Tips Kite fotografie?

Door: Brammm Reacties: 57 Hits: 5375
Brammm 16 October / 2010 / 10:19
Mijn vriendin heeft een fototoestel gekocht, een panasonic LUMIX FZ38.

Nu zou mijn vriendin graag nog wat tips krijgen om haar foto's nog beter te maken..

Hieronder een foto van haar dat ze dit weekend had getrokken.

Iemand tips ??

Flexifoil 9m Atom & Nobile 666 NHP

Quazie 16 October / 2010 / 10:27
Niet kiten met aflandige wind.... zelfs niet stiekum
wh0000ii

Quazie had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 22 - 34 knots op zijn North Rhino (2005)

Brammm 16 October / 2010 / 10:44
Dat moest ik niet weten...

stefann 16 October / 2010 / 10:54
Kitesurf foto's zijn mooier als je kitesurft

bart13 16 October / 2010 / 10:57
Met een specifieker probleemzullen er betere tipskomen. koop haar een wetsuit/droogpak onderwaterhuis met een goeie groothoek lens.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Morres 16 October / 2010 / 22:10

Een jekyll op de foto zetten

maar ff serieus, weet niet of het een goede cam is, maar volgens mij niet, want als je de foto vergroot is het zo onscherp en vern**kt als de ziekte..
mn zusje haar kodak 6300c uit 2001 had dat ook :S
maargoed, een spigitale diegel reflex camera is ook pittig aan de prijs, maar het moet toch beter kunnen dan dit, heeft ze de compressie hoog staat oid.?

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Mediator 16 October / 2010 / 23:25
als de wind sideshore is dan en je wandelt met ej kite laag upwind hangt je kite ook zo MOSSEL !!!

tot daar quazie die even interessant doet...
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

martin404 17 October / 2010 / 07:21
Quote: Brammm - 16 oktober, 2010 (11:19)
Nu zou mijn vriendin graag nog wat tips krijgen om haar foto's nog beter te maken..

Ik zou beginnen met een goed verlichte kamer en een wandspiegel.
No kite related brand affiliations

rolandpeelen 17 October / 2010 / 07:54
Hmm.. Om maar even de niet-serieuze reacties te doorbreken

Een foto wordt vet als (in het geval van kitesurfen):
- Belichting goed is
- Er actie is
- Als de foto technisch gezien in orde is

Belichting:
Tja, is erg lastig om te bepalen, maar als het licht op een bepaalde manier je kite raakt, kan dit erg mooi zijn, zonsondergangen zijn erg mooi en zullen standaard de kwaliteit van je foto's boosten.

Er actie is:
Probeer je een kiter te fotograferen die in de lucht hangt, probeer dan niet alleen de kiter in je vizier te hebben, maar ook ene vorm van hoogtereferentie. Het water (met plaats waar hij of zij de lucht in is gegaan) kan al genoeg zijn. Maar gewoon om te zorgen dan er een context is.
Actie hoeft overigens niet te betekenen dat er perse een vette truc oid gedaan moet worden. Actie kan ook zijn dat de kiter een bepaalde blik heeft die boekdelen spreekt (of iets dergelijks)..

Foto technisch in orde:
Zorg voor een hoge sluitersnelheid. Als je een grote lens hebt (150mm of meer), zorg dan voor een mono- of tripod zodat je shots niet gaan wiebelen.
Schiet je hand-held, dan is je sluiter nog belangrijker, ga voor in ieder geval 250 of hoger, zodat je de actie enigzins bevriest.
Daarnaast zou ik je lens op manual scherpstelling zetten, als je hem dan op f16 en stel scherp op ongeveer 5 en nog wat meter voor je (16ft), dan is alles (van voorgrond, tot bijna oneindige achtergrond) scherp. Dit betekend dat je niet meer hoeft te wachten op je scherpstellings-unit, en dat je gewoon kan schieten
Succes

Brammm 17 October / 2010 / 08:00
Thanks roland ;)

dat moest ik hebben xD

flykiter 17 October / 2010 / 08:41
Naast mooie actie is een wandelende kiter zeker ook mooi in beeld te brengen. Op deze foto is de verhouding tussen het onderwerp de kiter en de zee en blauwe lucht boven het onderwerp en het zand onder het onderwerp wat zoek. Probeer deze foto eens anders uit te snijden zodat het onderwerp er meer uitkomt.Daarnaast kan je bij een wandelende kiter vanuit zijn/haar gezichtpunt fotograferen. Ga dus meer achter die kiter staan en neem dan de foto. Als de kite laag genoeg staat, kan je ook vanuit de kite postie de foto nemen.
Verder is het leuk om te wachen tot er bijvoorbeeld net een vogel in beeld voorbij vliegt. Veel succes!

Woodmaster 17 October / 2010 / 08:49
Misschien polarisatie filtertje gebruiken voor mooi effect en scherpere pics?
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

martin404 17 October / 2010 / 08:53
Compositie is erg belangerijk voor een goeie foto.
(Die tip van het water als hoogtereferentie past ook in dat hoofdstuk)

Dat maakt je vraag ook zo lastig, want fotograferen is een hele studie.
Daar kun je een hele boeken over schrijven en daar zijn er dan ook honderden van.
Het is net als vragen "hoe schilder ik een mooi landschap"
Dat is niet iets wat je even in 3 zinnen uitlegt, en daarom ook een beetje veel gevraagt.

Het simpele antwoord.
Een goeie goeie fotograaf, maakt ook van kitesurfen mooie foto's. (die persoon ben ik trouwens ook niet)
Als je bija niks van belichting en compositie etc. weet, gaan een paar snelle tips je foto's ook niet ineens ongelofelijk goed maken.
(hooguit een paar toevals treffers)
No kite related brand affiliations

HJ11 17 October / 2010 / 09:06
Hoi Brammm.

Ik wil niet negatief klinken maar met deze camera gaat het heel lastig worden om mooie kite foto's te maken.
Voor het maken van kite foto's in Nederland moet je een goede (lichtsterke) lens hebben zodat je de juiste instellingen kan gebruiken.
Het is een constante compromis zoeken tussen sluitertijd, diafragma en ISO waarde.

Persoonlijk heb ik eerst gekeken naar wat ik graag zou willen fotograferen en ben daarna opzoek gegaan naar een goede camera dat binnen mijn budget zou passen.
Ps misschien is ht handiger als je vriedin zelf haar studie en info gaat verzamelen zodat ze daar ook zelf van kan gaan leren.
Kijk ook eens op een fotografie forum zoals bijv www.zoom.nl

Succes

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

Brammm 17 October / 2010 / 11:30
Mn vriendin heeft hier nog een foto bewerkt.
Vind deze wel goed getrokken..

Highmen 17 October / 2010 / 11:42

Het is wel een spiegelreflex camera maar als ik die 1e foto zie zou ik eerder zeggen dat die met een simpel digitale camera is gemaakt.

Enuhh zorg dat de horizon recht is
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

Waldo 17 October / 2010 / 12:32
De 2de is heel goed geslaagd in vergelijking met de eerste, eerste zou ik zeker uitknippen (croppen). Als je niet op Mac werkt met iPhoto maar met Windows is irfanview wschl het gemakkelijkste programma om delen uit foto's uit te snijden. Zo kun je een meer vullend beeld krijgen, nu loop je daar letterlijk wat verloren. Verder vrees ik dat goed fotograferen een talent is, zelf zie ik het niet en ga ik het nooit leren denk ik. Je zal altijd wel eens een mooie foto trekken maar misschien maar 1 mooie op 100 terwijl een echte fotograaf er 10 trekt en 5 goeie heeft.

HJ11 17 October / 2010 / 14:37
De 2de foto heeft ze erg mooi bewerkt.. Van de bewerking van foto's heb ik helaas te weinig kaas van gegeten.

Nogmaals wil ik even aangeven dat mijn eerdere kritiek niet negatief bedoeld is maar zoals eerder gezegd ga je het kwaliteitsverschil tussen de verschillende camera's en lensen pas goed merken wanneer het wat minder helder weer is.

Succes

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

Brammm 17 October / 2010 / 15:04
Ik moet ook ff zeggen ..
Dit was haar eerste keer dat ze het probeerde .. Heb nog meer foto's als deze 2 xD

Vind deze foto zeer geslaagd .
Er zijn er nog zooveel geslaagd .. Ben wel fier op mn meisje

Brammm 17 October / 2010 / 15:06
Ik moet ook ff zeggen ..
Dit was haar eerste keer dat ze het probeerde .. Heb nog meer foto's als deze 2 xD

Vind deze foto zeer geslaagd .
Er zijn er nog zooveel geslaagd .. Ben wel fier op mn meisje

HJ11 17 October / 2010 / 15:23
Natuurlijk ben jij fier op je meisje.....
Dit soort dingen moet je altijd koesteren en aanmoedigen

Zoals ik al zei gaat het pas echt lastig worden wanneer je in beweging komt en een korte sluitertijd nodig hebt om je actie mooi te bevriezen en zeker als je rekening gaat houden met het feit dat wij vaak minder mooie weersomstandigheden hebben wanneer het waait.

Succes

flyingtrunkie 17 October / 2010 / 15:35

eennnnnn ACTIE!!

Brammm 17 October / 2010 / 16:55
Haha nice xD

Hoe doe je dat dan ?? ^^

flyingtrunkie 17 October / 2010 / 16:57
Van Alain geleerd!
http://www.hanglos.nl/forum/247909/kiteforum-fotosoep-101.-.html

Brammm 17 October / 2010 / 17:02
wtf :D

Ksnap da niets van:p