ongeluk Muiderberg

Door: HJ11 Reacties: 45 Hits: 10564
HJ11 04 September / 2007 / 21:04
Allereerst wil ik alle sterkte en beterschap wensen aan de betreffende kiter en familie loser

Vanmiddag reed ik naar Muiderberg en toen ik over de Hollandse brug reed kwam er een bui met harde wind over. Toen ik door Muiderberg heen reed in de richting van het kitestrand zag ik dat er een gast in het water stond met zijn kite op 12 uur. Hij stond thv de speeltuin dus nog voorbij de Haven. Ik heb even naar die gast gekeken om de zien of alles goed ging. Op een gegeven moment stapte hij weer op zijn board en ging weer varen. Toen ik bijna bij de parkeerplaats aan was gekomen hoorde en zag ik 2 ambulances Muiderberg in rijden en vervolgens hoorde ik een Helikopter.
Ik had gelijk het gevoel dat het om een kiter zou gaan dus ben als een speer richting het strand gerent.
Daar zag ik dat een aantal mensen de kite van de kiter gebruikte om de gast uit de wind te houden.
De kiter een meter of 10 op de kant. Inmiddels waren er 2 politieauto's, 2 ambulances en 1 traumahelikopter ter plaatse. Ik kan niet anders zeggen dan dat er perfect opgetreden werd door de mensen ter plaatse.
Nadat de jongen was meegenomen door de ambu kwamen de analyses.
De jongen was aan het varen met een 13m2 Waroo en had naar alle waarschijnlijkheid, volgens een andere Waroo bezitter, de lijnen verkeerd aan zijn kite bevestigd. Aangezien de wind bijna recht op land aan kwam moet je flink hoogte lopen om bij de kant weg te komen. Volgens getuigen zou de jongen een klein sprongetje, over de lijnen gemaakt hebbenen, daarna zijn controle over de kite zijn kwijt geraakt.
Hij zou op zijn rug richting te kant getrokken zijn. Vervolgens heeft de persoon vermoedelijk met zijn hoofd de betonnen wand geraakt. Volgens zeggen gaat het om een kiter met ervaring.

De schrik zat er daarna goed in en er was bijna niemand meer op het water te vinden.

Heb daarna met iemand anders de spits maar weer afgebeten en zijn gaan kiten..

Aan het begin van de avond hadden we ook nog een kite in de boom..
Ik zal geen namen noemen maar ook dit was een ervaren kiter  Lips Sealed

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

johndoe 04 September / 2007 / 21:17
oei oei dat is weer kut :(

Muiderberg is altijd erg tricky met aanlandige wind inderdaad.
Beterschap en hopelijk gaat alles snel goed.

kite in de boom gebeurd wel vaker met aanlandige wind hing er gister nou ook een in ?

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Aleph 04 September / 2007 / 21:49

Ja, gisteren hing er ook eentje in. Net na het oplaten schoten aan een van z'n kite allebei z'n lijnen los. Was een redelijk ervaren gast vlgs mij (maar goed, ik begin nog maar net, dus echt beoordelen kan ik dat niet).

Vooral die lijnen zijn wel tricky daar inderdaad. Toen ik die kite die eerst in de boom zat opliet kwam er een andere gast aan (die later zei meer met die lijnen in het water bezig te zijn en niet op z'n kite te letten) die z'n kite bijna in die ander liet crashen. Liep net goed af.

Gaastra Jekyll 8 + 14 (2008) & 10 (2009)

karel80 04 September / 2007 / 21:55

Klinkt weer heftig  , weet je dat je gewoon geen risico  moet nemen (of) te gemakkelijk worden, het blijft wind.

Hopelijk gaat het goed met die jongen.

Sitting on the dock of the bay ...... after a wicked session!!

Bignelis 04 September / 2007 / 21:58
Vervelend al die ongelukken gents. Alleen de boodschap "volgens mij was hij ervaren" gaat voor mij niet op als iemand een kite de lucht in gooit waarbij de lijnen niet goed zitten. Kijk, dat je ze omdraait, kan gebeuren, maar voordat je hem oplaat, kijkt een ERVAREN kiter of zn lijnen goed zitten. Dit doet verder niets af aan dat het vervelend is voor de verongelukte. Maar let dus op elkaar jongens, als je iemand zijn/haar kite op laat ga er dan niet van uit dat iemand ervaren is ookal is dat de eerste indruk. Iedereen kan fouten maken, maar wijs iemand er dan ook op en gooi nooit een kite op waarvan de lijnen niet goed zitten.
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Aleph 04 September / 2007 / 22:11

@Bignelis: eens, zelfs omgedraaide lijnen zou bij mij niet door de beugel gaan, je checkt ze toch zeker driedubbel? Voor wat betreft die losgeraakte lijnen zag het eruit alsof deze figuur er echt niks aan kon doen. Hij meldde wel dat ie vanaf nu een extra safety check bij had.

Uiteindelijk is een soort buddy check a la duiken misschien helemaal geen slecht plan...

Gaastra Jekyll 8 + 14 (2008) & 10 (2009)

rimmert 04 September / 2007 / 22:29

Ai, sterkte!

Ik zeg het nogmaals (ook al was dit een ervaren kiter): Beginners moeten wegblijven bij pal aanlandige wind, of een takkeind upwind lopen!

- www.KITESTART.nl - De meest complete startpagina voor kitesurfers! -

Emiel 04 September / 2007 / 23:01

sprak vanmiddag iemand waarvan zijn moeder oid in het ziekenhuis werkte en een kiter binnen had zien komen. Hij had een dwarslezie. Waarschijnlijk dus dezelfde kiter. Erg vervelend en sterkte voor hem en familie

over die andere kite in de boom, hij liet zijn kite op maar had niet goed ingehaakt oid en daarom schoot de bar uit zijn handen en kwam op de 5de lijn in de boom, had iedereen kunnen overkomen.

Topsup.nl - Topsloep.nl

Eloy 04 September / 2007 / 23:13
Begrijp nou dat iemand die zijn lijnen niet goed vast gemaakt heeft en zichzelf tegen een betonnen rand aan bombadeerd nadat hij z'n kite gewoon op 12 uur had staan NIET GENOEG ervaring heeft en dus NIET nagedacht/stilgestaan heeft bij waar ie nou eigelijk mee bezig was....

Sterkte hoor...

Live fast die young...

patrick_kiter 04 September / 2007 / 23:20

De jongen was aan het varen met een 13m2 Waroo en had naar alle waarschijnlijkheid, volgens een andere Waroo bezitter, de lijnen verkeerd aan zijn kite bevestigd.

Misschien een domme vraag, maar zijn die bevestigingspunten van de lijnen niet meer cookproof? Dan kan je ze bijna niet meer verwisselen nl.

HJ11 04 September / 2007 / 23:26
Quote: Emiel - Vandaag 23:01
sprak vanmiddag iemand waarvan zijn moeder oid in het ziekenhuis werkte en een kiter binnen had zien komen. Hij had een dwarslezie. Waarschijnlijk dus dezelfde kiter. Erg vervelend en sterkte voor hem en familie over die andere kite in de boom, hij liet zijn kite op maar had niet goed ingehaakt oid en daarom schoot de bar uit zijn handen en kwam op de 5de lijn in de boom, had iedereen kunnen overkomen.

Van die kite in de boom dat klopt.....

Kan inderdaad iedereen gebeuren

Ik ben nog die bezem en roze touw gaan halen om aan die losgelaten AAP te geven die in de boom hing

Hoe is dat afgelopen want moest helaas weg.....

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

Nick 04 September / 2007 / 23:41

Als jullie waarneming op waarheid berust dan kan ik alleen maar zeggen: 'Dit kan iedereen gebeuren!' Met verwijten en hoe het nou echt moet, daar heeft hij tenslotte niets aan. Sterkte gozer en familie!

IF IT SWELLS, RIDE IT

piraat 05 September / 2007 / 09:33

Muiderberg ( veel ruimte)       aanlandige wind ..........  betonnen rand ...........boom  .......buien.........vlagen

Ik brul zeg niets  meer !!      gwoon hollands weertje toch

sterkte gast !!

Jolly Roger

johndoe 05 September / 2007 / 09:44

Misschien is het ook een idee dat al die 'snelle jongens' hun trucjes iets verder op het water doen, in plaats van vlak onder de kant.  Als het druk is is het bijna onmogelijk om normaal,  zonder om je oren gesjeesd te worden,  het water in en uit te komen! Geef elkaar een beeje de ruimte, en respect!!

Veel sterkte voor de jongen en zijn familie.

Martine

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Slis 05 September / 2007 / 09:56

vreselijk... het herfst weer laat weer van zich horen.

heel veel sterkte voor de jongen in kwestie en familie

aanvulling:

ik merk zelf ook op bij het testen van veel kites dat lang en aan niet alle

kites cookproof zijn, dit is jammer... want het kan dus dit soort dingen "voorkomen"

BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

justin 05 September / 2007 / 09:58

waroo connectors zijn niet fool proof... echt rot voor deze man...

sterkte 

Geit

vincentboor 05 September / 2007 / 10:08

Jeetje,

Sterkte aan bekenden en familie, dit mag natuurlijk nooit gebeuren. We zijn er om elkaars veiligheid te borgen.

Wat mij vaak opvalt in Muiderberg is dat de ervaren kiters en beginners altijd veel te dicht bij de kant gaan varen. Waardoor het starten van andere kiters belemmerd wordt. Hoogte lopen met genoeg wind is een eitje in Muiderberg. Zorg dus dat er altijd bij de kant genoeg ruimte is voor startende kiters.

Ook zie ik altijd veel gasten springen vlak bij de kant, leuk voor de foto maar niet voor de veiligheid van jezelf en anderen die bij de kant starten.

Als we nou eens met z'n allen afspreken dat we bij de kant genoeg ruimte laten voor startende kiters en kiters die stoppen. En dat we varen voorbij de ballenlijn.

Dit moeten we echt doen, want de gemeente muiderberg heeft het bespreekbaar gemaakt in de gemeente raad. Dit kan dus betekenen dat het strandje gesloten wordt voor kiters.

Wahine 05 September / 2007 / 10:21
Ik wil heel graag reageren op dit onderwerp! Wat mij opvalt is de enorme hoeveelheid meningen en vooroordelen... Ik proef de arrogantie van sommigen! A) Waren jullie erbij? B) Juist als surfer sta je toch relaxt in het leven en heb je respect voor anderen C) Wat boeit het in vredesnaam in zo'n situatie om iemand te beoordelen of hij wel of niet ervaren is!! Leer er allemaal van en pas op met wat je zegt want voor je het weet zit je zelf in een nare situatie, ervaren of niet... we zijn tenslotte allemaal mens nietwaar!! Voor alle betrokkenenen wens ik heel veel liefde, licht en kracht toe in deze spannende tijden!

Slis 05 September / 2007 / 10:28

Goed gesproken Wahine,

echter gaat het ook om de toedracht van het ongeval...
hoe kunnen dit soort dingen voorkomen worden

wellicht niet geheel de goede timing om dit aan te kaarten natuurlijk.

Wahine 05 September / 2007 / 10:35
Mijn vriend was gisteren aan het kiten op Muiderberg en heeft nog met deze jongen staan praten voor dat het gebeurde (hele vriendelijke jongen by the way!) Ze hebben daar met z'n allen geprobeerd om hem te helpen na het ongeluk en het komt niet eens in hem op om met oordelen of meningen te komen... hij is alleen maar in zijn hoofd met de gezondheid van die jongen bezig... puur vanwege de shock en de heftige ervaring!!! En ik snap best dat dit onderwerp voor opschudding zorgt en dat iedereen daar op wil reageren, maar please laat je ego even achterwege en stop met oordelen... al is het alleen al voor alle vrienden en familie die misschien dit forum lezen!!

Wahine 05 September / 2007 / 10:39
Ja precies Slis! Ik begrijp het wel... maar let dan met z'n allen op hoe je het brengt... het komt namelijk op mij soms erg arrogant over!! Wie het allemaal wel en niet zou overkomen en bla bla bla!! Misschien kunnen jullie echt opbouwend proberen om te analyseren wanneer er meer feiten zijn en wanneer het een gepast moment is? Ik vind een forum als dit heel tof, begrijp mij niet verkeerd... maar blijf respect hebben mannen... jusit ook in zo'n toffe sport als kiten!!!

Emiel 05 September / 2007 / 12:32
die kite in de boom is er heel uitgekomen, alleen de pigtails hebben we door moeten snijden.
Topsup.nl - Topsloep.nl

w0uter 05 September / 2007 / 15:41

Allereerst sterkte aan die arme man die dus waarschijnlijk een dwarslezing over heeft gehouden aan een lekker middagje varen,
vooral vreselijk voor hem maar natuurlijk ook voor de sport (daar kunnen we niet onderuit).

Iemand nieuws over hoet het met 'm gaat?

Ik lees de meeste berichten die gepost worden op hanglos en moet zeggen dat ik me vaak kapot erger

aan jongens die op kinderachtige en vooral op arrogante toon lopen te schreeuwen hoe anderen zo dom en onverantwoord bezig kunnen zijn

en dat ze zo de sport naar de klote helpen.

Wel begrijp ik de frustratie dondersgoed, om deze sport kan niemand meer heen maar al die ongelukken maken het makkelijk

om de stranden te sluiten voor al die onbenullen die met een ongeleid projectiel aan zich vastgekoppelt op "breaker" wijze het strand onveilig maken.

IK WIL OOK BLIJVEN KITEN IN DIT KIKKERLANDJE! Ook wil ik RESPECT voor elkaar,

dit lijkt jammer genoeg vaak te ontbreken op het strand en op de Fora.

Telkens als er een ongeval "gepost" wordt is het wachten op de eerste figuur die heel stoer van achter z'n PC durft te vermelden

dat het heel sneu is voor familie en vrienden maar dat het gewoon z'n domme eigen schuld was.

NIEMAND gaat lekker bewust z'n kite op staan pompen op het strand om z'n eigen leventje (en belangrijker nog dat van z'n omstanders) in de waagschaal te stellen.

Het bewustzijn is er duidelijk bij teveel nieuwe en zelfs ervaren kitesurfers nog niet hoe gevaarlijk kiten kan zijn, ook al wordt er (HOPELIJK) bij alle scholen en op de verschillende fora flink op gehamerd wat de potentiele gevaren zijn. Mijns inziens gebeuren de meeste ongevallen tijdens het oplaten van de kite. Is dit ook zo??

Een manier om dit wellicht inzichtelijk te krijgen (ik denk hardop na over hoe het beter zou kunnen dan maar een beetje lopen schelden op elkaar): Bij de KNVvL afdeling schermvliegen (ofwel Paragliding vereniging) bestaat er een voorval registratie. Hierop kun je wel of niet anoniem je voorval melden. Een voorval houd dan in dat er iets mis is gegaan waardoor een ongeval of bijna ongeval veroorzaakt is. Iemand die zelf iets meemaakt kan melding maken maar ook omstanders (dit gebeurt nu ook op Hanglos alleen registreren we niet hoe vaak iets gebeurt en is er vaak al meteen weer het wijzende vingertje).

Hierdoor onstaat een overzicht van de dingen die het vaakst misgaan en daaruit kan Paraglidend Nederland lering trekken.

Is dit iets voor Kitend Nederland??

Ik denk dat mensen uit zo'n bron meer lering trekken dan uit geemotioneerde uitspraken van schreuwerds op Hanglos.

Ik denk dat een dergelijk initiatief b.v. vanuit de NKV zou kunnen komen met b.v. Hanglos als platform (in de vorm van een forum).

Link naar voorval registratie KNVvL: http://veiligheid.knvvl-schermvliegen.nl/ Idee? Meningen?

dus....

Slis 05 September / 2007 / 15:53

Wouter ik heb je stuk even aangepast,

gezien het gewoon weg niet te lezen was (lap tekst)

w0uter 05 September / 2007 / 15:55
Thx Slis! Ik zag het zelf al maar m'n "enters" werden genegeeerd :)
dus....