Wat voor 2008 kite zouden jullie aanraden voor een beginner?

Door: annebethkuijs Reacties: 61 Hits: 2829
annebethkuijs 17 January / 2009 / 16:12
Hallo allemaal,
na eerdere inlogproblemen dan nu echt mijn eerste berichtje :)

Ik ben me al een tijdje aan het orienteren wat betreft kitesurfen, in maart ga ik beginnen (wel koud, maar boeiend :)).

Voor het aanschaffen van een kite zit ik toch nog met wat vraagjes, en door alle reviews, positieve/negatieve berichten kan ik eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer zo goed zien.

Daarom de volgende vragen, hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen.
-Wat voor kite uit 2008 zouden jullie aanrader voor een beginner? De prijzen liggen tweedehands nogal dicht bij elkaar heb ik het idee, dus dat weegt niet echt heel erg mee. Enkele opties waar ik zelf aan zat te denken waren: F-one bandit, Best Waroo (/Bularoo), Slingshot REV, Cabrinha crossbow/switchblade (1 van die twee was goed voor beginners geloof ik). Eventuele andere merken waarvan ik niet weet welke kite goed is maar die me wel aanspreken: North en Gaastra (denk ik).
Ik denk dat mijn voorkeur uit gaat naar hoge sprongen, lange hangtime, makkelijk herstarten, kite waarmee je goed kan leren kiten, maar die ook leuk is voor wanneer ik wat meer gevorderd ben. Evt ook golfriden, maar ik heb nog geen les gehad dus mijn voorkeur weet ik nog niet zeker.
Maar als jullie nog een optie hebben hoor ik die graag :) Bovendien weet ik ook niet echt welke kite het beste is voor mij (vrouw, - 62 kilo, 1.62m, van plan om op zee te gaan kiten)... 9m dacht ik in ieder geval, klopt dat?
-Is het verstandig de aanschaf nu al te doen, of om nog even te wachten? Ik heb het idee dat de kiteprijzen in het voorjaar weer omhoog gaan, maar ja, ik heb nu nog niet eens les gehad, dus om dan al een kite te kopen...
-wat zijn een beetje de merken wetsuits die comfortabel en goed zijn? Wat is de ideale dikte als je het pak zowel in lente, zomer als herfst wilt gebruiken? Of moet je dan 2 pakken kopen?

Alvast erg bedankt :)
Groetjes
Annebeth Kuijs (uit Bergen N.H.), mocht iemand in de omgeving ook beginnen binnenkort, misschien kunnen we samen oefenen :)

swiftenaar 17 January / 2009 / 16:33
hallo annebeth,

voordat je uberhaupt naar een stje moet gaan kijken, 1 tip, ga eerst lessen, vanuit een ktieschool kunnen ze je ook heel goed adviseren hoe en wat. voordat je gelest hebt weet je ook nog niet of je het uberhaupt wel leuk vindt (nu zal dat wel zo zijn bij kitesurfen, maartog)

wat kites betreft:
verder zijn de kites die je noem (f-one bandit, waroo, bullaroo, REV en de cabrinha's goede kites om mee te beginnen. vooral de Bandit is egt een topdingetje. heb hier zelf mee gelest en baalde dat ik gezien mn arme studentenleven k geen bandit kon kopen.

wat aanschaf betreft:
ik zou nog even wachten met de aanschaf tot je dus je lesjes hebt gehad. zodat je echt weet wat je wilt en leuk vindt. qua prijs zal er niet al te veel veranderen, en soms hebben ze bij shops nog wat leuke overjarige aanbiedingen.

qua pak:
ik heb zelf een 5/3 van prolimit en das voor van lente t/m herfst een heerlijk pakje ook qua warmte, jah met 30 graden ist warm en kite k liever in mn zwembroek, maar voor de dagen van 0 tot 20 graden celsius vindt ik het warm zat! heb er voor in de winter een shorty bij om onder mn wetsuit nog een extra laagje te hebben.

ga dus EERST LESSEN dan kopen.

suc7 met je toekomstige verslaving!
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

annebethkuijs 17 January / 2009 / 16:40
Dank je wel :)
Nog even voor de geruststelling, ik heb al een beginnersles (evt uit te breiden tot 3 dagen) geboekt :)

swiftenaar 17 January / 2009 / 16:42
helemaal top, maar wacht zoals k al zeg met kopen tot je de lessen hebt gehad! en je krijgt waarschijnlijk na deze post van allerlij mensen aanboedingen binnen op je mail van mensen die hun kite te koop aanbieden, bewaar die mailtjes en ga dan pas kijken!

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

annebethkuijs 17 January / 2009 / 16:48
Oke, echt bedankt voor je informatie :D
Voor iedereen die een aanbieding heeft: ik ontvang ze graag, maar hou er rekening mee dat ik pas in maart een kite koop (eventueel april).

johndoe 17 January / 2009 / 16:56
dan moet je een cabrinha switchblade kopen...2008

Oh wacht ik heb er een te koop .

hinthinthinthinthinthinthinthinthint 

Smiley 

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Morres 17 January / 2009 / 16:59
Ik bied je niks aan, ik raad je wel wat aan:
Gaastra Jekyll http://www.hanglos.nl/news/4FF72A7D-83B5-409A-B821-806F5891623B/Kitesurfing:[HL]_Test_Gaastra_Jekyll_2.html "Met de Jekyll kun je ook extreem hoog springen en hij heeft een goede hang-time. Ik ben nog nooit een vlieger tegengekomen met zo’n turbolift! "

Deze review komt van Hanglos.nl zelf, weliswaar over 2009 model. 2008 heeft een iets mindere bar, werkt wel prima hoor, maar 2009 is nét ff wat beter, maarja, betaal je dan ook voor.
iig, 2008 is super kite, erg veel van verkocht, en zijn 2e hands ook wel te rijgen.
in engeland zijn ze trouwens ook goedkoop te krijgen, maar in NL shop maken ze je ook wel prima aanbiedingen.
Kiteschool sky-fighters is trouwens al haar jekylls aan het verkopen, die zou je kunnen mailen. Zit voor jou nét over de afsluitdijk (harlingen)

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

RoyHimself 17 January / 2009 / 16:59
Hoi annebeth,

Ik ben ook een beginner en na een tijdje les te hebben gehad heb ik besloten om vol te gaan kiten! Ik heb vandaag een mijn waroo binnen. Volgens velen een goede beginners kite, maar ook een topkite voor gevorderden. Je moet dus ook een beetje denken aan de doorgroeimogelijkheden van je kite.

Op internet staan veel refecties op kites, maar ook verschillende kitestores kunnen je goed informatie over kites geven. Telstar geeft elk jaar een mooi een boekje elke kite wordt ingedeeld in categoriën (beginner/freeride...enz.) Dat geeft je ook al een redelijk overzicht.

Wat betreft een aankoop sluit ik me aan bij zwiftenaar, eerst je lesjes doen en dan bedenken of de aankoop van kitemateriaal zin voor je heeft. De prijzen voor kites ontlopen elkaar niet veel maar door te zoeken en te informeren is er altijd wel ergens een goede aanbieding. Als je beginner bent weet je niet goed waar je op moet letten bij een aankoop van een 2e hands kite. Zorg dan dat je een kite koopt van iemand die je vertrouwd (kent) of neem een ervaren kiter mee bij de aankoop zodat hij alles even kan nalopen.

Qua pak zou ik ook voor een 5/3 gaan. (haha, die heb ik dan ook) Dat is over het algemeen een goede dikte waarmee je bijna het hele seizoen mee het water op kan gaan!

succes ermee!

Best Waroo :)

Morres 17 January / 2009 / 17:02
waroo is idd ook prima, kost nieuw overjarig ook geen kont

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

RoyHimself 17 January / 2009 / 17:04
Jup idd de 2008 kites zijn relatief goedkoop ten opzichte van de 2009's. (400-500 euro voor 9 meters K.O.)

Morres 17 January / 2009 / 17:04
dat zeg ik toch :P nieuw overjarigSmiley

RoyHimself 17 January / 2009 / 17:06
haha jah en ik voeg ff een geschat prijskaartje er aan toe Smiley

Djee 17 January / 2009 / 17:39
 bandit prima voor t beginnen en blijft leuk = top kite Smiley
oja en ik verwacht niet dat de prijzen in t voorjaar gaan stijgen eerder dalen kites zijn dan nog ouder Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

FlyingBee 17 January / 2009 / 19:18
Hoi,

Zoals al tig keer gezegt eerst nog keer lessen zodat je zelfstandig veilig kan oefenen.

Kwa pak dikte zou ik gaan voor de 5,3mm dit omdat die lekker warm is zeker in het begin als je nog wel eens een tijdje in het water licht. Je kan er ook langer mee door varen gewoon top.

Als kite zou je ook eens kunnen kijken naar de north Rebel stabiele kite en goeie air en hangtime.
Als grote idd de 9m2 nemen daar heb jij het gootste windbereik mee en de meeste fun.
Weeg zelf 59kg vaar nu met 7 en 9m2 wat super zal zijnSmiley

Als boardje zou ik kijken naar een dames board deze heeft net wat meer flex (fijner voor je kniën ) en voor je landingen wanneer je over een tijdje hoog door de lucht vliegt.Smiley en ook met het poppen werkt het beter voor je als je een lichte rider bent Smiley.

Trapeze is kwestie van passen en neem een heup trapeze daar kan je lang mee door varen en heb je meer bewegings vrijheid. Smiley
Tot in de lucht Smiley
AH, Fontys, www.nomadkiteboarding.com, Toyota Prius (lees Shell).

eddyc 17 January / 2009 / 20:40
Ik zou tco hvoor een 10m of 11m gaan want in het begin wil je vooral met mooier weer (je komt nog regelmatig in het water te liggen)
Eens je echt goed bent koop er dan een 7m erbij.
Ik weeg 66-67kg en vaar het meeste met een Nemesis HP 12 en vanaf 6Bft een 8m.

Twee (overjarige) boards:
Boards wisselen op het strand gaat sneller dan kite wisslen: dus een breed board (40cm) en een smaller (36cm) geeft meer windbereik en je staat niet te prutsen op het strand.
eddyc

annebethkuijs 17 January / 2009 / 20:55
Oke, nogmaals bedankt iedereen. Een breed board en een smal board, welke is waarvoor?
Is een 10 of 11 meter niet te groot? Ik dacht dat altijd wordt aangeraden niet te groot te nemen omdat je dan wordt meegetrokken zeg maar. Niet?

En hoe herken ik een damesboard? Wordt dat altijd genoemd? Klopt het dat die wat minder snel ontwikkelen en het daarvan minder erg is als ie een paar jaar oud is?

swiftenaar 17 January / 2009 / 20:59
een breed board of een smal board hangt van je lengte, je gewicht, je kite etc af.. als je een board neemt met een groot oppervlak, zal je met een kleinere kite sneller wegkomen dan wanneer je een plankje met minder oppervlak neemt. maar natuurlijk is een groter board bij hardere wind weer onhandig, omdat je dan weer sneller overpowered (achter je kite aan gesleurd) wordt.

gezien je 62 kiklo weeg en zo'n 1,62 bent zou ik gaan voor een boardje van ongeveer 1,28 bij -38 cm
je hebt zoals boven genoemd ook speciale vrouwenplanken, die hebben een minder wijde stance (voeten staan dichter bij elkaar) en wat meer flex (wat beter voor je knieen).

ik zou hiervoor gewoon even langs een shop gaan, en hier even vragen wat ze je aanraden.

groetjes

Edit: maat kite zou ik je een 9m aanraden, een 11m is ook nog wel te doen, maar boven de 5 bft wordt dat al best veel voor 62 kilo. dan zou je er al een 7m stormkite bij moeten kopen, om zo ook vanaf windkracht 5 het water op te kunnen. met een 9m heb je dan net wat meer bereik dan met een 11m of een kleinere kite bv. een 7m.

annebethkuijs 17 January / 2009 / 21:21
Dank je :) Ik wil het board alleen ook wel graag 2ehands, dus om dan naar een shop te gaan :S Maar ik kan het natuurlijk ook op les vragen ...

Firewurx 17 January / 2009 / 22:04
10-11 is niet zo groot..........zelfs een 16 is niet groot.........maar dit is allemaal relatief aan de windsnelheid. Met 7 bft wil je niet aan een 16 hangen, met bft4 wil je niet aan een 7 hangen. Je zult waarschijnlijk beginnen met 1 kite, maar al snel zul je gaan uitbreiden, omdat 1 kite gewoon niet alle omstandigheden dekt.

Ik zou een 11m bow kopen (bv Waroo). Met zo'n maat kun je vanaf zo'n 14-15 knopen varen t/m zo'n 25 knopen. En de sweetspot zal rond de 18-19 knopen liggen. Uitgaande van een 128 oid boardje

Je 2e kite zal iets van een 7m bow worden, waarmee je vanaf zo'n 21-22 mee kunt varen t/m de 35 knopen. Sweetspot zo rond de 25-26 knopen.

Damesboards hebben volgens mij wat meer flex (soepeler) en dat vaart wat comfortabeler. In mijn ogen is dit flauwekul, want man of vrouw maakt geen verschil. Het is gewoon een voorkeur, veel of weinig flex, maakt dus neit uit of je man of vrouw bent.

swiftenaar 17 January / 2009 / 22:04
naar een shop om te vragen wat ze je aanraden, niet per-see om wat te kopen, en overjarige boards zijn vaak ook leuk in de aanbieding@!

Morres 17 January / 2009 / 22:15
2 boards is DIKKE onzin.
Verder dek je met een 10meter 80% van de kitetijd.

Kamo 18 January / 2009 / 01:11
kite: Â  om en de bij 9m..  iets groter als je het rustig aan doet, iets kleiner als je tegen een stootje kan

board: rond de 130...x 37/38 is lekker.

Vrouwen hebben vaak meer plezier van een board met een wat rondere outline, smallere stance, en een smallere breedte...
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

Vission 18 January / 2009 / 01:11
Idd net wat morres zegt..
gewoon lekker 1 boardje varen.. En liever 2 kites als even kan..
Bularoo is iedergeval een leuke beginners kite..
Ga testen zou ik zeggen..
Ozone..Spleene..

ZOAA 18 January / 2009 / 12:24
na je lessen kan je ook naar testdagen gaan.. dan zit je nergens aan vast en kan je gewoon wat kites uitproberen.
vervolgens kan je kijken of je de kite ook tweedehands kan krijgen.. of misschien heb je in je les een kite gebruikt waarmee je je wel vertrouwt voelt. Vraag ook nog even advies aan je instructeur.

verder, een damesboard heeft wel echt voordelen voor dames, anders zouden ze er niet zijn, zoals de smallere stance, die zit gewoon niet op de mannenboards..
Maar als je het juist fijn vind of niet erg vind om wat wijder te staan, blijft er alleen nog het verschil in flex over, en flex heb je wel nodig als je op zee gaat kiten.

voorbeelden van damesboardjes zijn: Nobile 555 girl edition (die heb ik zelf), Brunotti Pro Princess...
best nemesis 8m, best waroo 5m, nobile 555 special girl edition 125x40

Dylan 18 January / 2009 / 12:35
Ik ben het totaal met Morres eens, 1 boardje en 1 10m is over het algemeen genoeg.
Tuurlijk moet je sommige dagen laten schieten, maar dat zijn de dagen die bijna windstil zijn, het wordt toch pas leuk bij 4 a 5 bft. en de dagen dat alleen de uberbeulen het water opgaan, en dat zal jij voorlopig nog niet doen!