk met de komende wind periode zal moeten kopen.
anyways 7 erbij.
klein board, veel wind, kleine kite = goed
groot board, weinig wind, grote kite = goed
klein board, weinig wind, kleine kite = fout en ja je 10m valt dan wel in die range.
nu ben je nog een beginner maar na een sessietje met echte mannen wind die we de afgelopen periode niet hebben gehad zal je zien dat je behoorlijk moet werken met je 10 onder de windkr 5. 16 kts.
Heej allen,
Ik heb vorige week op het oude board van Sebastiaan gevaren. Deze is zelfs voor hem te klein eigenlijk maar toch lukte het om te varen. Niet best upwind maar het ging toch. Dus niet mijn eigen board!
Ik heb vandaag op de tweede plas bij de zandmotor gevaren met mijn nieuwe board (135x42) en hier kon ik erg goed mee starten en varen, ook upwind.
De range kites waarmee ik straks mee ga varen is de 10 prima en vooral voor nu is de 10 een mooie kite om mee te beginnen.
Vandaag erg fijn gekite en hme doelstellingen gehaald.
Met vriendelijke groet,
James Kapteijn
Registreerde: 31 July 2014
heej allemaal,
Ondertussen heb ik wat spulletjes gekocht zoals een trapeze, handschoenen, kap, beanie en schoenen/socks van 5 mm van ripcurl. Van de week komt me pak binnen is een mystic crossfire.
Keuze van de kites is ook redelijk rond. Het worden een 8-12m kite.
Enkel het board ben ik nog niet helemaal uit.
Deze staat bij de twee de hands afdeling hier en wat is jullie mening? http://hanglos.nl/secondhand/312752/nobile-666-2008.html
mvg
James