Je eerste kitesurfles

Door: idefixe Reacties: 29 Hits: 2187
idefixe 06 August / 2011 / 11:17
Zondag 7 augustus 2011, daar sta je dan aan de waterkant, vol spanning en adrenaline:

Vandaag je eerste les kitesurfen

De afgelopen weken werden door gebrek aan wind iedere keer de lessen in de weekenden afgezegd. Morgen is het dan eindelijk zover en ga je kennis maken met het kitesurfen........

Het gaat vandaagn deftig waaien, ( dat zeggen al die ervaren kitesurfers tenminste) Na het nodige huiswerk heb je hier en daar al wat informatie verzameld. Termen als "windvenster" , achtjes, boddydraggen zijn door je voorstudie op het internet al behoorlijk duidelijk. Daarnaast kom je op het internet over het lesgeven / kitesurfscholen ook allerlei discussies tegen.

Het gaat bijvoorbeeld over "vaargarantie tijdens je les" , maximale wind waarmee het nog "interessant" / "verstandig" is om les te nemen. Veiligheid, erkenning door allerlei organisaties...... een beste brei van informatie.....

Na het lezen van een paar berichten over deze materie kom je er al snel achter dat iets als "Vaargarantie" niets met echte kitesurflessen te maken heeft. Net zoals je na het behalen van je rijbewijs pas echt gaat leren autorijden,ga je nu ( als het goed is ) leren hoe je op een veilige manier straks zelfstandig aan de slag kunt gaan om het kitesurfen echt te leren. Scholen met "vaargarantie" sla je dus automatisch over. Je wilt uiteindelijk gewoon veilig het water op kunnen. Dat je daarbij een paar meter kunt "varen" ( al is het maar "ongecontroleerd over het water stuiteren") is dan mooi meegenomen maar echt het laatste wat echt belangrijk is........

Hoe zit het dan met al die discussies over de maximale windsterkte om nog veilig te kunnen lessen. Je hebt ondertussen gelezen dat het moderne materiaal veel mogelijkheden biedt. Echter, waarom dan toch die discussie van een maximale windsterkte van bijv 25 knp voor beginnende lessers?

Straks toch maar even aan de instructeur vragen........

Slingshot , Gibbon

Nature 06 August / 2011 / 11:19
22 knopen is voor een beginnende kiter de max naar mijn mening.
Eentje die al iets vaker is geweest max 25 maar zelf dat liever niet.... volgens surf abc is het in t binnnenland wel iets minder dan wat hier staat 20-25.

Keep it safe.

Heb mijn telefoon al paraat om de lessers af te bellen mocht t nodig zijn. hoop t niet maar better safe then sorry.
En anders heb ik toch nog een geniale loop dag voor de boeg.

Hoop dat jullier er ook zo overdenken mede instructeurs!

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

dr511 06 August / 2011 / 12:22
met deze voorspellingen gaan we zelf lekker kiten
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Nature 06 August / 2011 / 20:57
Kiten ?! Vliegen zal je bedoelen.

GELDIG VOOR: DE DAGLICHTPERIODE VAN ZONDAG 7 AUGUSTUS 2011.
.
SITUATIE: EEN ZUIDWESTELIJKE STROMING VOERT POLAIRE LUCHT AAN.
.
SIGNIFICANT WEER: IN DE LOOP VAN DE OCHTEND ONTWIKKELING VAN ENKELE
BUIEN, LATER MOGELIJK MET ONWEER.
.
WIND: ZUIDWEST 8-12 KN, AAN HET EINDE VAN DE OCHTEND TONEMEND NAAR
11-17 KN. LANGS DE KUST EN BOVEN HET IJSSELMEER 12-18 KN, TOENEMEND
NAAR 18-25 KN. AAN HET EINDE VAN DE PERIODE LANDINWAARTS AFNEMEND
NAAR 5-10 KN. KANS OP UITSCHIETERS TOT 10 KN BOVEN DE GEMIDDELDE
WIND.

Stukje van Knmi kleine luchtvaart.
Zou hem nog even checken als je morgen vroeg weg gaat!

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/luchtvaart/weerbulletin_kleine_luchtvaart.html

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Morres 06 August / 2011 / 21:10
das mijn verjaardagscadeau!

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

extremekiter 06 August / 2011 / 23:08
Bij kitesurfschool Versus hebben we de kitesurflessen voor morgen gewoon gecancelled.
Wordt te onbenullig om veilig les te kunnen geven en om mensen fatsoenlijk wat te kunnen leren.
W W W . V E R S U S S H O P . N L

Nature 07 August / 2011 / 04:44
IGNIFICANT WEER: MET NAME IN HET WESTEN EEN ENKELE BUI, MET EEN
KLEINE KANS OP ONWEER. GELEIDELIJK IN AANTAL EN ACTIVITEIT TOENEMEND
EN LANGZAAM NOORDOOSTWAARTS UITBREIDEND.
.
WIND: ZUIDWEST 8-12 KN, LANGS DE KUST EN BOVEN HET IJSSELMEER 13-17
KN, IN HET NW-LIJK KUSTGEBIED 18-21 KN. OVERAL ENKELE KN TOENEMEND.
IN DE EERSTE HELFT WORDT DE WIND GELEIDELIJK VLAGERIG VAN KARAKTER,
UITSCHIETERS TOT 10 KN BOVEN DE GEMIDDELDE WIND.
Watch out voor de buitjes!

rolandpeelen 07 August / 2011 / 11:08
Capslock dag is al geweest joh!

Leander_B 07 August / 2011 / 15:41
Kom net van Schellinkhout: Het was weer slalommen tussen de laagvliegende cursisten en crashende kites (vooral lichtblauwe).
Without the kite, you're just a swimmer (Shannon Best - Kiteboarding 101 -)

Woodmaster 07 August / 2011 / 16:04
Hij was weer lekker op IJmuiden.
Zo te zien ook voor de lessers (26-36 buttons)!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Nature 07 August / 2011 / 17:23
Quote: rolandpeelen - 7 augustus, 2011 (13:08)
Capslock dag is al geweest joh!

Dude ben je serieus denk je dat ik in capslock alles overtype ofzo.
moet je bij KNMI zijn. #Fail

Nature 07 August / 2011 / 17:23
Quote: Leander_B - 7 augustus, 2011 (17:41)
Kom net van Schellinkhout: Het was weer slalommen tussen de laagvliegende cursisten en crashende kites (vooral lichtblauwe).
Lichtblauw met RRD erop ja hahah :)
Wat een slachtveld weer! maar toch was t genieten .

Joy-rider 07 August / 2011 / 17:29
Het was een topdag voor lessers op het ondiepe Mirns, alle scholen hadden goede locaties uitgekozen en stonden vaak voldoende uit elkaar.
heb maar een paar zelfstandige beginners moeten vragen meer afstand van onze groep of anderen te nemen.

in de lesgroepen ging het er goed vanaf vandaag, desalnietermin heb ik van ver upwind op het water veel gestuntel mogen aanschouwen bij de grens van het water en de kantlijn. Mensen mensen mensen, als je een beginner bent ga alstjeblieft een stuk het water in om je kite te launchen!

kortom gaat het bij de lessers mis? Of bij de beginners die te eigenwijs zijn en denken het zonder les of met een begincursusje zelf af te kunnen?

Een topdag die over het algemeen zeer vriendelijk verliep
www.bladekites.com / www.corenmore.nl

Lars_023 07 August / 2011 / 17:40
**kuch** bekende kiteschool in Zandvoort **kuch** 28 tot 36 knopen **kuch**cursist knockout in de vloedlijn.
maar vooral niet de lessen afzeggen!

Lars_023 had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 24 - 32 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

wazzaah 07 August / 2011 / 17:51
Gelukkig waren er scholen die wel de lessen (op tijd) afgezegd hebben. Hulde Stuiterde echt met mn 10m en dat gebeurt niet vaak.

Al met al rustig dagje qua rare dingen, alleen konijntje moeten vangen goed in t hok houden Marten
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

kite_randy 07 August / 2011 / 18:09
was inderdaad een prima dagje om zelf te kiten !! De rest van de dagen ziet er beter uit om te lessen
nu goedkoop een go pro huren ? dat kan www.goprohuren.com en krijg u huurgeld terug als u een go pro

kite_randy 07 August / 2011 / 18:09
was inderdaad een prima dagje om zelf te kiten !! De rest van de dagen ziet er beter uit om te lessen
nu goedkoop een go pro huren ? dat kan www.goprohuren.com en krijg u huurgeld terug als u een go pro

Nature 07 August / 2011 / 20:42
Smorgens 9 tot 12 prima kunnen lessen op schellinkhout en daarna lekker zelf hakken

rubenkoster 07 August / 2011 / 21:12
Quote: Morres - 6 augustus, 2011 (22:10)
das mijn verjaardagscadeau!
Gefeliciteerd!

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

sjorsmaster 08 August / 2011 / 06:38
Quote: Lars_023 - 7 augustus, 2011 (19:40)
**kuch** bekende kiteschool in Zandvoort **kuch** 28 tot 36 knopen **kuch**cursist knockout in de vloedlijn. maar vooral niet de lessen afzeggen!

Vanaf de boulevard zag ik ze bezig.. sloeg nergens op, ze geven dan met een 5m les want dan denk je het waait hard dus kleinere kite,, maar ook als je die vol door je powervenster door stuurt heb je meer kracht dan een cursist aan kan..
Les verliep wel soepel toen ik langs reed, twijfelde bijna of ik niet fout zat met de eigen lessen te cancellen, maar blijkbaar toch goed aan gedaan!
www.lerenkitesurfen.nlwww.deboardshop.nl

Nature 08 August / 2011 / 07:42
nooit twijfelen aan je eigen keuzes. Gewoon regels stellen aan je eigen lessen.

Djee 08 August / 2011 / 07:56
Super lekker dagje op Wijk, geen les dag ook geen dag voor beginners. Die wel talrijk aanwezig waren. Twijfelde of ik met de 10 of de 7 zou gaan aan t begin van de sessie/middag. Helemaal toen ik een meisje/vrouw (toch gauw 15kg lichter) met een gelijke kite het water op zag gaan, die kwam teabaggend er weer 500m downwind er vanaf. Toen ik weg ging wou iemand (beginner of is altijd zo onzeker/stunterig) met zijn 12 evo nog ff t water op, ging dus ook niet.
Maar wat een HEERLIJKE golven met ZW op Wijk
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

kitesurfschoolpuntorg 08 August / 2011 / 09:14
Schellinkhout, zondag, gisteren dus, voor het eerst een hele familie zwaargewichten lesgegeven. Dochter van 95 kg deed het prima op de 5m.
Ik heb de 3.5 m niet eens opgepompt. De vader van 110 kg met de 6 m ook geen probleem. Broers zaten er tussenin.
Maar we waren vroeg begonnen.
En ik ga altijd het verst uit de kust.
Iedereen blij, geen problemen.
Jelle

Nature 08 August / 2011 / 09:33
Smorgens was t ook prima te doen op schellinkhout. Zee was andere koek veel hardere wind. In de namiddag was zelf varen met een 8 kei hard trappen en soms 50m downwind geduwd worden door de vlagen. laat staan lessen,

kite_randy 08 August / 2011 / 11:30
de hele week is een raar he !!!! pas goed op jezelf. en kijk goed om je heen beter te klein dan te groot