Waarom wordt kitesurfen verboden?

Door: AJH Reacties: 30 Hits: 2018
AJH 13 February / 2004 / 09:46
Het lijkt wel een nieuw virus dat door Nederland trekt. Allerlei gemeenten willen kitesurfen gaan reguleren of zelfs verbieden. Nu begrijp ik dat ze de verantwoordelijkheid dragen voor de veiligheid op de stranden en dat hun beleid daarop gericht moet zijn. Wat ik niet begrijp is de reden voor een verbod op kitesurfen. Wat zijn nu werkelijk de argumenten om kitesurfen te verbieden? Zijn het de klachten van de badgasten die leiden tot een verbod of zijn er andere duistere krachten aan het werk? Ik geloof normaal niet zo in complotten, maar zijn er in Nederland verenigingen of instanties die een kruistocht tegen kitesurfers houden?
Life is short, live it!

FrEeZe 13 February / 2004 / 12:02

Inderdaad, wordt tijd dat Symantec met een removall-tool komt.. ;)

Nee 't komt vaak door overlast lijkt mij, door ongevallen en veiligheid voor anderen... :(

Buster 13 February / 2004 / 18:17
Het wordt tijd dat kiteboarders als beschermde soort worden gezien:|
-FLY OR DIE-

Fokke 13 February / 2004 / 18:45

je ziet het volgens mij teveel vanuit je eigen referentie kader.. jij bent kiter..

als je andere mensen wilt kunnen snappen zul jeje naar hun referentie kader moeten verplaatsen. Je bent ambtenaar of bent in ambtelijke dienst en je doet aan schaken. Je leest in een Jaar 4x over Kitesurfen. 1 keer positief (in het artikel wordt wel gezegt dat het ook een gevaarlijke sport is) en 3x van een (dodelijk) ongeluk. Het eerste wat je dan zult zeggen = verbod (zagen we afgelopen jaar) Dan komt een geweldigde instantie als NKV of Hans Konermann en die lichten de ambtenaren beter voor, en uiteindelijk komt er een nuttig compromis voor alle partijen..

Ik vind het de goeie kant op gaan!

NVWK [www.wedstrijdkitesurfen.nl]

Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)

AJH 13 February / 2004 / 19:23

Fokke, je hebt een punt. Laat ik me verplaatsen in een ambtenaar. Ik hou van schaken en ik was iedere zondag mijn auto. Zo af te toe kom ik op het strand en zie ik van die grote vliegers gaan. Kom ik op maandag op m'n werk, lees ik weer 3 emailtjes van verontruste burgers die die vliegers gevaarlijk vinden voor hun kinderen. Verder lees ik opnieuw dat deze bezigheid verboden zou moeten worden, het zijn roekeloze nozems die rakelings langs hun kinderen vliegen. Een collega met kinderen komt naar mij toe en vraagt ook of het niet verboden kan worden deze gevaarlijke sport. In de media verneem ik berichten dat er opnieuw een kitesurfer is verongelukt. Tja, dan wordt het wel heel aantrekkelijk om deze sport te verbannen. Dan zijn we snel van het gedonder af.

Ja, als je zo denkt dan ontbreekt er nog wat in Nederland. Het imago van de sport wordt alleen maar bepaald door ongelukken en verontruste badgasten met kinderen. Wat er dus moet gebeuren is: een offensief voeren om dit imago bij te stellen. De sport moet vaker positief in het nieuws komen:  hoe mooi de sport is en hoeveel mensen er plezier aan beleven. Dan ziet ambtelijk Nederland ook de positieve kanten van de sport.

Life is short, live it!

Roy 13 February / 2004 / 20:19
kiteboarders zijn dus vanaf nu een beschermde diersoort:(
www.kitesurf.nl

zagy 13 February / 2004 / 20:59

ok, even een ander voorbeeld om te kijken of ik het begrijp. Neem paardrijden.

een ambtenaar zit in zijn hokje te wachten op het sein dat hij naar huis mag, heeft zijn spulletjes netjes opgeruimd en gaat om 5 uur PRECIES naar huis waar zijn vrouw en kindertje op hem wachtten.

Bij thuiskomst zet hij het nieuws aan en ziet dat er een paardrijdster, die een heerlijke buitenrit aan het maken was, ernstig is verongelukt. Verdomme denkt onze lieve ambtenaar, ik ken de sport helemaal niet maar het zou verboden moeten worden.

Wat natuurlijk veel beter zou zijn, is dat onze minimumleier eerst eens gaat kijken hoe de sport werkelijk is, wat de gevaren werkelijk zijn, en dan eens gaat nadenken over maatregelen.

Maarja, helaas is heeft deze man het zo druk dat daar natuurlijk helemaal geen tijd voor is.

Ik noem het een typisch voorbeeld van WAT DE BOER NIET KENT DAT VRET DIE NIET, vooral als hij er ooit eens iets negatiefs over heeft gehoord

Fokke 13 February / 2004 / 21:25

aj ik vind dat jeje stukje nu weer te gekleurd invuld met teveel bijvoeglijk naamwoorden. al die rommel die je eromheen verteld doet er niet toe, het gaat om het probleem. En dat probleem is dat ambtenaren mensen zijn, net als wij. Alle mensen zullen altijd een oordeel vormen aan de hand van de beelden die zij kunnen vinden. Die beelden zijn gewoon vaak eenzijdig. Dat komt nu eenmaal omdat een burger geen brief gaat sturen naar een ambtenaar over hoe fijn hij het wel niet vindt dat er kiters zijn op het strand.

dat ze niet beter gaan kijken.. tja je kunt er hoog en laag over gillen maar dat gebeurt nou eenmaal niet. en juist dáárom hebben wij met z'n allen een organisatie als het NKV waar we lid van zijn. (!!!) Die organisatie die zorgt dat de mensen die over ons lot moeten oordelen beter worden voorgelicht..

en dan volgt wat we steeds zagen:

Scheveningen, Rotterdam, Slufter, Workum, Mirns, Horst allemaal wouden ze 100% verbieden.

nooit gebeurde het. Dat komt omdat we een democratie hebben.

maar één ding: van lobby'en en complotheoriën is naar mijn mening absoluut GEEN sprake.

Want daar begon je mee.

Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)

zagy 13 February / 2004 / 22:12

ik hoorde laatst trouwens dat je ook lid moest zijn van de NKV om op bepaalde stranden te mogen surfen?

ben nog geen lid, maar wil het dit jaar wel worden.

AJH 13 February / 2004 / 23:30

Over lobby'en heb ik het niet gehad, dat was een ander. Maar de vraag blijft hoe kunnen we het imago van kitesurfen verbeteren zodat er meer begrip komt voor het fenomeen kitesurfer.

Life is short, live it!

Fokke 13 February / 2004 / 23:45

net als de politiek werken he..

dus NKV ondersteunen, en mensen die er verstand van en ervaring mee hebben het in de handen geven

tot nu toe gaat het top!_/-\o_

johndoe 15 February / 2004 / 11:05
jah en al die beginnende kiters die denken ow dat is niet moeilijk kan ik zelf wel oefenen!!GELIJK BODYCHEKKEN!!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

jobsie 15 February / 2004 / 11:09

neer hoeken...

of vragen of ze even een lesje nemen voordat ze je kitespot een verbod leveren...:?

AJH 15 February / 2004 / 11:22
Ik heb me aangemeld bij het NKV. Laten we met elkaar afspreken dat we aso-gedrag niet tolereren. Neer hoeken lijkt mij iets te ver gaan, maar er op af gaan en praten..
Life is short, live it!

jobsie 15 February / 2004 / 11:24
dat bedoelde ik ook al AJ... B)

FrEeZe 15 February / 2004 / 13:41

hehe gelijk als je een beginner met een x10 't water op ziet gaan een harde bodycheck >:)

Maar over 't algemeen is de sfeer altijd super relaxed tussen kiters onderling, dus inderdaad gewoon even op afstappen en een beetje wijzen op de gevaren, voordat er een beachstart kiteloop ongewild uit die beginners knalt

waveman 15 February / 2004 / 13:51
  Onderschat ook de wat meer gevorderden niet die denken dat ze heilig zijn en de hele wereld dus op hun zit te wachten, waardoor ze vergeten dat er meer mensen van hetzelfde stukje strand op een iets andere manier gebruik willen maken. Vaak vinden mensen die de sport voor het eerst zien en het ook wel een beetje eng vinden erg prettig als je even de tijd neemt om uit te leggen wat het is en hoe het allemaal werkt, i.p.v. klachten krijg je dan heel positieve reacties. Zoek voor de rest een stukje strand of zo uit waar weinig tot geen mensen zijn zodat er ook weinig reden tot klagen is. Tip: meld je aan voor een lidmaatschap bij NKV, dit kun je doen via de site: www.kitesurfvereniging.nl
NKV-lid worden? gewoon doen. Wie niets weet moet alles geloven. (Marie von Ebner-Essenbach)

waveman had een 4 sterren sessie in Ameland, Noordzee met maar liefst 14 - 20 knots op zijn North Vegas (2006)

haaaanz 15 February / 2004 / 14:26

ik heb wel een idee om kitesurfen in een positiever beeld te krijgen!!!!

bel de HART VAN NEDERLAND tiplijn en geef de tip eens kitesurfen te bekijken op een positieve manier, doordat kitesurfen regelmatig in slecht daglicht is gesteld zullen ze zeker toehappen en wel mee willen doen om de sport in een positiever daglicht te zetten

denk er over na, echt, dat doen ze wel hoor!!!!

AJH 15 February / 2004 / 14:42
Haaanz, die stoppen we in de ideeenbus van het NKV. Iemand anders ook nog een leukidee?
Life is short, live it!

Fokke 15 February / 2004 / 14:55

SBS6 |:(|:(

is er overigens inderdaad wel goed geschikt voor :)

haaaanz 15 February / 2004 / 15:25
eindelijk, ik heb eens een goed idee :9O-)

svennie 15 February / 2004 / 15:29
ja k vind et ook wel een leuk idee ... als het werkt is helemaal mooi natuurlijk ;):P
Naish! Shinn!

svennie had een 2 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 20 - 30 knots op zijn North Vegas (2011)

johndoe 15 February / 2004 / 17:07
jah maar kiten waar weinig tot geen mensen zijn is in noordwijk verboden de gemeente snapt er egt nix van|:(

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Pimmetje Lemmer 17 February / 2004 / 16:05
Ik wil even iets uit de wereld helpen, ik ben er ook zwaar tegen, maar het kite verbod op het ijselmeer wordt besloten door rijkswaterstaat, niet door de gemeenten, ik hen nogal wat rondgebeld.....>:)
Thight Lines!

Fokke 17 February / 2004 / 17:10
geld het voor complete ijsselmeer?? 8)7