Kitesurfers in Lelystad van het water geschopt

Door: idefixe Reacties: 62 Hits: 5839
idefixe 04 June / 2010 / 10:08
GGrrrrrrrrr.

Zoals velen wel weten zijn we in Lelystad al een poosje bezig met het verwezenlijken van een eigen kitesurflocatie. Zeer moeizaam volgt gesprek na gesprek.

Nu wil het feit dat de locals al een flink aantal jaren op een klein plekje in Lelystad het water opgaan. Zolang we uit de vaargeul blijven wordt de boel gedoogd. Er zijn bij de locals goede afspraken: boten in de buurt = wegwezen. Regelmatig passeerd de waterpolitie en een enkele keer ( als er niet-locals te dicht op de geul zitten) worden we er vanaf gekeild. Van enige natuurtoestanden is op deze locatie geen sprake.

Lelystad gisterenmiddag:
Blauwe lucht en een lekker windje. De plaatselijke jeugd ( met een enkele ouwe lul ) staan te genieten. Zelfs de bemanning van de passerende vracht en pleziervaart juichen enthousiast als er weer een lekkere trick wordt uitgegooid. Het leven zoals het leven van een kitesurfer hoort te zijn.

Helaas, op het water verschijnt een spiksplinternieuwe RIB met daarop 2 BOA's van NatuurBeheer. Genietend van een mateloze (aan arrogantie grenzende) autoriteit wordt iedereen van het water afgeknald.
De sfeer was weer ver te zoeken. Nadat we met z'n allen op de kant zaten kwamen de betreffende ambtenaren na een klein kwartier ons met de auto nog een keertje bezoeken.
PPPffff, een dame van midden 30 en een jongeman begin 20. De keurige kraakloze groene uniformen riekten nog naar het verpakkingsplastic. Duidelijk "nieuwkomers" in hun functie. De jongeman in kwestie kwam met een boven zijn hoofd geheven indentiteitsbewijs ( zonder 1 woord te zeggen ) op ons af stappen. Enigsinds verbolgen over deze "ik ben vroeger te weinig geknuffeld" houding besloot ik om toch maar even op te staan. Met uitgestrekte hand heb ik mij voorgesteld. De dame die de jongeman vergezelde nam niet echt de moeite om zich voor te stellen.

Ons werd medegedeeld dat wij vanwege Natura 2000 hier niet mogen kitesurfen. Tja, laat ik nu net behoorlijk op de hoogte zijn van het hele Natura 2000 gebeuren. Nadat ik de betreffende ambtenaren het proces van Natura 2000 had uitgelegd ( vaststellen bestaande activiteiten, beoordeling / eventuele NEA en vervolgens het maken van een beheerplan) en het feit dat het beheerplan voor deze regio nog niet gemaakt is werd het duidelijk dat er op het gebied van Natura 2000 nog niets te handhaven / verbaliseren valt. Tevens duidelijk verteld dat als zij toch graag wilde verbaliseren dit op grond van het BPR moesten doen. ( is nog de vraag of deze 2 NB Boa's bevoegd zijn om op gebied van BPR te verbaliseren maar da's een ander verhaal)

Uiteindelijk gingen de 2 BOA's ( lichtelijk gefrustreerd door de aanwezige wetskennis op het gebied Natura 2000) over tot het willekeurig opschrijven van namen van diegene die een wetsuit aanhadden..........

Einde van het verhaal: Een mooie spot naar z'n grootje, 2 waarschijnlijk zwaar gefrustreerde NB BOA's ( ze konden geen bonnetjes schrijven) en een club enthousiaste kitesurfers die, door de manier waarop zij door deze NB ambtenaren zijn benaderd hun respect voor alles wat met Natuur Beheer te maken heeft verloren zijn.

Verbazingwekkend, frustrerend, droevig en dan vooral de manier waarop deze 2 handhavers van de wet zich gedroegen.........
Verboden is verboden. BPR = BPR maar wat een arrogantie

Sorry, most het ff kwijt

Slingshot , Gibbon

Slis 04 June / 2010 / 10:21
walgelijk land waar we eigenlijk in leven he...
ik deel je frustratie!
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Jurn 04 June / 2010 / 10:31
Boa's zijn zowizo homo's dat hoef je niet uitteleggenxD

Jurn had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 15 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

johndoe 04 June / 2010 / 10:35
Haha ik moest wel lachen dat ze dan precies jou treffen :-) , mij hadden ze alles wijs kunnen maken!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

-DAVE- 04 June / 2010 / 10:38
En toch blijf je erg goed bezig Tom, ga zo door!
Jammer van die groenkornuiten. niet normaal
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

daan3 04 June / 2010 / 10:39

goeie samenvatting tom! wel kut dat we er niet meer mogen kiten..

Ps: gister op dat andere watertje hebben ze haast niet kunnen varen tevlagerig rohan kwam niet meer terug alain lande in een boom en mike die crashte em ff in het riet dus ook nog een kut sessie na afloop!
Antixsports.com Liquid Force

swiftenaar 04 June / 2010 / 10:48
Ik hoorde het hele verhaal net van daan inderdaad tom..
\
zwaar balen.. heb daar 2 dagen terug nog heerlijk even aan de vlieger gehangen tot later op de avond met een heerlijk zonnetje en een bft'tje of 5..

wat een shitty BOA'"s.. en wat en onzin weer..

noujah hopen dat die 2 jochies geen boete krijgen de volgendekeer.. arme jochies toch
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

Highmen 04 June / 2010 / 10:51
Ik kan me je frustratie heel goed voorstellen! Zelfs toen ik het las begon ik te koken!
Van die misselijk makende mensen die menen dat ze wat te zeggen hebben omdat ze toezichthouder zijn.

Goed op hun nummer gezet Tom!
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

Henning 04 June / 2010 / 10:53
Mooi ruk allemaal

@Tom:

Ff op je conclusie ingaan; Kiten mocht en mag er niet volgens het BPR alleen werd dit door de bestaande interne sociale controle gedoogd door de watercops?

Wat is er nu dan presies veranderd in dit beleid?
Of gaat het er nu om dat er namen genoteerd zijn?

www.HOEKIPADIJK.nl - www.VERSUSSHOP.nl

Henning had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 18 - 21 knots op zijn Flysurfer Speed (2011)

Mauro 04 June / 2010 / 11:09
Echt balen man.. Een mooie dag kan snel omslaan in een drama
Sportzeker, O'neill

idefixe 04 June / 2010 / 11:54
Quote: Henning - 4 juni, 2010 (12:53)
Mooi ruk allemaal @Tom:Ff op je conclusie ingaan; Kiten mocht en mag er niet volgens het BPR alleen werd dit door de bestaande interne sociale controle gedoogd door de watercops?Wat is er nu dan presies veranderd in dit beleid?Of gaat het er nu om dat er namen genoteerd zijn?

Door het negatieve sfeertje wat er nu is ontstaan kun je er zeker van zijn dat deze beide "volk en vaderland" dienende "fijne"mensen de boel nu in de gaten gaan houden. Je kunt je nergens op beroepen ( Het is BPR water en er is geen ontheffing ) ze zullen de volgende keer ( als ze het al niet gedaan hebben) gaan klagen bij de waterpoltie en die kunnen gewoon niet anders reageren dan te handhaven.
Regels zijn noodzakelijk, ik ben de eerste die roept dat je je gezonde verstand op het water moet gebruiken. Maar de houding van deze 2 ging echt helemaal nergens over.
Slingshot , Gibbon

TMK 04 June / 2010 / 12:05

Ga hier op in zou ik zeggen. Bezwaar maken Zij waren gewoon onredelijk en niet netjes.
Hopelijk kan je met iemand praten die wel begrip toont, en wie je met respect behandelt.
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

harold 04 June / 2010 / 12:34
Wat een ramp zeg, die Boa's zijn gewoon geen mensen meer zodra ze een groen jasje krijgen en een pasje houden ze op met nadenken.
Ik vind het erg kut voor de mensen die daar varen.
iets met vliegers ofzo

daan3 04 June / 2010 / 12:39
moeten we dan toch maar gaan staken en hopen dat ze dan sneller de nieuwe spot open gooien?
Antixsports.com Liquid Force

dr511 04 June / 2010 / 13:54

ja goed gehandelt maar stiekem heb je ze mischien iets te wijs gemaakt.
anders hadden ze zelf uit moeten zoeken dat het om een bpr verhaal zou gaan.
maar goed ff een rollade en doos gebak naar de water politie en een dooie rat in de brievenbus bij natuurbeheer.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

naja 04 June / 2010 / 14:12
Hoogst ergelijk, enige mooie vindt ik dat ze toevallig wel de juist man voor zich hadden.

TMK 04 June / 2010 / 14:53
Quote: dr511 - 4 juni, 2010 (15:54)
ja goed gehandelt maar stiekem heb je ze mischien iets te wijs gemaakt.anders hadden ze zelf uit moeten zoeken dat het om een bpr verhaal zou gaan.maar goed ff een rollade en doos gebak naar de water politie en een dooie rat in de brievenbus bij natuurbeheer.

Sowieso natuurbeheer bij polders
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

stefann 04 June / 2010 / 15:51
Boa's mogen geen bonnen uitschrijven en ze mogen je niet neerschieten. Lekker belangrijk wat zij vinden

Marc_87 04 June / 2010 / 15:55
Ik snap je frustraties Tom, dit is erg vervelend en vooral jammer.\

Als ik ooit een keer de jackpot wil dan koop ik midden in Flevoland een stuk polder
en laat ik er een kitespot van maken! Kunnen we altijd kiten.