ontwikkelen ?
voor elke sport geld :
Rook niet want dan heb je het sneller koud
Drink VEEL WATER ( geen cola of koffie )
Je lichaam neem het beste voedings stoffen op binnen 45 min na de inspanning ....
je hebt dus 45 min om na het kiten naar de mac te rijden ;-)
hehehehe
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
Volgens mij heb je voor een unhooked kiteloop of een handlepass toch wel aardig wat kracht nodig... (Ik weet het niet, want ik kan het niet en heb het nog nooit geprobeerd!!!)
voor de fanatieke kiters:
Naast * “normaleâ€, gezonde voeding hier wat algemene tips:
● Eet ruim voordat je gaat kiten een koolhydraatrijke maaltijd: er moet minimaal een uur tussen het eten en het kiten zitten.
● Na 45-90 minuten kiten moet je koolhydraten eten, omdat de voorraad (glycogeen) koolhydraten in je spieren dan verbruikt is. Bijvoorbeeld een isotone (dwz dezelfde osmolaliteit als je bloed) koolhydraatrijke drank is hiervoor geschikt(max. 60 gram koolhydraten per uur), want dir wordt snel opgenomen in het bloed.
● Het is het beste om na het kiten koolhydraten te eten, dit zorgt dat je in kortere tijd hersteld. (als je veel vet en eiwit eet na het sporten - ipv koolhydraten - duurt je herstelperiode veel langer)
● Eiwitten zijn bouwstoffen en spelen normaal geen rol bij lichamelijke inspanning, alleen bij een tekort aan koolhydraten, wordt spiermassa (eiwit) gebruikt als brandstof…dus als je te weinig koolhydraten eet, brand je je eigen spiermassa af!
Als je normaal eet, krijg je meestal voldoende eiwitten binnen (uit zuivel, vlees, brood etc).
● Wees zuinig met vetten (met name met verzadigd vet) om de totale vetinname te beperken.
● Er wordt te weinig gedronken tijdens het kiten!
Als je langer dan 1 uur kite, wordt er aanbevolen om 150-250 ml vocht te nemen per kwartier (dus 600- 1000 ml per uur) om je vochthuishouding op peil te houden.
Vochtverlies tijdens de inspanning kan groot zijn. Als je dorst hebt is het al te laat, want je krijgt pas dorst als je 2% van je gewicht aan vocht verloren hebt ( bijv 1,5 liter).
Gevaren van te weinig drinken zijn o.a. vermindering van kracht, duurvermogen en uiteindelijk krampen en ernstige uitdrogingsverschijnselen.
● Alcohol heeft een vochtafdrijvend effect, bovendien zorgt alcohol ervoor dat rehydratie minder snel gaat. En in koud water sporten met alcohol in het lichaam is natuurlijk sowieso niet verstandig.
● Na het kiten moet het lichaam herstellen. Dit doe je het beste om direct na het kiten koolhydraten te nemen en water, dus bijvoorbeeld een halve liter koolhydraatrijke drank en een 0,5-1,0 liter water.
Een uur na het kiten brood of een koolhydraatrijke warme maaltijd ( pasta).
● Voor persoonlijk advies kun je het beste terecht bij een deskundige diëtist.
*)
http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/hoe eet ik gezond/hoeveelheden per dag/hoeveelheden per dag_.htm
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
oow wat ben ik een ongezonde kiter dan :D
nooit veel drinken en als ik iets drink is het biertje na het kiten :D
pasta? nee hoor bakje vette frietjes met een vettige frikandel special en kalkoenstick _/-\o_
dus bijvoorbeeld een halve liter koolhydraatrijke drank
wat verstaan ze hier onder :?
Ik heb heel vaak hoofdpijn na het kiten, vooral als de zon heel fel schijnt.
Heel jammer want danh heb je zo"n uber toffe kitedag gehad en dan zit je met een vreselijke hoofdpijn dan verknalt je kitedag dan weer.
Zou dat te maken kunnen hebben dat je te weinig drinkt?
Ik drink onwijs veel, maar pas na de sessie, dus dat zal wel te laat zijn.
Meestal een goed ontbijt (uitsmijter dubbelgebakken met ham/kaas en mayo en een glas melk)
Tussen de sessie door een snicker, RedBull en een sjaggie
"s avonds lichte warme maaltijd (meestal rijst, vis, groenvoer en veel sambal)
Ik heb geen bril, wel heb een aantal keer gevaren met een petje op en een kruidvat zonnebril, een combinatie van die 2 hielp wel iets.
Maar al rotzooi op je hoofd is ook niets.
Registreerde: 29 October 2002
jorush had een 3 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 20 knots op zijn SlingShot Fuel (2011)