The terrible attitude of kitecamp Dakhla Attitude

Door: Tycho Reacties: 43 Hits: 4351
Tycho 16 August / 2009 / 15:33

Tijdens mijn kitevakantie in Dakhla is mij iets overkomen dat ik graag met jullie wil delen. Het gaat daarbij om een erg slechte ervaring met kitecamp Dakhla Attitude. Er zijn altijd twee kanten van een verhaal en ik kan jullie uiteraard alleen mijn kant van het verhaal vertellen, maar ik zal proberen bij de feiten te blijven en zo objectief mogelijk te zijn. Het is dan aan de lezer om een oordeel te vellen. Over kitecamp Dakhla Attitude zijn meer negatieve verhalen. Wat er dan meestal gebeurt is dat Dakhla Attitude zich registreert onder meerdere gebruikersnamen en alles ontkent. Op een Nederlandse site valt dat waar schijnlijk mee, maar houd er rekening mee als je de reacties leest.

Het was 12 juli 2009. Ik was aan het kitesurfen op de lagoon in Dakhla, Marokko. Ik verbleef in kitecamp L’auberge des nomades du sahara. Het kitecamp ligt een stuk upwind van kitecamp Dakhla Attitude, maar ik was downwind gegaan om een paar vrienden op te zoeken die daar aan het kamperen waren. Het waaide ongeveer 28 knopen en ik was op hoge snelheid aan het knallen over de lagoon. Plotseling crasht een beginner van kitecamp Dakhla Attitude haar kite twee meter voor mij. Het was een 9m Rebel, waarmee ze zwaar overpowered was. Aangezien hij recht voor mij crashte, kon ik hem niet meer ontwijken. Ik deed nog een poging, maar tevergeefs. Mijn board ging dwars door de kite heen en er zat een flinke scheur in.

Nu had ik natuurlijk gewoon weg kunnen varen, maar het leek me gepaster om even naar het kitecamp Dakhla Attitude te gaan om te bekijken hoe erg de schade was en of we misschien samen tot een oplossing konden komen. Aangezien ik downwind voer en zij de kite recht voor mij crashte, vond ik niet dat het mijn schuld was. Toen zij aan land kwam met een bootje gaf ze ook meteen aan dat het haar fout was en dat er geen probleem was. Vervolgens liep ze weg en heb ik haar niet meer gezien. Ondertussen kwamen nog vier vrienden van mij aan land om te informeren wat er aan de hand was en even het kitecamp te bekijken. We zouden namelijk later in onze vakantie daar nog een week verblijven.

We stonden even te praten en toen kwam er een groep van ongeveer 10 Marokkanen van het kitecamp naar ons toe, onder wie Mustafa en Aziz. Ze begonnen direct te schreeuwen dat het mijn schuld was en dat ik de kite moest betalen. Ze pakten mijn kite en board en legden die in hun hal, zodat ik niet meer weg kon. Dit ging allerminst netjes. Mijn kite en board werden ruig op de grond gesmeten. Ondertussen probeerde ik een normale discussie met ze te voeren, maar dat bleek onmogelijk. Ze wilden niet luisteren en voor hun stond vast dat ik de volledige kite moest betalen. Ik toonde mij bereid om een deel van de kite te betalen of de reparatiekosten of iets dergelijks, maar een compromis zat er voor hen niet in. Ze werden steeds agressiever en begonnen ons aan te raken. Aziz, een van de Marokkanen, trok zijn shirt uit en gaf aan dat hij klaar was voor een gevecht. Nu waren wij in de minderheid, konden we niet weg omdat zij ons materiaal hadden en bovendien hadden we niet de indruk dat vechten tot een oplossing zou leiden. Aangezien we niet wilden vechten en we ons materiaal ook zonder schades terug wilden, bood ik aan om dan maar te betalen. De dreiging was nu iets minder en Aziz ging mee om iemand te zoeken bij wie ik kon betalen. Het was nogal onduidelijk van wie de kite was. Eerst was hij van het kitecamp, toen weer van de zoon van de eigenaar, toen weer van een of andere werknemer. Het verhaal veranderde steeds en tot op de dag van vandaag ben ik er nog niet achtergekomen van wie hij nou echt was.

Na enige tijd hadden ze iemand van de administratie gevonden waar ik kon betalen. De deal was dat ik de halve kite kon betalen, voor 600 euro, of ik kon de hele kite betalen en dan mocht ik de kite meenemen. Toen ik vroeg hoeveel de hele kite dan kostte, bleek dat ze niet kunnen rekenen, want dat was 800 euro. Ik koos voor het laatste, want dan had ik in ieder geval nog iets. Als mijn verzekering dan niet zou betalen, kon ik in ieder geval de kite nog verkopen. Ik was daar kitesurfend gekomen, dus uiteraard had ik geen geld bij me. Ze boden me toen de optie om via Paypal te betalen. Uiteindelijk kwam het bedrag uit op 760 euro en dat heb ik betaald. Toen ik eenmaal betaald had, werden ze relaxter en sprak ik met ze af dat ze de kite eerst zouden fixen en dan naar mij toe zouden brengen, dan had ik er tijdens mijn vakantie nog wat aan.

Een paar dagen later was Mustafa, van kitecamp Dakhla Attitude, les aan het geven op de spot van ons kitecamp. Wederom waren beginners met veel te grote kites hulpeloos aan het afdrijven en raakten na een tijdje de kite van een Fransman van ons kitecamp. Het was duidelijk de fout van de beginner, maar Mustafa kwam verhaal halen bij de Fransman. Hij was weer agressief en het scheelde bijzonder weinig of het was een gevecht geworden.

Toen ik dat verhaal hoorde, vertelde ik mijn verhaal aan de Fransen in ons kamp en aan het personeel van ons kamp. We besloten naar de politie te stappen en aangifte te doen van wat mij overkomen was. De politie was erg behulpzaam en pleegde wat telefoontjes terwijl ik mijn verhaal deed. Plotseling stonden de mensen van kitecamp Dakhla Attitude naast ons in het politiebureau en begonnen ze ons direct weer te bedreigen te vragen hoe we het politiebureau ooit gevonden hadden. Gelukkig was de politie alert en zaten ze in no-time in een andere verhoorkamer.

De officiële aanklacht was voor bedreiging en afpersing. De politie heeft een vrij uitgebreid onderzoek gedaan en diverse getuigen gehoord. Dit onderzoek is naar een rechter gestuurd en die zou er een oordeel over vellen. Die uitspraak zou er al lang moeten zijn, maar helaas heb ik tot op de dag van vandaag niets gehoord. De inschatting van de politie was dat ze een boete zouden krijgen en wellicht de bak in zouden gaan, maar dat is speculeren. Mustafa was in ieder geval al eerder betrokken bij diefstal van kitemateriaal, maar is daarvoor nooit veroordeeld.

Mijn geld heb ik wel terug. Paypal was daarbij mijn redding. Ik had namelijk geld overgemaakt van een Nederlands account naar een Spaans account in Marokko. Paypal vertrouwde dat niet en heeft de transactie op hold gezet. Vervolgens kon ik kiezen voor geauthoriseerd of niet-geauthoriseerd. Ik koos voor het laatste en kreeg mijn geld terug. De kite heb ik natuurlijk niet meer gekregen. Onze reservering bij kitecamp Dakhla Attitude hebben we geannuleerd en we zijn er niet meer heen gegaan.

Verder was het een topvakantie en kan ik iedereen Dakhla aanraden. Zoek alleen even een ander kitecamp uit dan Dakhla Attitude.

Erbij zijn is meemaken! - www.dwvhardboard.nl

dvdspeler 16 August / 2009 / 15:40
So hey wat een verhaal man. Gelukkig is het goed afgelopen voor jouSmiley Dat soort mensen verpest het echt. Wil geen vooroordelen trekken maar daardoor krijg je ze toch wel

dvdspeler had een 1 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Airush Vapor (2009)

johndoe 16 August / 2009 / 15:43
Zo zijn die gasten daar!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Tycho 16 August / 2009 / 16:15
Quote: jeroendv1 - 16 augustus, 2009 (17:43)
Zo zijn die gasten daar!

Niet in heel Marokko gelukkig. Ik heb zoiets echt alleen meegemaakt bij Dakhla Attitude. Alle andere Marrokanen, die ik ben tegengekomen, waren echt super relaxed. In ons eigen kitecamp was iedereen ook echt chill en waren ze helemaal niet uit op geld, maar vonden ze gezelligheid veel belangrijker.

louk 16 August / 2009 / 19:27
heb je misschien een site van het kamp waar jij in zat? zat eerst te kijken of voor volgende zomer om naar Dakhla attitude te gaan maar nu ben ik meer geintereseerd in dat kamp waar jij zatSmiley

Bignelis 16 August / 2009 / 19:55
Hi Tycho,

Wat een uitermate vervelende ervaring in een land waar je toch al moeilijk kan bouwen op de "sterke" arm de wet. Ikzelf heb vorig jaar mei in Attitude gezeten en er geen problemen ervaren. Met Mustafa hebben mijn vrienden en ik alleen maar lol gehad, maar het is wel een kerel met gebruiksaanwijzing. Wij hebben een leuke vakantie gehad en zouden zo nog een keer naar toe gaan.

Ik heb inmiddels behoorlijk wat 3e wereld landen bezocht en durf te stellen dat men daar als men de kans krijgt altijd ergens geld aan wil verdienen. Dat daar soms intimidatie bij komt kijken is nog vervelender, maar wel een feit, zoals jij ondervonden hebt. Waar wij ons als "verwende" kiters bewust van moeten zijn is dat het bezoeken van dit soort landen ook gepaard gaat met de confrontatie met cultuurverschillen en verschillende manieren van omgaan met schade etc.

In jouw situatie had ik waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan en me gemeld bij Attitude om de schade correct af te handelen. Ik zou me nu alleen wel 2 keer bedenken in zo'n land om het aan te pakken zoals je het in NL zou doen. Wellicht was terugvaren naar je eigen kamp en van daaruit contact opnemen met attitude een andere optie geweest, maar dat is achteraf praten.

Wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen die dit soort bestemmingen bezoekt zich bewust moet zijn van cultuurverschillen en manieren van omgang met situaties die men daar hanteert. Corruptie viert er vaak nog hoogtij. Ik denk dat dit een belangrijkere les moet zijn dan een situatie die je waar hebt genomen bij een kamp.

Ik ben blij dat je er financieel ook nog goed vanaf bent gekomen en dat je toch een topvakantie gehad hebt.

Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

johndoe 16 August / 2009 / 21:10
tycho,
Smiley dat je ook deze ervaring met ons deelt.
mijn 1e reactie: wat een nachtmerrie, wat een verhaal.
heb je het proces verbaal al naar de verzekering gestuurd?
ga volgende keer gewoon lekker mee naar Brazil, nr 1 kite spot, altijd relaxed

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

martin404 16 August / 2009 / 21:39
Mijn ervaring met Marokko is dat de mensen een stuk fatsoenlijker zijn als in onze "beschaafde" westerse wereld.
Ik ben hier in een klein dorpje opgegroeit en die sfeer proef je daar ook heel sterk.
De sociale controlle en beleeftheid enzo. Dat soort dingen.
Respect voor ouderen, je trots, de eer van en de band met je familie, beteken daar nog echt wat.
Alleen net als in een klein dorp hier, wantrouwen ze buitenstaanders wat sneller, maar als ze door hebben dat je okee bent, dan zijn ze super gastvrij.

Net als hier, is het op touristische plekken en in grote steden gewoon anders.
Net als hier heb je op die plekken zakkerollers, drugsdealers, pooiers en is bijna iedereen die jouw als tourist op straat aanspreekt op je geld uit.
Net als in bijvoorbeeld Amsterdam, maar dan stukken meer, omdat ze daar zo weinig werk is, dat mensen zich eerder tot dat niveau verlagen.

Ik hoor idd maar 1 kant v/h verhaal, maar het klinkt wel aannemelijk.
Dakhla is een touristische hotspot, waar veel geld te verdienen valt.
Het zullen zo te horen zowiezo niet van die jofelle lui zijn geweest en als je bedenkt wat een kappote kite voor zo'n gast zijn maandsalaris betekend, dan zal dat voor hun de reden zijn geweest om je zo'n kutstreek te flikken.

Politie heb je daar idd helemaal niks aan. Die denken daar jammer genoeg niet in goed en fout, maar in wat is in mijn belang.
Die tourist heeft een probleem, dus moet ik zorgen dat die de indruk heeft dat ik me best heb gedaan om het op te lossen, anders kan ik gedonder met me chef krijgen.
Tourisme is daar super belangerijk en een van de belangerijkste taken van een agent daar, is de touristen tevreden te houden.
Zo te horen ben je tevreden het bureau uit gelopen met de gedachte dat alles goed zou komen.
Op dat moment zat de taak van de agent er op en ging je aangifte de onderste la in, want dit geintje had hem nu al genoeg tijd en moeite gekost.
Hij zal die gasten wel gewaarschuwt hebben, dat hij geen zin heeft om elke dag boze touristen aan zijn bureau te hebben.
Wellicht hebben ze vervolgens hun excuses aan hem aangeboden en hem als blijk van dank een klein presentje aangeboden.
No kite related brand affiliations

dr511 16 August / 2009 / 23:01
dacht dat alle slechte marokanen hier zaten en de goeien daar maar er zijn er dus nog een paar achtergebleven.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Tycho 16 August / 2009 / 23:36
Het was inderdaad nogal een financieel risico om toch te betalen, maar ik had niet echt een keuze. Ik kon niet weg, want ze hadden mijn materiaal en de situatie dreigde nogal uit de hand te lopen. Dus ik bedacht me dat het maar geld was en dat het veel belangrijker was dat wij zelf en ons materiaal heel bleven. In eerst instantie had ik ook niet zo'n vertrouwen in de politie, dus had ik gewoon mijn verzekering gebeld ipv de politie, maar de politie deed erg welwillend. Helaas heeft het uiteindelijk waarschijnlijk niets opgeleverd, maar ik denk wel dat het een waarschuwing is voor Dakhla Attitude. Er zijn namelijk weinig mensen die een echte aanklacht kunnen indienen, omdat je dan nog 10 dagen in het land moet zijn. Ik was er 3,5 week, dus had tijd genoeg.

Als Paypal me trouwens niet financieel gered had, dan had waarschijnlijk de aanvullende WA-verzekering van de NKV de schade gedekt. De schadeformulieren heb ik netjes gekregen, maar uiteindelijk niet opgestuurd omdat ik het geld al terug heb.

Het kitecamp waar wij zaten is Auberge des nomades du Sahara. Het kamp is een stuk minder luxe dan Dakhla Attitude, maar de sfeer is echt top. Er zitten gemiddeld 20 gasten en iedereen kent elkaar. Er heerst een soort familiesfeertje. Je eet met z'n allen drie goede maaltijden per dag en zit 's avonds een beetje te pokeren of uno te spelen. Het personeel is ook heel persoonlijk. Als je last hebt van je voet, dan komen ze die elke dag verzorgen. Heb je last van je maag, dan maken ze een kruiden melange voor je. Wil je even een boardje proberen, dan hoef je niet direct te betalen. Het personeel mengt zich gewoon als vrienden tussen de gasten en gaat ook op die manier met je om. Bovendien is het een stuk goedkoper dan Dakhla Attitude. Wat mij betreft een aanrader, maar je moet geen luxe verwachten.

rieeees 17 August / 2009 / 07:53
Ik heb met volle aandacht jouw verhaal gelezen en ik vind het vrij heftig.

Ik ben blij voor je dat alles alsnog goed gekomen is.

mig27 17 August / 2009 / 08:18
Top om dit te delen met de kitegemeenschap! Smiley

Wat een verhaal!

Ik had overigens begrepen dat Dakhla verre van touristisch was, alleen nu met kiters?
Nog steeds lid van het NKV

Djee 17 August / 2009 / 08:22
Smiley super dat je je cool bewaard heb Smiley zullen ook wel spannende momenten geweest zijn voor jullie, dat geloof ik graag.
Smiley om te horen dat het toch nog "goed" is afgelopen en ons over deze dingen infomeert Smiley (zit zelf ook al een tijd aan een kite vakantie in marokko te denken, kite kamp attitude heeft wat mij betreft een verkeerde attitude)
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

isomis 17 August / 2009 / 08:48
tsja, wij zijn ongelovige honden in hun ogen, dus zo behandelen ze westerlingen. Ik ga nooit in me leven naar zo'n zandbak.

Ik ga altijd naar eilanden, dan kan niemand vluchten, zijn zulke praktijken altijd een stuk minder.
zucht...

Fonetic 17 August / 2009 / 09:32
Wat een verhaal... Smiley
Gelukkig ben je er zonder lichamelijke of financiële kleerscheuren vanaf gekomen.
Helaas gaat hier toch ook weer het verhaal van 'de goede lijdt onder de slechte' op (zoals je in de reactie van Isomis, -1, weer kan lezen). Smiley

Mocht ik nog een keer die kant op willen dan in ieder geval niet naar KDA. Bedankt voor je verhaal.
Soms waait het, soms waait het niet...

Magic_Ed 17 August / 2009 / 09:34
@Isomis: wat een vooroordelen jongen. Leer eens wat van de wereld zien en kom er achter dat mensen overal het zelfde zijn. Altijd gedreven door eigenbelang, vaak verkapt, maar toch, altijd.

Maar dat wil niet zeggen dat mensen niet aardig kunnen zijn. In Sidi Kaouki de aardigste mensen ontmoet. Maar om de hoek kom je een klootzak tegen en je vakantie kan verpest zijn. En eilanders zijn geregeld alleen maar eensgezinder tegen de vreemdelingen (wat je niet kent mag je afzetten).

Je eigen houding kan ook veel uitmaken. Niet timide, niet aggressief, wel vrolijk en open. Wantrouw iedereen, maar laat dat niet blijken en laat je leven er niet door bepalen.

Je weet dat er in Australië nog steeds een negatief reisadvies voor Amsterdam geldt? Woon er al m'n hele leven en nauwlijks problemen gehad, maar vreemd is eng...
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Pieces 17 August / 2009 / 09:36
Hoi Tycho,

Ik ben zelf ook bezig met het plannen van een kite vakantie. Volgens mij is dit wel een van de ergste dingen (op lichamelijk letsel na) wat je kan overkomen. Je gaat tenslotte op vakantie om te ontspannen en niet om geintimideerd en bedreigd te worden.

Ik denk dat je handelswijze de juisteis geweest, je kunt maar het beste betalen. Volgens mij wil je niet weten wat er gebeurd als je dat niet doet.

Ik moet zeggen dat Dakhla niet zo hoog op mijn lijst stond... maar hij is er nu dus vanaf. Misschien ben ik biased maar aan dit soort situaties heb ik echt geen behoefte.
Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!

GelooptGeflipt 17 August / 2009 / 10:25
Sorry hoor maar marokko...wtf had je dan verwacht? Relaxte lui die de soul delen??
Soul is how I do it, surf is my lifestyle, Soulsurfer for life! Be cool while you surf, chilled whil

martin404 17 August / 2009 / 10:44
Quote: isomis - 17 augustus, 2009 (09:48)
tsja, wij zijn ongelovige honden in hun ogen, dus zo behandelen ze westerlingen. Ik ga nooit in me leven naar zo'n zandbak. Ik ga altijd naar eilanden, dan kan niemand vluchten, zijn zulke praktijken altijd een stuk minder.

Inwoners van Marokko zijn lang niet zo gelovig als je zou denken.
Het schijnt dat Marrokanen die naar Nederland komen, vreemd genoeg gemiddelt veel meer met hun geloof doen, als Marrokanen in Marrokko zelf. (schuldgevoelens, vastklammen aan het enige wat ze nog van hun vaderland hebben, of een verlangen om weer ergens bij te horen ofzo)

Maar als jij er nooit heen zult gaan, kom je daar ook nooit achter en blijf je ongeinformeert.
Natuurlijk heb je in Marroko ook van die sukkels die stiekem gewoon iets tegen buitelanders hebben, maar die kom ik hier jammer genoeg ook regelmatig tegen.
Vaak komt dat soort gedrag voort uit onwetendheid over die andere cultuur en omdat in Marroko wat meer ongeschoolde mensen zijn komt het daar vaker voor.
Denk alleen dat dat met dit topic helemaal niks te maken heeft, want dit was gewoon een stelletje gasten die de hele dag met touristen omgaan en dus echt wel weten dat er goeie en slechte zijn.

martin404 17 August / 2009 / 10:51
Quote: GelooptGeflipt - 17 augustus, 2009 (11:25)
Sorry hoor maar marokko...wtf had je dan verwacht? Relaxte lui die de soul delen??
Die ben ik daar zat tegen gekomen inderdaad.
Mischien moet je verwachtingen bijstellen, of er zelf eens heen gaan om het te checken.

isomis 17 August / 2009 / 11:00
Blijf bij mijn mening hoor, ga ik niet veranderen. Heeft niks met armoede te maken of wat dan ook, is gewoon hun geloof/cultuur.

Ben jaar geleden naar SAL geweest, dat eiland is één al armoede. Echter is bijna geen criminaliteit en de mensen zijn hartstikke aardig/lief.

Natuurlijk zijn er genoeg lieve mensen in marokka, maar is gewoon een feit dat islamitische landen een hekel aan westerlingen hebben (opzich terecht, gezien wat we allemaal hebben aangericht). Die frustraties komen dan naar buiten tijdens een ruzie. Echter ze proberen lief te doen, omdat we met geld komen.

p.s. australie prachtig land
zucht...

RemStah 17 August / 2009 / 11:02
Goeie opmerking Martin....

@ Tycho...

Fack dude.. wat een verhaal... ernstig... Ben zelf ook vanplan om nog een keer naar Dahkla te gaan... maar weet nu iig wel waar ik niet moet zijn!! thx voor het delen van je "goeie" verhaal
Pro in wording.... for now.. still a newbie

Dender 17 August / 2009 / 11:16
hmm, het blijven Marokanen he... Op de basisschool had ik ook altijd ruzie met dat soort lui. Het is altijd kut als het zo moet gaan en helaas gebeurd het maar al te vaak. (niet alleen in de kitescene)

Dender had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 16 - 24 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

martin404 17 August / 2009 / 11:17
Intresant wetenswaardigheidje over Marrokko is dat het wereldwijd een van de meest populaire hotspots voor homo-sekstourisme is.
Officieel mag het niet, maar iedereen weet dat het gebeurt en de meeste mensen hebben er geen probleem mee.
Het is een enorm taboo, maar een heel, heel groot deel van de mannen in Marrokko heeft in zijn jeugd een seks ervaring met een mannelijke vriend, famielid, of een tourist gehad.
Niet altijd even positief, maar in het meest v/d gevallen ook niet negatief.

Houd dit in je achterhoofd, als je daar soms een beetje argwanend aan wordt gekeken.

martin404 17 August / 2009 / 11:28
@Ismosis

Zoals ik al aangaf is Marroko 1 v/d minst islamitische landen in het midden-oosten.
Ik was er wel op me hoede, maar criminaliteit heb ik daar niet gezien, of over gehoord.
Voor zover ik weet zijn de cijfers over criminaliteit er erg laag. (zeker in vergelijking met hier)
De keren dat ik aan locals vroeg hoe riscant het was om bijvoorbeeld langs het strand te wildkamperen, wezen ze me op de zigeuners. Daar zijn het de zigeuners die die het altijd gedaan hebben.

Je hoeft je mening niet te verranderen. Ik deel alleen de kennis die mijn mening enigsinds heeft bijgestelt.