Fataal les ongeluk frankrijk

Door: RutgerTexel Reacties: 57 Hits: 6664
RutgerTexel 20 September / 2011 / 21:04
Dit verhaal kwam ik tegen op kiteforum.com :

http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2372312

Het is vertaald in het engels, weet niet goed of ik dit op deze manier mag posten daarom maar eventjes in hanglossen..

RutgerTexel had een 3 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Ozone C4 (2012)

onno 20 September / 2011 / 21:48
pfff wat een verhaal... te bizar...
north naish mystic

onno had een 5 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Naish Park (2012)

bart13 20 September / 2011 / 21:55
Sick, dit wil hopen we allemaal nooit mee te maken. Maar een lijnen mes had hier een reddende factor kunnen zijn?

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

alain_ 20 September / 2011 / 22:27
Quote: bart13 - 20 september, 2011 (22:55)
Sick, dit wil hopen we allemaal nooit mee te maken. Maar een lijnen mes had hier een reddende factor kunnen zijn?

Zo suggereren heeft absoluut geen zin, ik ben het helemaal met je eens hoor dat buiten kijf. maar dit zijn allemaal van die wat als dingen. wat als ik dit, wat als ik dat. je leest het verhaal misschien in 5 minuten maar in het echt gebeurd het in 20 seconden. Ik vind het al knap dat hij zijn hoofd er uberhaupt bij heeft kunnen houden.
Enige wat ik raar vind is dat hij in zijn eentje 4 man in de gaten houdt. nu heeft hij wel 30 jaar leservaring maar dan nog, 4 man in de gaten houden in je eentje is heel lastig.
Heel veel sterkte voor de famillie en voor de instructeur, ik zou er niet aan moeten denken dat het mij overkomt als ik een bootlesje draai, brrrrr
Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

wazzaah 20 September / 2011 / 22:28
Betwijfel of een student eraan denkt om lijnen door te snijden. 2 grote fouten in ieder geval: student door laten gaan met inverted lijnen en een boardleash.

2de ongeluk al deze week, bij Hatteras wordt al 3 dagen iemand vermist
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

dr511 21 September / 2011 / 06:37
tja als in het begin staat wind strenght 5 to 6 moet ik dan beaufort lezen? dan vind ik een 11 m voor iemand van 75 kilootjes wat aan de grote kant zeker voor een les.
uiteindelijk blijkt dat het dus in deze les situatie niet te managen is om 4 cursisten met kites onder controle te houden. Als er namelijk nog iets was gebeurd met een andere cursist was het helemaal op een situatie uitgelopen. En dat is een niet ontdenkbare mogelijkheid.

Daarnaast heb je nog secundaire verdrinking waar je rekening mee moet houden. Als een slachtoffer veel water heeft binnen gekregen kan deze hier later nog aan bezwijken. Dit komt door beschadiging aan de longen en biologisch en chemische veranderingen. Ook al lijkt het er op dat ie het in eerste instantie red kan dit zelfs in het ziekenhuis optreden.

Ziki Ondergoed, schultenbrau

dom 21 September / 2011 / 06:56
Wat een heftig verhaal en uiteraard mijn medeleven naar alle vrienden en familie.

Er valt altijd iets op of aan te merken op welk ongeluk dan ook.

Is 4 kites op 1 instructeur niet wat veel?
Is een 11m2 met 5/6 bft niet teveel?

Etc etc.

Het is goed om jezelf dit soort vragen te stellen en het is ook goed om dit soort dingen te bespreken.
Om te zeggen dat er FOUTEN gemaakt zijn vind ik persoonlijk een groot woord. Zo lang je er niet bij geweest bent kan je hier simpelweg niet over oordelen. Alle respect voor de instructeur dat hij zijn verhaal deelt en daarmee hopelijk andere ongelukken weet te voorkomen.
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

dunkel 21 September / 2011 / 06:59
11m en een groot board bij 75 kg lijkt teveel en die methode om over de lijnen te varen met je boot lijkt mij ingewikkeld en ook wel gevaarlijk voor de kiter. Achteraf is altijd makkelijk lullen, maar wat kan je het beste doen als je iemand achter een oncontroleerbare kite aan ziet gaan en je komt in de buurt?

dunkel had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 17 - 23 knots op zijn Airush Union (2019)

dr511 21 September / 2011 / 07:11
de boel losgooien of los zien te krijgen. Zoals in het verhaal al naar voren komt was er een bridle om de wingtip geslagen. Ook na het trekken van de QR blijft de boel dan gepowerd. Dit komt omdat je lijnen zo in elkaar gedraaid zitten door alle loops dat het safety systeem niet meer werkt. De lijnen klemmen elkaar namelijk en kunnen dus niet doorschuiven.
Dan is het dus ook je leash losgooien. Dit kan ook nog eens niet werken omdat je leash bijvoorbeeld onder je haak zit. Hierdoor word je leash tegen je harnass aangedrukt en kun je die met geen mogelijkheid los krijgen. Je moet dan eerst je leash onder je haak weg zien te krijgen en dan kun je pas releasen.
Ik heb deze situatie zelf gehad en ongeveer een metertje voor de beschoeing kon ik de boel los krijgen. Wil je dit bij iemand anders doen terwijl je onder water door gaat tja das natuurlijk niet de makkelijkste opgave.
Tegenwoordig hebben de meeste kites kortere bridles die dus voorkomen dat ze om de wingtip heen kunnen. Bij de eerste generaties delta's is dit een veel voorkomend probleem.
Een kortere leash met de bevestiging aan de voorzijnde van je harness kan voorkomen dat je leash om je heen getrokken zit.

dom 21 September / 2011 / 07:23
Inderdaad altijd proberen alles los te gooien of te snijden. Als dit niet lukt ofwel proberen kite te pakken (bovenop springen) of bovenop de kiter springen en vasthouden als een dolle...
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

Djee 21 September / 2011 / 07:36
Rip wat een vreselijke manier om te gaan.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

dunkel 21 September / 2011 / 07:40
thanks, die ene keer dat het gebeurde doken we met twee man op de kite (toen die even bleef liggen) en was het op het strand. Op het water is heel ander verhaal, dat met die leash is tricky zeg! je zou eigenlijk een derde safety op je harnas moeten hebben, maar ja zo blijf je bezig.
Het is bij de meeste ongelukken meestal zo dat een aantal dingen zich ophopen en dat het dan allemaal tegelijk gebeurt, ik ga toch een keer oefenen met mijn leash te trekken..

dunkel had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 17 - 23 knots op zijn Airush Union (2019)

Djee 21 September / 2011 / 07:44
Heb 2x een deathloop gehad met de bandit 3 met orignele lijnen bar, is niet leuk om mee te maken, alleen volledig releasen werkt dan nog. Helaas ging dat bij mij ook niet meer en sprong er op het strand iemand op me, terwijl andere me kite probeerde te pakken. Toen was ik ook aardig bang.

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

dr511 21 September / 2011 / 07:57
je kunt ook je leash andersom bevestigen. De meeste mensen hebben de release van de leash ( mm dat rijmt) aan de zijde van de trapeze. Als je deze aan de zijde van de kite hebt kun je er beter gebruik van maken. Al moet je dan wel tegen de kracht van de kite in jezelf er naar toe trekken.
Wat ook een optie is zijn trapezes waarbij je bevestiging van je leash totaal kan losgooien.

kobrin 21 September / 2011 / 07:57
Ik heb een death loop gehad met een evo 2011 op brouwersdam in het voorjaar.

Er was een powerlijn rond de bar geraakt, quickrelease getrokken maar dit helpt dan niet meer.

Na de 2de loop wel alles los kunnen gooien.

Ik heb een north leash en het systeem van mystic om de leash aan de voorkant te kunnen losgooien.

Toch grabbelde ik naar de leash om ze los te gooien.

RIP
www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

frank82 21 September / 2011 / 07:58
Duidelijk dat er veel fouten gemaakt zijn door de school, 4 man op het water met ieder een kite in 6BFT, met 75kg een 11m (ik hang dan aan een 8 of 9), met je boot over lijnen gaan, lekker dan, mooi target tussen de kiter en de kite. Echt een ongeluk wat voorkomen had kunnen worden.

Nature 21 September / 2011 / 08:24
Denk dat de Boot man niet de kite had moeten proberen te redden/stoppen maar direct de leerling uit het water krijgen danwel op zijn rug gaan zitten.
Mochten ze met een waste trapeze hebben gevaren had je die ook nog kunnen / moeten openen.
Naar verhaal

Er zijn inderdaad wel aanzienlijke fouten gemaakt. bij gedraaide voor / achterlijnen werkt de depower amper
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

pskrijgsman 21 September / 2011 / 08:43
ziek verhaal!

komen dit soort deathloop verhalen wel bij de ontwerpers? gebeurt bijna nooit, maar weinig van je mooie safety systemen werkt dan nog. toevallig paar weekjes terug gehad in sardinie. vijfde lijns systeem waar een lusje in de lijn een knoop wordt, dan is je italiaans toch beperkt. misschien maar een harnas kopen met release.

Djee 21 September / 2011 / 08:55
Quote: dr511 - 21 september, 2011 (09:57)
je kunt ook je leash andersom bevestigen. De meeste mensen hebben de release van de leash ( mm dat rijmt) aan de zijde van de trapeze. Als je deze aan de zijde van de kite hebt kun je er beter gebruik van maken. Al moet je dan wel tegen de kracht van de kite in jezelf er naar toe trekken.Wat ook een optie is zijn trapezes waarbij je bevestiging van je leash totaal kan losgooien.

Lijkt me geen goede actie, als je al loopend achter je kite aan gaat, ben je niet echt instaat om je op te trekken om dan nog eens te releashen, nadeel is ook dat je op je zij/rug of snorkelend achter de kite aan gesleurd wordt.
Als je in staat ben om dat nog te doen is beter/makkelijker om de lijnen(of leash) door te snijden

eddyc 21 September / 2011 / 10:23
Een jager downwind aan de kant klaarzetten die met hagel de kite kapot schiet lijkt nog het eenvoudigste.
eddyc

koekie 21 September / 2011 / 11:13
Pfffffffff das wel ff zware kost om door te komen zeg, Zoiets gun je je ergste vijand nog niet
als de kat van huis is..............................................................................

kitebart 21 September / 2011 / 11:22
Wat een triest verhaal.....
keep it simple

ola454 21 September / 2011 / 14:39
The most terrible story I have read about kitesurf accidents.
Describe with details –sounds like a horror movie but unfortunately this is a true story...

It's should be a lesson for us- kitesurfers to have always knife attached to the harness or vest.

martin404 21 September / 2011 / 16:53
Quote: Nature - 21 september, 2011 (09:24)
Mochten ze met een waste trapeze hebben gevaren had je die ook nog kunnen / moeten openen.

Interesante observatie.
Had dat nog nooit beseft, maar met een seat-trapeze zit je inderdaad ook vast als je het niet meer wilt
No kite related brand affiliations

dr511 21 September / 2011 / 17:12
Quote: Djee - 21 september, 2011 (10:55)
Lijkt me geen goede actie, als je al loopend achter je kite aan gaat, ben je niet echt instaat om je op te trekken om dan nog eens te releashen, nadeel is ook dat je op je zij/rug of snorkelend achter de kite aan gesleurd wordt.Als je in staat ben om dat nog te doen is beter/makkelijker om de lijnen(of leash) door te snijden
Dan ben je dus ook niet in staat om bij je lijnen te komen om deze door te snijden. Een depower cord ga je niet je mesje om heen krijgen. En probeer je maar eens te concentreren om dingen door te snijden als je ongecontroleerd door het water word getrokken.
Ik denk dat een korte leash die aan de voorzijde van je spreader bar zit bevestigd de beste oplossing is voor je leash