hoop beginners vragen

Door: Echoes Reacties: 76 Hits: 4223
Echoes 26 August / 2008 / 21:27
2-3 lessen van een uur bedoel je dan?
I am you and what I see is me

MV87 26 August / 2008 / 21:42
Nee 3 uur (was iets langer namelijk tot zonsondergang)

MV87 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 27 - 35 knots op zijn Best Kahoona (2009)

hangbuikpapa 26 August / 2008 / 22:16
Quote: koen-tjeee - Maandag 25 Augustus, 2008 08:43
Quote: hangbuikpapa - Zondag 24 Augustus, 2008 09:53 het is natuurlijk helemaal oké om lekker eigenwijs te zijn... één van mijn zoons moest eerst 100 meter over het gras gesleurd worden door zijn oude Cabrina 7m2 en onder de schrammen én een gekwetst ego tot het besef te komen dat het géén speelgoed is waar je mee aan het dollen bent... nu varen wij met een Best Warroo (7, 9 en 13), goed te depoweren, lekker snel als het waait en genoeg vermogen om nu zijn eerste sprongen te leren maken...Als je mij ziet klungelen (ik begin nu nét echt te varen) dan denk je misschien ook dat die Best kites traag zijn en alleen voor beginners... M'n oudste zoon heeft een slingshot fuel (7 en 11) en voor hem kan het ook niet gek genoeg maar er zijn wel momenten dat ook hij zoiets heeft van "wow"... ff- oppassen... Wij hebben ook allemaal les genomen en daar heel veel geleerd (o.a. dat een Bow of SLE helemaal oké is en dat C-kiters het gewoon "not done" vinden om dat toe te geven.... noem het maar een "scene within the scene", en dat was vroeger bij het surfen ook zo... surfers op zee voelden zich ook wat "special"....(weet ik uit ervaring) Ge-wel-dig! Whaha, surfers op zee.Plus je tekst als onderdeel van je profiel. Alleen, één van je zoons. Hoop niet dat je er 6 hebt, dan wordt het allemaal een duur grapje!

Ach, knul,Smiley aan je geboortedatum te zien had je er één van mij kunnen zijn, toevallig was ik in het prille begin van het windsurfen op de spot die jullie gemakshalve "Wijk" noemen uit mijn dak aan het gaan (ben dr ooit geboren).. en wij vonden de surfers op het Uitgeestermeer eigenlijk maar niks... ik begreep van één van de trainers van Harry Vogelenzang dat dat vergelijkbaar was aan de C- en Bow kiters... de één pretendeerd dat C-kites voor échte kiters is...en Bow kites alleen voor "watjes"... maar goed, als bezorgde vader vind ik dat je geen onverantwoorde risico's moet nemen maar ben ik ook jong genoeg van geest met "de jongens (3 stuks) iets leuks te doen en te genieten van mijn eerste geslaagde pogingen om met kite en plank vooruit te komen (al heb ik de indruk dat de term "hoogte lopen" voor mij nog even daadwerkelijk "lopen" betekend)Smiley
Dan maar gewoon genieten op het water, want wat moet je anders doen met 3 pubers?

Woodmaster 26 August / 2008 / 22:32

Respect voor "PAPS"!

Smiley

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

johndoe 26 August / 2008 / 22:50

@hangbuikpapa, da's waar, die discussie onder windsurfers ook meegemaakt. Maar had er nooit aan gedacht die vergelijking ook te maken. (In mijn geval is backroll-kiteloopen een stuk upwind lopen met je kite als je zoveelste backroll poging mislukt is).

@Echoes, ook weer, neem les, misschien wel meer dan 2 of 3 uur... Het is bij iedereen verschillend hoe snel je het oppikt. Oefenen met een trainerkite op het strand heeft vast wel zin. Maar zelf zou ik het geld wat je kwijt bent voor de aanschaf van zo'n ding voor lessen reserveren.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Onbekende gebruiker 27 August / 2008 / 00:08
@ Echoes: Nee onzin... Andre phillip vaart al jaren met bow kites?! Van Cabrinha om precies te zijn.
En die is denk toch al aardig gevorderd.
ostendlocal 27 August / 2008 / 02:07
er zijn tegenwoordig zoveel verschillende kites qua type, qua gevoel, ... Neem eerst les, en ga dan testen tot je vind wat je in een kite zoekt.. Als dat dan uiteindelijk een C, een bow, een sle,... is, zolang je gelukkig bent is het goedSmiley

ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)

Firewurx 27 August / 2008 / 10:23

Waarom beginnen mensen altijd al met allerlei grote zoektochten naar kites en boards terwijl ze nog geen seconde op het water hebben gestaan? Smiley

Tijdens je lessen en de tijd die je daarmee doorbrengt op het strand (en dus in contact staat met vele andere kiters), worden al zoveel vragen beantwoord. Op een gegeven ogenblik weet je wat voor kite je ongeveer wilt en dan is het een kwestie van een passende kite bij je budget te vinden. Dus over al dit soort dingen hoef je je nu nog niet druk te maken.

Quote: Op marktplaats staan wat Caution Hecklers die leken mij wel aardig? Waarom leken die wel aardig? Omdat ze er mooi uitzien ofzo. Koop ajb geen kites uitgaande op looks, maar graag op performance, veiligheid en kwaliteit.

micros 27 August / 2008 / 14:06

Sowieso geen kite kopen die ouder is dan 2006!

oms zie je beginners met zulke oude kites, dat het gewoon wachten is op ongelukken. Hetzij doordat er iets versleten is, hetzij doordat deze kites gewoon moeilijker en minder veilig zijn.

Crossbow 2011, Nobile T5, Long Ocean handmade twintip & wave board | | Visit www.TheDiabolo.com

Woodmaster 27 August / 2008 / 14:25

Dus 2006 kan nog?

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

RutgerDB 27 August / 2008 / 14:38

Het maakt niet zoveel uit wat je koopt als je net begint. Want je hebt toch al lang een set andere kites voordat je 'pro' bent. Dus zet het idee dat C-schapes 'beter', 'stoerder' of 'sneller' zijn even uit je hoofd. Als je een jaar of drie met je eerste kites vaart dan zou dat ERG lang zijn. En helaas, de meeste mensen zijn geen pro's binnen twee of drie jaar ;-)

In Egmond staan nog wat leuke F-One bandit kites te koop. Prima kites om mee te leren en verder te komen.

Zelf heb ik les gehad op Egmond en ben begonnen met Naish Raven III kites. Dit zijn C-shapes. Leren kiten met C-shapes is gewoon lastiger dan met Bows/SLE's. Het duurt langer voordat je progressie maakt en voor je zelfvertrouwen kan het ook funest zijn. Als je namelijk fouten maakt met C-shapes dan sleurt de kite nog lekker door het windvenster (samen met jou) terwijl je bij een Bow/SLE onmiddelijk alle trekkracht van de kite kunt lozen door de bar volledig van je af te duwen. Geloof mij, die eigenschap ga je een paar keer waarderen als je net begint met kiten ;-)

Zelf oefenen is zoals hier reeds een aantal keren gezegd niet erg verstandig. Wat je dan beter kunt doen is een les nemen, daarna zelf gaan oefenen, en dan terug komen voor je vervolgles om het water op te gaan. Daarnaast kan ik je STERK aanraden om ook in het water te gaan oefenen. Doet wat minder zeer als je stuurfoutjes maakt namelijk!

In ieder geval veel plezier en pas goed op jezelf en andere mensen op het strand.

....................................................................................................

TMK 27 August / 2008 / 16:28

Kiten is echt niet zo makkelijk.

Vooral bij hardere wind als je hard vaart en verkeerd je vlieger stuurt kan je zo over het strand/water getrokken worden, of keihard de lucht in gaan.

Ik vloog 4m de lucht in, en dan ging ik nog zacht Smiley

Met het goeie spul leer je ook het snelst.

Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

Echoes 27 August / 2008 / 21:21
Quote: Firewurx - Vandaag 10:23
Waarom beginnen mensen altijd al met allerlei grote zoektochten naar kites en boards terwijl ze nog geen seconde op het water hebben gestaan? Tijdens je lessen en de tijd die je daarmee doorbrengt op het strand (en dus in contact staat met vele andere kiters), worden al zoveel vragen beantwoord. Op een gegeven ogenblik weet je wat voor kite je ongeveer wilt en dan is het een kwestie van een passende kite bij je budget te vinden. Dus over al dit soort dingen hoef je je nu nog niet druk te maken. Quote: Op marktplaats staan wat Caution Hecklers die leken mij wel aardig? Waarom leken die wel aardig? Omdat ze er mooi uitzien ofzo. Koop ajb geen kites uitgaande op looks, maar graag op performance, veiligheid en kwaliteit.

een kite kost best veel geld (nieuw) en ik vind het zonde om eerst eentje aan te schaffen waar je eigenlijk niet 100% blij mee bent (kwa vorm of uiterlijk of prestatie) en dan moet je er nog 1 kopen.

Over de Caution had ik wat goede dingen gelezen op internet. en vooral dat ze erg stevig zijn. Erg handig voor een beginner lijkt me (ivm crashen of andere onvoorziene omstandigheden)

Echoes 28 August / 2008 / 19:23
overigens heb ik een lesje geboekt, helaas is het ontzettend druk dus kan pas eind sept!

MarkVP 28 August / 2008 / 20:18
Quote: Echoes - Vandaag 19:23
overigens heb ik een lesje geboekt, helaas is het ontzettend druk dus kan pas eind sept!

En tegen de tijd dat je lekker kan varen ist gebeurd met de aangename tempraturen Smiley

MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)

swiftenaar 28 August / 2008 / 20:20

aangename temperaturen zijn 10 graden met een dikke 7 bft

das t betere werk!

Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

Echoes 30 August / 2008 / 13:05
Quote: MarkVP - Donderdag 28 Augustus, 2008 20:18
Quote: Echoes - Vandaag 19:23 overigens heb ik een lesje geboekt, helaas is het ontzettend druk dus kan pas eind sept!En tegen de tijd dat je lekker kan varen ist gebeurd met de aangename tempraturen

ja helaas het is niet anders, volgend jaar weer een seizoen.

wanneer begint het kiteseizoen eigenlijk zo'n beetje. Mei ofzo?

(ja ik weet dat je met het juiste pak het hele jaar kan)

StefanoMallorca 30 August / 2008 / 16:46

Hoi Echoes,

Als je wil oefenen op het strand: dat kan! Koop een vierlijns matrasvlieger van 2 a 3 vierkante meter. Daarmee leer je de beginselen van het windvenster. Gebruik gewoon de hendels om de kite te besturen. Zo heb ik ook kiten geleerd. Zonder harnas, gewoon uitgehaakt vliegeren. En zelfs dan kan je al genadeloos op je bek gaan. Smiley

Don't be afraid of opposition. Remember, a kite rises against, not with the wind.

Slof 30 August / 2008 / 17:58

Als je zelf, zonder begeleiding, gaat oefenen op het strand dan ga je flinke (onnodige) fouten maken.

Een aantal weken terug is er ook een beginner de duinen in geknald, gebroken voet als resultaat. Die pannekoek pompte een 12m2 kite op, terwijl sommige nog aardig wat moeite hadden met een 9 / 7,5...

Dit soort fouten voorkom je als je les gaat nemen. Je leert wat over de powerzone in het windraam en al dat soort termen. Het is gewoon cruciaal om te weten wat je doet. Als je wil oefenen, doe dat dan met een stuntvlieger, zo merk je wanneer de vlieger goed trekt en wanneer je hem goed stil kan houden.

Echoes 30 August / 2008 / 19:49

ja ik heb een (grote) 4 lijns matras nu om te oefenen en heb ook al lessen geboekt.

Overigens WAS ik van plan om met een 7m2 te oefenen en niet met een 12 ,zo gek ben ik nu ook weer niet :)

dom 30 August / 2008 / 19:56

Echoes, je bent officieel de meest vermoeiende poster van het forum Smiley

Hoeveel moeite kan het kosten om iets duidelijk te krijgen.

punt 1: les

punt 2: kitesurfen is een idioot dure hobby dus wen er maar vast aan dat het niet zonde is om een "beginnerskite te kopen"

punt 3: Beginnerskites bestaan niet, echter zijn bepaalde kites is makkelijker in de omgang en vandaar dat je die vaak niet snel vooruit ziet gaan. Beginners hangen er namelijk aan.

Als je eerst les had genomen waren de afgelopen 5 pagina's niet nodig geweest waarin mensen je eigenwijze persoon probeerde recht te zetten.

my 2 cents..

F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

Echoes 30 August / 2008 / 20:14
Quote: dom - Vandaag 19:56
Echoes, je bent officieel de meest vermoeiende poster van het forum Hoeveel moeite kan het kosten om iets duidelijk te krijgen. punt 1: lespunt 2: kitesurfen is een idioot dure hobby dus wen er maar vast aan dat het niet zonde is om een "beginnerskite te kopen"punt 3: Beginnerskites bestaan niet, echter zijn bepaalde kites is makkelijker in de omgang en vandaar dat je die vaak niet snel vooruit ziet gaan. Beginners hangen er namelijk aan. Als je eerst les had genomen waren de afgelopen 5 pagina's niet nodig geweest waarin mensen je eigenwijze persoon probeerde recht te zetten. my 2 cents..

je hebt gelijk, maar dit is een forum, dat houdt in dat het een plaats is waar je over dingen kunt praten en discussieren. Ik weet nog niet heel veel van kitesurfen dus heb ik een hoop vragen. Jullie hebben me erop gewezen dat het niet handig is om zelf te oefenen en daarom ga ik dat niet doen en heb ik een les geboekt en al veel geleerd van jullie antwoorden. Al met al vrij nuttig dus :)

Ruud 30 August / 2008 / 20:29

Enneh, heb je nou al gevliegerd? En vond je het leuk?

De komende dagen lekker met je matras op de vloedlijn, skimboardje d'rbij en gaan met die banaan.

Eind september één theorielesje en ...... hup, varen!

Echoes 30 August / 2008 / 21:13
Quote: Ruud - Vandaag 20:29
Enneh, heb je nou al gevliegerd? En vond je het leuk?De komende dagen lekker met je matras op de vloedlijn, skimboardje d'rbij en gaan met die banaan.Eind september één theorielesje en ...... hup, varen!

nee misschien morgen! Vandaag stond er ook weinig wind en was het erg druk op't strand.

ik hoop dat ik het red met 1 theorieles van 2uur, maar ben bang van niet :) Maar ik moet het maar zien.

Echoes 31 August / 2008 / 14:09

nog even wat vraagjes over de vaktermen, kan iemand uitleggen wat ze inhouden:

- Low end

- de-power

-de werking en nut van een 5e lijn.

1 2 3 4 Next Page Last Page