Top 5 kitemerken

Door: mkite Reacties: 91 Hits: 12463
mkite 21 June / 2010 / 06:37

Tja in het begin was het makkelijk kiezen toen had je maar 3 merken Wipika, Nash en Cabrina.

Op het moment zou ik niet eens weten hoeveel merken er zijn.

Is er tegenwoordig nog wel een top 5 te maken en zo ja welk zouden dat dan zijn?

Emiel 21 June / 2010 / 06:47
best, naish, north, cabrinha, nobile
Topsup.nl - Topsloep.nl

Lars91 21 June / 2010 / 06:59
Quote: Emiel - 21 juni, 2010 (08:47)
best, naish, north, cabrinha, nobile

Slingshot
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

-DAVE- 21 June / 2010 / 07:09
Fluid, 3e, trans, china, monkey
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

job78 21 June / 2010 / 07:09
Moet je eerst ff vertellen wat de criteria zijn voor top 5, is dat meest verkocht (die is vrij objectief), of is het kwaliteit, is het prijs/kwaliteit zijn het de vaareigenschappen (subjectief) of een combinatie van al deze zaken..... North en Naish kunnen we er sowieso in zetten en over de rest kunnen we wel weer 20 pagina's gaan discussiëren....
Ozone 2009: sport+ 9m / edge+ 11m / 2010: edge 13m / Zephyr 17m / YZ pro 132 Gonzales 142

mkite 21 June / 2010 / 08:00
Quote: job78 - 21 juni, 2010 (08:09)
Moet je eerst ff vertellen wat de criteria zijn voor top 5, is dat meest verkocht (die is vrij objectief), of is het kwaliteit, is het prijs/kwaliteit zijn het de vaareigenschappen (subjectief) of een combinatie van al deze zaken..... North en Naish kunnen we er sowieso in zetten en over de rest kunnen we wel weer 20 pagina's gaan discussiëren....

Goede vraag wat de criteria moet zijn.

Toch iets in de zin van kwaliteit, betrouwbaarheid, service, bereikbaarheid, naamsbekendheid en verkochte aantallen?

StefanoMallorca 21 June / 2010 / 08:04

Top 3 grootste merken: Cabrinha, North, Best

Dan komen Naish, F-One, Slingshot, etc.
Don't be afraid of opposition. Remember, a kite rises against, not with the wind.

lucc 21 June / 2010 / 08:08
ik denk
best,naish,F-one

lucc had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Best Waroo (2010)

Curakiter 21 June / 2010 / 08:23
Gezien het aantal merken, zou ik er een top 8 van maken....Oja en ik mis AIRUSH in het rijtje. In andere landen bekender dan in Nederland... Sowieso inderdaad de vraag: top 5 wereld, top 5 Nederland?

martin404 21 June / 2010 / 08:30
Ik heb een keer gehoord dat Best de wereldwijde marktleider is.
(maar kan me niet meer herrinderen waar en van wie ik dat vandaan heb)
No kite related brand affiliations

StefanoMallorca 21 June / 2010 / 08:54

Cijfers van NL zijn er niet. Van Duitsland wel, 2009.

1. North: 2900 kites verkocht
2. Cabrinha: 2650 kites verkocht
3. Core: 2621 kites verkocht
4. F. One: 2600 kites verkocht
5. Naish: 1500 kites verkocht
6. Slingshot: 1490 kites verkocht

Bron: Kite Magazine Januari/Februari 2010

Don't be afraid of opposition. Remember, a kite rises against, not with the wind.

mkite 21 June / 2010 / 08:57
Quote: StefanoMallorca - 21 juni, 2010 (09:54)
Cijfers van NL zijn er niet. Van Duitsland wel, 2009.1. North: 2900 kites verkocht2. Cabrinha: 2650 kites verkocht3. Core: 2621 kites verkocht4. F. One: 2600 kites verkocht5. Naish: 1500 kites verkocht6. Slingshot: 1490 kites verkochtBron: Kite Magazine Januari/Februari 2010

Ok is een begin, kunnen we daar ook nog een tevredenheid kwaliteit aan koppelen?

Volgens mij zal deze lijst er in nederland ook wel anders uitzien omdat merken als Gaastra bijvoorbeeld erg nederlands zijn?

StefanoMallorca 21 June / 2010 / 09:01

Sowieso is de lijst in Nederland heel anders. Core was in 2009 niet zo actief als dat ze nu zijn en kwam zeker niet in de top 5 meest verkochte merken voor. Ik vermoed dat in NL Naish en Slingshot een groter aandeel van de markt hebben.

dr511 21 June / 2010 / 09:04

DIe top 5 verschild sterk per land
core is bv in Duitsland veruit het sterkst vertegenwoordigde merk
gevolgd door cabrinha.
maar ook nieuw komers als wainman doen het daar niet slecht.
De Nederlandse markt is zo klein dat er niet echt veel van te maken is
wat hier in totaal verkocht word verkoopt 1 merk in Duitsland.
in Frankrijk doet Slingshot het erg goed wel grappig als je ziet dat ze toch 3 eigen merken in huis hebben nl f one, takoon en zeekoe
maar goed als die fransen hun eigen spul al niet vertrouwen
In Spanje verkopen ze overheersend veel hun eigen merken zoals bull kites en nog wat vage merken. Dit omdat de spanjaarden zelf niet zol veel uit te geven hebben. er worden wel veel andere merken verkocht maar dat is voornamelijk aan touristen.
Wereld wijd was een aantal jaar geleden best veruit de sterkste met ongeveer 20.000 kites maar goed dat was in 2007 na 2008 zijn ze duurder gaan produceren en is de kwaliteit en ook de prijs omhoog gegaan. Cabrinha zat toen op 17.000 en north op 15.000 maar goed Cabrinha is ingehaald door andere merken met betere sle bow kites en best die als prijsvechter op de markt kwam was in 2008 ineens duurder dan een cabrinha.
Hoe de verhoudingen nu staan weet ik niet maar goed duurt niet lang meer en dan worden er wel weer wat cijfertjes vrij gegeven alleen is de betrouwbaarheid daarvan te betwijfelen.
Cijfers die bv in duitse magazines worden gegeven zijn zeer sterk beinvloed door de adverteerders. zo zouden er vorig jaar maar een paar honderd best kites zijn verkocht in Duitsland hahaha grappen makers.

Ziki Ondergoed, schultenbrau

Magic_Ed 21 June / 2010 / 09:08
Daar hebben we al een prima top 5, want Core is hier niet zo groot. Denk dat de aantallen in NL wel heel anders zullen zijn (helaas voor de importeurs), maar dat de top 3 en de nummers 4/5 wel hetzelfde zijn:
1 t/m 3 (willekeurige volgorde) North, Cabrinha, F-one
4,5: Naish, Slingshot

Denk dat de positie van Naish de opmerkelijkste is, niet al te lang geleden waren ze aanzienlijk groter (voor de sigma shapes).
Cabrinha heeft het heel goed gedaan met de Bow en F-one heeft de Delta revolutie goed fantastisch uitgebuit.

North en SS hebben, naar mijn gevoel, een heel stabiel marktaandeel door consequent goede kites te verkopen, zonder echt revolutionair te zijn. Waarbij North zich meer richt op de weekend-warrior pappa en SS op de nog net geen pappa (=kijk mij ruig zijn)
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Aaron 21 June / 2010 / 09:13
Hier in België zie je ook het meest North en Slingshot. Valt me inderdaad op dat het aandeel Naish veel verminderd is. Waar ik vaar (Surfers Paradise Knokke) wordt er lesgegeven met sigma's waardoor je er erg veel ziet daar, maar erg representatief voor de Belgische kust is dat niet.
Fly with the eagles or scratch with the chickens

Aaron had een 5 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 17 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

StefanoMallorca 21 June / 2010 / 09:14
Quote: dr511 - 21 juni, 2010 (11:04)
[..]Cijfers die bv in duitse magazines worden gegeven zijn zeer sterk beinvloed door de adverteerders. zo zouden er vorig jaar maar een paar honderd best kites zijn verkocht in Duitsland hahaha grappen makers.

Best heeft zelf aangegeven dat ze in Duitsland in 2009 1982 kites verkochten hebben. Maar er is ook aan andere merken gevraagd wat zij dachten dat Best had verkocht. De schattingen kwamen niet verder dan 700 stuks. (Bron: Kite Magazine)

Wat bedoel je met dat die aantallen zijn beinvloed door adverteerders?

dr511 21 June / 2010 / 09:24

in duitse magazines is het vriendjes politiek gehalte mbt de redacteuren vrij hoog
hier in NL zijn er wat redacteuren die een dealtje hebben bij bepaalde merken
in bv kitemag zag je dan ineens heel veel gaastra foto´s maar toen freddie veenstra naish en nobile kreeg waren dat de overheersend aanwezige merken.
acces is daar een stuk nutraler in.
cijfers en testen in duitste magazines moet je met een beste korrel zou nemen. En als je hier Nederland een magazine uitgeeft zou ik daar niks van overnemen maar zelf journalistiek gaan bedrijven.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Runaque 21 June / 2010 / 09:26
Quote: StefanoMallorca - 21 juni, 2010 (10:14)
Quote: dr511 - 21 juni, 2010 (11:04)[..]Cijfers die bv in duitse magazines worden gegeven zijn zeer sterk beinvloed door de adverteerders. zo zouden er vorig jaar maar een paar honderd best kites zijn verkocht in Duitsland hahaha grappen makers.Best heeft zelf aangegeven dat ze in Duitsland in 2009 1982 kites verkochten hebben. Maar er is ook aan andere merken gevraagd wat zij dachten dat Best had verkocht. De schattingen kwamen niet verder dan 700 stuks. (Bron: Kite Magazine)Wat bedoel je met dat die aantallen zijn beinvloed door adverteerders?

Merken betalen adverteerruimte of "positieve" reviews en als dan blijkt dat hetzelfde magazine schrijft dat een ander merk dan weer het sterkst verkopende is op de markt, dan is dan ook weer anti reclame voor dat merk. Dus in hoeverre zijn magazine's te vertrouwen over reviews als blijkt dat de best scorende kite ook gelijk de grootste adverteerder is van dat magazine...

Woodmaster 21 June / 2010 / 09:36
Naish
North
Slingshot
Meer heb ik niet en geen ervaring mee!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

mkite 21 June / 2010 / 09:36

Wel jammer dat merken dus gewoon betrouwbaarheid kunnen kopen.

StefanoMallorca 21 June / 2010 / 09:37
Quote: Runaque - 21 juni, 2010 (11:26)
Quote: StefanoMallorca - 21 juni, 2010 (10:14)Quote: dr511 - 21 juni, 2010 (11:04)[..]Cijfers die bv in duitse magazines worden gegeven zijn zeer sterk beinvloed door de adverteerders. zo zouden er vorig jaar maar een paar honderd best kites zijn verkocht in Duitsland hahaha grappen makers.Best heeft zelf aangegeven dat ze in Duitsland in 2009 1982 kites verkochten hebben. Maar er is ook aan andere merken gevraagd wat zij dachten dat Best had verkocht. De schattingen kwamen niet verder dan 700 stuks. (Bron: Kite Magazine)Wat bedoel je met dat die aantallen zijn beinvloed door adverteerders?Merken betalen adverteerruimte of "positieve" reviews en als dan blijkt dat hetzelfde magazine schrijft dat een ander merk dan weer het sterkst verkopende is op de markt, dan is dan ook weer anti reclame voor dat merk. Dus in hoeverre zijn magazine's te vertrouwen over reviews als blijkt dat de best scorende kite ook gelijk de grootste adverteerder is van dat magazine...

[offtopic]Denk dat we dit onderwerp niet hier moeten behandelen. Anders dwalen we teveel af. Ik heb hier een reactie gegeven over het wel of niet objectief zijn van de kitetesten in Access. [/offtopic]

We hadden het over of de cijfers van Kite Magazin betrouwbaar zijn. Ik heb nog geen concrete reden gehoord, waarom die cijfers onbetrouwbaar zouden zijn.

-Niek- 21 June / 2010 / 09:43
F-one, North, Slingshot, Naish, Cabrinha

mkite 21 June / 2010 / 09:45
Inderdaad back on topic, deze merken maken dus een goede kans op top 5

In willekeurige volgorde North, Cabrinha, Naish, Best, Slingshot en F one.

patrick020569 21 June / 2010 / 10:45
Ozone, Ozone, Ozone, Ozone en natuurlijk Ozone. The rest sucks
Durex, de Haarwinkel, red light district, webcamgirls.