(Water)politie op/bij het Gooimeer

Door: Lier14 Reacties: 48 Hits: 4789
johndoe 02 July / 2008 / 15:38

Afgelopen zondag was ik aan het varen op het Gooimeer bij de Stichtsebrug. (ja ik weet dat het een vlagerige spot is maar voor mij lekker dichtbij om ff te varen) Was ik net lekker aan het varen, komt de waterpolitie aan varen. Ik was wel wat ver uit de kant, maar zat niemand in de weg. Komen ze (3 man sterk met snor) mij vertellen dat het verboden is te kiten. Alleen Muiderberg en strandhorst mag ik kiten. Ik zei dus, dat dat niet helemaal waar is. Waarop hij boos werd. Ik vertel hem dus dat zowel de gemeente Huizen als de gemeente Blaricum een gedoog beleid hebben. En ik op de hoogte ben van het BPR. Er staat zelfs op het strand bij de Stichtsbrug een bord van de gemeente met daarop dat je niet mag (kite) surfen binnen de zwemzones. Dus daarbuiten mag het wel. De agent die mij aansprak was niet erg blij met deze opmerking maar wist ook dat hij mij niks kon maken. Dus moest ik maar dichterbij het strand blijven maar ik mocht wel doorvaren. Hij zei wel dat hij er voor zou zorgen dat de borden bij het stand zouden worden weg gehaald. Ik heb nu ook al 2x dit seizoen met de politie bij de Zomerkade staan praten. Ook die hebben tegen strijdige verhalen. De ene keer word je weggestuurd, en de volgende keer komen ze alleen kijken en vertellen dat je voorzichtig moet zijn voor de badgasten. Ik word er wel een beetje moe van. Ik vind dat zowel het Stichtse strandje als de Zomerkade officiële spots moeten worden. Net als Muiderberg. Met eens start en landingszone en goede afspraken. Nu sta ik bijna iedere kite sessie een halfuur te lullen met de politie om te zorgen dat ik wel mag doorvaren.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

waveman 02 July / 2008 / 16:38
Je hebt mazzel dat je de sterke arm hebt weten om te praten. De gemeente heeft zeggenschap tot daar waar het water begint, vanaf dan geldt het BPR. Kijk dus niet verbaasd op als je straks wel een bon krijgt ondanks dat de gemeente een gedoogbeleid voert. 
NKV-lid worden? gewoon doen. Wie niets weet moet alles geloven. (Marie von Ebner-Essenbach)

waveman had een 4 sterren sessie in Ameland, Noordzee met maar liefst 14 - 20 knots op zijn North Vegas (2006)

vincentboor 02 July / 2008 / 16:52

Hey!

Hoelaat was dat zondag? Ik was er ook zondag heb nog lekker gevaren tot dat de wind wegviel en iedereen naar huis ging. Ik heb anders geen politie gezien. Hoelaat was dat?

Ik zag wel iemand kitesurfen in de vaargul, dat mag inderdaad ook niet Smiley. Ik zat links van het eiland, bij die watervila's heb geen politie gezien daar.

rimmert 02 July / 2008 / 17:39
Quote: waveman - Vandaag 16:38
Je hebt mazzel dat je de sterke arm hebt weten om te praten. De gemeente heeft zeggenschap tot daar waar het water begint, vanaf dan geldt het BPR. Kijk dus niet verbaasd op als je straks wel een bon krijgt ondanks dat de gemeente een gedoogbeleid voert.

Dit is wel helemaal weer te debiel voor woorden!!! De gemeente zegt dat je mag kiten, maar zodra één teen het water raakt ben je weer in overtreding. Zucht, word er zo moe van...
- www.KITESTART.nl - De meest complete startpagina voor kitesurfers! -

idefixe 02 July / 2008 / 17:56

Volgens het BPR is het daar ( Stichtse brug) inderdaad verboden om te kitesurfen. Het BPR is geen gemeentelijke ( APV) toestand. De agenten zijn wsch door jouw woorden betreffende het opschrift van de borden van de  gemeente  een beetje afgeschrikt Smiley / hadden geen zin in ellende.

Vanuit de NKV gaan we op veel plaatsen in/op het IJsselmeer en randmeren gebied een ontheffing BPR aanvragen. Voor wat betreft het Natura 2000 gebeuren hebben we nu iets meer tijd gekregen. De locatie Stichtse brug zit daar overigens ook bij. Met een beetje mazzel ( en een beetje werk vanaf de kant van de NKV ) kun je in de toekomst gewoon legaal @ Stichtse brug varen .

( niet in de vaargeul dus Smiley )

Slingshot , Gibbon

Gilbert 02 July / 2008 / 18:21

mm heb al 2 jaar nooit last gehad bij stichtse brug, wel bij de zomerkade vaker politie zien langskomen, maar die wisten zelf nooit waar ze me bezig waren net als jij zegt. 

Het gaat idd wel heel iritant worden als de onduidelijkheid blijft voortduren.

extreemkites01 02 July / 2008 / 20:49

Ik kitesurf al sinds 2001 bij de zomerkade en de stichtsebrug. De laaste 2 jaar komt er aardig wat politie langs maar na meerdere gesprekken vinden ze het altijd prima dat ergevaren word zolang we maar rekening met de badgasten houden.

Ik vraag me af is de "waterpolitie een gemeentelijk aangelegenheid is of vallen die onder het bpr beleid?

Maar het blijft irritant dat je na al die jaren als en amtenaar moet lullen om te kunnen surfen!Smiley 

extreem or nothing at all!

extreemkites01 had een 4 sterren sessie in Gooimeer - Stichtse Brug met maar liefst 15 - 19 knots op zijn Gaastra Jekyll (2010)

HJ11 03 July / 2008 / 01:57
  Lees deze discussie ook ff

http://www.hanglos.nl/asp/for/topic.asp?forumid=92496705-A412-4F30-B2B6-4C3D9E2AA62E&pagenumber=4#reactions

Ps het is niet onduidelijk want de spots Huizen, Stichtse strand (Blaricum) Almeerderzand enz enz enz met uitzondering van Muiderberg en strand Horst zijn verboden..

En natuurlijk komen die agenten met mooi weer ook wel eens kijken naar kiters en niet iedere diender heeft verstand van zaken of weet wat de BPR is maar deze waterdienders waarschijnlijk wel maar stonden idd ff met de mond vol tanden toen jij het over dat bord had maar reken maar van Yes dat de potloden geslepen worden en dat ze nu terug gaan slaan...
Dus waarschijnlijk heb je het met deze actie voorlopig voor iedereen lopen verpesten...

Bijdeze namens iedereen in de omgeving van het Gooimeer Thx Smiley

Ps volgende x hoef je dus niet meer een half uur te lullen maar kun je na een half uur omlkeden, lijnen uitlopen en kite oppompen weer vertrekken Smiley

@ Rimmert.. waar staat dat de gemeente heeft gezegd dat je mag kiten want dan maak ik een kopie van dat artikel en leg die in mijn auto Smiley

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

johndoe 03 July / 2008 / 10:50

Hoezo heb ik het voor iedereen verpest? Beetje jammer weer deze reactie. Ik heb de politie er op gewezen dat er een bord staat en dat de gemeente dus een signaal afgeeft dat er wel mag worden gevaren. En nee ik zat niet in de vaargeul, ik was wel ver uit de kant maar ben buiten de geul gebleven. Ik snap jou reactie dus niet helemaal. Als ik niet was aangesproken was het wel iemand anders geweest. Ik heb wel vaker met de politie gepraat. Ook bij de zomerkade. En ik leg hun dan uit hoe wij met de veiligheid omgaan. Vooral als er veel badgasten zijn. Dat heb ik een paar weken geleden toen er zo lang ooste wind stond ook gedaan. Vervolgens gingen ze na mijn argumenten weer weg en vonden ze het prima dat er werd gekite op de zomerkade. En toen waren we zeker met 20 kiters bezig. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het beleid vaag en onduidelijk is. En dt schept verwarring, ook bij de politie. En dat ik dan de gene ben die hen daar op wijst, tsja, daar waren ze anders wel op een andere manier achter gekomen. Dus ga nu niet zeggen dat ik het verkloot.  Ik vaar bijna alleen maar op het gooimeer of bij muiderberg, dus het is voor mij ook van belang dat we daar mogen blijven varen.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Nature 03 July / 2008 / 11:13
Mijn moeder werkt bij de gemeente blaricum en voordat ik daar ging varen heb ik gevraagt of ze het kon navragen. (1.5 jaar terug) bestaat niet meer is nu BEL gemeente

Toen gold er wel degelijk een gedoog beleid idd buiten de zwemmers zones en op dit strand wordt zeer actief gevliegerd. Anyways laat maar zeiken t zit wel goed heb nog nooit iets gehoort van de politie soms rijden ze even langs maar verders niks aan t handje hoor.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

johndoe 03 July / 2008 / 11:17
@DVL, hj11 heeft een knuffel nodig. Hij zit vol met frustraties.

temp_spikey 03 July / 2008 / 11:18

HJ11 ...en weer ...zelfde statement ( geen discussie ) alleen zwart / wit

Je voegt helemaal niks toe aan deze discussie's behalve die zwart/wit gedachte, moet nu toch wel beginnen te dagen, dat er een punt is hier en dat beleid dus zo scheef is als een hoepel en niemand weet waar die aan toe is...

En iedere keer schreeuwen dat iedereen het voor iedereen verkloot !?....lekkere bijdrage en vooral Nuttig ....

www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

kay 03 July / 2008 / 11:22
zolang kiten gedoogt is op de zomerkade is het altijd al een probleem geweest.. gezeur met de surfclub, politie die je van het water af haalt. maar soms zit er een vriendelijke kerel tussen die gewoon even vraagt of je op kan letten Smiley

HJ11 03 July / 2008 / 11:57
Quote: temp_spikey - Vandaag 11:18
HJ11 ...en weer ...zelfde statement ( geen discussie ) alleen zwart / wit Je voegt helemaal niks toe aan deze discussie's behalve die zwart/wit gedachte, moet nu toch wel beginnen te dagen, dat er een punt is hier en dat beleid dus zo scheef is als een hoepel en niemand weet waar die aan toe is... En iedere keer schreeuwen dat iedereen het voor iedereen verkloot !?....lekkere bijdrage en vooral Nuttig ....

Ik snap dat het beleid scheef is als een hoepel maar mijn punt is als je er zwart/wit naar kijkt dan weet je dus wel waar je aan toe bent maar omdat je er in het verleden mee weg kwam wil niet zeggen dat het beleid gedoogd of toegestaan is..

Laat mij maar weten waar het staat dat het mag....

De politie (te land) zal dus niet zo snel een kiter wegsturen dus komt het misschien soms verwarrend over omdat ze soms een praatje maken en de andere x zeggen dat je weg moet Smiley

Dat heeft dus alles te maken met de melding/klacht van andere.. Dus ben jij niemand tot last en klaagt er niemand dan zal de politie je ook niet zo snel wegsturen (hebben waarschijnlijk wel andere dingen te doen)

MAAAR krijgen ze een klacht van bijv badgasten/surfclub/omwonende enz. enz. dan wordt er naar de letter van de wet gekeken en heb je dus geen poot om op te staan omdat het verboden is..

Politie te water probeert te werken aan hun bestaansrecht en zal er dus eerder een bekeuring schrijven.

@ DVL doordat jij de (water) politie er op gewezen hebt dat er een bord staat en dat de gemeente dus een verkeerd signaal afgeeft stonden die gasten van de (water) politie dus op dat moment ff met de mond vol tanden maar wat ik daarmee bedoel is dat je nu dus slapende honden hebt wakker gemaakt en dat zij dat beleid tot op de bodem zullen gaan uitzoeken zodat ze de volgende x niet meer met hun mond vol tanden zullen komen te staan..

Dus die borden zullen binnenkort wel verdwijnen en zullen wel borden komen te staan met verboden te kiten Smiley

Het beleid is ruk en daarom zou het misschien wel eens verstanding kunnen zijn om de media aandacht te zoeken zodat de gemeente een standpunt in zou moeten nemen maar dat kan dus ook wel eens negatieve gevolgen hebben..

Maar het geeft je wel eens te denken..... waarom kan een skatepark met een beetje media aandacht en handtekeningen wel gerealiseerd worden en moet dit allemaal zo omslachtig gaan..

Bij het realiseren van een kitespot wil ik best adviseren maar wil zelf, ivm andere belangen, niet in de spotlight staan

Waait het al ???? Smiley

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

Gilbert 03 July / 2008 / 12:04

Over een jaar wordt dat strandje toch helemaal veranderd ivm de Blaricumse Meent en dan wordt het een stuk kleiner door een nieuw haventje, dan zal het zoiezo verboden zijn, lijkt mij, of uberhaubt niet veilig genoeg.

Zomerkade blijft wel een mooie spot met de juisten windrichting. Er is daar echt plek GENOEG, strand is wel 5 keer zo groot als muiderberg en het is voor mij nog nooit gebeurd dat het strand ook maar voor een kwart vol lag dat er wind was. Iedereen start en land daar al op dezelde plek dus als ze ons daar 20 meter zouden geven is het helemaal geregeld.

vincentboor 03 July / 2008 / 12:24

Wat een theoretische en diepgaande gedachten allemaal.

Slapende honden wakker gemaakt? Nee hoor ik woon al mijn hele leven in Huizen, geloof mij ze doen er niks aan, zolang het niks opbrengt voor de gemeente Huizen. En de gemeente Blaricum laat al helemaal niks van zich horen, die zijn alleen maar bezig met het bouwen van de Blaricumse meent.

Gilbert 03 July / 2008 / 12:25
wijn drinken met bn'ers bedoel je!

Jelte 03 July / 2008 / 12:47

@DVL: Goed gedaan lijkt me. Normaal met ze gepraat en laten zien dat het voor jou ook allemaal niet meer duidelijk is. Als je dat respectvol doet zal (bijna) iedere agent (zelfs die met snor) bereid zijn om erover te praten.

@HJ11: Slapende honden wakker gemaakt... misschien wel, maar ik denk het niet hoor. Dat zou zo zijn als je vet asociaal staat te kiten en dan begint te miepen over borden. Maar iedere surfer mag gewoon argumenten aandragen om te voorkomen dat hij een boete krijgt. Als je dat niet als argument mag gebruiken omdat je dan slapende honden wakker maakt dan krijg je wel een boete, en dan heb je toch hetzelfde effect als wanneer de borden er niet staan. Dus het maakt allemaal niets uit.

Rustig blijven en met alle respect, maar zonder je als een watje te gedragen (want dan lopen ze over je heen), overtuigend en open blijven overleggen met iedereen. Probeer zoveel mogelijk mensen aan jouw kant te krijgen. Dat is je enige hoop.

www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

temp_spikey 03 July / 2008 / 12:54

Waait idd, maar auto is naar de APK ;-) gniffel

@ HJ11 ...je zou bijna weer benefiet concertjes aan organiseren....toen ook gedaan voor ons skatepark ;-) een wethouder was toen zo bijdehand om te zeggen als jullie 80% regelen regel ik de rest ...afijn 80.000 gulden later moest die toch lappen ...en park staat er....

Ik snap heus wel waar je vandaan komt, maar dit soort inbox management ( not my issue ) , en zoals je zegt "bestaansrecht" is natuurlijk ridicuul ....het is jezelf en de maatschappij bezig houden zonder een oplossing. Helaas tegenwoordig eerder de regel dan uitzondering ....

Gilbert 03 July / 2008 / 12:59

skateparken waar 5 jaar om gezeurd wordt, 5 weken gebruikt, en dan maar laten roesten

dat skatepark in huizen bedoel je ?

temp_spikey 03 July / 2008 / 13:13
Quote: Gilbert - Vandaag 12:59
skateparken waar 5 jaar om gezeurd wordt, 5 weken gebruikt, en dan maar laten roesten dat skatepark in huizen bedoel je ?

Nope Uithoorn, en wordt nog steeds goed gebruikt door de jeugd ( ik ben ook daggie ouder ) hahahahaa

vincentboor 03 July / 2008 / 13:36
Mensen er moet gekite worden, de wind trekt aan..Smiley

Gilbert 03 July / 2008 / 13:41
de regen bedoel je Smiley

vincentboor 03 July / 2008 / 13:53
morgen sowieso Smiley positief denkenSmiley

gjxl 03 July / 2008 / 14:03
Quote: HJ11 - Vandaag 01:57
Ps het is niet onduidelijk want de spots Huizen, Stichtse strand (Blaricum) Almeerderzand enz enz enz met uitzondering van Muiderberg en strand Horst zijn verboden..
Klik voor grote versie