De soepelste, warmste wet- of drysuit voor deze winter

Door: markymarc Reacties: 46 Hits: 6129
markymarc 12 September / 2009 / 17:31
Hi all,

Alvast een beetje aant voorbereiden voor een heftige temperatuurterugval in de herfst- en misschien ook wel winter (idd wil zo lang mogelijk doorvarenSmiley). Ben tevens toe aan een nieuwe 2e huid voor deze periode...
Nu komt ie: wet- of drysuit; welke ist meest warm en soepel; stel dat t geld ff geen rol speelt?? Werkt een drysuit met daaronder blote voeten??
In de Product guide van 2009 van Kiteboard magazine staan wel allemaal mooie pakken van Pryde, Mystic,Ocean Rodeo etc. maar wat is nu echt de beste of nog beter wie weet de ultieme objectieve test te vinden?
Thanks for the help SmileySmiley
If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

DJPim 12 September / 2009 / 17:52
Als je echt in de winter wilt gaan varen zou ik zeker een drysuit nemen.
www.kiboco.nl

Morres 12 September / 2009 / 18:07
qua wetsuit kan ik de O neill psycho II aanraden

drysuits? doe ff search op KH. HJ/Mini-me van hier&KH weet er plenty vanaf

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

richardkiter 12 September / 2009 / 18:10

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=33854.0

Hier staat alles over dry Suites Smiley Smiley Smiley

Heb er zelf ook een en ben er zeeeeeeeeeeeeeeeeer tevreden over Smiley Smiley
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

duinkiter_olivier 12 September / 2009 / 18:12
wel ik had ongeveer hetzelfde probleem .....

vorige winter de ganse winter doorgevaren met mystic crossfire 2008 5/3 met kapje handschoenen , 2 lycras , short , crashvest , botjes , alles dichtgetapen en hoe je het draait of keert , na een uur krijg je toch ijskoud tijdens een wintersessie Smiley

DUSSSS , vorige maand Drysuit besteld : NPX Lucifer kwam er volgens mij als één van de beste uit ( en nog een gull )
maar kheb toch voor de NPX gekozen omdat deze echt specifiek bedoeld is om te kiten Smiley
maar ik weet idd ook nog niet hoe ik m'n handen en voeten warm ga houden !

mss nog hanglossers die raad hebben ? Smiley
WWW.DUINKITERS.NET

idefixe 12 September / 2009 / 18:21
Quote: duinkiter_olivier - 12 september, 2009 (20:12)
..................maar ik weet idd ook nog niet hoe ik m'n handen en voeten warm ga houden ! mss nog hanglossers die raad hebben ?

zodra je in een droogpakkie vaart raak je via je lichaam echt veel minder warmte kwijt. Je zult merken dat je dan voldoende lichaamswarmte overhoudt om met gewone handschoenen / schoenen door te kunnen varen.
Slingshot , Gibbon

markymarc 12 September / 2009 / 18:31
Ok thanks. Tot op heden altijd wetsuits gedragen; 5/3 Pro-limit hebk nu. Wel soepel maar gaat her en der toch een beetje scheuren na heel wat jaartjes...Smiley

Ik zag ook dat de Ocean Rodeo Pyro Pro een heftig goed droogpak lijkt..Iemand ervaring mee?

Kun je trouwens langer met blote voeten doorvaren als je n droogpak hebt of maakt dat niet uit?

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

e_surf 12 September / 2009 / 19:53
www.kleinezonnepanelen.nl

dr511 12 September / 2009 / 20:09
in een droogpak is het minder comfortabel om te plassen dus ik zeg wetsuit
niet vergeten om een handstand of een inverted trick na je plas actie te doen om de warmte gelijk te verdelen
Ziki Ondergoed, schultenbrau

duinkiter_olivier 12 September / 2009 / 20:16
Quote: dr511 - 12 september, 2009 (22:09)
niet vergeten om een handstand of een inverted trick na je plas actie te doen om de warmte gelijk te verdelen

Whaha prachtig gezegt ! Smiley

maar voor je probleem heeft NPX een oplossing , say Hello to the piss-zipp ! Smiley

WWW.DUINKITERS.NET

DM2008 13 September / 2009 / 06:40
1 woord van waarschuwing rondom het drysuit/droogpak: zorg dat je voor je het water opgaat, het nekmanchet goed afstemt op je nek.

Het is de bedoeling dat het ding voorkomt dat er water binnenkomt. Dus niet te los. Maar ook niet te strak: in de aders in je nek zitten sensoren die de druk van je bloed meten. Worden deze door een (te) strak manchet dichtgedrukt, geven ze een signaal aan je hersenen om je hart langzamer te laten pompen. Mede daardoor kan je ookstoornissen in je evenwicht krijgen. Onder duikers een bekend fenomeen, bij kiters niet. Google carotidus sinus reflex maar.

Bovenstaande gebaseerd op eigen ervaring. Niet nadoen svp, geen aanrader. Ik merkte het toen ik 5 minuten bezig was op Schellinkhout, misschien 200 meter uit de kant. Ik ben blij dat ik niet naar Wijk was gegaan. Leverde me in elk geval een ritje met de ambulance en een nachtje ziekenhuis op.

Magic_Ed 13 September / 2009 / 06:51
Waarom naar andere sites sturen als er hier gewoon een review staat:
http://www.hanglos.nl/news/87923/kitesurfnews-review-gul-astro-drysuit-2009.html

Smiley
w w w . v e r s u s s h o p . n l

wouters 13 September / 2009 / 07:19
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=29285.0

2010 OR Pyro Pro pakken zijn gemaakt van een nieuwe stof die is ontwikkeld door whites diving. Voelt aan als de stof van bv een snowboardbroek. Ongeloofelijk flexibel en ademt veel beter dan wat er op dit moment op de markt is waardoor je veel minder vocht aan de binnenkant van je pak zal hebben na een lange warme sessie. Ook maken OR pakken gebruik van captive suspension waardoor de pakken veel beter op het lichaam gesneden kunnen worden. Hierdoor heb je betere flexibiliteit zonder dat je de nadelenb van een baggy pak hebt.

In algemeen gezegd: Een goed droogpak is gewoon een verademing in de winter. Vooralsnog eerst maar even genieten van een weekendsessie met 20 graden water.....

Jelte 13 September / 2009 / 11:51
Als je gebruikerservaring van Ocean Rodeo Pyro drysuits wilt kun je ook user Jorrit even een pm sturen. Die heeft er eentje. Wat ik je wel kan vertellen is dat je andere kiters er erg jaloers mee kan maken (heb ik dan wel zelf ervaring mee...)
Anyway, je kunt ook twee pakken over elkaar heen doen. Werkt prima, maar bewegingsvrijheid nul! Smiley
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

markymarc 13 September / 2009 / 18:35
Mijn conclusie na jullie reacties:

Qua drysuit dus of een Ocean Rodeo Pyro Pro of n Neil Pryde NPX of n GUL....Smiley

Wel kl...Smiley dat je dus gewoon pakken moet passen bij een winkel maar daarna er niet ff mee kan varen om bewegingsvrijheid en warmte te testen..

Daarnaast zag ik na ff wat googlen dat het aantrekken van een droogpak wel 8-9 minuten kan duren..??
Klopt t dat t aantrekken van een drysuit zoveel langer duurt dan n wetsuit?

Wetsuit duurt max. een halve minuut bij mij in ieder geval. Zegt waarschijnlijk ook wel wat over de noodzaak tot vervanging....Smiley

duinkiter_olivier 13 September / 2009 / 19:22
ik deed dat droogpak in de winkel ( toen ik hem ging proberen ) aan op een minuutje hoor Smiley
WWW.DUINKITERS.NET

richardkiter 13 September / 2009 / 19:47
Quote: dr511 - 12 september, 2009 (22:09)
in een droogpak is het minder comfortabel om te plassen dus ik zeg wetsuitniet vergeten om een handstand of een inverted trick na je plas actie te doen om de warmte gelijk te verdelen

Bij mijn Gul zit de rits aan de voorkant dus toaal geen probleem om te plassen Smiley Smiley Smiley
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

martin404 13 September / 2009 / 20:39
Dat ik nog geen drysuit heb geprobeert is voornamelijk uit zuinigheid, (die dingen zijn duur !!!) maar ik hoor ook heel veel mensen zeggen dat ze veel liever in een wetsuit varen.
Zelf hou ik het best goed uit in mijn wetsuit.
Heb er dit jaar een vest met cap voor der onder en een impact vest voor er overheen gekocht.

Ik zie in filmpjes vaak gasten met een dunne snowboardjas over hun wetsuit varen, tegen de windchill.
Iemand daar ervaring mee?
Is dat wat en scheelt dat veel, of zit het alleen maar in de weg?
No kite related brand affiliations

micros 13 September / 2009 / 22:15
Bij een wetsuit moet je even opletten hoe de naden aan de binnenkant afgewerkt zijn. Meestal zijn deze niet helemaal dicht gemaakt aan de binnenkant, dat is pas bij wat duurdere pakken, maar maakt een hoop verschil.
Leg er twee naast elkaar bij een winkel, dan zie je wel wat ik bedoel.
Crossbow 2011, Nobile T5, Long Ocean handmade twintip & wave board | | Visit www.TheDiabolo.com

Jelte 14 September / 2009 / 06:45
@Martin: enig idee waarom ze dan liever in een wetsuit varen?
Qua tijd lijkt het me niet zoveel meer werk hoor. Sterker nog, je kunt je gewone kleren er gewoon onder houden, dat scheelt ook weer.
Nouja, als ik mijn broer volledige droog weer uit zijn pak zie stappen op de echt koude dagen, dan kan ik zeggen dat ik toch echt wel veel liever een droogpak wil hoor. Ik hou niet van kippevel op het strand, ja misschien kippevel van een goede loop ofzo, verder niet.
Ik kan me ook niet voorstellen dat die mensen die liever een wetsuit willen ook werkelijk een goed ademend droogpak al eens hebben getest. Het lijkt me zo heerlijk, thermoondergoed eronder en met 3 graden nog vrolijk staan te kiten.
Die NPX lijkt me trouwens wel een beetje grote overall als je ermee terug moet zwemmen door de branding, iemand ervaring mee?
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

ElRudo 14 September / 2009 / 06:55
Kijk bij de keuze van een drysuit naar de pasvorm, teveel flappen en hoodies kan je te duur komen te staan bij het zwemmen. Ik las dit op slufterhufters:

"(Ray over de NPX Lucifer:)
Na een sprong schoot me kite door me lijnen heen. Dan maar release... echter had ik niet gekeken hoever het strand was. FF zwemmen dan maar.... FOUT geen meter vooruit komen in een drysuit. Na 5 min worstelen gaf ik het op. Dan maar me kite binnenhalen en self-rescue naar de kant. Koud had ik het zeker niet bij een goede 10/15 min in het water liggen, maar zo verschrikkelijk uitgeput dat ik maar even op de kant ben gaan liggen.

Zwemmen in een drysuit is gewoonweg niet mogelijk"

De Lucifer ziet er m.i. een beetje koddig uit, omdat je harnas onder een soort rokje zit verstopt lijkt het of je een forse bierbuik hebt.

Ik gebruik zelf een Pyro light, het eenvoudigste pak van OR, en daar kan je redelijk mee zwemmen. En het comfort van zo'n pak is super, echt een wintersportgevoel! Gebruik lang wintersport ondergoed dat goed absorbeert, beter geen katoen.

Mario 14 September / 2009 / 07:31
het belangrijkste bij een drysuit is is dat je na het aantrekken even door je knieen gaat en de nekseal opentrekt om het lucht eruit te laten,doe je dit niet dan is inderdaad zwemmen onmogelijk.
Een drysuit aantrekken duurt iets langer dan een wetsuit omdat alles echt goed moet zitten zodat er zeker geen water in komt,dit is dan ook het enigste kleine nadeel vind ik.
Bewegingsvrijheid is een stuk groter,onderkleding kan je zeer makkelijk aanpassen aan de temperaturen ,nooit een nat pak aan de volgende dag,doordat je het warmner hebt kan je langer zonder handschoenen/cap varen en natuurlijk lekker droog na het kiten Smiley

Een tevreden OceanRodeo PyroPro gebruiker Smiley
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

patrick020569 14 September / 2009 / 07:38
Je kan kijken naar de Body Glove Vapor wintersuit. Een suit voor golfsurfen maar dan wel in 0 graden. Ik heb hem zelf en ben geen ander pak tegengekomen wat zo warm en soepel is. Enige minpuntje, hij is moeilijk verkrijgbaar in Nederland.
Durex, de Haarwinkel, red light district, webcamgirls.

RelaxeCor 14 September / 2009 / 08:17
Ik heb zelf een Prolimit C2 en heb het echt nog nooit koud gehad in dat ding!
Ik vind het een top pak!!
See you on the Water!!

wulaen 14 September / 2009 / 10:07
Kan het verhaal van Mario beamen. Heb een custom-made PyroPro, kost wat, maar dan heb je ook echt wat. Bewegingsvrijheid is top. Wel goeie underwear aantrekken, snowboard-ondergoed en voor hele koude dagen goed fleecemateriaal (trui en broek). Het enige vocht in mijn pak is wat condens en zeker met temperaturen rond de 5 graden is het een verademing.