Kitesurfers in Lelystad van het water geschopt

Door: idefixe Reacties: 62 Hits: 5838
martin404 31 July / 2011 / 17:18
Quote: idefixe - 31 juli, 2011 (17:01)
Uitspraak van een agent: " ik zie die jonge gasten liever op het water dan dat ze ergens een bushokje slopen"

Als ik voor mezelf spreek, had het inderdaad beter geweest als kitesurfen eerder uitgevonden was geweest.
(toen ik nog een onozel kutjoch was)
Had de maatschapij bakken geld gescheeld.

Aan de andere kant ; als ze kiten ooit nog eens gaan verbieden, dan zijn die bushokjes het eerst aan de beurt.
Kutdingen
No kite related brand affiliations

luukie 01 August / 2011 / 08:18
De blauwe wethandhavers hebben we bij onze spot ook geen last van,
deze gasten staan zelfs te kijken als we bezig zijn. Het zijn die groene rakkers
die roet in het eten gooien. En helaas mogen deze rakkers gewoon boetes
uitschrijven van 180euries. Alles in het kader van vogelveiligheid.

wimbers 01 August / 2011 / 09:56
Ik ben redelijk nieuw in het kitesurfen, maar ik begrijp er geen donder van:
Ik heb 20 jaar gewindsurfd, daarmee kon ik vrijwel overal het water in, ook toen het nog megapopulair was, en nooit gezever over vogelbroedgebieden of wat dan ook. Niet op binnenwater, en niet aan zee.

Nu lees ik deze fora, en ik begrijp dus dat ik met mijn kite niet zonder meer overal het water in mag!?
wat is dat voor gezever?
ik begrijp best dat sommige plekken gevaarlijk zijn, maar een watersport die volledig natuurlijk is (geen boot, motor, of muziek (wakeboardboten) )
je zou toch zeggen dat er weinig mis kan gaan met de natuur?

wat valt er dan precies onder het gevaar voor vogels?

gaan ze schiphol ook beboeten voro iedere vogel die een motor wordt ingezogen?
bij twijfel..Doen!

wimbers had een 4 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Park (2011)

martin404 01 August / 2011 / 10:54
@Wilbers

Als je met een kite heel dicht langs een groep vogels vaart willen ze nog wel eens schrikken en allemaal opvliegen.
Als niet kiters dat zien dan denken er een aantal "wat een klootzak dat ie die arme beesten zo laat schrikken"
(ook al deed je het daar niet om)

Gebeurt ook als je je hond los laat lopen en hij rent er op af.
Vandaar ook dat je bij een aantal natuurgebieden je hond verplicht aan de lijn moet houden.
Is ook nog wel te begrijpen.

Wat moeilijker te begrijpen zou zijn als je helemaal nergens je hond los mag laten lopen, tenzij er een bordje staat dat het mag.
Die rare regel is er dus voor kiten wel en is ook totaal niet logisch.
Gaat echt nog wel eens een keer verranderen, denk ik, maar waarschijnlijk niet vandaag of morgen.

martimor 01 August / 2011 / 14:47
waren die boa`s maar om te kopen...
gewoon elke keer 2 paar geitewollensokken mee, en je kan weer een tijd vrolijk kiten

en we mogen toch wel klagen over het land waarin we wonen?
vogels hebben hier meer recht dan mensen (kiters/andere watersporters/fietser/ wandelaars)
dat we de natuur moeten koesteren snap ik best, maar je kan ook te ver gaan, en dat is er aan de hand in dit regellandje...

off-topic
@martin404 hier zijn overal van die bordjes te vinden hoor, honden losloopgebied...
bij onze lokale spot zuidlaardermeer heb je een klein stukje strand om het water op te komen speciaal voor windsurfers(officieel mag je er niet kiten, maar wordt hier ook gedoogd) en dat stukje strand is tevens het losloopgebied voor de honden, en die schijten lekker op dat stukkie strand.
heb zelf ook twee honden, dus neem het die beesten niet kwalijk, maar hoe bedenkt je het... en een surfstrand, en een uitlaat plek voor honden op een stukje strand van nog geen 30 meter
www.mutinykites.com

rolandpeelen 01 August / 2011 / 16:57
Quote: martin404 - 1 augustus, 2011 (11:54)
@WilbersAls je met een kite heel dicht langs een groep vogels vaart willen ze nog wel eens schrikken en allemaal opvliegen.Als niet kiters dat zien dan denken er een aantal "wat een klootzak dat ie die arme beesten zo laat schrikken"(ook al deed je het daar niet om)Gebeurt ook als je je hond los laat lopen en hij rent er op af.Vandaar ook dat je bij een aantal natuurgebieden je hond verplicht aan de lijn moet houden.Is ook nog wel te begrijpen.Wat moeilijker te begrijpen zou zijn als je helemaal nergens je hond los mag laten lopen, tenzij er een bordje staat dat het mag.Die rare regel is er dus voor kiten wel en is ook totaal niet logisch.Gaat echt nog wel eens een keer verranderen, denk ik, maar waarschijnlijk niet vandaag of morgen.

Uit jouw verhaal begrijp ik dus dat je nergens mag kiten tenzij anders aangegeven?? Erg vreemd!!

idefixe 01 August / 2011 / 18:49
Quote: rolandpeelen - 1 augustus, 2011 (18:57)
Uit jouw verhaal begrijp ik dus dat je nergens mag kiten tenzij anders aangegeven?? Erg vreemd!!
Sterker nog: als Natura 2000 definitef is ingevoerd, is voor al het Natura 2000 gebied IEDERE activiteit niet opgenomen in het beheerplan VERBODEN. Dit geldt dus niet alleen voor het kitesurfen maar ook voor windsurfen , zwemmen, vissen met de kinderen, spelevaren in een rubberbootje, wandelen, simpel met een klein vliegertje spelen, kanovaren , roeien, in de zon liggen, zeilen, snorkelen, moutainbiken, zweefvliegen, paardrijden, badmintonnen, voetbalen, uit je neus peuteren enz enz verboden / strafbaar.

Wil je ergens een activiteit "ontplooien" die niet is opgenomen in het beheerplan dan kan dat eventueel. Je kunt dit gewoon aanvragen. Er zal vervolgens een onderzoek ingesteld worden naar de mogelijk te verwachten schadelijk effecten voor de instandhoudingsdoelstellingen Natura 2000. De kosten voor dit onderzoek komen ( ongeacht de uitslag van het onderzoek) op naam van de aanvrager van de activiteit.

Bovenstaand is helaas geen sprookje / verzinsel maar knalharde realiteit. 99% van NL heeft nog helemaal niet in de gaten welke "wetgeving" er op dit moment wordt gerealiseerd.
Slingshot , Gibbon

xray 01 August / 2011 / 21:47
De idioterie van natura 2000 maar ik blijf op mijn standpunt dat eerst die BPR van tafel moet, die stamt uit het stenen tijdperk en zorgt ervoor dat ze de kitesurfers overal kunnen weren onder het mom van veiligheid
xray

snaak 03 August / 2011 / 08:10
Kan de NKV niet een keer zo'n onderzoek laten doen, en dan puur voor het vogeltjes-beleid-ding-gedoe (geld door inzamelings actie op spots en forums)? gemeente Deventer heeft al eens zo'n onderzoek gedaan voor het jaarlijkse kite-festival van Vliegers&Co in de uiterwaarde waar ook een vogelbroedgebied is, hieruit is gebleken dat kiten in welke vorm dan ook geen effect heeft op de vogels... één jaar heeft dit onderzoek dienst gedaan voor het festival en is daarna weer mooi in de doofpot gespot, tenminste hoor er niks meer over en kan het nergens vinden....

Als je eenmaal zo'n onderzoek hebt met de garantie dat dat zo tijdloos mogelijk inzetbaar blijft kunnen we dat er toch altijd bij pakken als er weer een spot dreigt te sluiten, verkleinen of om een nieuwe te openen?

Heb de info via derde en dit is maar een idee dus weet er verder ook niet veel van. Maybe voelt de NKV hier iets voor.
Flyboarden.nl & vlieger-planet

idefixe 03 August / 2011 / 08:54
We zitten nu midden in een procedure om in Flevoland een aantal nieuwe kitesurflocaties te realiseren. Dat zal nog wel even gaan duren maar ik heb goede hoop......

Als alles lukt ( zoals ik het graag zou zien) komt er in ieder geval 1 locatie bij waar iets van een strekdam aangelegd zou moeten worden.
De bedoeling vanuit de NKV is om dan te starten met een zg "nul meting" : Op dit moment is er geen strekdam dus ook geen vogeltjes enz.
Vervolgens gaan we na 1, 2 enz jaar in samenwerking met "mensen met verstand van zaken" eens kijken welke ontwikkelingen er zijn op natuur ( vogeltjes) gebied.
Ikzelf zie op veel locaties dat de natuur en dan met name de vogeltjes snel wennen aan de aanwezigheid van kitesurfers. Waar bijvoorbeeld de Futen voorheen alle kanten opvlogen zie ik nu op meerdere locaties dat ze bij benadering niet eens meer wegduiken.
Zo zijn er overigens meerdere opvallende zaken.

Niet direct een voorbeeld met betrekking tot kitesurfen maar toch:
Je ziet in het voorjaar steeds vaker zeiljachten in een haven liggen met netten over het achterdek gespannen: dit om te voorkomen dat Aalscholvers ( ook een beschermde vogel) een nest op het achterdek gaat bouwen. Jachthavens zijn in het voorjaar voor veel vogels een gewilde plek om hun nest te bouwen / broeden! Vanuit Natura 2000 is er veel weerstand tegen uitbreiding van jachthavens.

Er worden naar mijn mening op het gebied van schadelijke effecten te snel ( op literaire studies gebaseerde, dus puur uit de boeken / men verwacht....) conclusies getrokken dat een bepaalde activiteit desastreuze gevolgen voor de natuur zou hebben.
Het is in de praktijk al vaak bewezen dat de natuur zich op gedrag van mensen prima kan aanpassen. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij militaire oefen gebieden.

Aan de andere kant zijn er veel gebieden waar je als kitesurfer gewoon weg moet blijven. Dit geldt dan overigens niet alleen voor kitesurfers maar ook voor andere "activiteiten" . Dat heet respect hebben voor.
Daarnaast is er ook nog eens zoiets als realiteitszin : Overdadige beschermende activiteiten voor een bepaalde vogelsoort in een gebied waarvan vast staat dat deze vogelsoort door bijvoorbeeld het verdwijnen van het voedsel voor deze vogel, deze soort geen enkele kans maakt om in dat te gebied te "overleven" hebben geen zin.

Goed natuurbeheer maakt alleen een kans met een breed maatschappelijk draagvlak. Je zult moeten investeren met gemeenschapsgeld en daarbij is ook verantwoord gedrag van de mens onontbeerlijk. Door natuurbeheer te baseren op een geloofwaardig pragmatisch ( op de feiten gebaseerd) beleid , creëert men in ieder geval de broodnodige basis "maatschappelijk draagvlak" . Alles en iedereen maar zo even gaan verbieden doet hieraan grote afbreuk. En helaas zie je bij steeds meer bevolkingsgroepen op het gebied van natuurwaarden en soort van "metaal moeheid" ontstaan. Da's jammer .

Slingshot , Gibbon

martin404 03 August / 2011 / 09:00
@snaak

Ga jij daar voor ons ff een jaar lang in het riet vogeltjes lopen tellen dan?

Als je het namelijk niet zorgvuldig doet, dan heeft zo''n onderzoek in onderhandelingen, of bij de rechter, ook geen enkele waarde.
Voor zo''n onderzoek heb je mensen nodig die dat vrijwillig willen doen en verstand van vogelstanden enzo hebben.
3x raden bij wie je dan uitkomt...........vogelliefhebbers

snaak 03 August / 2011 / 09:37
Okok, sorry Martin, vogeltjes tellen heb ik geen tijd voor en zoals ik al aangaf was het maar een idee...

--quote van idefixe - 3 augustus, 2011 (09:54)--
Als alles lukt ( zoals ik het graag zou zien) komt er in ieder geval 1 locatie bij waar iets van een strekdam aangelegd zou moeten worden.
De bedoeling vanuit de NKV is om dan te starten met een zg "nul meting" : Op dit moment is er geen strekdam dus ook geen vogeltjes enz.
Vervolgens gaan we na 1, 2 enz jaar in samenwerking met "mensen met verstand van zaken" eens kijken welke ontwikkelingen er zijn op natuur ( vogeltjes) gebied.
Ikzelf zie op veel locaties dat de natuur en dan met name de vogeltjes snel wennen aan de aanwezigheid van kitesurfers. Waar bijvoorbeeld de Futen voorheen alle kanten opvlogen zie ik nu op meerdere locaties dat ze bij benadering niet eens meer wegduiken.
Zo zijn er overigens meerdere opvallende zaken.
--einde quote--

TOP, super! Hopen dat alles lukt
Flyboarden.nl & vlieger-planet

martin404 03 August / 2011 / 12:01
Dacht hier even over door en als tegen argument zouden natuurbeschermers kunnen aanvoeren :

Die frikandel duiven op het dak van de snackbar, kijken ook niet eens meer op, als je bijna op ze gaat staan.
In hoeverre is dat nog onverstoorde natuur en is dat niet eerder een huisdier geworden?

Aan de andere kant groeit in de stad ook gras en onkruid, maar is dat minder natuur, dan natuur zonder menselijke invloeden?
en is een luis ook een huisdier, omdat ie zich aan de mens heeft aangepast, maar zogauw hij op een hond gaat zitten niet meer?

Wij mensen zijn namelijk ook biologisch gekweekt en zolang we het bestaan van andere natuur soorten niet in gevaar brengen ....
Natuurbeschermings organisaties mogen best wel even nadenken, wat het nu eigenlijk is wat ze willen beschermen.
Echt iets wezelijks, of ons beeld van wat natuur is, of hun eigen recreatie plekje.