Kitesurf verbod in Zeewolde

Door: ivovankasteel Reacties: 59 Hits: 4476
Benedict 07 October / 2009 / 15:54
ik wil best mee gaan klagen MAAR als het waait kan ik nietSmiley
f

Benedict had een 3 sterren sessie in Wolderwijd, Strand Horst met maar liefst 15 - 24 knots op zijn Naish Torch (2010)

Jamal 07 October / 2009 / 16:50
Hallo Tommyboy,...dimmen???? Luister als jij het er niet mee eens bent hoef je nog niet zo te reageren, ik sta gewoon aan jou kant.Je moet gewoon genieten van het kiten en niet zo naar al dat gezeik luisteren van deze spot gaat dicht of dan weer die spot, wat is trouwens het verschil ik zie horden Windsurfers oversteken richting Zeewolde waanneer er Noord-Oostenwind staat, je moet gewoon oppassen wanneer er veel beroepsvaart aanwezig is, wanneer dat niet het geval is vind ik het geen probleem, en daar gaat een spot heus niet door dicht.

Benedict 07 October / 2009 / 19:10
@ Jamal..

Jij begrijpt het volgens mij niet helemaal over de vaargeul varen is VERBODEN. Als je dat doet maak je kans op een boete en als je een boete krijgt komt er weer zwart daglicht op het kitesurfen. Alles stapelt zich op een begeven moment op en dan zeggen ze VAARWEL strandhorstSmiley
f

Benedict had een 3 sterren sessie in Wolderwijd, Strand Horst met maar liefst 15 - 24 knots op zijn Naish Torch (2010)

tommieboy 07 October / 2009 / 19:59
Quote: Benedict - 7 oktober, 2009 (21:10)
@ Jamal.. Jij begrijpt het volgens mij niet helemaal over de vaargeul varen is VERBODEN. Als je dat doet maak je kans op een boete en als je een boete krijgt komt er weer zwart daglicht op het kitesurfen. Alles stapelt zich op een begeven moment op en dan zeggen ze VAARWEL strandhorst

JuistSmiley
North Vegas 7,9 &12m2 2012North Select 132x40,5 2010North Wam 6'0'' 2012

Jamal 07 October / 2009 / 20:18
Verboden? En wie bepaalt dat of dat verboden is?

Benedict 07 October / 2009 / 20:20
@ tommieboy!

wij zijn het met elkaar eens. Smiley
f

ivovankasteel 07 October / 2009 / 20:21
Weet Iemand hoe ik idefixe beste kan bereiken? Zou graag keer even contact met hem opnemen. Want wil er echt graag zo veel mogelijk aan doen om het te gaan veranderen.
Blade kiteboarding promo rider

Jamal 07 October / 2009 / 20:35
Weet je wat verboden is, om door het rode licht te rijden, wie rijd nooit door het rode licht? Nou ik steek de vaargeul over en dat doe ik zingend.Smiley

RoyHimself 07 October / 2009 / 21:14
Ik heb het zelfde probleem gehad maar dan op het veluwemeer. Natuurlijk ben ik ervan op de hoogte dat de natura 2000 wet bestaat en dat hij van kracht is op verschillende locaties. Ik heb zelf de hele zomer gekite op het veluwemeer. Jammer dat als je op de site van de NKV kijkt er niets te vinden is over dit meer... We hebben een paar dagen gekeken op het mogelijk en legaal was om daar te kiten. Gedurende deze dagen hebben we wakeboarders achter speedboten zien varen, windsurfers, cats en verschillende andere hobbyboten voorbij zien komen.
Aan het einde van de zomer zijn we van het water gehaald door een kerel van natuurbescherming. Hij vertelde mij dat werkelijk elke watersport mag worden beoefend op het veluwemeer behalve kitesurfen. De reden hiervoor is dat de kite lijkt op een roofvogel en dat zou beschermde vogels verjagen.
Flink balen dus... kosten? Rond de 130 euro (De boete is nog niet binnen). En dan hebben we nog geluk gehad dat deze boete alleen voor het kiten op verboden gebied was. (We hadden ook nog boetes kunnen krijgen voor het verjagen van beschermd wild en het overtreden van de natura 2000 wet--> meer dan 400 euro's zou dat gekost hebben vertelde de beste man)

Ik heb de boete geaccepteerd natuurlijk maar het is wel jammer dat deze mooie spot niet kan wordt gebruikt door kiters en dat we nu met z'n alle opgepropt zitten op Horst.

Best Waroo :)

idefixe 07 October / 2009 / 22:12
Een beetje een late reactie maar had vanavond een ( NKV Smiley ) vergadering. Ten eerste de activiteit van de NKV in dit verhaal:
Wij zitten er echt bovenop. De materie waar we mee te maken hebben is behoorlijk complex. Als NKV worden we nu als volwaardige gesprekspartner gezien en worden in de Natura 2000 procedures goed betrokken. Achter de schermen gebeurd er echt veel.
Op dit moment is voor het IJsselmeer Markermeer en randmeren gebied de invoering van het Natura 2000 gebeuren in volle gang. Ik kan je alvast verklappen dat een eventuele uitbreiding van de spots op de randmeren voorlopig niet aan de orde is.
De boetes die op dit moment worden uitgedeeld hebben overigens niets met natuurgebieden e.d. te maken ( of je moet echt IN een natuurgebied gaan varen maar we gaan er vanuit dat je dat niet doet) maar zijn gebaseerd op het BPR . Als je een beetje op de kitesurfsites gaat zoeken naar de term Natura 2000 zul je al snel veel informatie vinden hoe dit hele gebeuren echt in elkaar zit.
Strand Horst is in dit hele verhaal een apart "geval" . Er is voor Horst een aantal jaren geleden met behulp van o.a. het Watersportverbond een ontheffing BPR aangevraagd. Bij deze ontheffing werd de situatie ook beoordeeld door Natuurbeheer. Natuurbeheer had nogal wat bezwaren tegen deze locatie en besloten is om een tijdelijke BPR ontheffing voor 4 jaar te verlenen. Afgesproken is dat gedurende deze periode een monitoring plaats vind met betrekking tot eventuele schadelijke effecten van het kitesurfen. We zitten nu in iets van het 3e jaar van deze ontheffing ( exact moet ik nog eens gaan uitzoeken) en hebben afgelopen voorjaar het eerste rapport van monitoring ontvangen. Eind deze herfst worden deze resultaten met de diverse betrokken partijen geëvalueerd. Als je dat rapport leest dan schrik je toch wel een beetje. Erg veel waarnemingen van kitesurfers ( en ook windsurfers) ver buiten de zone. De windsurfers hebben er vorig jaar zelfs speedraces gehouden, precies achter de strekdammetjes (natuurgebied) . Ook diverse melding van kitesurfers die over de vaargeul zaten worden hierin vernoemd. Je begrijpt dat iedere negatieve melding met betrekking tot het kitesurfen voor strand Horst nou niet echt meehelpt in de "overleg positie" . Dus JA het is onverstandig om op een plaats als Horst de regels aan je laars te lappen.

In deze gehele overleg structuur met betrekking tot Natuur en BPR problemen willen wij als NKV als een volwassen , volwaardige partij mee- denken , praten en beslissen. Je begrijpt waarschijnlijk wel dat het gedrag van de kitesurfers daar ter plekke van invloed is op de positie van de NKV in dit geheel.

Zodra er specifieke ontwikkelingen zijn @ Horst zul je deze via de verschillende sites wel vernemen.Op de "andere site "staat nog een verhaaltje van mij vwb Zeewolde.

Ltrz

Slingshot , Gibbon

Benedict 08 October / 2009 / 06:12
@jamal,

Lees het verhaal hier boven eens goed door. Hopelijk kom je dan tot de conclusie dat varen over de vaargeul echt niet kan.

Iedereen moet zich gewoon netjes aan de regels houden. Dus ook jij!
f

kiterdree 08 October / 2009 / 07:26
@ jamal.

ga jij gerust maar bij horst in de vaargeul varen als je wilt pik.
ik ben een echte local en ben altijd op horst echt altijd en weet precies hoe alles in elkaar zit.

en ik kan je vertellen op een zonnige dag met veel kiters op het water vaart er een kleine politie bootje rond.
en dat kleine politie bootje geef je zo een bekeurinketje van 300 euro.
dus succes met varen in de vaargeul/zeewolden.
dat bootje geilt echt op kitesurfers heb er al genoeg een bon zien krijgen.

gewoon niet doen en lekker in de kitespots blijven allemaal bullshit van die vogeltjes maar we kunnen er niks aan doen dus moeten we er maar mee leven.
en geloof mij nou maar strand horst gaat echt in geen 1000 jaar dicht.
het levert de gemeente bakken met geld op elke dag 5 euro voor pakeren moet je kijken hoeveel mensen er komen.
handle my passes handle my style become an kite and fly high :D

kiterdree had een 4 sterren sessie in Fehmarn, Gold met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2011)

Vission 08 October / 2009 / 09:01
@ jamal..
Ben je wel is naar school geweest?
Ozone..Spleene..

HJ11 08 October / 2009 / 09:17
Quote: Jamal - 6 oktober, 2009 (21:24)
Welke spots zijn er dicht dan?

Er zijn veel spots waar een gedoogbeleid van toepassing is en waar dus later bepaald wordt of de spot nog open kan blijven. Idefix heeft alle laatste info maar zoals eigelijk algemeen bekend moet zijn is inderdaad kitesurfen op binnenwaterverboden TENZIJ. Dit TENZIJ is bereikt door verschillende belangenverenigingen zoals bijv NKV en bepaalde gemeenten die hun nek wel willen uitsteken voor de sport. Zoals Vinni al aangeeft is de spot van Strand Horst duidelijk aangegeven. Spots zoals Schellinkhout, Enkhuizen, Medemblik, Andijk, Pampus, Huizen, Stichtsestrand (vergeet ik er nog een paar??) zijn ook spots die onder vuur liggen of ter discussie staan dus ga niet wijs lopen doen en hou je gewoon aan de regels.

Ik woon aan het strand van Zeewolde en pak ook de auto om 100km naar Mirns/Wijk of IJmuiden te rijden.
Kan natuurlijk ook mijn kite in de voortuin oppompen en dan lekker schijt hebben aan de hele wereld maar daarmee weet ik dat ik waarschijnlijk voor andere zal verpesten.

Maw verkloot het nu niet voor andere en probeer je aan de regels te houden Smiley

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

dr511 08 October / 2009 / 10:15
ach die 26 dagen per jaar dat je kunt varen op horst
vlagerige wind en duur parkeren
klinkt nou niet echt als een wereld spot
Ziki Ondergoed, schultenbrau

HJ11 09 October / 2009 / 07:39
Quote: dr511 - 8 oktober, 2009 (12:15)
ach die 26 dagen per jaar dat je kunt varen op horstvlagerige wind en duur parkeren klinkt nou niet echt als een wereld spot

Daar heb je gelijk in maar als ik kijk hoeveel gasten er elk weekeinde weer op Hort aan het kiten zijn dan moet ik er niet aan denken dat ze Horst gaan sluiten en dat al die kiters zich komen vervoegen op mijn homespot Smiley

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

dr511 09 October / 2009 / 07:41
daar heb je gelijk in
Ziki Ondergoed, schultenbrau

alain_ 09 October / 2009 / 16:35
Ik ben zelf ook een rebel hoor als het gaat om de regels overtreden...
Ik heb alleen geruchten gehoord dat ze de zelfde wet voor windsurfers ook voor kitesurfers in gaan voeren!

Maar over die spots dicht gooien.. laat ze lekker. ga ik wel ergens anders kiten. ik laat mijn mooie hobby niet vergallen door een stel pipo's van rijks waterstaat. en ik heb nog nooit meegemaakt dat een spot ook werkelijk DICHT ging omdat er iemand over een vaargeul heen gevaren is.

Ik zal er blijven kiten. hoe dan ook.

Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

Vinni 09 October / 2009 / 18:12
Quote: alain_ - 9 oktober, 2009 (18:35)
Ik ben zelf ook een rebel hoor als het gaat om de regels overtreden...Ik heb alleen geruchten gehoord dat ze de zelfde wet voor windsurfers ook voor kitesurfers in gaan voeren! Maar over die spots dicht gooien.. laat ze lekker. ga ik wel ergens anders kiten. ik laat mijn mooie hobby niet vergallen door een stel pipo's van rijks waterstaat. en ik heb nog nooit meegemaakt dat een spot ook werkelijk DICHT ging omdat er iemand over een vaargeul heen gevaren is. Ik zal er blijven kiten. hoe dan ook.

Mannetje, gezien jij duidelijk niet weet waar jij over praat kan je beter geen namen van instanties gaan noemen...

Ik zal het jullie nog leuker vertellen, ik heb plannen gehoord die in 2012 al gerealiseerd zijn. Er word momenteel met man en macht gewerkt om verschillende natuurgebieden te verbinden. Het plan is om de Oostvaardersplassen (Lelystad) te verbinden met het Horsterwold (zeewolde). Het Horsterwold word op zijn beurt weer verbonden met de Veluwe. Het verbindingspunt moet bij net voor de hoek (vanaf Nijkerk gezien) bij Strand Nulde komen. Nu lijkt dit allemaal vrij ver van horst weg, maar vergis je niet! Het zal mij niets verbazen als dit nog grote consequenties heeft voor het kitesurfen.

http://edepot.wur.nl/7230 vanaf pagina 21 word het interessant. Dit is een oud stuk. Inmiddels is het al in uitvoering gezet en is de oversteek plek Tracé3 geworden. Dit is voor ons beter, als ze Tracé 2 hadden gekozen waren we harder het bokje geweest.
https://www.youtube.com/watch?v=kaivPVd_rhI

alain_ 09 October / 2009 / 18:22
Quote: Vinni - 9 oktober, 2009 (19:12)
Quote: alain_ - 9 oktober, 2009 (18:35) Ik ben zelf ook een rebel hoor als het gaat om de regels overtreden...Ik heb alleen geruchten gehoord dat ze de zelfde wet voor windsurfers ook voor kitesurfers in gaan voeren! Maar over die spots dicht gooien.. laat ze lekker. ga ik wel ergens anders kiten. ik laat mijn mooie hobby niet vergallen door een stel pipo's van rijks waterstaat. en ik heb nog nooit meegemaakt dat een spot ook werkelijk DICHT ging omdat er iemand over een vaargeul heen gevaren is. Ik zal er blijven kiten. hoe dan ook. Mannetje, gezien jij duidelijk niet weet waar jij over praat kan je beter geen namen van instanties gaan noemen... Ik zal het jullie nog leuker vertellen, ik heb plannen gehoord die in 2012 al gerealiseerd zijn. Er word momenteel met man en macht gewerkt om verschillende natuurgebieden te verbinden. Het plan is om de Oostvaardersplassen (Lelystad) te verbinden met het Horsterwold (zeewolde). Het Horsterwold word op zijn beurt weer verbonden met de Veluwe. Het verbindingspunt moet bij net voor de hoek (vanaf Nijkerk gezien) bij Strand Nulde komen. Nu lijkt dit allemaal vrij ver van horst weg, maar vergis je niet! Het zal mij niets verbazen als dit nog grote consequenties heeft voor het kitesurfen. http://edepot.wur.nl/7230 vanaf pagina 21 word het interessant. Dit is een oud stuk. Inmiddels is het al in uitvoering gezet en is de oversteek plek Tracé3 geworden. Dit is voor ons beter, als ze Tracé 2 hadden gekozen waren we harder het bokje geweest.

Gelukkig word er ook met man en macht gewerkt om de spots open te houden...
En zegt er een wat... mannetje Smiley nee vincent jij weet het wat dat betreft toch wel beter als mij...
maar noem mij geen mannetje. aangezien iedereen een kop boven je uit komt Smiley

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

Vinni 09 October / 2009 / 18:24
En toch blijf je een mannetje Smiley

alain_ 09 October / 2009 / 18:28
Smiley
Ik ga zoiezo niet met iemand in discussie met iemand die bij bosbeheer werkt, en een lap grond van heb ik jouw daar, voor een appel en een ei op de kop hebt getiktSmiley verloren zaak..Smiley

Vinni 09 October / 2009 / 18:31
Ghehe Smiley

johndoe 09 October / 2009 / 19:36
@ idefixe duidenlijk verhaal laten we maar hopen dat het allemaal goed komt in de toekomst met strandhorst en zeewolde keep up the very good and hard work m8te.

Verder is het wel jammer dat sommige kiters niet inzien dat men hier met een keiharde instantie te maken heeft en zich niet realiseren dat een spot zomaar gesloten kan worden.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

willyD 09 October / 2009 / 21:12
Quote: alain_ - 9 oktober, 2009 (17:35)
Maar over die spots dicht gooien.. laat ze lekker. ga ik wel ergens anders kiten.

Dat is heel leuk voor jou dude maar gasten zoals ik die nog geen autorijbewijs ofzo hebben kunnen dan niet echt veel kiten dan omdat de dichstbijzijnde spot gesloten is. Allemaal omdat mensen denken ooh ik ga wel ergens anders kitesurfen als dit dichtgaat dus laten we op Horst maar losgaan en ff door de vaargeul knallen. Enja dan kan de rest nog ff wachten totdat ze de rijbewijs hebben voordat ze kunnen kitesurfen wanneer ze willen (en de wind meezit natuurlijk)

PS: 2 weken geleden toen ik met me scootertje terug reed van Horst zag ik bij het fietspad bij Nulde dat iemand ook helemaal in het begin gedeelte van Nulde zat te kitesurfen. Ook niet echt een pluspuntje voor de rest lijkt me.