Leucate

Door: JspKite Reacties: 25 Hits: 7079
johndoe 27 March / 2008 / 12:35

ik loop al een aantal dagen met een vraagje.

ik ben 16 jaar en kzou graag in de zomer (1ste 2weken van juli) naar leucate gaan.

maar mijn vraag is nu ofdat er voor mij daar niet teveel wind staat.

ik weeg namelijk een 65 kilo. en als kite heb k een 7,9,13,14.

dus welke zou ik het best meeneme?

groetjes

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

FlyingBee 27 March / 2008 / 13:09
7,9 en 13m2 meenemen als ik jou was  
AH, Fontys, www.nomadkiteboarding.com, Toyota Prius (lees Shell).

hifly 27 March / 2008 / 13:25
Kan best veel wind zijn daar , hoor !
Who pay's peanuts get's monkey's

Roderick 27 March / 2008 / 17:20
Waarschijnlijk ga je helemaal los met die 7. (Alhoewel het in leucate ook 12 kts wind kan zijn. 20-25 knopen komt dan weer heel weinig voor.)

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

HookedCabarete 27 March / 2008 / 17:53

Wij hebben een aantal jaar geleden voor 2 week daar op het strand gekampeerd. Het was in de zomer(juli).

We hebben erg weinig wind gehad. De meest gebruikte kite was de 16 meter door Chantal. (55 kilo)

Ikzelf heb geen enkele keer kunnen varen. Wel een hoop bier gedronken. haha

Was wel relaxed om wild te kamperen.

De locals in Leucate varen of hele kleine kites (6 meter) of hele grote. (20m) 

In de zomer zou ik zowieso niet meer een trip gaan maken door Zuid Europa (frankrijk). Beter is om direct door te rijden naar Tarifa en omgeving of misschien meer noordelijk naar Scandinavie?

WWW.HOOKEDCABARETE.COM

hifly 27 March / 2008 / 18:26

Volgens de Locals in Tarifa is de zomer een te vermijden periode om daar te kiten !!

Een massa volk en een massa onkunde !!

Tarifa telt rond de 40 kitescholen en de spots zijn zéér beperkt hoor ! Er zijn al een paar goeie post gezet over Portugal , ligt er natuurlijk aan hoe je het vervoer ziet .. Portugal is al gauw rond de 2000 km ...

Who pay's peanuts get's monkey's

HookedCabarete 27 March / 2008 / 19:09

Zijn er in de omgeving van Tarifa niet meer spots dan? Lijkt me dat er langs de hele kust wel wind staat...

WWW.HOOKEDCABARETE.COM

FlyingBee 27 March / 2008 / 20:06
Quote: hifly - Vandaag 18:26
Volgens de Locals in Tarifa is de zomer een te vermijden periode om daar te kiten !! Een massa volk en een massa onkunde !! Tarifa telt rond de 40 kitescholen en de spots zijn zéér beperkt hoor ! Er zijn al een paar goeie post gezet over Portugal , ligt er natuurlijk aan hoe je het vervoer ziet .. Portugal is al gauw rond de 2000 km ...

@Hifly ssst stil houden dadelijk zit iedereen daar en is het daar ook druk .

Tarifa is wel vet maar ga er niet te lang heen van de zomer waarschijnlijk paar dagen ofzo en dan weer terug Portugal in  of weer helemaal terug naar Quiberon

AH, Fontys, www.nomadkiteboarding.com, Toyota Prius (lees Shell).

zeelandkiter 29 March / 2008 / 22:18

ik ben vorige zomer ook in leucate geweest (om precies te zijn leucate la franqui)

wij gaan in de meivakantie 3 weken die kant op en van de zomer 5 1/2 week. ik vind het daar wel lekker kiten.

wij gaan in de meivakantie even kijken in camarque

www.sander-bos.com North Kiteboarding / ION Essentials / 4Wind Watersports

yellowscream 31 March / 2008 / 15:24

leucate is niet echt kite spot zeker niet met de gewone c shape kite.

de tramontane die over de bergen komt kan soms heel fel zijn met enorme vlagen.

vriend van mij is daar aan 25knopen los van de grond gegaan met een 8m c shaped kite. (hij weegt 100kg.)

Kite hing op 12u en hop weg was ie, paar meter in de lucht om daarna met een harde klap in het ondiepe water terecht te komen. 

leucate is een surf spot en minder om te kite.

yellowscream had een 2 sterren sessie in De Panne met maar liefst 14 - 18 knots op zijn North Rebel (2010)

twindip 31 March / 2008 / 16:32
ja je hebt gelijk. Was er vorig jaar in november. erg vlagerig daar. kite die makkelijk vlagen loost is wel handig daar! vind het ondanks de vlagen wel een mooie kiteleucatie.
make dust, or eat dust!

Rowie 09 April / 2008 / 13:51

wij willen in de meivakantie eigenlijk ook die kant op komen, maar als ik het zo lees dan raden jullie leucate eigenlijk een beetje af.

mijn oom heeft een huis in ramatuelle en zegt dat in frejus wel veel wordt gekite.

wat is volgens jullie een echt goede kitespot met camping in de buurt in zuid frankrijk?

Kiert 09 April / 2008 / 14:24
Leucate en omgeving is het gebied waar ik haast elk weekend kite (ik woon in Toulouse). Ik vaar door het jaar heen 80% van de tijd met een 9m2 (Vegas08) en anders met een 12m2. Echter, veel vrienden varen regelmatig met een 7m2. Het waait of uit het Noordwesten (Tramontana) met enorme vlagen en harde wind (-> 9m2 of wellicht 7m2) of er staat wind uit het Zuidoosten (Marin) die wat contanter is en ook minder hard (-> 12m2). In de zomer heb je tevens regelmatig thermiek uit Zuidelijke richtingen, maar dan heb je veelal je grote maten nodig ( > 12m2). In de zomer komt Tramontana regelmatig voor (soms zelfs gedurende een week achter elkaar). Let wel, met tramontana zijn de omstandigheden niet ideaal vanwege de aflandige wind en op de etangs kiten valt af te raden, vanwege de beperkte mogelijkheid om je kite te launchen of vanwege de enorme drukte in de zomer. Het gebied is wat dat betreft eerder geschikt voor windsurfen. Tip: rondom Marseille heb je stranden die met Mistral-wind (Noordelijke richtingen) side of side-on omstandigheden hebben.

Rowie 09 April / 2008 / 14:42
wat lijkt jou dan de beste spot daar in de buurt, me broertje is nog wel een beginner.

Roderick 09 April / 2008 / 15:25

Quote: Rowie - Vandaag 14:42
wat lijkt jou dan de beste spot daar in de buurt, me broertje is nog wel een beginner.

Als beginner heb je daar minder te zoeken.
Iets verder richting het oosten is nog een spot (st pierre) waar je met aflandige wind op zee kunt varen (As je eerst een soort rescue-verzekering afsluit bij de locale kiteschool. Die regelen dan dat je niet naar marsseille of italie drijft) Daar waait het nog steeds bruut als het tramontana is, maar minder lomp dan in Leucate ( /- 5kts minder) De camping minicipal pal naast de kiteschool is simpel, maar prima.
Spot is hier te vinden. Houd er rekening mee dat je dus wel moet betalen om met aflandige wind te kunnen kiten...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

Kiert 09 April / 2008 / 15:32
De hele kustlijn tussen St Cyprien en Sete is lastig met Tramontana, omdat het dan vol aflandig waait. Ook met jet-ski secu zul je dan als beginner niet echt "à l'aise" zijn. In Montpellier waait het wat minder consistent, maar daar heb je in de baai (Grau du Roi) side/side-on met tramontana. Zoals gezegd richting Marseille heb je met Mistral (vgl. Tramontana maar dan vanuit de Alpen i.p.v. Pyreneen) meerdere spots die side/side-on zijn, bijv. Port St. Louis, Brutal Beach, Le Jai.

boarderbas 09 April / 2008 / 16:50

@ Kiert

weet je toevallig ook of het toegestaan is om op  etang canet ook te kitesurfen (ligt klein stukje onder Leucate), en is het in Canet ook zo druk met kiters als in Leucate in de zomer?

boarderbas had een 3 sterren sessie in Grevelingenmeer - Grevelingendam met maar liefst 12 - 17 knots op zijn Best Kahoona (2010)

walle 09 April / 2008 / 22:36

Vorig jaar in mei naar Leucate (La Franqui) geweest en goed kunnen kiten, wind was licht aflandig maar even een bezoekje aan de kite-school-winkel en ze garanderen jet-ski rescue voor jou tegen een lichte vergoeding.

De omstandigheden zijn inderdaad wat extreem (20-40 knopen of niks) maar dat zijn we hier in Be-Ne nu ook wel wat gewoon. De sfeer was er echt super! Omkleedruimte, douches, houten promenade, ... echt een surfers-dorpje. Denk wel dat er in de vakantie veel volk kan zijn.

De locals hebben me wijsgemaakt dat de Tramontane ZW à W begint op volle kracht en dan in kracht afneemt en draait naar NW en dit gedurende - 5 dagen. NW is op La Franqui licht aflandig maar nog goed te doen.

Ik ben toegekomen wanneer het 40 à 50 knopen waaide W en ben daarom teruggereden naar Cap d'Agde waar er toen 25 knopen stond, daar is W sideshore, dus perfect.

De dag nadien was daar te weinig wind en ben ik weer doogereden naar La Franqui waar dan wat minder stond (30 knts NW). Dus wat heen en weer rijden is de boodschap. Op het grote meer wordt niet gekite maar op enkele kleine naar 't schijnt we,l maar niks gezien. Succes!

walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)

Kiert 10 April / 2008 / 09:55
  @boarderbas: ik heb nog nooit iemand zien kiten of windsurfen op het meer in Canet, ik ga ervan uit dat het daar niet toegestaan is.
@walle: Franqui voor een beginner lijkt me persoonlijk niet echt top. Verder wel super daar inderdaad. Overigens, daar waar Mondial du Vent gehouden wordt is het in de zomer verboden om te kiten. Cap d'Agde met West is inderdaad top, maar je moet geluk hebben dat het exact West waait en niet ook maar een beetje richting Noord-West (gebruikelijke tramontana richting) want dan wordt de wind volledig on/off vanwege de appartementen complexen die de wind blokken. Cap d'Agde met Zuid-Oost is geweldig. Vgl. met Scheveningen met Zuid-West.

richardkiter 10 April / 2008 / 09:59
Quote: Roderick - Woensdag 09 April, 2008 15:25
Quote: Rowie - Vandaag 14:42wat lijkt jou dan de beste spot daar in de buurt, me broertje is nog wel een beginner. Als beginner heb je daar minder te zoeken. Iets verder richting het oosten is nog een spot (st pierre) waar je met aflandige wind op zee kunt varen (As je eerst een soort rescue-verzekering afsluit bij de locale kiteschool. Die regelen dan dat je niet naar marsseille of italie drijft) Daar waait het nog steeds bruut als het tramontana is, maar minder lomp dan in Leucate ( /- 5kts minder) De camping minicipal pal naast de kiteschool is simpel, maar prima. Spot is hier te vinden. Houd er rekening mee dat je dus wel moet betalen om met aflandige wind te kunnen kiten...

Ben er enkele jaren geweest op st Pierre

Tijdens kiten is onze auto opengebroken, ook was het strand om te kiten erg klein. Gaan er ook niet meer heen

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

FrEeZe 10 April / 2008 / 16:19
Ik ben ook 65 kg, en was er in november met Twindip! Toptijd gehad daar, maar wel wat extreme omstandigheden! Iig m'n hoogste sprongen ooit gemaakt daaro, en meteen een 5 gekocht toen ik terug was! 

Voer toen steeds met m'n 9 ozone sport, maar met 42 knopen is die echt te groot! 

Op Las Palmas (spot in het noorden, waar het altijd KNETTERHARD waait, gaven ze iid les met Ozone's 3m light!)

walle 10 April / 2008 / 23:29
@Kiert: Moet wel super zijn als je in de buurt woont! Wordt Mondial du vent gehouden in de baai van La Franqui of is het verder richting de campings (grote open ruimte)? Waar wordt er dan gekite in de zomer?

walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)

boarderbas 11 April / 2008 / 10:32
Oke thanks Kiert

boarderbas had een 3 sterren sessie in Grevelingenmeer - Grevelingendam met maar liefst 12 - 17 knots op zijn Best Kahoona (2010)

Rowie 15 April / 2008 / 09:29

eej nu we het toch over Leucate hebben, de PKRA is daar net geweest.

Maar weten jullie hoe het strand heet, en waar het precies was?

Waldo 15 April / 2008 / 16:52

@Kiert:

wat is kitegewijs de beste uitvaslbasis: Grau du Roi of Saintes Maries de la Mer? 

Tia,

Waldo