ongeluk Muiderberg

Door: HJ11 Reacties: 45 Hits: 10565
Marc_87 05 September / 2007 / 16:34

Veel sterkte aan de familie en vrienden.

Een dwarslaesie voorspelt niet veel goeds.

Het is echt weer klote dat dit moeten gebeuren.

Mijn maat waar ik altijd mee ga met kiten vondt het eerst altijd erg

lastig om de lijnen aan de kite te maken, daar heb ik hem mee

geholpen en dat moet soms nog een enkele keer. Gelukkig hoef

ik er zelf niet eens over na te denken hoe ik de lijnen aan moet sluiten.

Ik heb nu ook kite's met foolproof line connectors en dat is heel makkelijk.

Bij de Best kites worden die geloof ik erbij geleverd en echt waar ik hoop

dat andere mensen ze erop zetten want deze dingen nemen echt de

twijfel weg met aansluiten en kan deze ongelukken hopelijk voorkomen.

Ik hoop dat dit niet vaker gaat gebeuren en dat mensen voortaan

misschien toch iets sneller hun ckickenloop safety trekken.

Powered by Flysurfer

Roderick 05 September / 2007 / 16:44

Heel veel sterkte aan de ongelukkige gecrashede kiter (En zijn familie en vrienden)  

Weet iemand al wie het is, en hoe het nu met hem is?

@wahine en slis: totally agree

@wouter: Klinkt als een goed idee

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

wilco_s 05 September / 2007 / 16:50

Het voorstel van wouter is inderdaad heel nuttig, zorg er alleen voor dat niet iedere kwaadwillende gemeenteamtenaar hier z'n "voordeel mee kan doen.

Voor inspiratie van zo'n systeem kijk eens naar wat Rick(I?) op www.kiteforum.com doet, die houd dus al jaren een soortgelijk systeem bij met alle dodelijke en zeer ernstige ongelukken. Ik geloof dat hier ook al de fatale NL-ongelukken in staan. Hij geeft een zo objectieve voorstelling als mogelijk van de feiten en uiteraard de opgetreden gevolgen. Probeer anders als je zo iets dergelijks opzet, bijvoorbeeld eerst is zijn (NL-relevante) artikels te vertalen naar het NL, voordat je het ei van columbus zelf tracht uit te vinden. Maar goed idee zonder meer...

edit: hier -> http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2297800&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= is bijvoorbeeld een samenvatting van het slufter ongeluk terug te vinden. Ik weet niet of hij het ook ergens netjes georganiseerd heeft en de tips die hij na de feiten geeft om het te kunnen voorkomen, zou ik niet bij de samenvatting zelf zetten, ik zou het puur bij het ongeluk en de opgetreden feiten houden. En dan misschien in een aparte safety tips artikel alle geleerde lessen van over de jaren, op een heldere manier uiteenzetten in de vorm van tips of regels waar je op dient te letten.

naja 05 September / 2007 / 19:47
Quote: HJ11 - Dinsdag 04 September, 2007 23:26
Quote: Emiel - Vandaag 23:01sprak vanmiddag iemand waarvan zijn moeder oid in het ziekenhuis werkte en een kiter binnen had zien komen. Hij had een dwarslezie. Waarschijnlijk dus dezelfde kiter. Erg vervelend en sterkte voor hem en familie over die andere kite in de boom, hij liet zijn kite op maar had niet goed ingehaakt oid en daarom schoot de bar uit zijn handen en kwam op de 5de lijn in de boom, had iedereen kunnen overkomen. Van die kite in de boom dat klopt..... Kan inderdaad iedereen gebeuren Ik ben nog die bezem en roze touw gaan halen om aan die losgelaten AAP te geven die in de boom hing Hoe is dat afgelopen want moest helaas weg.....

Hj11 Heb 1.5 uur in die verrekte boom gezeten en samen met de grondtroepen de spullen zonder al te veel schade,maar na veel inspanning(wordt een beetje te oud voor dit soort cowboystreken), er uiteindelijk uit gekregen.nog even 9mtr.geprobeerd maar stond niet genoeg wind meer.

Alle helpers nogmaals bedankt,dus ook jij natuurlijk.

patrick_kiter 05 September / 2007 / 20:20
Door mijn verbazing vegat ik ff die gozer veel sterkte te wensen. Hierbij dus heel veel sterkte.

Roderick 05 September / 2007 / 20:45

Ik zat net te denken:

Wat zou een vrachtwagen met zand kosten? Sinds de eerste keer dat ik op Muiderberg was vind ik die betonnen rand eng. Het gekke is dat het daar maar 20cm diep is. We zouden natuurlijk een poging kunnen doen om de bodem langzaam te laten oplopen. Je klapt dan niet meer op die rand, maar schiet er overheen. Zit je vol met schaafwonden e.d. maar scheelt wel in de gebroken nekken en schedelbasisfracturen.

Zou dit haalbaar zijn? (Qua kosten, blijft het zand daar liggen?, en zou de gemeente het goed vinden? (Of nog mooier nog: doen))

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

HJ11 06 September / 2007 / 09:32

Roderick...

Dit is een slecht idee. Je geeft dus eigelijk zelf bij de gemeente te kennen dat het een gevaarlijke spot is dus zal de gemeente waarschijnlijk geen zand neerleggen maar gaan dan waarschijnlijk de vergunning voor de spot intrekken.

Zie die betonnen rand als je vijand en blij dus lekker ver van de kant

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

Roderick 06 September / 2007 / 10:55
@hj11: Goed punt. Wel jammer dat dat niet kan. Ik blijf normaal wel weg van de kant, maar ja vragen of iemand 100 meter met je mee wil lopen het water n om je kite op te gooien is ook weer zo iets.  En de meeste ongelukken gebeuren toch met het oplaten en landen van een kite. 

Pinta 06 September / 2007 / 16:52
Bedankt voor alle steun, geef ik door aan Bas; hij is stabiel, volledig bij maar ligt met dwarslesie in het ziekenhuis.

Ben maatje&zwager van Bas en ben die met die kale kop, zelfbouw en pink bularoo die aan het varen was.

Ik verzamel feiten ter reconstructie voor Bas en voor veiliger varen voor ons allemaal.

Ik wil graag contact met die gast die samen met mij Bas' Bularoo 13m2 azuurblauw heeft afgetuigd - je voer met Best 9m Waroo & zelfbouw geloof ik - tevens met ooggetuigen van de crash.

Voor iedereen ter plaatse - top ondersteuning, tnx!

isomis 06 September / 2007 / 16:58

idd kan iedereen gebeuren, blijft een x-treme sport. Je kan nu wel weer hele discussies gaan voeren over veiligheid, maar je bereikt er niks mee. De spot zal nooit 100 procent veilig zijn.

Dan moet je gaan schaken ofzo 

zucht...

dr511 06 September / 2007 / 20:53

bakkie zand is toch niet zo'n probleem ? volgens mij kost een kuubje 2 euro's dus ff opmeten hoeveel er in moet en s'nachts ff langs met een kipper

als het er eenmaal ligt gaat de gemeente het echt niet meer wegscheppen

ik heb zelf nooit op muiderberg gevaren maar als ik zo es kijk op dit forum kijk dan zitten er of veel mensen op die daar wel varen of het is een erg moeilijke drukke spot want het zo'n beetje elke week wel raak daaro met bijna ongelukken dus is het niet es tijd om daar es wat aan te doen ?

niet dat ik denk dat Bas (sterkt trouwens ) daar zijn crash mee had kunnen voorkomen want het is gewoon pech als je er achteraan gaat en als je dan nog zo'n rand tegenkomt is dat dubbel pech

wel vind ik dat de gemeent zijn verantwoording moet nemen als ze toestaan dat er gekite word moet je daar ook een zo veilig mogelijke omgeving voor creeren bv een skate park maak je ook niet op een vluchtheuvel en als een bakkie zand voldoende is om de veiligheid te vergroten dan is het enige wat rest dat de regio man aldaar de moeilijke taak om het  voorelkaar te krijgen want de centjes kunnen wel ergens vandaan komen (NKV of inzameling )

veel sterkte Bas met een hoop positieve energie vind je je draai wel weer terug

Ziki Ondergoed, schultenbrau

tal 06 September / 2007 / 21:21

Beste Zwager van Bas, Ik was heel snel bij hem na het ongeluk en heb bij hem gezeten tot ambulance hem weg reed..

Als je meer details wilt kan ik je die geven heb ongeluk niet zien gebeuren ..maar was snel naar hem toe gerend toen ik door had dat er iemand lag er was nog 1 iemand bij.. wij waren eerst  even samen. Chantal

chantal

Ruud 06 September / 2007 / 21:54

Mensen, wat vreselijk, een dwarslesie.

Wie heeft zijn lijnen niet ooit een keer verkeerdom bevestigd? Ik wel hoor.

Wie is nooit als machteloos achter zijn sleurende kite aangesleurd, meestal met goede afloop? Ik wel hoor.

Het zijn maar woorden maar meer heb ik niet en wil het dus toch zeggen.

Sterkte Bas!

Wahine 06 September / 2007 / 22:48
@ Zwager van Bas. Ik was er ook bij die middag samen met een vriend..zag het half gebeuren en was degene die jouw kite heeft geland. Als er nog iets is wat ik kan betekenen voor je reconstructie moet je maar mailen of posten. Het heeft me heel erg geraakt moet ik zeggen en alles dat we met z'n allen kunnen doen om het veiliger te maken, dat moeten we gewoon doen. Ik ben zelf gelijk gaan kijken naar helm en crashvest...zal nog even duren voordat ik weer op m'n plank sta maaar weet zeker dat het nooit meer hetzelfde zal zijn! Sterkte aan Bas en iedereen die dit verhaal/deze ervaring net zo heeft geraakt als mij. Timothy

isomis 06 September / 2007 / 23:56

ik heb dit ook een keer meegemaakt  op een spot, waar iemand zijn lijnen verkeerd had.

Mijn ervaring zegt dat veel voorkomen kan worden bij de oplaadprocedure:

1. degene die kite omhoog doet moet ook controleren of de lijnen goed zitten voor degene die gaat kiten

2. pas oplaten als de kiter ja zegt of een gebaar doet

3. geen handlepas meuk vastdoen bij oplaten, pas als je het op water bent

Laatste punt: je lijnen via de achterkant vast doen is in mijn ogen echt een stomme manier van lijnen vastmaken. De meeste mensen doen dit nog en hun argumenten waarom ze het doen vind ik flauwekul. Veel van deze onzin leren ze tijdens hun eerste kiteles (er zijn scholen die het wel goed doen)

Verder wens ik deze jongen natuurlijk veel beterschap.

Het blijft een risico sport en ongelukken kan je nooit helemaal voorkomen.

zucht...

ErikkieR6 07 September / 2007 / 15:26
Quote: isomis - Donderdag 06 September, 2007 23:56
Laatste punt: je lijnen via de achterkant vast doen is in mijn ogen echt een stomme manier van lijnen vastmaken. De meeste mensen doen dit nog en hun argumenten waarom ze het doen vind ik flauwekul. Veel van deze onzin leren ze tijdens hun eerste kiteles . Het blijft een risico sport en ongelukken kan je nooit helemaal voorkomen.

Je lijnen altijd aansluiten achter de vlieger heeft gewoon een reden.

1 als de kite opgelaten word  vangt die niet gelijk vol wind.

Maar ben jij verplicht om richting wind te gaan lopen.(rand windvenster zoeken)

2 Je kan zo prima je lijnen chekken van de vlieger , de lijnen van de bovenkant vast pakken richting bar lopen op de bar gaan staan omdraaien gezicht richting vlieger stuurlijnen optillen en nog een keer chekken of ze vast zitten aan de bovenkant  van de kite.

En Altijd in 1 oogopslag je lijnen goed gespreid uit leggen voordat je gaat aansluiten en desnoods nog een keer alles nalopen.

Ik vind dan dat dit ongeluk wel voorkomen had kunnen worden.

Gewoon te gehaast bezig zijn en boven de windkracht 5 word je daarvoor genadeloos afgestraft.

Wens diegene beterschap een een goed voorspoedig herstel.

Lid NKV en KNRM

temp_spikey 07 September / 2007 / 18:17
Quote: ErikkieR6 - Vandaag 15:26
Quote: isomis - Donderdag 06 September, 2007 23:56Laatste punt: je lijnen via de achterkant vast doen is in mijn ogen echt een stomme manier van lijnen vastmaken. De meeste mensen doen dit nog en hun argumenten waarom ze het doen vind ik flauwekul. Veel van deze onzin leren ze tijdens hun eerste kiteles . Het blijft een risico sport en ongelukken kan je nooit helemaal voorkomen. Je lijnen altijd aansluiten achter de vlieger heeft gewoon een reden. 1 als de kite opgelaten word vangt die niet gelijk vol wind. Maar ben jij verplicht om richting wind te gaan lopen.(rand windvenster zoeken) 2 Je kan zo prima je lijnen chekken van de vlieger , de lijnen van de bovenkant vast pakken richting bar lopen op de bar gaan staan omdraaien gezicht richting vlieger stuurlijnen optillen en nog een keer chekken of ze vast zitten aan de bovenkant van de kite. En Altijd in 1 oogopslag je lijnen goed gespreid uit leggen voordat je gaat aansluiten en desnoods nog een keer alles nalopen.

yup , altijd van achteren ...zorg dat je niet een checkie hebt maar meerdere mocht je er een per ongeluk skippen kom je het in je volgende tegen...1ste keer vast maken , 2 keer als je je bar pakt, 3dre keer voor je je duim opsteekt ....

www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

nils 07 September / 2007 / 21:09

aan de regioverantwoordelijke:

is het een idee om de gemeente te vragen om het fietspad bovenaan ipv onderaan te leggen? kan er gelijk een strandje gemaakt worden ipv die lelijke en gevaarlijke rand?!

idee?

ben het met iemand van hier eens dat ook de gemeente wel iets aan de veiligheid mag doen en meedenken met diegene die er serieus mee zijn!

Zo de wind waait waait mijn jasje.

isomis 07 September / 2007 / 21:17
Quote: ErikkieR6 - Vandaag 15:26
Quote: isomis - Donderdag 06 September, 2007 23:56Laatste punt: je lijnen via de achterkant vast doen is in mijn ogen echt een stomme manier van lijnen vastmaken. De meeste mensen doen dit nog en hun argumenten waarom ze het doen vind ik flauwekul. Veel van deze onzin leren ze tijdens hun eerste kiteles . Het blijft een risico sport en ongelukken kan je nooit helemaal voorkomen. Je lijnen altijd aansluiten achter de vlieger heeft gewoon een reden. 1 als de kite opgelaten word vangt die niet gelijk vol wind. Maar ben jij verplicht om richting wind te gaan lopen.(rand windvenster zoeken) 2 Je kan zo prima je lijnen chekken van de vlieger , de lijnen van de bovenkant vast pakken richting bar lopen op de bar gaan staan omdraaien gezicht richting vlieger stuurlijnen optillen en nog een keer chekken of ze vast zitten aan de bovenkant van de kite. En Altijd in 1 oogopslag je lijnen goed gespreid uit leggen voordat je gaat aansluiten en desnoods nog een keer alles nalopen. Ik vind dan dat dit ongeluk wel voorkomen had kunnen worden. Gewoon te gehaast bezig zijn en boven de windkracht 5 word je daarvoor genadeloos afgestraft. Wens diegene beterschap een een goed voorspoedig herstel.

Misschien bedoelde ik voor. Wat is eigenlijk voor en achter

zucht...

Janneke 08 September / 2007 / 09:33

@dr51: Betonnen rand is trouwens ongeveer 140 mter breed. Je zou dan dus ook ongeveen140 kuub zand nodig hebben. Dat gooi je er niet zomaar ff stiekum in. En dan nog de vraag of het gaat blijven liggen. Enig idee? Alleen voor het drukste stukje is  natuurlijk ook een optie.

surf_dude 08 September / 2007 / 12:23

maar waarom eigenlijk dat zand  ik vind muideberg altijd lekker door dat er gras is.

komt er eindelijk een keer geen zand tussen je lijnen in je pak in je kite en ga zo maar door.

taste it - kitesurfing