Vlissingen boulevard

Door: alain_ Reacties: 36 Hits: 2453
alain_ 04 November / 2011 / 19:41
Na aanleiding van een midweekje weg met vriendinlief was ik afgelopen wo, do en vrijdag in westkapelle.
Aangezien ik de voorspelling af en toe eens bekijk, zag ik dat het vrijdag lekker zou gaan waaien. alleen het was wel zuiderwind.
Aflandig in westkapelle dus. ik besloot naar vlissingen boulevard te rijden aangezien hanglos daar 2 kitespots aangaf.

Dus was ik vandaag (vrijdag) gaan kiten in vlissingen. op de boulevard.

Ik vond de spot al enigsinds sketchy aangezien de vaargeul 200 a 300 meter uit de kust lag en daar niet alleen recreatie sloepjes doorheen voeren... ik heb het kiten nu aardig onder controle, dus bleef ik minimaal 50m van de rode boei af (de eerste) om geen confrontatie te krijgen met een evt containerschip.

Na mijn sessie komen 2 van die super joekel politieboten aangevaren zo een grote rubberboot precies waar ik 10 min geleden aan het kiten was, bleven ze even drijven om er vervolgens na 5 min de brui aan te geven.

Mag je daar uberhaupt wel kiten? want iemand op het strand wist mij te vertellen dat die polite boten opgeroepen werden omdat er een (vliegsurfer) nabij de vaargeul gespot was...
Ik heb absoluut niet in de vaargeul gekite aangezien daar echt ECHT gigantische schepen door heen varen.

Hierbij dus de vraag, mag je daar kiten? of word je de volgende keer door 2 politie boten van het water geschoten?

Wel een topsessie gehad daar overigens!!
Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

wazzaah 04 November / 2011 / 20:11
Had je ff moeten zwaaien en vragen

Vlissingen is het hele jaar door verboden voor kitesurfers. De echte locals hebben echter al jarenlang contact met de ambtenaren die de boetes moeten uitdelen, waardoor er in de winter nog wel eens wat door de vingers wordt gezien. Kitesurfen op eigen initiatief kan je op een hoge boete komen te staan, zeker als een mislukte poging een gevaar voor de scheepvaart oplevert! Dishoek & Zoutelande vallen onder een andere gemeente (Veere) waardoor je op het strand binnen de palenrijen in het seizoen na 19.00 uur zou mogen kiten. Kom je echter buiten de palenrijen dan is het water weer van de gemeente Vlissingen en riskeer je weer een hoge boete voor illegaal kitesurfen en verstoring van het scheepvaartverkeer. Vermijd deze stranden in het zomerseizoen en vraag in het winterseizoen de locals om advies om hier goed te kunnen kiten!
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

hotsauce 04 November / 2011 / 22:24
Daar aan het strand kiten op de boulevard is gewoon bloedlink. Ik stel voor dat je het bij deze ene keer houdt.

hotsauce had een 5 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 17 - 19 knots op zijn Wainman Hawaii ManiaC (2014)

alain_ 04 November / 2011 / 23:50
Quote: hotsauce - 4 november, 2011 (23:24)
Daar aan het strand kiten op de boulevard is gewoon bloedlink. Ik stel voor dat je het bij deze ene keer houdt.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan op die spot.

Toch vind ik het raar dat er op hanglos 2 spots op de boulevard aangegeven word. dit kwam bij mij over dat ik hier gewoon mocht kiten.
Alleen toen ik er gevaren had en de ervaring met die politie boten had kon ik het me haast niet voorstellen!
Ik kom nooit in vlissingen dus mij zul je er zoiezo niet meer zien!

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

Mario 05 November / 2011 / 07:14
volgende keer beter even naar borsele rijden
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Gehaktdag 05 November / 2011 / 11:06
Ik kom zelf uit westkapelle en ga met zuiderwind of in zoutelande of in borsele. Vlissing mag volgens mij niet.

Gehaktdag had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Best TS (2014)

bertvh 05 November / 2011 / 11:18
zoutelande is ook al redelijk link door de paaltjes , bij laagwater zijn ze wel enkel op t strand maar dan is de zone waar je mag varen wel heel smal want de vaargeul licht daar ook heel dicht. mag daar ook niet in de zomermaanden.
ps gehaktdag : was jij daar do vm aan het varen?

bertvh had een 4 sterren sessie in Tenerife - Flashpoint Beach met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Gehaktdag 05 November / 2011 / 13:16
nee was ik niet, zie nooit iemand kiten daar.

Gehaktdag had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Best TS (2014)

alain_ 05 November / 2011 / 13:23
ik stel voor dat vlissingen boulevard bij deze geschrapt word bij de spots op hanglos.

dapee2 07 November / 2011 / 00:32
kerol, je hebt echt mazzol gehad.
ik weet niet hoe hoog de boetes zijn tegenwoordig, maar sinds dat dat er iemand over de boulevaard is gevlogen, inderdaad er overheen incl woningen, en in de straat achter de boule in neergekomen. en nadat er eens iemand met zn kite om zo'n rooie boei is gewikkeld die er door de knrm ofzo is uitepeuterd is het een no-go daar vlissingen.
Je was dus op tijd weg. anders dikke prent,
trouwens heel de gemeente Vlissingen is verboden het hele jaar door. dus ook nollenstrand en dishoek enzo.
inderdaad kan Vlissingen verwijderd worden bij de spots hier op HL.
Dishoek en Zoutelande is Gemeente Veere, en daar mag je van april t/m oktober pas na 19uur kiten.
Maar daar inderdaaad veel palenrijen dus niet ideaal.
Beter kun je naar Borssele, Vrouwenpolder, Domburg, Neeltje jans, kamperland(Xbeach) gaan als je in Zeeland bent.

dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 24 - 26 knots op zijn Naish Pivot (2023)

djeverest 07 November / 2011 / 08:49
Oude en nieuwe berichtgeving danwel oud en nieuw beleid liggen hier in de clinch met elkaar en zorgen voor al die onduidelijkheid rondom deze spot. Als geboren Vlissinger maar woonachtig in Den Haag ben ik zelf erg benieuwd wat nu de waarheid is, want op zich zou ik er best eens een keertje willen kiten wanneer ik er bij m'n ouders op bezoek ben. Maar uiteraard wil ik ook niet voor problemen zorgen. Daarom maar even het één en ander uitgezocht maar met tegenstrijdige berichtgeving tot gevolg. Het zou fijn zijn als de NKV regiovertegenwoordiger hier wat mee zou gaan doen en de gemeente benadert en ons voorziet van meer duidelijkheid.

Op http://www.vlissingen.nl/Loket-1/Loket/Toon-product/kitesurfen-1.htm :

[quote]
kite-surfen
Beschrijving

Kite-surfen is het gehele jaar verboden bij of op de stranden behorende tot het grondgebied van de gemeente Vlissingen. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van dit verbod. Daarnaast dient u, als u wilt kite-surfen, ingevolge artikel 53 van het Scheepvaartreglement Westerschelde, eveneens een vergunning aan te vragen bij de Scheepvaartdienst Westerschelde

Benodigdheden
In de aanvraag/brief dient u duidelijk aan te geven:
Datum.
Tijdstip.
Plaats.
Reden.
Naam, adres, postcode en woonplaats, telefoonnummer (ook gsm) van de aanvrager.
Doorlooptijd
binnen

Bevoegd gezag
Gemeente

Resultaat
Ontheffing

Verwijzingen
http://www.vlissingen.nl/strand

Wetgeving
Scheepvaartreglement Westerschelde, Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Laatst gewijzigd: 08 december 2010
[/quote]

Volgen we de bovengenoemde verwijzing dan komen we 2 verschillende brochures tegen:

Strandfolder 2010
Daarin is o.a. het volgende te vinden over de Vlissingse stranden:

[quote]
Boeien
Op een aantal stranden is het
zwemmersgebied gemarkeerd
met rode boeien. Vaartuigen,
zeilplanken, jetski’s, etc. mogen
niet in dit afgebakend gebied
komen. Blijf te allen tijde uit de
vaargeul, deze is bestemd voor
de zeevaart!
[/quote]

Oftewel uit de vaargeul blijven, lijkt me duidelijk!
Maar nu komt het leuke... kijken we namelijk naar de volgende verwijzing op de website van de gemeente Vlissingen...

[quote]
Kustbrochure
VVV Walcheren & Noord-Beveland heeft in de zomer van 2010 een kustbrochure uitgegeven. Klik hier om deze folder te bekijken en/of te downloaden.

De Kustbrochure is verkrijgbaar bij alle VVV-vestigingen op Walcheren en Noord-Beveland én bij de strandposten.
[/quote]
...dan zien we in die brochure het volgende (klik voor vergroting):

Daarin staat dus dat kitesurfen verboden is op de Vlissingse stranden in de periode VAN 15 APRIL TOT 1 OKTOBER.
Bovenstaande gezien te hebben is het echter wel onduidelijk geworden in hoeverre het dan toegestaan is om op de Vlissingse stranden te kitesurfen in de periode van 1 oktober tot 15 april.
Mijn oproep gaat dan ook uit naar de NKV regiovertegenwoordiger die hier hopelijk iets mee kan?!

djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

dapee2 07 November / 2011 / 09:06
klinkt echt als Vlissingen ja.
ik neem het zekere voor het onzekere en pak wel een strandje verderop.

maar je hebt gelijk, beter word het uitgezocht voordat er straks een beginner of toerist in de kreukels ligt, of uit de vaargeul gevist moet worden en op die manier het kite imago flink beschadigd en misschien de omliggende gemeentes een strenger beleid laat voeren.

dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 24 - 26 knots op zijn Naish Pivot (2023)

Mario 07 November / 2011 / 10:11
is dat plaatje onder die windsurfer een kitesurfer dan?
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Icarus1984 07 November / 2011 / 10:14
Quote: Mario - 7 november, 2011 (11:11)
is dat plaatje onder die windsurfer een kitesurfer dan?

wat ik zo zie lijkt het er wel op omdat er onder nog is extra een delta vliegertje wordt aangegeven
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

Mario 07 November / 2011 / 10:44
zoals ik het dan lees,is het het hele jaar verboden,mits er een vergunning wordt aangegvraagd en verleend.
En het is zeker verboden van 15-4 tot 1-10 ,ongeacht of je nu een vergunning aanvraagt of niet
WWW.KITESTUFF.NL

rickbdb 07 November / 2011 / 12:06
@Mario, Goed gezien
Kite-surfen is het gehele jaar verboden bij of op de stranden behorende tot het grondgebied van de gemeente Vlissingen. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van dit verbod. Daarnaast dient u, als u wilt kite-surfen, ingevolge artikel 53 van het Scheepvaartreglement Westerschelde, eveneens een vergunning aan te vragen bij de Scheepvaartdienst Westerschelde

Dus, mits je een ontheffing hebt gekregen, en een vergunning van de Scheepvaartdienst, mag je daar niet kiten.
http://nfnty.nl/

rickbdb had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 17 - 20 knots op zijn Ozone Instinct Sport (2007)

Djee 07 November / 2011 / 12:18
Worden deze vergunningen wel verleend dan?
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

djeverest 07 November / 2011 / 12:28
Zo zie ik het inderdaad ook. Maar het blijft toch wel vreemd dat er in die brochure uberhaubt een periode wordt vermeld waarin kitesurfen niet is toegestaan. Los van wat we als kitesurfers graag zouden willen lezen en los van het bericht op vlissingen.nl, wekt de tekst in de brochure absoluut de suggestie dat het buiten die genoemde periode WEL mogelijk zou zijn.

Als het dan zo is dat je buiten die periode inderdaad mag kiten maar wel met een vergunning op zak, dan vraag ik me af in hoeverre het mogelijk is om succesvol die vergunning aan te vragen voor de gehele periode van 1 oktober tot 15 april. Is er toevallig iemand hier die ervaring heeft met het aanvragen van zo'n vergunning? Ben ik wel benieuwd naar.

Zoals op Hanglos staat:
"Vermijd deze stranden in het zomerseizoen en vraag in het winterseizoen de locals om advies om hier goed te kunnen kiten!"
Locals, meld u hier aub!

djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

dapee2 07 November / 2011 / 13:15
even de zoekfunctie gebruiken hier op HL en zoeken op Vlissingen:
http://www.hanglos.nl/news/25616/kitesurfnews-algemeen-kitesurfverbod-vlissingen--(.html

naar mijn weten zijn er maar een paar gasten die daar af en toe kiten en die hebben dat dan inderdaad aangevraagd.
hele history ken ik ook niet want ik kite nog maar 3jaar en geen 12 zoals hun, maar heeft met vereniging te maken die dan weer opfgericht was als bezwaar omdat t verboden werd na een paar akkefietjes die in de krant verschenen.
nogmaals: ga daar gewoon niet kiten en pak een strand waar t wel mag.
Binnen 10min staat er pliesie naast je .

en waarom zou je hier willen kiten uberhaubt?

Djee 07 November / 2011 / 13:44
mooi uitzicht/aanzicht van de bootjes
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

djeverest 07 November / 2011 / 13:51
Dat topic is wel uit 2003 hè, dus inmiddels wel wat gedateerd. Het is zo gek nog niet om de actuele regelgeving eens onder de loep te nemen en te bestuderen of er veranderingen zijn. Bovendien gaat het niet alleen om het badstrand (op de foto) maar ook de andere Vlissingse stranden.

bertvh 07 November / 2011 / 14:02
gedateerd of niet , die booties varen daar nog steeds zoooo dichtbij!!!!

bertvh had een 4 sterren sessie in Tenerife - Flashpoint Beach met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

rickbdb 07 November / 2011 / 14:14
je krijgt daar ook mooie hoge golven door de bootjes
http://nfnty.nl/

rickbdb had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 17 - 20 knots op zijn Ozone Instinct Sport (2007)

Mario 07 November / 2011 / 14:52
Quote: djeverest - 7 november, 2011 (13:28)
Zo zie ik het inderdaad ook. Maar het blijft toch wel vreemd dat er in die brochure uberhaubt een periode wordt vermeld waarin kitesurfen niet is toegestaan. Los van wat we als kitesurfers graag zouden willen lezen en los van het bericht op vlissingen.nl, wekt de tekst in de brochure absoluut de suggestie dat het buiten die genoemde periode WEL mogelijk zou zijn.Als het dan zo is dat je buiten die periode inderdaad mag kiten maar wel met een vergunning op zak, dan vraag ik me af in hoeverre het mogelijk is om succesvol die vergunning aan te vragen voor de gehele periode van 1 oktober tot 15 april. Is er toevallig iemand hier die ervaring heeft met het aanvragen van zo'n vergunning? Ben ik wel benieuwd naar.Zoals op Hanglos staat:"Vermijd deze stranden in het zomerseizoen en vraag in het winterseizoen de locals om advies om hier goed te kunnen kiten!"Locals, meld u hier aub!
Je moethet denk ik anders zien,je kan best een vergunning en ontheffing krijgen voor een heel jaar,dus van 01-01 tot 31-12 ,maar van 15-4 tot 1-10 is het gewoon verboden, of je nu wel of geen vergunning hebt

WWW.KITESTUFF.NL

dapee2 07 November / 2011 / 15:50
gedateerd wel ja, maar denk niet dat de regels versoepeld zijn,
boten zijn nog groter geworden. en elk jaar worden er wel mensen bekeurd daar, (vorig jaar werden er nog 2 belgen uit de vaargeul gehaald, die niet "wisten" dat je daar niet mocht kiten. 250euro pp aftikken aub. http://www.hanglos.nl/forum/246083/kiteforum-kitesurfers-veroordeeld-voor-varen-in-de-vaargeul.html

bij dishoek loopt de grens gemeente Vlissingen gemeente Veere

maar als je t echt wil weten, gewoon ff belletje om mailtje naar t gemeentehuis / strandwachtenpost ofzo plegen.
Maar ik weet t antwoord al...