death loop

Door: WoodyBloem Reacties: 32 Hits: 5926
WoodyBloem 05 September / 2015 / 01:15

Vandaag kwam mijn kite in een death loop terecht, na een mislukte sprong kwam ik ergens onder de kite terecht, na de crash vloog de kite op en bleek de bar achter de stuurlijnen te zijn gehaakt - of ergens anders achter - iig was de kite flink aan het loopen en niet meer te stoppen. mijn geluk was dat mijn bord nog aan mijn voeten zat en ook voor mijn lichaam was, dus dat remde het geheel wat af, ook heb ik een korte leash die vooraan mijn trepeze vast zit, dus ik werd recht door water getrokken. QR trekken hielp voor geen meter, depowerde helemaal niet. Gelukkig was er iemand aan het lesgeven en kon (met gevaar voor eigen leven) de kite vangen. Ik vroeg mij af: wat als die gozer er niet had gestaan, wat had ik dan nog kunnen doen behalve de laaste release trekken, kan je die bar nog los krijgen? moet je zoiets proberen? Ook probeerde een andere kiter te helpen maar hoe kan je elkaar eigenlijk helpen in zo'n situatie? 

p.s. moet even zeggen dat allle kiters onwijs relaxt waren vandaag (was bij Monster) ben een hoop gecrasht maar iedereen bleef vriendelijk en super behulpzaam

WoodyBloem had een 4 sterren sessie in IJburg met maar liefst 18 - 21 knots op zijn Core Riot XR3 (2014)

LennardK 05 September / 2015 / 01:27

Zolang je nog in het water ligt en niet onder water wordt getrokken zou ik het met de hand op de release van de leash laten gaan en je zo dichter bij de kant laten trekken maar als je dicht bij de kant of andere mensen komt meteen die ook losgooien. Maar dit is hoe ik er theoretisch over denk. Hoe het in de praktijk uit pakt zal per situatie verschillen.

Wbt een ander helpen met een loopende kite. Een loopende kite blijf ik liever uit de buurt en zal ik niet proberen te pakken. Mij te link.

Last edit by: LENNARDK

Djee 05 September / 2015 / 07:53

Idd als je niet te veel onder getrokken wordt wachten tot bijna bij de kust, volledig los gooien en de branding je kite laten remmen.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

dvdspeler 05 September / 2015 / 11:32

één lijn beetpakken en inhalen, dan flagt die kite wel.

dvdspeler had een 1 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Airush Vapor (2009)

Djee 05 September / 2015 / 11:35

Tijdens een deathloop {#emotions_dlg.thumbsup.gif} succes en veel plezier met je stompjes.

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

dvdspeler 05 September / 2015 / 11:44

Moet je maar slingshot varen {#emotions_dlg.yummie.gif} die hebben van die oh shit handles aan de stuur lijnen.

Je gaat natuurlijk niet die powerlijn om je pols wrappen. Gewoon die stuurlijn in je hand, als het mis gaat laat je hem weer los. Pico bello.

dvdspeler had een 1 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Airush Vapor (2009)

LennardK 05 September / 2015 / 13:46

De TS heeft zijn QR gebruikt en omdat de boel al helemaal geblokkeerd was werkte dat niet meer. Dan kan je aan je stuurlijn trekken wat je wilt maar ook dan zal er weinig gebeuren.

walle 05 September / 2015 / 14:56

Mesje gebruiken maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)

Dobbelsteen 05 September / 2015 / 14:57

OSH kan in sommige gevallen nog lukken. Maar dat moet je ook al doen voor er te veel geloopt is, want eenmaal je een x aantal keer rondgedraait bent met die touwen willen ze ook niet meer bewegen.

En de OSH is ook nog iets dat redelijk ver van je afhangt, je moet er nog aan kunnen ook dus. Volgens mij is de OSH meer iets voor diegene die op suicide modus varen en de mogelijkheid hebben om nog boven hun bar te kunnen reiken.

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)

frank82 05 September / 2015 / 17:10

Gewoon wat je gedaan hebt is prima, eerst je quick release en indien je kite dan niet depowered en je op het strand gesleept gaat worden je leash los, je kite komt er 9 van de 10x dan nog zonder schade vanaf ook.

WoodyBloem 05 September / 2015 / 19:35

jongen die mijn kite ving zat ook te zoeken naar een ohshithandle, maar dat zit bij mij er niet op inderdaad... als ik het zo hoor: vooral hopen dat het niet nog een x gebeurd

WoodyBloem had een 4 sterren sessie in IJburg met maar liefst 18 - 21 knots op zijn Core Riot XR3 (2014)

martin404 06 September / 2015 / 09:32

Chickenloop safety los gooien, 1 hand op je leash safety houden en afwachten.

Vaak crashed je kite na een aantal loops en anders moet je hem gewoon los gooien.

Andere kiters kunnen je alleen veilig helpen, als de kite na een crash even stil ligt, maar zo lang hij loopt heb ik liever niet dat zij zichzelf in gevaar brengen voor mijn stukje speelgoed.

No kite related brand affiliations

martin404 06 September / 2015 / 09:39

Als er mesnen meelezen met ingangen bij kitemerken :

Breng de OSR handles universeel bij elke bar terug !!!

Simpelste en meest effectieve veiligheids systeem ooit en het kost niks extra.

(als er iemand patent op heeft, dan moet die pik er afstand van nemen en anders is het hoog tijd voor "naming and shaming")

Ik heb er nog nooit last van gehad dat ze er op zaten, dus waarom niet?

No kite related brand affiliations

spoetnik 06 September / 2015 / 09:44

Idd, wat men al aan geeft, je kite geheel lossen. Ik zou hier echtr niet mee wachten totdat je in de buurt van mensen of de kust bent, maar zo snel mogelijk.

1) Een hele losse kite met bar is een gevaar voor omstanders. Zorg dat ze de tijd hebben om dit gevaar aan te zien komen.

2) Je bent nu nog in staat de kite te releasen, gebruik die mogelijkheid! Misschien wordt je straks onder water getroken, kom je een paaltje tegen, of ga je toch achterstevoren achter je kite aan. Dan is het misschien te laat om te releasen.

Mijn insteek is om altijd zo snel mogelijk je safety te gebruiken als ik in een situatie kom die ik niet meer onder controle heb. Werkt de safety niet? Dan zo snel mogelijk releasen.

Last edit by: SPOETNIK
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

RoccoR 06 September / 2015 / 21:04

Chickenloop lossen. Zeker dat je kite dan ophoudt met loopen.

Als dat je niet lukt, dan harnas losmaken. Ben je wel je kite+harnas kwijt {#emotions_dlg.swhip.gif}   (alleen doen in uber-noodgeval natuurlijk)

Last edit by: ROCCOR
Wie niet waagt, blijft maagd!

hotel 06 September / 2015 / 23:33

Roccor, bedoel je niet je 2e safety trekken (meestal daar waar je leash aan je harnas vast zit) in plaats van je harnas losmaken?

hotel had een 4 sterren sessie in Workum met maar liefst 16 - 20 knots op zijn North Evo (2013)

Wessiekei 07 September / 2015 / 09:07

Harnas losmaken met een trekkende kite eraan ? Succes haha

Ocean Rodeo - Razor - LT138

Djee 07 September / 2015 / 09:52

Inderdaad als 2e safety (leash los van harnas) niet werkt, is je laatste optie de leash door snijden.

MarioH 07 September / 2015 / 14:41

Z.s.m. alles losgooien en als je alle safety-opties hebt gehad kan je iid je trapeze losmaken en laten gaan.

Ik heb het ooit moeten doen. Kost wat moeite, maar het alternatief was nog minder prettig...

MarioH

Dobbelsteen 07 September / 2015 / 15:05

Leash doorsnijden? Hoe doe je dat? En normaal zou het onmogelijk moeten zijn dat je leash niet los kan.

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)

Djee 07 September / 2015 / 15:34

Meestal snij je met een mes {#emotions_dlg.nosmile2.gif}, je kunt het ook met een vork proberen, maar dat zal stukken langer duren, gok ik.

Magic_Ed 07 September / 2015 / 15:47

Doen wat Spoetnik zegt: nooit wachten met het releasen van je tweede safety als de kite blijft loopen! Hoe meer tijd er is tussen obstakel en jezelf, hoe beter. Eerst het primaire gevaar onschadelijk maken (de loopende kite die jou kan laten verdrinken, dan wel tegen een obstakel sleurt). De mensen aan de kant zijn op dat moment minder van belang, die zijn niet in direct gevaar. Meestal gaat een kite die volledig los is uiteindelijk gewoon op het water liggen en vaak staan er aan de kant mensen die weten hoe ze een kite, als ie aanspoelt, kunnen veilig stellen.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

Coringa 07 September / 2015 / 16:45

Helemaal eens met Magic Ed, geen gezeur, als je kite gaat loopen, releasen!!! Je weet nooit hoe snel het fout kan gaan met een ongecontroleerde kite{#emotions_dlg.frown.gif}

http://kiteboardinjury.com/index.php/injury-causes/105-death-loop

zoals je ziet kunnen mensen aan de kant ook niet helpen..

Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

washichi 07 September / 2015 / 17:13

indien mogelijk kun je ook de kite in het water crashen, is niet fijn voor de kite maar er komt slack op je lijnen en zo kun je je bar weer vrij maken, of safety trekken.

en vaak zie je in de lucht al aankomen dat je in je lijnen gaat vallen, hou dan de bar van je af en "boven je hoofd" hierdoor is de kans kleiner dat je lijnen om je bar gaan. 

belangrijkste is altijd om rustig te blijven en weten wat je kunt/moet doen, en wat het beste is in de situatie :)

washichi had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 13 - 20 knots op zijn Zian Hantu v2 (2016)

DaLi 07 September / 2015 / 18:17

Een interessante discussie, aangezien het mij een aantal weken geleden met zeer vlagerig weer is overkomen (ene zondag op de zandmotor). Het mooie is dat ik toen aan het filmen was, ter ondersteuning van mijn punt.

Zie youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=AeQgcY5kJfs

Bij een waterstart valt in ene de wind weg waardoor mijn kite uit de lucht dwarrelt (oorzaak mogelijk ook deels intrekken bar). De kite valt in het water en de lijnen komen slap te hangen waardoor de power lijnen om mijn bar draaiden. In ene ving mijn kite weer wind waardoor de knoop ontstaat en ik door het water wordt gesleurd.

Ik heb meteen geprobeert me safety te trekken maar zoals je ziet op de video is deze geblokkeerd doordat de powerline om mijn bar strak tegen de safety aan zit gedraait (deze komt later losser te zitten). Na letterlijk een gevecht met de lijnen kom ik gelukkig vrij zonder kleerscheuren. Het geluk voor mij was denk ik dat de kite niet continu bleef loopen, nu volgens mij maar ongeveer 3 keer.

Ik ben het met idereen eens die zeggen direct safety trekken. Het bizarre alleen wat ik heb ervaren is dat safety trekken in mijn geval niet direct mogelijk was (later wel). Als er continu kracht op de lijnen blijven staan, tegen de safety gedrukt, kan ik me voorstellen dat dit echt problemen kan opleveren...

Oplossing is dus rustig blijven en zoals @washichi zegt, "weten wat je kunt/moet doen, en wat het beste is in de situatie :)". Ik hoop dat de video hiervoor extra input geeft.

Nog een tip is te proberen je bar recht te houden, terwijl je probeert los te komen van "de knoop", hierdoor zal je kite minder snel gaan loopen...

Last edit by: DALI

DaLi had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 14 - 12 knots op zijn North Rhino (2006)