wetsuit

Door: pcwolf Reacties: 40 Hits: 4158
pcwolf 29 January / 2011 / 15:00
Wat is een goeie wetsuit
ik wil in de periode van maart tot en met oktober gebruiken in Nederland
wat voor een dikte moet ik hebben van een wetsuit

loekflexifoil 29 January / 2011 / 15:08
NPX Assassin. 5-4-3. Erg goed pak.

Edgar 29 January / 2011 / 15:21
Ligt er heel erg aan of je een koukleum bent of niet. Ik heb een 5/3 van Mystic en heb daar ook de hele zomer mee gedaan omdat ik het altijd koud heb. Het maakt ook behoorlijk uit wat voor lichaamsbouw je hebt

Edgar had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 19 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

extremekiter 29 January / 2011 / 16:41
Ik zou een 5/3 nemen, is altijd lekker warm. Zelf kite ik in de zomer ook gewoon in mn 5/3.
Het merk maakt niet zo heel veel uit, kijk wel naar de mate van stretch dat in het neopreen zit en of hij overal goed (strak) aansluit, want dat is het belangrijkste om je warm te houden.
W W W . V E R S U S S H O P . N L

metalleke 29 January / 2011 / 16:45
Quote: loekflexifoil - 29 januari, 2011 (16:08)
NPX Assassin. 5-4-3. Erg goed pak.

Ben jij tevreden van je NPX wetsuit? Ik heb een Zealot 5/4 en een Assassin 3/2 en ben van beide eingelijk niet tevreden. Heb voor beide pakken proberen garantie te krijgen maar ik kreeg hiervoor niets. Had probleem met de naden die loskwamen benen die volledig vervormd waren.

Ben dan maar terug overgestapt op O'neill.

loekflexifoil 29 January / 2011 / 17:07
Geen ervaring met O'neill. Mijn eerste npx is inmiddels dik 4 jaar oud en de rek begint er nu pas een beetje uit te gaan. Beetje verkleuring ook. Vorige week een nieuwe op Boot gekocht. Van alle pakken in de betreffende stand werd de NPX als beste genoemd. Ziet er erg degelijk afgewerkt uit, alle naden gestikt, etc. superstretchy materiaal. Ben echt erg tevreden.

Mijn postuur is overigens redelijk normaal: 175 en 72 kg. (beetje breed in de schouders, dat wel....)

pcwolf 29 January / 2011 / 17:14
Bedankt allemaal

Ik heb mijn oog laten vallen op een wetsuit van het merk Mystic 5/3
Van de nieuwe collectie

nick1212 29 January / 2011 / 17:20
ik zelf heb eerst sola 5/4 gehad en en nu heb ik rip curl e-bomb 5/3 en deze is veel warmer. Dit jaar al 2 keer gaan kiten zonder koud te hebben. Is gemaakt van superstretch ik denk ongeveer hetzelfde al dat npx pak dat had ik toen ook gepast

nick1212 had een 3 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 26 - 38 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit MrGreen (2012)

nick1212 29 January / 2011 / 17:20
ik zelf heb eerst sola 5/4 gehad en en nu heb ik rip curl e-bomb 5/3 en deze is veel warmer. Dit jaar al 2 keer gaan kiten zonder koud te hebben. Is gemaakt van superstretch ik denk ongeveer hetzelfde al dat npx pak dat had ik toen ook gepast

nick1212 had een 3 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 26 - 38 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit MrGreen (2012)

metalleke 29 January / 2011 / 18:08
Quote: loekflexifoil - 29 januari, 2011 (18:07)
Geen ervaring met O'neill. Mijn eerste npx is inmiddels dik 4 jaar oud en de rek begint er nu pas een beetje uit te gaan. Beetje verkleuring ook. Vorige week een nieuwe op Boot gekocht. Van alle pakken in de betreffende stand werd de NPX als beste genoemd. Ziet er erg degelijk afgewerkt uit, alle naden gestikt, etc. superstretchy materiaal. Ben echt erg tevreden. Mijn postuur is overigens redelijk normaal: 175 en 72 kg. (beetje breed in de schouders, dat wel....)

Ga het even tonen wat mijn probleem is/was. Ik ben 1m81, 68kg, heb maat medium tall. Hou ermee rekening dat deze problemen zeer snel boven kwamen. Bij pak1 was dit na 2 keer gebruiken, pak2 na ~5maand. Ik verwacht toch betere kwaliteit / garantie van een bedrijf! Heb nu O'neil Psychofreak 4.5/3.5 zalige wetsuit.

Pak1:

Pak2:

Morres 29 January / 2011 / 18:56
Ik raak niks anders aan dan Oneill, zou zelf ripcurl en Excel overweten, voor de rest is het allemaal poep.
Mystic, leuk voor 2maanden, daarna meuk(kapot,rek weg, niet warm meer)
Sola, meuk(zeer snel de rek eruit en uitgedroog)
NPX; geen ervaring mee, maar 2pakken in directe omgeving er na een aantal maanden mee zien ophouden
Neillpryde, meuk, elasticiteitt=snel foetsie.
Pro-lijm-it...

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

loekflexifoil 29 January / 2011 / 19:07
Foto's zien er niet goed uit idd. Ik herken het echt niet. Mystic hoor ik ook veel slechts over. Excel is idd ook goed. Meer surf geloof ik.

mocem 29 January / 2011 / 19:41
Oneill blijft toch volgens veel mensen de beste wetsuit maken. Ik ben zelf een zeer tevreden met mijn C-skin session 5/4. Na 2 jaar veel te gebruiken heb ik nog geen last van verkleuring en al helemaal niet dat de rek eruit verdwenen is. C-skin is ongeveer net zo duur als O'neill dacht ik. Bij het Coraaltje hangt de halve winkel er mee vol, dat is niet zonder reden denk ik.

mocem had een 3 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 18 - 27 knots op zijn Ozone C4 (2010)

Morres 29 January / 2011 / 20:55
c-skin krijg ik vanuit engelse shops ook goede verhalen van ja

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

wazzaah 29 January / 2011 / 23:23
Pak moet gewoon gewoon goed passen.
Mag best na een jaar af zijn als de prijs er ook naar is. 100 euro voor een jaar vind ik best, als een pak 400 euro is moet het ook 4 jaar mee kunnen gaan. .
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

kobrin 29 January / 2011 / 23:32
Quote: metalleke - 29 januari, 2011 (17:45)
Quote: loekflexifoil - 29 januari, 2011 (16:08)NPX Assassin. 5-4-3. Erg goed pak.Ben jij tevreden van je NPX wetsuit? Ik heb een Zealot 5/4 en een Assassin 3/2 en ben van beide eingelijk niet tevreden. Heb voor beide pakken proberen garantie te krijgen maar ik kreeg hiervoor niets. Had probleem met de naden die loskwamen benen die volledig vervormd waren.Ben dan maar terug overgestapt op O'neill.
Ik heb het probleem op je 2de foto ook gehad binnen de 3 maanden zelfs.

Terug gebracht naar de shop en na een maand wachten onder garantie een nieuw pak gekregen.

www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

Crispijn 30 January / 2011 / 10:59
Ik heb wel eens gehoord dat Oneil geen eerlijke milimeters hanteerd. Een 5/4 pak bestaat dus niet uit 4 en 5mm dik materiaal maar uit 3.8 en 4.8mm materiaal. Zo kan je uit een blok neopreen dus wel eens een extra pakje halen.

Er zijn volgens mij geen super slechte pakken meer, het is gewoon meer wat je wil. Ik ben erg tevreden met mijn C-skin met 100% rek. Passen, vergelijken en uiteindelijk een pak kopen waar je een goed gevoel bij hebt is belangrijk. Je moet wel achter je 'grote' uitgave staan.

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

jordi 30 January / 2011 / 12:26
Wat is dat toch met dat mystic gedoe?
Mijn mystic is na 3 jaartjes pas echt stuk. Na een paar maanden waren al wel wat stiksels losgegaan maar dit werd zonder problemen en kosteloos gerepareerd, goede service dus.
Bovendien kost een mystic ongeveer de helft van een oneil npx etc en zijn ze ook goed warm. Als je goed zoekt dan zijn er shops zat met overjarige pakken voor leuke prijzen!
Slingshot fuel 2006, sommige kites zijn als wijn... die worden beter met de jaren ;)

jordi had een 3 sterren sessie in Terschelling Noordzee met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Airush Razor (2012)

Morres 30 January / 2011 / 16:00
Quote: Crispijn - 30 januari, 2011 (11:59)
Ik heb wel eens gehoord dat Oneil geen eerlijke milimeters hanteerd. Een 5/4 pak bestaat dus niet uit 4 en 5mm dik materiaal maar uit 3.8 en 4.8mm materiaal. Zo kan je uit een blok neopreen dus wel eens een extra pakje halen.Er zijn volgens mij geen super slechte pakken meer, het is gewoon meer wat je wil. Ik ben erg tevreden met mijn C-skin met 100% rek. Passen, vergelijken en uiteindelijk een pak kopen waar je een goed gevoel bij hebt is belangrijk. Je moet wel achter je 'grote' uitgave staan.
ik heb wel eens gehoord dat je niet weet waar je het over hebt :
een blok neopreen....?dude...echt zeg dan niks; http://videos.howstuffworks.com/discovery/35828-howstuffworks-show-episode-10-how-wetsuits-are-made-video.htm

luukie 30 January / 2011 / 18:45
Ga in iedergeval een pak passen. Ik heb zelf een ion, topding.
Kijk eens bij aquatrends almere die verkopen wetsuits voor
belachelijk lage prijzen.

spoetnik 30 January / 2011 / 19:01
O'Neill Psycho. Wist pas dat mijn Mystic niet zo goed was tot ik een Psycho aan had, Super elastisch heerlijk warm..
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

swiftenaar 30 January / 2011 / 19:47
O'neill psychofreak 4.5/3.5 anders voor Psycho I of II gaan zou ik zeggen als het budget toereikend is.. heerlijke pakken!
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

pallo 30 January / 2011 / 20:31
ik kite ook al bijna 3 jaar met een mystic pak en heb er nog nooit problemen mee gehad (al moet ik wel zeggen dat hij nu wel mag worden vervangen) voor een pak van nog geen 130 euro vind ik dit niet slecht.

misschien mazzel gehad?

pallo had een 2 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 9 - 15 knots op zijn Gaastra Jekyll (2009)

extremekiter 30 January / 2011 / 20:36
Quote: Morres - 30 januari, 2011 (17:00)
Quote: Crispijn - 30 januari, 2011 (11:59)Ik heb wel eens gehoord dat Oneil geen eerlijke milimeters hanteerd. Een 5/4 pak bestaat dus niet uit 4 en 5mm dik materiaal maar uit 3.8 en 4.8mm materiaal. Zo kan je uit een blok neopreen dus wel eens een extra pakje halen.Er zijn volgens mij geen super slechte pakken meer, het is gewoon meer wat je wil. Ik ben erg tevreden met mijn C-skin met 100% rek. Passen, vergelijken en uiteindelijk een pak kopen waar je een goed gevoel bij hebt is belangrijk. Je moet wel achter je 'grote' uitgave staan.ik heb wel eens gehoord dat je niet weet waar je het over hebt : een blok neopreen....?dude...echt zeg dan niks; http://videos.howstuffworks.com/discovery/35828-howstuffworks-show-episode-10-how-wetsuits-are-made-video.htm
@ morres: Ik heb wel eens gehoord dat je vaker denkt ergens meer vanaf te weten dan je daadwerkelijk doet.

Crispijn heeft wel degelijk gelijk. Neopreen is schuim en wordt eerst in blokken opgeschuimd, kwestie van een paar componenten bij elkaar gooien en dan de boel verwarmen, zodat het opschuimd in een ,,box". Hierna worden er plakken uit het blok neopreen gesneden en vervolgens word er een nylon of polyester lining tegenaan gelijmd. Dit kan aan 2 kanten gedaan worden, maar ook maar aan 1 kant, zodat je het zogenaamde single lined neopreen krijgt. De andere kant wordt dan tegen een wals aan verhit, zodat het zijn gewenste oppervlaktetextuur krijgt en de porien dicht smelten.

Nu zijn we pas aangekomen waar het discovery filmpje begint...
W W W . V E R S U S S H O P . N L

Morres 30 January / 2011 / 21:38
Touché, Douché. Neemt wss niet weg dat O'neill wss zelf niet neopreen zal fabriceren.
Maar bovendat, niemand gaat 0.1/0.2mm merken