The terrible attitude of kitecamp Dakhla Attitude

Door: Tycho Reacties: 43 Hits: 4352
Jelte 17 August / 2009 / 11:29
Elk land heeft z'n eikels hoor. Dat ligt niet aan Marroko. Pech dat je ze net tegenkomt.
De Marrokanen die naar Nederland komen zijn niet representatief voor alle Marrokanen denk ik. Net zoals Amerikanen, als je die tijdens het backpacken tegenkomt zijn het altijd fantastisch aardige mensen, maar de mensen die Amerika niet uit willen zijn soms super bekrompen.
Moet je kijken wat ze van Nederlanders denken in Salau of iets dergelijks. Daar denken ze dat alle Nederlanders (en Engelsen) dronken tuig zijn. Het hangt er net vanaf welke mensen je tegenkomt, je kunt er niets over het land als geheel van zeggen. Ik denk dat je als je echt wat zinnigs wilt zeggen over Marrokanen je gewoon een paar weken door het land moet gaan backpacken. Durf te wedden dat je met een andere mening thuiskomt.
Niettemin, bedankt voor de waarschuwing, Dakhla is voorgoed uit de picture. Het andere kamp is wel op het verlanglijstje terecht gekomen!
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

martin404 17 August / 2009 / 11:31
Quote: Dender - 17 augustus, 2009 (12:16)
hmm, het blijven Marokanen he... Op de basisschool had ik ook altijd ruzie met dat soort lui. Het is altijd kut als het zo moet gaan en helaas gebeurd het maar al te vaak. (niet alleen in de kitescene)

Ja zolang ze in Marroko wonen zullen het denk ik altijd wel Marrokanen blijven.
Bij mij op de basisschool zaten geen Marrokaanse Nederlanders. Er waren echter altijd wel genoeg lui te vinden om ruzie mee te hebben.
No kite related brand affiliations

martijncabout 17 August / 2009 / 11:40
Blij voor je dat het alsnog goed afgelopen is :D

bernard 17 August / 2009 / 12:03
Is inderdaad een beroerde ervaring. Zijn er toevallig ook mensen met positieve ervaringen? Ik vertrek 30 aug voor een week naar Dakhla. Smiley

bernard had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 24 - 33 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

Vliegenaar 17 August / 2009 / 12:04
Quote: Pieces - 17 augustus, 2009 (11:36)
Ik denk dat je handelswijze de juisteis geweest, je kunt maar het beste betalen.

Hier ben ik het niet mee eens, als er eenmaal iemand gaat betalen dan proberen ze het volgende keer weer, en weer, etc
Het was immers niet (alleen) jouw schuld, je had beter terug kunnen gaan naar je eigen kitecamp en daar ff overleggen oid, in ieder geval nooit in je eentje naar zulke gasten toe gaan als je in die positie terechtkomt.
Met cultuur verschillen heeft het niets te maken, klootzak=klootzak en dat is overal hetzelfde.

Martin404: Sinds wanneer is Marroko het midden oosten? Is gewoon Noord-Afrika hoor.

martin404 17 August / 2009 / 12:08
Quote: Vliegenaar - 17 augustus, 2009 (13:04)
Martin404: Sinds wanneer is Marroko het midden oosten? Is gewoon Noord-Afrika hoor.

pfff, ja klopt.

RemStah 17 August / 2009 / 12:12
Ik denk dat we ons allen moeten behoeden voor de discriminerende opmerkingen...

Ik heb zelf ook genoeg problemen meegemaakt met de allochtone medemens... zienswijzes en handelswijzes waar ik persoonlijk me echt ver van wil houden... en dan praat ik over verkrachting etc in mijn directe omgeving... maar toch vind ik dat we moeten oppassen met de opmerkingen als in: "het blijven toch marrokanen" zoals de opmerking van Dender...

just a small remark....
Pro in wording.... for now.. still a newbie

Dirkie 17 August / 2009 / 12:28
Quote: bernard - 17 augustus, 2009 (14:03)
Is inderdaad een beroerde ervaring. Zijn er toevallig ook mensen met positieve ervaringen? Ik vertrek 30 aug voor een week naar Dakhla.

Ik ben er in Mei een week geweest en heb 't prima gehad. Topspot om te kiten! Ook met Aziz / rest van de crew geen problemen gehad, ze waren eigenlijk wel gewoon relekst. Ben best verbaast dit verhaal te lezen! Maar 't kan echt niet door de beugel, dit soort gedrag. Hier niet, in Marokko niet, nergens niet..!

Lars91 17 August / 2009 / 12:33
Ik denk dat batalen niet eens zoon slechte optie was.
Je kunt wel met dat soort volk op de vuist gaan, maar dan wordt je vakantie onvrijwillig verlengt met 2 á 5 jaar.
Want de politie daar heb je ook weinig aan.

Off-topic : het schijnt dat de morrokaanse jongeren in marokko voor minder overlast veroorzaken dan hier in NL, simpel weg omdat het daar veel harder wordt aan gepakt

even een vb SmileyMorokko je steelt iets > hand er af Nederland je steelt iets > sorry zeggen
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

martin404 17 August / 2009 / 12:39
Quote: Lars91 - 17 augustus, 2009 (13:33)
even een vb Morokko je steelt iets > hand er af Nederland je steelt iets > sorry zeggen
Geloof niet dat dat in de werkelijkheid voorkomt, (mischien een enkle keertje als voorbeeld functie) maar je moet niet raar opkijken als je als Marrokaans burger een flink pak slaag van de politie krijgt, als je problemen veroorzaakt. (of als ze je daar van verdenken)

Lars91 17 August / 2009 / 14:33
Quote: martin404 - 17 augustus, 2009 (14:39)
Quote: Lars91 - 17 augustus, 2009 (13:33) even een vb Morokko je steelt iets > hand er af Nederland je steelt iets > sorry zeggenGeloof niet dat dat in de werkelijkheid voorkomt, (mischien een enkle keertje als voorbeeld functie) maar je moet niet raar opkijken als je als Marrokaans burger een flink pak slaag van de politie krijgt, als je problemen veroorzaakt. (of als ze je daar van verdenken)

Tuurlijk gebeurt het niet zo (hoop ik dan voor hun), maar het wordt daar wel harder aan gepakt, dan in nl
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

johndoe 17 August / 2009 / 14:51
Ik ben een aantal jaren geleden op een dagje trip naar Tanger gegaan. Daar aangekomen, wat een vieze stink stad. Die lucht daar was niet te harden, overal waar je kwam stonk het. Echt wat een verschrikkelijke stink stad dachten we....
Totdat bleek dat ene ouwe Duitse vrouw, die met ons mee liep iets van overjarige parfum had gebruikt en zij degene was die stank aan het veroorzaken was....
Uiteindelijk toch onwijs kunnen genieten van de stad en cultuur, zolang we maar uit haar buurt bleven.

Voelde me knap lullig, dat ik zo over die stad dacht....

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

jojo 17 August / 2009 / 15:11
wat een verhaal!
goed dat je het met ons wilt delen!Smiley
My chicks rocken!

bart13 17 August / 2009 / 16:13
Volgensmij is de helft hier nog nooit in marokko geweest.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

job78 17 August / 2009 / 17:31
Quote: bart13 - 17 augustus, 2009 (18:13)
Volgensmij is de helft hier nog nooit in marokko geweest.

Denk het ook.... Eerst zelf gaan kijken daarna mening vormen. Ervaringen van andere kan je wel als wijze raad meenemen...

@Tycho, thx for sharing
Ozone 2009: sport+ 9m / edge+ 11m / 2010: edge 13m / Zephyr 17m / YZ pro 132 Gonzales 142

Bignelis 17 August / 2009 / 18:43
Overigens ligt Dakhla niet in Marokko maar in de Westelijke Sahara. Dit is officieel niemandsland, wat wel grotendeels door Marokko bestuurd wordt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Westelijke_Sahara

Ik vind discussies in dit topic ove marokkanen in NL of ergens ter wereld nergens op slaan. Dit is gewoon een 3e wereldland met een groot cultuurverschil tov de onze. Ik keur het gedrag van de Attitude medewerkers echt niet goed en ik vermoed de autoriteiten daar ook niet, dus wat dat betreft liggen onze samenlevingen niet zover uit elkaar.

Stick to the facts en houd racisme voor je.....
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

-DAVE- 17 August / 2009 / 18:58
Heel Goed Nelis, maar als je moet ook sticken bij de facts hoor :), . Marrokanen zijn ook geen ras, das een nationaliteit. dus rascisme is het niet. Verder zijn sommige nationaliteiten wel wat raarder en onfatsoenlijker dan andere, das jammer, ik heb in ieder geval goede ervaringen in marokko. Waarom? ik had een local mee, (priv chauffeur en werden daar begeleid door vaste locals ,tis wel al tijdje terug trouwens. In ieder land moet je gewoon gewoon op je hoede zijn in holland ook. Goed afgelopen Tycho, mooi dat paypal.
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

johndoe 17 August / 2009 / 21:42

Tycho, ik heb je verhaal voor een 3e keer gelezen en ik vind eerlijk gezegd dat je best een shock hebt meegemaakt, althans IK zou dat zo ervaren. Je bent bedreigd, (lichamelijk) psychisch. Ik vind het echt goed van je dat je dit zo post zonder dat ik iets discriminerends eruit heb kunnen lezen. Je eindigt je verhaal met “een mooi land, prima kitespot, een aanbeveling”. Je beslissing om naar dat andere kamp te gaan overtuigt mij echter niet. Ongeacht de schuldvraag zou ik op grond van jouw informatie zelf niet zijn gegaan juist omdat ik weet dat ik in een ander (arabisch) land zit en dingen altijd anders zijn. Ik ben wat terughoudender, zelfs al zou ik 4 vrienden mee hebben. Ook het kamp waar jij zat zou ik NIET als mijn vakantie bestemming willen omdat ik verwacht dat mijn gastheer mij beschermt hetgeen hij niet echt bij jou heeft gedaan. Je hebt geprobeerd recht te halen bij de politie, die jou (en de Fransman) ook geen vertrouwen hebben gegeven omdat jouw belagers ook opeens in het politie kantoor aanwezig waren. Op een gegeven moment gaat t niet meer om je geld terughalen Tycho maar toch om je leven. Als iets uit de hand loopt, dan moeten wij hier in Nederland een of ander vaag en onbegrijpelijk verhaal lezen over een NL kiter die in het buitenland iets ergs is overkomen. Ik zou zeggen doe iets met je verhaal zodat een andere vakantieganger niet dezelfde shock ervaring krijgt. Hier posten vind ik gewoon niet voldoende. Stuur je verslag naar onze ambassade daar. Vergeet daarbij niet te vermelden wat de politie jou beloofd heeft te doen. Achter gesloten deuren gaan er radertjes draaien en wie weet heb je zonder het te weten iets vervelends kunnen voorkomen. Dat moet voor jou toch waarde hebben? Dit gebeurt nu in Marokko maar had in elk ander land kunnen gebeuren. Je bent een Nederlands staatsburger en je rechten zijn in het buitenland gewoon verzaakt. Zoals ik al eerder zei, zet de beelden uit je hoofd en ga lekker mee naar Brazilie. Daar is ook niet alles pais maar wel heel heel relaxed. Aloha

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Tycho 17 August / 2009 / 23:36
@ Bikiniisuit
Gelukkig kan ik vrij rationeel en zakelijk over dingen nadenken. Ik heb niet direct aangifte bij de politie gedaan omdat ik simpelweg geen vertrouwen had in de politie. Na een paar dagen was ik eigenlijk al redelijk klaar met het verhaal en was ik gewoon van mijn vakantie aan het genieten. Toen echter Mustafa van Dakhla Attitude ook nog een Fransman bedreigde, was dat de druppel. Toen heb ik het hele verhaal aan de Fransen en Marrokanen van ons kamp verteld. Het personeel van ons kamp en een Fransman vonden toen dat ik naar de politie moest gaan en hebben mij heel erg geholpen met de aangifte. Zelf heb ik nooit heel veel vertrouwen in die politie gehad, maar ze deden erg hun best en het gaf in ieder geval een duidelijk signaal richting Dakhla Attitude. Dat die rechtszaak steeds uitgesteld werd en ik er nog steeds geen resultaat van heb is jammer, maar ik weet niet of het echt veel uit had gemaakt. Mijn geld had ik immers al terug en of er nou echt mensen de bak in waren gegaan of een boete hadden gekregen, betwijfel ik zeer.

Waar ik veel meer voldoening uit haal is het feit dat ik uiteindelijk met mijn manier van zaken doen gewoon van ze gewonnen heb. Hun bedreiging heeft uiteindelijk niets opgeleverd, terwijl mijn aanpak ze toch redelijk schaadt. Ga maar na:
- Zij hebben nu een kapotte kite waar ze geen cent voor hebben gehad.
- Onze boeking hebben we geannuleerd wat ze ruim 600 euro inkomen heeft gekost.
- Een paar anderen van ons kamp wilden ook naar Dakhla Attitude en hebben dat niet gedaan, kost ze weer honderden euro's inkomen.
- De aanklacht is officieel bekend bij de politie.
- Het verhaal staat overal op internet, dus ze lopen weer redelijk wat inkomen mis.

De les die ze daar moeten leren is dat ze gewoon normaal moeten omgaan met toeristen. Bedreigen van toeristen werkt op de korte termijn natuurlijk prima, want ze betalen toch wel. Op de lange termijn is het het stomste wat ze kunnen doen. Het kost ze niet alleen geld, maar ook hun reputatie. Als ze namelijk gewoon relaxt waren geweest, had ik best een deel van de kite willen betalen. Misschien had ik zelfs wel de hele kite willen betalen, want mijn verzekering dekt het toch wel. Dan was het naar mijn mening nog steeds niet mijn schuld geweest, maar als het mij persoonlijk niets had gekost, had ik ze best een nieuwe kite gegund. Het is puur de manier waarop zij zaken willen doen die mij niet aanstaat.

Ik denk ook dat als je zelf in Dakhla Attitude verblijft dat het prima lui zijn. Ze staan dan aan jouw kant en je zult weinig merken van hun attitude naar anderen toe. Ik zou alleen nooit zulke mensen met een bezoek willen vereren als ik weet dat ze zo omgaan met anderen.

Door dit verhaal moet je ook zeker niet Dakhla helemaal uit je hoofd zetten als vakantiebestemming. Je moet je afvragen of je in Dakhla Attitude wilt zitten als je weet hoe ze naar de buitenwereld zijn, maar er zijn nog een paar andere kitecamps die volgens mij gewoon top zijn. Deze gebeurtenis is denk ik ook echt niet typerend voor Marokko. De meeste Marokkanen lijken echt niet op het beeld dat wij in Nederland van Marokkanen hebben. Over het algemeen zijn ze een stuk behulpzamer en vriendelijker dan de gemiddelde Nederlander, maar ik heb gewoon net de verkeerde getroffen.

Ons eerste plan was om naar Brazilie te gaan, maar de windstatistieken van Dakhla zijn veel beter dan die van Brazilie dus daarom hebben we voor Dakhla gekozen. Brazilie staat echter zeker nog op mijn lijstje van spots die ik ga bezoeken.
Erbij zijn is meemaken! - www.dwvhardboard.nl