Tips Kite fotografie?

Door: Brammm Reacties: 57 Hits: 5376
Slof 20 October / 2010 / 09:28
De laatste 2 vind ik ruk..
Die 1e van de 2 laatste gaat nog wel... Maar meer ook niet :(

Wat ik vooral zie bij al je foto's is dat je hem waarschijnlijk op een autostand hebt gezet... Bij een camera kun je "scherpstelpuntjes" selecteren. Vaak in de autostand wordt op het dichtst bijzijnde onderwerp scherp gesteld. Als je manueel schiet, kun je bij veel camera's een punt (of bij profi-cams zelfs het gebied) aangeven waarop moet worden scherp gesteld.

Soms kan het mooi zijn alleen het boardje scherp te hebben, en het lichaam er achter onscherp. Dat maakt dan helemaal de sfeer van een foto.
Maar bij foto 2 is het board scherp, de uitdrukking van je gezicht is wel te zien, maar had wat scherper gemogen...

Succes in iedergeval, en blijf foto's maken!

HJ11 20 October / 2010 / 10:18
Dit is dus prcies het probleem waar ik ook tegen aan liep.
De camera gaat zich scherpstellen op de verkeerde punten :-/
Daarom heb ik de vraag toen op Zoom-forum gesteld..
Check deze link ff want hier vind je de oplossing.

http://forum.zoom.nl/viewtopic.php?t=26434
(ik weet niet of je eerst moet registreren)

Succes

@ Balance foto 1,2 en 3 zijn op het water op de voorgrond scherpgesteld dus rest is niet scherp.
4 en 5 hebben een grappig effect maar die waterdruppels vind ik persoonlijk irritant.
Gewoon ff die lens schoonhouden of maken

Hier nog maar weer ff een foto van Hendrik en zijn slide

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

Balance 22 October / 2010 / 14:11

Vandaag wat nieuwe dingen uitgeprobeerd met de Nikon (oké, oké, het zijn maar surfers ). Deze twee vond ik wel geslaagd:
Ik heb ze getrokken op landschap-setting, automatisch laten scherpstellen maar zo ingesteld dat enkel het middelpunt kan scherpstellen.
Met die 250 en f16 setting ging het langs geen kanten, m'n beeld was veel te wit. Heb wat liggen knoeien met die waarden maar kon het maar niet goed krijgen.
Waar kon ik nog beter op letten bij volgende beelden? (buiten dat er een kitesurfer in de plaats moet natuurlijk)

Icarus kiteshop & Duotone

Balance had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Drifter (2012)

rolandpeelen 22 October / 2010 / 15:07

f16 staat vast, als je image te licht is, shutterspeed hoger (400 --> 800 etc etc)..

Even voor de duidelijkheid:
f-stop (aperture, diafragma) bepaald de scherptediepte, vanaf 16 is zo ongeveer alles scherp
Shutter (sluitersnelheid) bepaald hoelang je sluiter open staat, en dus hoe scherp je plaatje is (ruwweg minimaal de lengte van je lens als je handheld doet, maar sowieso afhankelijk van het licht).

Wat je kan doen overdag, is dat je hem op aperture-priority modus set (afhankelijk van je camera welke setting dat is), en dan je aperture op 16 zetten, dan zoekt je camera de beste shutter ervoor

Balance 23 October / 2010 / 07:39

Na het bekijken van dit filmpje ben ik volledig mee met je uitleg " type="application/x-shockwave-flash" vspace="5" width="640" wmode="transparent">

Thx voor de tip!
Icarus kiteshop & Duotone

Balance had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Drifter (2012)

HJ11 23 October / 2010 / 07:53
@ Balance....welk filmpje?
Ook een wakeboardbaan kan een moeie plek zijn om wat ervaring op te doen en instellingen te testen

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

Reindert94 24 October / 2010 / 09:38
Het lukt me ook niet om hem hier te krijgen. Dus even de link
http://www.wonderhowto.com/how-to-use-aperture-priority-mode-nikon-d80-d-slr-camera-220393/
FLYHIGH.BE & Airush gear

Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)

margje 24 October / 2010 / 21:37

Even een tipje... Ik denk dat je met elke camera wel toffe pics kan maken. Een spiegelreflex helpt natuurlijk wel omdat je dan meer controle hebt over belichting en lenzen enzo. Daarnaast kan je wat spelen met scherptediepte (lage scherptediepte is bijvoorbeeld f4, hoge scherptediepte is bv. f22).

Het punt zit hem erin dat je dicht bij de kiter en dus bij de actie moet komen. Of ze nu een enorm gave jump maken of gewoon heerlijk over het water aan het scheuren zijn. De kunst zit hem erin dat je dichtbij komt.
Dat betekent dus heel simpel, regel een (droog)pak, een helm en een onderwaterbehuizing (of een waterdichte camera). Spreek daarnaast goed af met de kiter die je gaat fotograferen hoe hij voorbij komt riden, waar hij kan afzetten voor een jump en bespreek ook voor en na. Is hij niet dichtbij genoeg gekomen, dan opnieuw... Pas wel op je eigen veiligheid! Niet elke kiter kan even goed kiten....

Qua aanvaren en afzetten voor een jump geloof ik dat halve wind aankomen en beneden winds van de fotograaf vlak voor de fotograaf (zeg een metertje van de fotograaf weg) afzetten voor de jump prima werkt... Ben zelf geen kiter, dus misschien dat andere kiters hier een beter idee voor hebben.

Verder blijft het gewoon oefenen, oefenen, oefenen.....

Deze heb ik vandaag en vorige week gemaakt:

Die eerste twee zijn met een wide angle (16-35mm) gemaakt, de onderste 2 met een 70-200 zoom lens. De afstand bij de eerste twee was zo'n beetje 1 a 2 meter. De onderste 2 op 50 meter (gok ik)...

Het lastige bij Kitesurfen in Nederland is wel dat iedereen een zwart pak aan heeft, en ik merk dat iig mijn camera daar toch wel issues mee heeft... Of alles wordt veel te donker, of alles is overbelicht. Dus beetje inflitsen op zijn tijd kan geen kwaad, maar daar heb je wel een enorm goede en dure flitser voor nodig, anders heeft het geen zin....
Voor meer fotootjes: Kitefoto's