hoop beginners vragen

Door: Echoes Reacties: 76 Hits: 4224
Echoes 23 August / 2008 / 15:02

Ik woon heel vlakbij het strand (in Petten) en dat is natuurlijk ideaal om te kitesurfen. Het beste is om een lesje te nemen uiteraard. Maar ik zat er aan te denken om eerst zelf een kite te kopen en lekker op het strand te gaan oefenen om te kijken wat het allemaal doet. Is dat handig?

Nu ga ik vaak kijken bij de kitesurfers hier en zie een groot verschil tussen de grote beginners kites en de C vorm gevorderde kites. Die C vorm kites gaan meestal veel harder terwijl ze vaak veel kleiner zijn. Nadeel is wel dat ze wat minder stabiel vliegen. (zover ik het kan zien) Die beginnerskites vind ik niet echt spectaculair en lijkt me stuk minder leuk. (vind ze ook minder mooi)

Anyway, is het handig om een wat gavere kite te kopen die wel wat moeilijker vliegt, maar om lekker te oefenen op het strand? En na paar keer oefenen een les te nemen en dan zelf het water op te gaan? Of is het echt een must om zo'n beginners kite te kopen?

Is het zowieso leuk om alleen op het strand te vliegeren met zo'n ding?

Verder heb je nogal wat verschillende soorten en maten kites. Wat zijn de echt goede merken en welke kan ik beter links laten liggen? Ik betaal liever iets meer voor goede kwaliteit spullen. Wat zijn "de" merken?

En dan natuurlijk de maat. Ik zat te denken aan een 9m2. Ik ben zelf 175 en weeg ongeveer 65kg.

Ik had zelf wat info gevonden over het merk caution, is dat wat? Op marktplaats staan wat Caution Hecklers die leken mij wel aardig?

I am you and what I see is me

jojo 23 August / 2008 / 15:08

vriend neem A.U.B les zeker niet overbodig!

als je daarna helemaal hooked bent net zoals elk andere kiter die zijn eerste lesje kreeg kan je altijd kijken naar een kite. het is zeker goed dat je niet wil bezuinigen op materiaal. 9 meter lijkt mij opzich wel te doen maar ik heb zelf geen ervaring met een caution! ik zou mischien wel voor een cabhrina convert gaan van 2008. als beginner kan je er makkelijk me uit de voeten omdat hij 1:2 te vliegen is maar kan je eenmaal varen zet je hem op de 1:1 stand en kan je ook lekker freestylen en freeriden.

succesSmiley

My chicks rocken!

Echoes 23 August / 2008 / 15:11
't leek mij juist handig om eerst op het strand zelf wat te oefenen om feeling met de kite te krijgen en daarna een les te nemen alvorens het water op te gaan.

litewave 23 August / 2008 / 15:14

Eerst les, dan je leraar advies vragen en uitleg over de verschillende shapes.

me, myself and i

Echoes 23 August / 2008 / 15:15
kunnen jullie geen uitleg geven over schillende shapes? Daarom heb ik me aangemeld hier om informatie in te winnen ;) die les komt heus wel

litewave 23 August / 2008 / 15:19

Ja dat kan wel, maar elke week komt er zeker 10x deze vraag voorbij. Als jij les neemt, weet je de basis en kan je gerichte vragen stellen. Je maakt nu al de fout om te denken dat iedereen die een bow vaart een beginner is.

Ik gok dat je nog 10x het zelfde advies krijgt, om les te nemen

me, myself and i

Nature 23 August / 2008 / 15:28
3 Woorden ?

Les, Search, Testen.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Echoes 23 August / 2008 / 15:29

ok ik heb al wat rond geneust op dit forum maar kon eigenlijk geen heldere antwoorden vinden.

Ik zie ze hier regelmatig kiten en degene met zo'n beginners kite komen niet vooruit terwijl die veel kleinere c vormige kites veel harder gaan en veel spectaculaider kiten.

Is het echt zo lastig om gelijk met een kite te varen voor gevorderden? En daarom misschien eerst oefenen op het strand leek mij praktisch.

En wat zijn nu echt DE goede merken?

foeke 23 August / 2008 / 15:49

Op het moment is al het materiaal dat te koop is voor beginners van prima kwaliteit (reken me hier niet op af). Verder zou ik zeggen loop eens bij die surfshop in Callantsoog/Petten binnen. Praat eens wat, kijk eens wat, voel eens wat. Vervolgens stap je met je stoute schoenen aan het strand op en praat en kijk je daar eens wat met kiters.

Neem wat lessen of ga met iemand eens met een vierlijns-powerkite (bijv 4 m2 in 4 bft wind) rustig op het strand vliegeren. Dan ervaar je de kracht en leer je het principe achter een vlieger kennen. Als je liever iets meer uitgeeft en kwaliteit/plezier en een zeker gevoel wilt, zou ik het op ongeveer zo'n manier doen.

Op internet kun je geen gevoel en intuitie vinden, dat ontwikkel je door ervaringen.

-- as High as a Kite! --

TMK 23 August / 2008 / 15:53

Kijk, ik ben begonnen met een Slingshot Fuel uit 2004 Smiley
Nou zeg ik niet dat jij het ook moet doen.

Ik ben een keer uit mn board gelanceerd, ik dacht het zonder de lessen te kunnen.

Het werd 2 weken niet het water op gaan.

Ik kan je vertellen, in die lessen leer je echt veel, het is het echt waard.
Ik deed er al een minuut over om mn board op mn voeten te krijgen, om dan nog vooruit te komen.

In 2 uur vaarde ik maar een kleine 20 meter in totaal.... pff..

Les1:
Kitecontrol
Bodydraggen
Op het board leren (overige 2-3 uur).

Les2:
Zelf kite optuigen, zelfstandig starten enz.
Water op en weer op de plank.

Ik heb het geleerd met een F-one Bandit. Lekkere kites. SLE en C in een. Dus voordelen van een SLE en een C.

Dat is echt een beginnerskite, maar waar je ook pro mee kunt varen. F-one teamriders varen er zelf ook mee, ze houden echt van die kite omdat ie gewoon top is Smiley Herstarten is supermakkelijk etc.

Gewoon lessen, en test wat kites. Neem een allround kite waar je ook pro mee kunt worden.
Als je twijfelt over lessen is het misschien nodig om het toch even zelf te proberen en keihard op je bek te gaan, dan zie je pas hoe hard je lessen nodig hebt Smiley

En ga aub ook niet op het strand kiten met die vlieger, want:
Hij valt neer, kan scheuren door schelpjes, steentjes etc.
Het is vooral gevaarlijk omdat je op het vaste land zit. Leuk om te springen, maar als je verkeerd land ben je de l*l.

En de C shape is zo tof nog niet. Je ziet Lex ook met een Ozone Sport varen en de sickste dingen doen.

En die kite is een SLE. Dus zo verkeerd zijn ze niet.

Je zult toch echt zeker een jaartje nodig hebben om flink te kunnen kiten, want makkelijk is het echt niet.

Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

Echoes 23 August / 2008 / 15:57

kijk dat zijn antwoorden waar ik wat aan heb.

ik zeg helemaal niet dat ik geen lessen wil, dat wil ik juist wel, maar wil eerst ook eigenlijk zelf leren gewoon op het strand om de feeling te krijgen. Dat is een stukgoedkoper dan een lessen lijkt mij.

Zonder les ga ik zeker het water niet op.

Ik ben uiteraard al in Callantsoog geweest, maar daar hebben ze niet heel veel. Verder ga ik regelmatig naar het strand om te kijken en te praten met die gasten. Ideaal zo dicht bij het strand wonen ;)

een slingshot fuel is een goede kite toch? Vaart die Ruben lenten er niet mee?

Jelte 23 August / 2008 / 16:01
  Hee Echoes,
Ik ben net zo'n beetje door het stadium van beginner.
Allereerst: eerst les nemen! De zware ongelukken gebeuren bijna allemaal OP het strand, daar val je immers harder en staan genoeg palen en strandtenten die het van je winnen als je er tegenaan gesmeten wordt. En zeker als je nog niet precies weet wat een kite doet, wil je dat niet op de harde manier uitvinden.
Daarna weet je ook beter wat een kite doet en wat voor soort kite je wilt. Geloof me, dan veranderen je prioriteiten enigszins.
De reden dat de beginners met een kite er zo suf uitzien, is omdat het beginners zijn. Dat ligt niet aan de kite zelf. Zowel met een C als SLE, als BOW, kun je alle trucjes doen en net zo hoog springen en net zo hard gaan. Maar de pro's doen het al een tijdje en stammen nog uit het tijdperk dat alleen C's goed genoeg waren. Daarom lijkt het zo dat C's veel meer kunnen, waarbij wel gezegd moet worden dat ze inderdaad wel wat feller zijn en dus iets geschikter voor heftige tricks. Maar de eerste twee jaar maak je daar als beginner toch niet veel gebruik van.
Het klinkt echter alsof je zo snel zo hard mogelijk en zo heftig mogelijk wil gaan, dus misschien is het inderdaad handig om meteen met een C te beginnen, maar dat vind je wel uit tijdens de les. Dat zet alles wat meer in perspectief.
Qua merken zijn de meeste merken wel goed. Neem dus les, zoek uit welke kite je denkt dat bij je past en check dan de forums op mensen die ermee vliegen. Kijk ook even goed naar garantie en service van de dealer. Dat zijn de dingen die tellen. Ohja, en ga niet met een al te oude kite vliegen. Ouder dan 2005 zou ik niet aanraden.
Meer info ook hier
Laatste tip: doe het rustig aan. Het is nooit te laat om je nek te breken!

www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

TMK 23 August / 2008 / 16:03
Quote: Echoes - Vandaag 15:57
kijk dat zijn antwoorden waar ik wat aan heb.ik zeg helemaal niet dat ik geen lessen wil, dat wil ik juist wel, maar wil eerst ook eigenlijk zelf leren gewoon op het strand om de feeling te krijgen. Dat is een stukgoedkoper dan een lessen lijkt mij. Zonder les ga ik zeker het water niet op.Ik ben uiteraard al in Callantsoog geweest, maar daar hebben ze niet heel veel. Verder ga ik regelmatig naar het strand om te kijken en te praten met die gasten. Ideaal zo dicht bij het strand wonen ;) een slingshot fuel is een goede kite toch? Vaart die Ruben lenten er niet mee?

Die fuel heeft me niks gekost, en was om de hoek. Dus haalde ik em.

De fout die ik maakte was dat ik naar teamriders keek met hun zieke kites.

Ik zag Ruben Len10 en dacht " wow, ik moet ook een fuel", maar ik kan nog net stukken van 20 meter varen en nog geen eens upwind. Is wel een goede kite voor freestyle, maar van de depower durf ik niks te zeggen, ze varen er wel es uitgehaakt mee. Voor zover kan ik nog niks uit die kite halen en maakt het geen f*ck uit met welke kite ik vaar bwvs.

Depower is voor o.a. veiligheid. Maar met meer depower heb je ook een groter windbereik, dus kun je meer met 1 kite. Zoek eens teamriders op die met een SLE varen, die kunnen ziekere dingen als kiters met een C.

Kunnen hoger, verder, langer in de lucht blijven, noem het allemaal maar op.

Het is net of je die kite lekker vind varen, hij bij je past. Reactie, snelheid van de kite, depower, bardruk, lift, pop. Als je een kite hebt die precies bij je past hangt het verder puur van jezelf af Smiley

rimmert 23 August / 2008 / 16:05
Quote: Echoes - Vandaag 15:29
ok ik heb al wat rond geneust op dit forum maar kon eigenlijk geen heldere antwoorden vinden.Ik zie ze hier regelmatig kiten en degene met zo'n beginners kite komen niet vooruit terwijl die veel kleinere c vormige kites veel harder gaan en veel spectaculaider kiten.

Dit gaat nergens over. 'zo'n beginnerskite' waar je het over hebt bedoel je dus waarschijnlijk SLE en bowkites mee. Die zijn geschikt om mee te beginnen, maar ook zeer zeker geschikt voor gevorderden. C-kites zijn ook geschikt voor beginners. De meeste die-hard (of de wannabee's) varen met C-kites. Maar 90% van de kiters heeft meer dan genoeg aan een SLE/bowkite. Je moet het gewoon proberen en kijken wat je het beste bevalt.

Bij het kijken zat je waarschijnlijk te kijken naar een paar beginners met SLE/bow en ervaren kiters met C. Logisch dat je dan verschil zit. Maar het zijn de kiters die dat verschil maken, en NIET de kites.

- www.KITESTART.nl - De meest complete startpagina voor kitesurfers! -

-DAVE- 23 August / 2008 / 16:33

Lekker zelf oefenen met een 2 lijns bestuurbaar matrasje is te goed doen en leuk op strand,  

maar met kiten moet je toch echt wel even lessen, het is echt geen speelgoed, en je steekt er een hoop van op op een VEILIGE manier.  iig. succes  ermeeSmiley

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Echoes 23 August / 2008 / 16:36
Quote: rimmert - Vandaag 16:05
Quote: Echoes - Vandaag 15:29 ok ik heb al wat rond geneust op dit forum maar kon eigenlijk geen heldere antwoorden vinden.Ik zie ze hier regelmatig kiten en degene met zo'n beginners kite komen niet vooruit terwijl die veel kleinere c vormige kites veel harder gaan en veel spectaculaider kiten. Dit gaat nergens over. 'zo'n beginnerskite' waar je het over hebt bedoel je dus waarschijnlijk SLE en bowkites mee. Die zijn geschikt om mee te beginnen, maar ook zeer zeker geschikt voor gevorderden. C-kites zijn ook geschikt voor beginners. De meeste die-hard (of de wannabee's) varen met C-kites. Maar 90% van de kiters heeft meer dan genoeg aan een SLE/bowkite. Je moet het gewoon proberen en kijken wat je het beste bevalt. Bij het kijken zat je waarschijnlijk te kijken naar een paar beginners met SLE/bow en ervaren kiters met C. Logisch dat je dan verschil zit. Maar het zijn de kiters die dat verschil maken, en NIET de kites.

je zult misschien gelijk hebben, maar ik er komen hier ontzettend veel verschillende kiters en ik zie toch duidelijk dat de wat geoefendere kiter met een C-vorm vaart. Dat zal toch niet voor niets zijn?

Conclusie is dus dat het niet verstandig is om eerst zelf op het strand wat te oefenen met een kleine (7m2 kite)?

FlyingBee 23 August / 2008 / 16:52

Je conclusie klopt voor 100%.

Wat betref een c kite of bow en het verschil ertussen. Veel geoefende kiters kite met een C omdat ze dat altijd al hebben gedaan en wanneer je een merk vaart zul je daar waars ook bij blijven.

Als je een beginner aan een fuel hangt en een gevorderde zie je het verschil heel goed.

Hetzelfde geld voor een bow kite.

Ik ben van de zomer in Tarifa geweest waar je veel C kite's zag en een aantal bow's. Veel bow kite's deden alleen varen maar ook veel C kite's zag je alleen varen.

Ik heb mensen gezien die sickere dingen aan een bow kite deden en veel beter waren dan mensen aan een C kite. Zowel een Fuel als een Headlow pro model werden er door een Best waroo uitgekite.

Het zegt niks een kite het is wat je als kiter fijn vind en wat je ermee wilt doen.

Ik kite met een bow kite op het moment en een paar vrienden en vriendinnen met een C kite ik ga niet minder snel dan zij gaan en kwa tricks en kunnen kite ik ze er uit.

Gewoon les nemen en zelf kijken wat voor kite je wilt. Dus eerst les nemen en dan TESTEN. zonder les is er geen Testen bij dus weet je ook niet of je een goeie kite koopt.

AH, Fontys, www.nomadkiteboarding.com, Toyota Prius (lees Shell).

kiteboarderr 23 August / 2008 / 16:53
  Zo als iedereen al aangeeft, neem eerst 1 of 2 lessen, of ga met een gevorderde kiter. als je die kent, een keer oefenen. Verder gebruik de zoekfunctie dan kan je waarschijnlijk al een hoop opsteken. Je kunt ook op www.kitehigh.nl kijken staan ook regelmatig zulk soort vragen.
Wat betrefd de eerste aankoop van je kite. Koop een kite van 2006 of later van de bekende merken, die zijn allemaal goed om mee te leren. De een wat beter dan de ander. Ik denk wel dat een SLE kite je leerproces zal versnellen en het wat soepeler zal gaan. Ik heb het ook met C-shape kites geleerd, bestonden nog SLE's, en dat ging prima, je crasht alleen af en toe wat harder. Verder hou je ogen goed open op het strand en kijk met welke maat kite de meeste aan het varen zijn en schat het gewicht in. Wat ik vaak zie is dat beginnende kiters, ook na een lesje, een te grote maat opzetten. Het belangrijkste met kiten is om je hoofd erbij te houden en niet overmoedig te worden, en te luisteren naar de meer ervaren kiters! Het is een sport die je zelf zo veilig kunt maken als je wil!
Succes!!!!
kite!!!

Nature 23 August / 2008 / 21:22
Lessen zijn echt goedkoper dan een gebroken poot kan ik je vertellen :) er is trouwens een verschil tussen powerkiten en kitesurfen als jij het over kiten hebt gaan wij uit van kitesurfen.

Lessen kosten je 45 (bij skyfighters dacht ik) tot 100 - 125 euro per 3/4 uur ofzo.. Het is niet alleen jouw veiligheid maar ook dat van andere daarom zijn lessen o zo belangrijk. uiteindelijk zonder dat gekloot op t land ben je toch goedkoper uit hoef je geen folies te kopen.

anders ff kijken naar Pansh kites ofzo die hebben goedkope foils (net zo duur als les) kut spelen op t land.

Cheers

Succes

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

TMK 24 August / 2008 / 01:36

In principe is elke kite goed, want elke heeft een goed veiligheidsysteem.

De kite moet gewoon aan je wensen voldoen, wat voor karakter de kite moet hebben.

Voor de rest it's all yourself Smiley

En goed en veilig gear is al bwvs het halve werk Smiley

bartlood 24 August / 2008 / 01:47

Beste echoes,

Alle kites die je op het water ziet varen zijn geen beginners kites.

Er bestaat niet zoiets als beginners kites, de kracht die nodig is om een mens op een klein plankje over het water te trekken (en die je dus ook kan bezeren) is daarvoor te groot.

Er zijn natuurlijk wel verschillen in kites maar dat heeft vooral te maken met wat je er op het water mee wil doen (freeride, freestyle, wave, speed) en hoe veilig je wilt varen.

Beginners kites zijn misschien vliegers voor op het strand en daarmee kan je niet varen, ze leren je wel hoe en op welk moment de kite zijn krachten ontwikkeld.

Als ik lees hoe je al in het hele kitegebeuren gedoken bent zal ik, als ik jou was de kosten van zo'n vlieger uitsparen, een paar lessen nemen, goede spullen kopen, goed luisteren naar mede kiters en lekker gaan beginnen.

Daarmee doe je jezelf, en de andere kiters, een groot plezier.

Heel veel plezier, Bart

swiftenaar 24 August / 2008 / 03:29

omfg waar gaat dit over dan.. je wil graag eerst oefenen dat begrijp ik, maar neem AUB eerst les.. om jezelf maar vooral ook anderen niet in de problemen te laten raken.

zodra je je les achter de rug hebt lekker in het water gaan oefenen, je crashed hier veel minder hard.

wat de kites betreft k vaar zelf heerlijk met een C-shape en het bevalt me prima, maar de laatste tijd met echte wind pak k toch ook heel graag mijn broertjes bow kite.. simpelweg omdat het stukke veiliger aanvoelt en meer de-power heb. C-shapes zijn egt topkites, maar af en toe gaat t gewoon te hard (als je geen kleinere maat dan een 7m2 hebt)

nogmaals: EERST LES, DAN ZELF GAAN KLOOIEN

suc7 en NEEM EERST LES!!!

gr joost

Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

hangbuikpapa 24 August / 2008 / 09:53

het is natuurlijk helemaal oké om lekker eigenwijs te zijn... één van mijn zoons moest eerst 100 meter over het gras gesleurd worden door zijn oude Cabrina 7m2 en onder de schrammen én een gekwetst ego tot het besef te komen dat het géén speelgoed is waar je mee aan het dollen bent... nu varen wij met een Best Warroo (7, 9 en 13), goed te depoweren, lekker snel als het waait en genoeg vermogen om nu zijn eerste sprongen te leren maken...

Als je mij ziet klungelen (ik begin nu nét echt te varen) dan denk je misschien ook dat die Best kites traag zijn en alleen voor beginners...Smiley

M'n oudste zoon heeft een slingshot fuel (7 en 11) en voor hem kan het ook niet gek genoeg maar er zijn wel momenten dat ook hij zoiets heeft van "wow"... ff- oppassen...

Wij hebben ook allemaal les genomen en daar heel veel geleerd (o.a. dat een Bow of SLE helemaal oké is en dat C-kiters het gewoon "not done" vinden om dat toe te geven.... noem het maar een "scene within the scene", en dat was vroeger bij het surfen ook zo... surfers op zee voelden zich ook wat "special"....(weet ik uit ervaringSmiley)

Dan maar gewoon genieten op het water, want wat moet je anders doen met 3 pubers?

harry-cooper 24 August / 2008 / 10:41

Ik heb zelf een bow kite> ozone edge van 2007. die lijkt veel op een SLE.

het vette is juist dat die zo'n mega depower hebben. ik kan de mijne van 15 tot bijna 30 knopen varen.

de gevorderde wel tot 35kn.

als ik mijn bar loslaat heb ik geen kracht in het zeil. je kan tijdens het varen heel goed de power regelen. als je dan ervaren bent en wilt springen gebruik je die depower juist heel veel. met veel wind kiten, zo gedepowerd varen en als je springt trek je je bar aan en wordt je sky high de lucht in getrokken.

Ze zijn zoveel praktischer vindt ik

wat het geval is dat jij hier zoveel antwoorden met neem les krijgt is dat er zoveel beginners je voor zijn gegaan die dit ook dachten.

wat er dan op het strand gebeurt wil je niet meemaken.

als je niet weet wat zo'n ding kan, heb je veel kans om over het strand gesleurd te worden andere kites daardoor overhoop te halen, als je kite laag is mensen te onthoofden. tegen dingen aan geslagen worden enz.

ik hoop dat je verstandig bent en ECHT LUISTERD naar deze gasten hier!!!

als je n lesje hebt gehad kan je uitleggen aan je leraar wat je wil gaan doen met kiten en kan hij uitleggen welke kite voor jou chill is.... veel scholen hebben ook een winkel (of andersom)

doe er iets mee,... have fun and play SAFE

(niet alleen voor jou leven maar ook andere strandgangers)

groenten:)

harry cooper> live big and right now!

rimmert 24 August / 2008 / 11:18
Quote: harry-cooper - Vandaag 10:41
Ik heb zelf een bow kite> ozone edge van 2007. die lijkt veel op een SLE.

Ozone Edge is geen bowkite. Ook geen SLE, zal wel hybride zijn of zo :P

Het wordt er allemaal niet makkelijk op met al die benamingen.

- www.KITESTART.nl - De meest complete startpagina voor kitesurfers! -

1 2 3 4 Next Page Last Page