hoop beginners vragen

Door: Echoes Reacties: 76 Hits: 4226
NIEL-SS 24 August / 2008 / 11:50

Je kunt ook hard gaan met een bow sle ( keihard zelfsSmiley) kijk naar lex dekker ( ozone) Bas Koole ( Best)

BSmithi 24 August / 2008 / 12:50
Lessenvoor het uiteindelijke kitesurfen lijken mij onontbeerlijk. Maar voor die tijd kan je al wel een hoop zelf leren. Ik ben begonnen met een Peter Lynn Pepper 2 van 4m2 das een leuk kleine kite met genoeg power. Als je in een stevige bries staat wordt je aardig rond gesleept op het strand. Terwijl deze vlieger best wat wil vergeven. Je leert best goed hoe de wind inelkaar steekt. Ik heb daar een ATB bijgekocht en kan met harde wind best rijden (geen tricks) met de pepper 2. Sinds kort heb ik dan een Flysurfer Psycho 3 een RAM-Air kite. En je merkt dat je die gelijk in de hand kan houden vanwege de windervaring. Gisteren mijn eerst sprongen gemaakt... en ging soepel (daar staan flysurfers best bekend om) De volgende stap is een kiteles... en dan kitesurfen. maar k weet zeker dat ik een hoop stappen van de lessen snel kan doorlopen door enige ervaring. Kan je je mooi concentreren op de rest van de Technieken. Ik zou die RAM-Air kites ook eens checken... Is nie voor iedereen wat maar voor mij ideaal gezien de rustige/soepele sprongen, groot windbereik en geschikt voor land, water en sneeuw.
Ozone Access 6m - Flysurfer Psycho 3 10m - Mystic Warrior 2007 - Libre Dragonboard Sirius 92 - PL Pe

Echoes 24 August / 2008 / 17:10

maar als je met een 7m2 kite gaat oefenen op het strand als het niet zo hard waait, is dat serieus gevaarlijk?

Ik begrijp de gevaren, maar ik was niet van plan om met een grote kite en als het hard waait te gaan oefenen uiteraard.

De lessen zijn best duur, en ik zou het zonde vinden als ik eerst 2 lessen van 80 euro (zo duur is het in egmond) moet nemen om te leren hoe de vlieger opgepomt moet worden en hoe je hem moet oplaten en hoe het werkt terwijl je dat zonder gevaren ook zelf had kunnen oefenen. Hoe meer handigheid je al hebt, hoe makkelijker het lessen ook zal zijn.

Kortom is het echt gevaarlijk om met een 7m2 met weinig wind zelf te oefenen?

I am you and what I see is me

kitedwaas 24 August / 2008 / 18:03

Ja met een 7m kan het ook al gevaarlijk zijn! maar wat jij zecht vind ik wel raar! jij wil geen 160 euro uitgeven aan die les omdat je bang bent dat je niet echt gaat kite. maar je wil wel een 7 meter kite kopen en dan kan je het daar mee en dan moet je een grotere kite kopen.

Neem nou gewoon die les eerst en ga dan eens een kite kopen.

Het zou jammer zijn als je je nek breekt en niet alleen voor jou maar ook voor de sport!!

wees verstandig en volg echt eerst die les!

Al ben ik een dwaas kite kom ik de baas

Echoes 24 August / 2008 / 18:56

nou ik zat te denken om die 7m2 te kopen voor te oefenen en als ik een les heb gevolgt een grote kite te kopen voor ook op water en als ik wat ervaring heb om met hardere wind ook met die 7m2 te gaan varen.

maar wat zijn de gevaren van een 7m2 bij geen harde wind op het strand? ik wil absoluut geen problemen uiteraard. Maar sleurt een 7m2 je bij weinig wind over het strand dan? Er zijn altijd risico's, maar dan kun je net zo goed alleen maar binnen zitten. Bij het fietsen kun je ook vallen, maar is dat een reeele kans?

Als ik die kiters hier zie met het oplaten van hun vlieger of als ze op het strand bezig zijn dan zie ik geen spectaculaire of gevaarlijke dingen. Ik begrijp dat zij al meer controle hebben, maar dan waait het meestal hard en hebben ze een grote kite. En dat ga ik dan natuurlijk niet doen.

gjxl 24 August / 2008 / 19:13
Ik wil leren autorijden. Maar nu zag ik laatst een filmpje van mensen die met zo'n 4-wheel-drive raggen en dat zag er toch veel toffer uit dan wat al die opaatjes bij mij in de buurt lieten zien. Dus nu denk ik: koop ik alvast een 4-wheel-drive om op het kinderspeelpleintje achter te gaan oefenen. Want een autorijles is best duur, dus dan kan ik beter alvast wat gaan oefenen met een auto die ik mischien later wil hebben. En iedereen zegt wel dat het gevaarlijk is te oefenen met die 4-wheel-drive op de kinderspeelplaats, maar wat kan er nu eigenlijk fout gaan? Het ziet er op tv eigenlijk best wel simpel uit allemaal. Smiley

kiteboardertje 24 August / 2008 / 19:21

haha gjxl grappige opmerking maar lessen zijn wel degelijk belangrijk. afgezien van stukje leren leer je ook mensen kennen die in het zelfde stadium zitten en net zo enthousiast zijn als je zelf

bandit is trouwens niet een kite met eigenschappen van een c kite maar goed.

http://www.KbWorks.nl

Echoes 24 August / 2008 / 19:32
Quote: gjxl - Vandaag 19:13
Ik wil leren autorijden. Maar nu zag ik laatst een filmpje van mensen die met zo'n 4-wheel-drive raggen en dat zag er toch veel toffer uit dan wat al die opaatjes bij mij in de buurt lieten zien. Dus nu denk ik: koop ik alvast een 4-wheel-drive om op het kinderspeelpleintje achter te gaan oefenen. Want een autorijles is best duur, dus dan kan ik beter alvast wat gaan oefenen met een auto die ik mischien later wil hebben. En iedereen zegt wel dat het gevaarlijk is te oefenen met die 4-wheel-drive op de kinderspeelplaats, maar wat kan er nu eigenlijk fout gaan? Het ziet er op tv eigenlijk best wel simpel uit allemaal.

ik begrijp jouw vergelijking, maar vind dat die niet helemaal op gaat. Op het strand waar ik het wil doen komt verder niemand en breng ik niemand in gevaar.

Verder is het zo dat heel veel mensen incl ikzelf wel degelijk een paar keer geoefend hebben met autorijden op een parkeerplaats voor ze beginnen met lessen.

rimmert 24 August / 2008 / 19:49
Je krijgt diverse goede adviezen over wat je moet doen. Toch blijf je eigenlijk bij je eigen idee, dus echt nuttig zijn je vragen niet, want je hebt toch al bijna besloten watje gaat doen... ;)
- www.KITESTART.nl - De meest complete startpagina voor kitesurfers! -

swiftenaar 24 August / 2008 / 20:12
Echoes.. veel plezier met kiten.. wie niet luisteren wil moet maar voelen, veel suc7.. koop lekker een 7m2 ga lekker oefenen, misschien gaat t goed zo niet heb JIJ je les geleerd!
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

Mario 24 August / 2008 / 20:23

even de vergelijking met de auto verder trekken

zo goed als iedereen weet de rem van een auto te vinden en heeft gevoel om gas te geven.

Als er met je kite iets mis gaat is de kans zeer groot dat het is of je volgas zonder remmen rijd.

En een strand waar niemand is ?

Die moet ik nog zien ,zelfs hier in zeeuws vlaanderen zie je overdag altijd wel mensen .

WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Echoes 24 August / 2008 / 20:27

nou ik vraag wat de gevaren zijn om met een 7m2 bij weinig wind te vliegeren op het strand? Zolang ik daar geen heldere antwoorden op heb gehad ben ik van mening dat het niet verkeerd is om op die manier al wat ervaring op te doen.

Maar jullie hebben mij op zich al lang overtuigt en ik ga zeker binnenkort een les nemen. Zowieso was het mijn bedoeling om lessen te nemen alleen had ik het idee om misschien eerst zelf al wat te oefenen. Maar het is duidelijk nu.Smiley

Echoes 24 August / 2008 / 20:28
Petten is absoluut geen druk strand, zeker bij wat minder weer.

rimmert 24 August / 2008 / 21:13
Zelf oefenen op het strand is natuurlijk prima, maar koop zoals Dave al zei gewoon een matrasje met leuk oppervlak (weet niet hoeveel je nodig hebt om een beetje gesleept te worden). Kost geen drol, is een stuk veiliger en je krijgt er wel wat vliegercontrole/beheersing van. Daarna les nemen, en dan pas met een echte kite gaan oefenen. Op het WATER dan dus wel, en niet op het land, daar zijn ze gewoon niet voor.
- www.KITESTART.nl - De meest complete startpagina voor kitesurfers! -

swiftenaar 24 August / 2008 / 22:46

@Echoes iedereen en zeker op hanglos zal je zeggen eerst les namen dan proberen, simpelweg omdat het veiliger is en omdat het de laatste tijd nogal gezeik is met spots open houden.. maar wat wimmert al zegt een matrasje is cker neit verkeerd om wat "Feeling" te krijgen.. nu moet ik zelf bekennen dat ik ook eerst zelf met mijn inflatable kite heb geoefend op land, was op een grasveld (400*100 meter) waar egt NIEMAND kwam.. en uit voorzorgsmaatregelen altijd met minimaal 2/3 anderen..

het geeft je een kleine voorsprong bij lessen, omdat je de vlieger al aardig onder controle hebt, maar dat leer je bij lessen ook in een half uurtje.

het blijft je eigen keus, maar nogmaals LESSENSmiley

gr joost

Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

litewave 24 August / 2008 / 23:39

Kortom begrijp ik uit je verhaal, dat je wilt gaan kiten, maar je wilt geen beginneling lijken, dus wil je een C-shape, omdat die gasten er cooler en spectaculairder uitzien.

Geloof me, als jij geen les neemt is de kans dat jij er zelf niet meer zo cool uitziet groter dan wanneer je wel les neemt.

En als je gaat kiten om cool te zijn, kan je het beter laten.

Klinkt hard, maar neem deze bovenstaande adviezen nu voor lief, want de meeste weten net iets meer van de gevaren dan jou.

.

Ps, laat je ouders dit topic ff lezen

me, myself and i

Woodmaster 25 August / 2008 / 00:57

Euh .....Guys ben ik te laat met mijn welgemeende adviesen?????Smiley

Advies 1 LES!

Advies 2 LES!

en Advies 3 LES!

Zei ik al dat Lessen een goed advies was?Smiley

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

koen-tjeee 25 August / 2008 / 08:35

Als opmerking dat de meeste ongelukkig gebeuren met launchen en landen. Een 7m die loopt, genereert genoeg power om je de duinen of strandtenten van dichtbij te laten bekijken.

Zelf zeg ik (tenzij je echt helemaal gek van vliegeren bent of de rest van de familie ook aan het virus wilt helpen) koop geen matrasje. Investeer in minimaal twee kitelessen en spaar daarna voor een eigen setje.

Ben nu langer dan een jaar aan het varen. Afgelopen drie/vier maanden heb ik m.b.v. bow-kites en een goed board meer progessie gemaakt dan voorgaande maanden. Tijdens je les kun je (afhankelijk van de kiteschool) ervaring opdoen met verschillende kites en boards. Goed advies en gevoel hierbij is cruciaal.

Dus behalve het les-advies, take you're time! De weg naar het strand lag er ook niet binnen 1 middag ;). Geduld wordt beloond.

koen-tjeee 25 August / 2008 / 08:43
Quote: hangbuikpapa - Zondag 24 Augustus, 2008 09:53
het is natuurlijk helemaal oké om lekker eigenwijs te zijn... één van mijn zoons moest eerst 100 meter over het gras gesleurd worden door zijn oude Cabrina 7m2 en onder de schrammen én een gekwetst ego tot het besef te komen dat het géén speelgoed is waar je mee aan het dollen bent... nu varen wij met een Best Warroo (7, 9 en 13), goed te depoweren, lekker snel als het waait en genoeg vermogen om nu zijn eerste sprongen te leren maken...Als je mij ziet klungelen (ik begin nu nét echt te varen) dan denk je misschien ook dat die Best kites traag zijn en alleen voor beginners... M'n oudste zoon heeft een slingshot fuel (7 en 11) en voor hem kan het ook niet gek genoeg maar er zijn wel momenten dat ook hij zoiets heeft van "wow"... ff- oppassen... Wij hebben ook allemaal les genomen en daar heel veel geleerd (o.a. dat een Bow of SLE helemaal oké is en dat C-kiters het gewoon "not done" vinden om dat toe te geven.... noem het maar een "scene within the scene", en dat was vroeger bij het surfen ook zo... surfers op zee voelden zich ook wat "special"....(weet ik uit ervaring)

Ge-wel-dig! Whaha, surfers op zee.

Plus je tekst als onderdeel van je profiel.

Alleen, één van je zoons. Hoop niet dat je er 6 hebt, dan wordt het allemaal een duur grapje!

Echoes 25 August / 2008 / 21:46

ok het is duidelijk, jullie hebben me overtuigd. Ook al denk ik diep van binnen nog steeds dat een 7m2 bij weinig wind je niet geheel over het strand laat slepen...maar laat ik niet eigenwijs gaan doen :)

Hoeveel lessen heb je gemiddeld nodig om veilig zelf te kunnen kiten? Ik neem aan dat je het meeste toch zelf leert met veel vallen en opstaan.

Voor de mensen die niet goed lezen, ik wil WEL lessen voor ik het water op ga. Wilde alleen een paar x zelf oefenen op het strand om de kite onder de knie te krijgen. Maa rno way dat ik zonder les het water op ga.

En voor degene die zei dat het cooler is met een C-shape. Ja natuurlijk! Sporten doe je uiteraard voor jezelf, maar je kan mij niet wijs maken dat je je zelf ontzettend stoer vind als je grote sprongen door de lucht maakt. Kan me niet voorstellen als er veel mensen langs de kant staan dat het jouw geen kick geeft. En hier staan regelmatig veel mensen te kijken.

Ik wil uiteraard niet kiten enkel om "cool" te zijn maar het is wel een prettige bijkomstigheid omdat het gewoon cool is. punt

bartlood 25 August / 2008 / 21:53

Kan iemand dit topic sluiten aub.

Echoes wil namelijk telkens het laatste woord hebben (en nu heb ik die, haha)

Kaya 26 August / 2008 / 18:41

Nog 1 ding: met een 7 in weinig wind oefenen is niet zo'n goed idee omdat de kite kan stallen of het ding kan uit de lucht vallen om dan plots in de powerzone (zie de lessen die je ondertussen al hebt geboekt Smiley) terug kracht te krijgen om je zo enkele meters over het strand te trekken.

Waarbij je dan zelf gewond kunt geraken of anderen kan verwonden en dat zou zonde zijn.

Bovendien heb jij dan nog niet geleerd hoe je de safety moet gebruiken omdat je eerst wat wilt oefenen vóór je les wilt nemen...

Heb zelf veel geoefend met een trainerkite (zo'n matrasje) en dat was het wel waard Smiley

litewave 26 August / 2008 / 20:35
Quote: Echoes - Maandag 25 Augustus, 2008 21:46
En voor degene die zei dat het cooler is met een C-shape. Ja natuurlijk! Sporten doe je uiteraard voor jezelf, maar je kan mij niet wijs maken dat je je zelf ontzettend stoer vind als je grote sprongen door de lucht maakt. Kan me niet voorstellen als er veel mensen langs de kant staan dat het jouw geen kick geeft. En hier staan regelmatig veel mensen te kijken.Ik wil uiteraard niet kiten enkel om "cool" te zijn maar het is wel een prettige bijkomstigheid omdat het gewoon cool is. punt

Hahahahaha, in de tijd dat ik begon was ik volop aan het wakeboarden, en grote sprongen had ik nog niet gezien (8 jaar terug).

Ik kite om de boel de boel te laten, om helemaal gesloopt en voldaan in de auto te stappen, om lekker op het water te staan, bezig zijn met de wind, en de omgang met mede kiters.

En dus niet om cool te zijn, mijn nivo heeft dus geen enkele coolheid.

En (no offens) maar die gastjes die het doen voor de coolheid hebben in mijn ogen geen binding met de sport zelf, en dat zijn nu vaak diegene die het verpesten voor de anderen.

me, myself and i

Echoes 26 August / 2008 / 21:13
Quote: Kaya - Vandaag 18:41
Nog 1 ding: met een 7 in weinig wind oefenen is niet zo'n goed idee omdat de kite kan stallen of het ding kan uit de lucht vallen om dan plots in de powerzone (zie de lessen die je ondertussen al hebt geboekt ) terug kracht te krijgen om je zo enkele meters over het strand te trekken.Waarbij je dan zelf gewond kunt geraken of anderen kan verwonden en dat zou zonde zijn.Bovendien heb jij dan nog niet geleerd hoe je de safety moet gebruiken omdat je eerst wat wilt oefenen vóór je les wilt nemen... Heb zelf veel geoefend met een trainerkite (zo'n matrasje) en dat was het wel waard

kijk eindelijk een goed onderbouwde reactie waar ik wat aan heb!

Ik ga proberen as zondag les te nemen, even bellen morgen of ze een gaatje hebben. Anders is het seizoen straks al over voor ik heb kunnen beginnen.

Hoeveel lessen is gemiddeld voor je zelf veilig het water op kunt?

MV87 26 August / 2008 / 21:21
Afhankelijk van ervaring, 2-3 lessen (ik heb 3 lessen gehad, 3e les was zelfstandig oefenen met tips van de leraar) Dan zou je inprincipe alles geleerd moeten hebben om zelfstandig veilig te kunnen gaan oefenen.

MV87 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 27 - 35 knots op zijn Best Kahoona (2009)

1 2 3 4 Next Page Last Page