Heey, ben nieuw lid hier op het forum maar lees al een lange tijd mee. Dus even voorstellen is wel op ze plaats:
Onno is mijn naam, 1.92cm lang 78kilo en ik heb onwijs lekkere kuiten . Ben al me hele leven geintereseerd in kiten, maar heb een paar jaar niks gedaan. Had ooit een firebee 2.0 vlieger gekocht, maar deze kwamen met een verkeerde tomeing uit de fabriek. Waardoor de vlieger veel te vlak was, en dus nooit de lucht in is gegaan. Uit frustatie dus maar in de kast gegooid die vlieger.
Na drie jaar niet kiten deze lente ik maar besloten wat met de tomeing te prutsen, en er een lichte C vorm in aan te brengen. Sindsdien doet ie het heerlijk, en ben ik ook weer helemaal hooked aan het kiten.
Ben ook heel erg geintereseerd in de zelfbouw, en heb na behoorlijke twijfel besloten zelf een LE kite te bouwen. Wel te verstaan de volgende: http://www.geocities.ws/reystos/ikaros_rev2/index.html
Ik ben al begonnen met spullen inkopen, en ben van plan hier op het forum. Een dagboek (voor de dagen dat ik er aan werk natuurlijk) bij te houden. Heb al 10meter 40d paratex ripstop nylon besteld. Goeie tip trouwens Zonlichtvliegers hebben een actie 5meter van 160cm breed voor 22.50euro.
Ik zit alleen nog met een dilemma voordat ik aan het project ga beginnen. Vandaar ook dat ik me topic hier start want, na weken zoeken weet ik het nog steeds niet. De LE die in het ontwerp van de vlieger zit, is op ze dikst ongeveer 15cm in diameter. En word dan richting de wingtips steeds dunner. Ik heb voor de bladder een goedkope en zeer duurzame vervanging, alleen deze vervanging is maar 10cm in diameter. Wat ik dus wil doen is de LE doeken van het ontwerp simpelweg verkleinen, zodat de nieuwe dunnere bladder er strak in zit.
Alleen vraag ik me af in hoeverre dit de vliegeigenschappen zal beinvloeden. Ik ben er van overtuigd dat de vlieger zowiezo de lucht wel ingaat. Alleen pas ik op deze manier wel de aerodinamica van de vleugel aan, waardoor er mogelijk geen lift meer in zit?
En is het wijs om de tapse vorm te behouden, dus alles in gelijke procenten te verkleinen. Of kan ik ook gewoon de hele tube op 10cm doorsnede maken? Waardoor het midden even dik word als bij de tips.
Wat ik me dus afvraag:
Als ik het een en ander met leading edge aankloot qua gewicht en dikte. Maakt dit dan veel verschil voor de vliegeigenschappen?
Hopelijk kunnen jullie ervaren kiters mij hier wat wijzer in maken.
De Leading Edge tubes van Best Nemesis zijn heel dun (in 2006 nog dunner dan nu). In plaats van dracon gebruiken ze Cuben Fiber (harder sterker materiaal).
Je moet ze keihard oppompen.
Hoe dunner je leading edge tube hoe beter/hoger je vlieger aan de wind gaat (als ook het profiel vrij vlak is)
Dikke leading edge aan de tips wraakt zich in veel zaken: snelheid (meer drag), draaien (meer gewicht in de tips vertaagd draaien) en zwaardere kite in het totaal.
Een dunnere LE heeft inderdaad voordelen qua vliegeigenschappen, maar je kite is natuurlijk minder stijf en klapt sneller dubbel.
Ik wilde ook zelf een tubekite ontwerpen en maken, maar het project heeft een tijd stilgelegen. Ik ben laatst iemand tegen gekomen die goed is met een naaimachine, dus misschien dat ik er weer eens mee verder ga.
Dit is een hulpmiddel dat ik gemaakt heb, een soort kite-printer:
Dit is natuurlijk een beetje bijzaak, maar het is wel handig om nauwkeurig de vlakken op je doek te tekenen :)
Was namelijk al aan het overwegen om het hele design tot 66% te verkleinen, maar dan hou ik een 7m2 vlieger over en dat is niet de bedoeling. 10.6 m2 vind ik wel een mooie maat.
Wil aangezien het een zelfbouw is geen extreme weer condities op hoeven te zoeken.
Dus als ik jou goed begrijp, is een dunne tube positief voor de vliegeigenschappen van de kite. Aangezien hij minder weerstand te verduren krijg terwijl hij door de lucht heen snijd. En dan houd ik wel gewoon de tapse vorm aan, zodat de tips helemaal dun zijn. Op dit model worden op tips ook geen bladders maar rods gebruikt.
Het materiaal dat ik wil gebruiken is vrij flexibel, en in totaal ongeveer 2 kg zwaarder dan een normale bladder. Enige idee wat dit voor impact zal hebben?
Whooo ripe im impressed. Maar ik laat het plan gewoon als bouwtekening afdrukken, en dan knip ik alle onderdelen afzonderlijk uit. Waarna ik ze gewoon overtrek op de stof.
Ripe ik vraag me af, hoe was jij van plan het probleem van de bladders op te lossen?
De bladders, daar was ik ook nog niet uit. Ik heb zitten denken om plastic te bestellen en het aan elkaar te smelten, maar dat is niet zo makkelijk. Ik was van plan om ze dus toch maar bij u-stick te bestellen.
Ja ik weet nog niet of ik het daar over wil hebben. Als het werkt is het namelijk zeker patent waardig, en dat lijkt me ergens behoorlijk interessant. Een u-stick is iets van 100euro volgens mij, en als de kite de lucht in gaat ben ik voor onder de 20eurotjes klaar. Heb het er al over gehad met een paar kiters, en bij hun viel de bek iniedergeval open. Vandaar ook me motivatie, om aan zo'n project te beginnen. Al moet ik wel zeggen dat ik een enorme luilak ben, en ik het toch echt veel toffer vind om het non proffit beschikbaar te stellen. Zeker aangezien een patent aanvragen bakken met geld kost, en er een relatief kleine markt. Maar zoals je hoord ben ik daar dus nog niet over uit.
kan je niet beter iets anders bouwen dit gaat je enorm veel tijd kosten, het ontwerp is een c kite uit 2005 en zeker achterhaald, dat kun je al zien aan de tips en de shape. Als ik tijd had dan zou ik het zeker ook weer eens willen doen. Maar als ik wat zou gaan bouwen dan zou het wel iets heel goeds moeten worden.
Je hebt programmas als surfplan waar zeker meer mensen mee werken ik denk als je je even verdiept je zeker betere modellen kan vinden.
Ik ken ook iemand die alle maten van een kite overgenomen heeft en via surfplan oid aan alle mallen is gekomen. Zo kun je nog vrij eenvoudig aan mallen elke gewenste kite komen en hoef geen antiek model na te gaan maken.
Het is hem in ieder geval gelukt om op deze manier een kite exact na te maken wat vliegeigenschappen betreft, dus zeker iets om je in te verdiepen.
Dankje, maar eigenlijk heb ik mijn keuze al gemaakt. Dit is een plan dat ik goed begrijp en waar van ik behoorlijk goed in me hoofd heb hoe ik het wil doen. Verouderd is hij zeker, maar ik ben ook niet opzoek naar een highpreformance kitesurf kite. Wil gewoon leren cruisen, en vooral het idee voor de bladders uittesten.
Ik kan natuurlijk ook gewoon zo'n set kopen, en dan ben ik klaar voor minder geld. En dan kan ik het idee voor de bladders altijd nog uitproberen, op die vliegers.
Iniedergeval bedankt voor de tip Fernadez, tunnelvisie is namelijk me stijl. En dat is niet altijd positief
Als je die kite gaat bouwen dan doe je dat puur om het kites bouwen te oefenen, dan is het ok.
Als je wilt leren kitesurfen met een klein budget, dan koop je gewoon voor een paar honderd euro een tweedehands waroo of zo.
Voor het geld moet je het nooit doen ! Je moet het echt zien als een hobby en anders niet aan beginnen ! De kans is groot dat de eerste niet helemaal lukt, en de 2de iets beter maar nog niet echt super en zo ga je verder.
http://www.surfplan.com.au/sp/products.htm
Voor iedereen het beste voor 2012 en prettige kerstdagen !
Waarom ik dit topic gestart heb, heeft natuurlijk meer dan 1 reden.
Ik wil graag met grotere kites bezig, ben helemaal hooked aan de kracht die een vlieger kan genereren. Vind dat echt heel mooi, en ik wil hier graag verder mee. Of het nu kitesurfen-flyboarden of powerkiten is.
Daarnaast kreeg ik echt een onwijs tof gevoel toen ik me firebee werkend kreeg, en merkte ik dat ik het falen totaal niet erg vond. De eerste paar keren had ik hem namelijk echt ruk getoomd.
Ik vind knutselen echt wel tof, en vind het niet erg om fouten te maken. Begint wel tot me door te dringen dat ik als eerste project wel een behoorlijk moeilijk project heb gekozen. Een nasa parawing zou in dit geval een veel beter idee zijn om mee te beginnen, is namelijk veel vergevings gezinder.
En ik heb een idee voor het frame van een vlieger, dat ik gewoon heel graag uit wil werken. Dat is de grote drijfveer voor het starten van me project. Hier deed ik eerst nog al geheimzinnig over, maar kan best wel wat duidelijker over zijn. In de hoop hier een leuke discussie over te openen, wat me eigenlijke doel van dit topic is.
Heb namelijk gekeken voor patent enzo. En een dikke 6000 euro heb ik komende jaren niet om apart te leggen voor een patent. En in dat geval heb ik liever dat de mogelijkheden van het idee worden bekeken, dan dat ik het stil hou.
Mijn idee is als volgt:
Er is een schuimrubber materiaal op de markt dat een hele hoge drijfwaarde heeft, en dat zeer ligt van gewicht is. Het materiaal is flexibel, maar kan niet knikken. Daarnaast is het super goed bestand tegen elke vorm van misbruik en is het super goedkoop. Buizen van 10cm dik, en 1.60 lang wegen ongeveer een paar honderd gram, en zijn voor een paar euro te koop. Het idee is om de luchtzakken te vervangen voor dit materiaal, ik heb infilmpjes goed gekeken naar de buigbaarheid etc. van opblaasbare struts en LE, en dit is zeker wel steviger. Het enige probleem is het opbergen van het frame dat uiteraard veel ruimte in zal nemen.
Daar tegen over staat dat het echt onverwoestbaar materiaal is (dog proof), en het echt maar een tiende van de prijs van een bladder is. Perfecte tradeoff voor een beginner lijkt mij, omdat de redelijk hoge instap prijs van de sport een hoop mensen tegen houd. En beschadiging van de LE, je al gauw 100euro kost.
Maar vooral de post van Fernandezz heeft me aan het denken gezet. En me plan is nu, het lekker allebei doen. Via marktplaats een 2de hands 8-9m2 kite met goede depower te kopen, uit bouwjaar 2007-2008 . En lekker beginnen met windkracht 2 vliegeren op het land om de controle goed onder de knie te krijgen en dan langzaam steeds een windkracht hoger te gaan. En dan wanneer ik de de vlieger goed onder controle heb, een lesje kitesurfen of flyboarden er bij te pakken. Een van me beste maten heeft veel ervaring met oude C-kites, dus die kan me wel verantwoord op weg helpen, met de do's and dont's.
En om daarnaast rustig in alle tijd. Bezig te kunnen met het uitwerken van me idee. Dan heeft het namelijk ook geen haast.
Peace out!
Ps,
Graag reageren op het frame, dat is namelijk het doel van me topic. Voor 2dehands kite open ik wel een andere.
Vraagje over de stijfheid van dat schuimrubber: Als je het aan 1 kan beetpakt en horizontaal houd, buigt het dan door onder zijn eigen gewicht? Hard opgepompte struts doen dat niet namelijk.
Vergeet ook niet dat de LE in stive vorm al een boog aanneemt, terwijl dit schuimrubber alleen in rechte vorm te krijgen is lijkt me, of wou je alleen de struts vervangen? Hoewel de stuts ook mede zorgen dat het doek in het juiste profiel gehouden word, ik weet niet wat je daar op verzonnen hebt?
Maar altijd goed om buiten de bewandelde paden te denken, heb er zelf alleen een hard hoofd in dat dit gaat werken.
Oh, en hoe wil je gaan testen of dit een verbetering is als je nog nooit gekitesurfed hebt?
Het buig heel lichtelijk, wanneer je aan het eind van de buit 100gram zou hangen een heel stuk meer. Maar door het lichtegewicht blijft het zo goed als stijf. Mijn doel is niet een kite te bouwens die in prestaties de grote merken zal overtreffen, ik ben geen ingeneur en heb amper ervaring. Ik wil alleen de mogelijkheden onderzoeken.
Het is ook iets zwaarder dan een normale leading edge, waardoor het me niet zou verbazen als ik bij de eerste poging een kite krijgt die met de neus omlaag valt bij weinig wind.
Qua vorm: bij een bow systeem zou de tooming in combinatie met de wind genoeg moeten zijn. En als gewicht/vorm een probleem vormd, zijn de buizen ook hol te krijgen, waardoor je bijvoorbeeld een stevigere buis als kern kan nemen. Dunne pvc is bijvoorbeeld onder verwarming in elke mogelijke vorm te bewerken.
Het materiaal is natuurlijk ook te snijden en schuren, dus voor de struts lijkt het me geen probleem.
Vliegen heb ik wel vertrouwen in al zal het zeker geen low end zijn. Alleen vervoer zal een probleem gaan vormen. Ga maar na als je de leading edge van je kite, opgeblazen in delen in je auto mee zou moeten nemen. Dat is heel wat ruimte.
Komt toevallig qua vervoer een idee omhoog. Iedereen kent het materiaal van die zelf opblaasbare slaapmatjes wel, dit zou natuurlijk ook gebruikt kunnen worden. Hier heb ik alleen geen gemakkelijke beschikking over, maar voor een type 2 zou ik natuurlijk best een paar van die goedkope matjes kunnen kopen bij de action ofzo.
2 kg op een kite die normaal minder dan 4kg (3.8kg voor 10m) weegt ? Dat is dus 6kg - dat wordt lastig sturen.
Als je graag een grote kite wil: je kunt mijn Wipika AMP 16.1 uit 2003 (gekocht in 2004) hebben voor 115 EUR. Top kite uit 2003 en nog helemaal in orde - meag kracht om bij weinig wind te springen ne te knallen over het water.
Zo'n Wikipa bouw je nooit na !
Koop op marktplaats een kite die het slopen waard is. Vervang LE en struts met het schuim. Er van uit gaande dat de kite eerst wel vloog, kan je nagaan of je idee werkt of niet.
Succes, en kitesurf kites, zijn om mee te kitesurfen, en dat doe je op het water, niet in een weiland. Een been, of erger, heb je zo gebroken op het land!
Die Co² - tjes waren niet zulke slechte kites hoor! Wel checken of the stiknaden op de struts tegen de LE aan goed zijn.
Ik als zeilmaker met een bult ervaring kan je alleen maar vertellen dat het een bult werk is om een kite te bouwen die je daarna waarschijnlijk bijna niet gaat gebruiken omdat deze niet goed presteert.
Bedankt voor de adviezen, moeilijkheidsgraad heb ik volgens mij echt onderschat. Een oude kite kopen, om de LE en struts te vervangen is inderdaad een snelle doeltreffende oplossing die ik zeker ga overwegen. Zou ik dan voor een vlieger met low wind eigenschappen moeten kiezen, of beter een vlieger voor in de storm? Een low wind vlieger lijkt mij een goed idee, omdat je dan met het toegevoegde gewicht op een kite uit komt die met gemiddelde wind de lucht wel in wil
Met de risico's op het land valt het volgens mij wel mee, ik ga natuurlijk wel oefenen op een plek met zacht zand en dus niet op een weiland. En zoals ik al aangaf, ik wil een goede depower kite(2007 ) en ga met de minimale wind oefenen. Me botten zijn me een hoop waard, en ik heb niet het plan om een baas te zijn op youtube door even 10meter de lucht in te gaan zonder een aantal jaar ervaring. Ik weeg 75 kilo dus een 8meter kite in windkracht 2 lijkt me een redelijk en verantwoord begin.
En Eddyc, ik vind het echt niet cool om mij (een beginner) een 16m2 kite te adviseren. Gelukkig heb ik een beetje vlieger kennis, maar als ik dat niet had en met zo'n vlieger begin kan ik beter 112 op voorhand bellen. Zeker aangezien een 2003 kite niet echt een depower systeem heeft. Misschien dat ik je intenties verkeerd ingeschat heb. Maar in mijn ogen wil je gewoon je 16m2 voor een goede prijs weg doen, aan iemand die er niet al te veel verstand van heeft. 16m2 zonder depower is namelijk echt een suicide kite voor iemand als ik.
Struts vervangen door schuim vergeet het maar, je kunt wel struts vervangen door carbon latjes oid, maar waterstart zal slecht lukken en in de golf breken de latjes en scheurt je kite.
BTw die wipika heb ik ook nog gehad, 16m projected, was iets van 22m2 werkelijke maat. Alleen te varen door mensen van 120kg anders heb je veel te weinig range en wordt je van je rail getrokken.
Registreerde: 07 August 2011
Onno is mijn naam, 1.92cm lang 78kilo en ik heb onwijs lekkere kuiten
Na drie jaar niet kiten deze lente ik maar besloten wat met de tomeing te prutsen, en er een lichte C vorm in aan te brengen. Sindsdien doet ie het heerlijk, en ben ik ook weer helemaal hooked aan het kiten.
Ben ook heel erg geintereseerd in de zelfbouw, en heb na behoorlijke twijfel besloten zelf een LE kite te bouwen. Wel te verstaan de volgende: http://www.geocities.ws/reystos/ikaros_rev2/index.html
Ik ben al begonnen met spullen inkopen, en ben van plan hier op het forum. Een dagboek (voor de dagen dat ik er aan werk natuurlijk
Ik zit alleen nog met een dilemma voordat ik aan het project ga beginnen. Vandaar ook dat ik me topic hier start want, na weken zoeken weet ik het nog steeds niet. De LE die in het ontwerp van de vlieger zit, is op ze dikst ongeveer 15cm in diameter. En word dan richting de wingtips steeds dunner. Ik heb voor de bladder een goedkope en zeer duurzame vervanging, alleen deze vervanging is maar 10cm in diameter. Wat ik dus wil doen is de LE doeken van het ontwerp simpelweg verkleinen, zodat de nieuwe dunnere bladder er strak in zit.
Alleen vraag ik me af in hoeverre dit de vliegeigenschappen zal beinvloeden. Ik ben er van overtuigd dat de vlieger zowiezo de lucht wel ingaat. Alleen pas ik op deze manier wel de aerodinamica van de vleugel aan, waardoor er mogelijk geen lift meer in zit?
En is het wijs om de tapse vorm te behouden, dus alles in gelijke procenten te verkleinen. Of kan ik ook gewoon de hele tube op 10cm doorsnede maken? Waardoor het midden even dik word als bij de tips.
Wat ik me dus afvraag:
Als ik het een en ander met leading edge aankloot qua gewicht en dikte. Maakt dit dan veel verschil voor de vliegeigenschappen?
Hopelijk kunnen jullie ervaren kiters mij hier wat wijzer in maken.
En ik hou jullie op de hoogte!