Fataal les ongeluk frankrijk

Door: RutgerTexel Reacties: 57 Hits: 6663
Nr1Fun 21 September / 2011 / 17:14
"the front and rear lines were symetricaly crossed, he noticed it and i told him , it wasn t a problem, we can fly like that, i relaunch the kite. "

Wat betekent bovenstaande ; "symetricaly crossed?

Je stuurlijnen kunnen toch niet opeens je powerlijnen zijn?

All we do is kiteboarding

Woodmaster 21 September / 2011 / 17:16
Damn!!!!
RIP dude!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

wazzaah 21 September / 2011 / 17:18
Als je kite crash en door zn lijnen draait zitten ze niet goed meer. Je stuurlijn zit dan 1 keer om je powerlijn heen (links en rechts) er is nog mee te kiten maar het best is dan naar de kant gaan en ze weer uit elkaar halen.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Kristoff 21 September / 2011 / 18:04
pff, krijg er de kriebels van.

RIP
Slingshot RPM 7-10,Xenon rayo 134, Aboards W-series 137, wie wind zaait, zal storm oogsten!

Djee 21 September / 2011 / 18:10
leash heb ik hier thuis, dus niet in noodsituatie, doorgesneden met met kitemesje, ging verrassend eenvoudig, kite lijnen zijn makkelijker uiteraard, maar t ging best.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

idefixe 21 September / 2011 / 18:45
Ik kan mij in dit verhaal heel goed inleven........ RIP dude!
Slingshot , Gibbon

Kiterick 21 September / 2011 / 20:02
Quote: eddyc - 21 september, 2011 (12:23)
Een jager downwind aan de kant klaarzetten die met hagel de kite kapot schiet lijkt nog het eenvoudigste.
Gast, wat is dat nou weer voor een K** opmerking op zo'n tragisch verhaal, zeg dan niks.

R.I.P.
C ya

RutgerTexel 21 September / 2011 / 20:17
Lesgeven aflandig met een downwind van 4km is al een punt van discussie met 4 leerlingen. Dat je dan een bootje (met propellor) van 100Pk gebruikt lijkt dan ook meer dan logisch, mocht er iets gebeuren ver buiten jouw bereik dan ben je toch enigzins snel bij een incident.
Maar als ik dan een inschatting moet maken van een leerling die als een skimboardje achter een loopende kite hangt dan kom je naar mijn idee toch echt te kort!!

Maar dan komt het : dan vaar je met je boot(100PK&propellor) tussen de leerling en de kite (lijnlengte van ca25m?) met de snelheid van een loopende kite? neem 1 ding aan, die propellor werkt dan als een vismolentje en je motor uitschakelen tijdens deze manouvre zal ook niet werken ivm de snelheid. Uit het verhaal maak ik op dat hij dit in 14 jaar 7/8 keer heeft meegemaakt
Waarom niet de pas afsnijden en die kite met een vaarhaak/pickhaak pakken of misschien nog beter de leerling van achter benaderen en zijn lijnen afsnijden?.

Neemt niet weg dat deze leraar het lef heeft hoe moeilijk ook om zijn verhaal te vertellen op een forum, zodat wij kunnen discuseren/leren waar dat de fouten zijn gemaakt.

Sterkte aan alle nabestaanden..

RutgerTexel had een 3 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Ozone C4 (2012)

luukie 22 September / 2011 / 08:51
Wow, wat een verhaal.
Een beetje boter na de vis om nu oplossingen te bedenken hoe hij het
beter aan zou kunnen pakken. Het gebeurt niet vaak, gelukkig, en als het dan gebeurt gaat
het razend snel en moet je in een seconde beslissen. Achteraf is zo'n beslissing, als men de uitkomst
al weet, vaak niet de charmanste.
Heb zo'n deathloop nog nooit meegemaakt. Maar hier liggen aan de rand van het water
basalt keien en daar achter een dijk. Dan is het volgens mij helemaal einde verhaal.
Moet er niet aan denken.

Sterkte voor de mensen die hij heeft achter gelaten. En ook sterkte voor de
instructeur die waarschijnlijk alles zo goed mogelijk heeft willen doen.

Magic_Ed 22 September / 2011 / 12:45
Heb al een keer in Prea een deathlopende kiter in het water voor de rotsen weg moeten halen (kiter mijn waveboard gegeven, waardoor kite minder hard ging loopen, afwachten juiste moment en dan zelf, met kite in de lucht, de andere kite pakken).

Helaas heeft het gebruik van bridals het risico van een deathloop nogal vergroot. Neem daarbij nog de "veiligheidssystemen" die de kite niet flaggen, maar alleen maar extra depower bieden, en daar zijn de problemen. Vooral de vroege delta's waren niet zo goed op dit gebied.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

geloof 22 September / 2011 / 12:58
Inderdaad, een lange bridle is niet echt een veiligheidverhogende uitvinding gebleken voor de kite(boarde)r.
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

kitesurfschoolpuntorg 24 September / 2011 / 12:06
Afschuwelijk.
RIP.
Respect voor het melden door de instructeur.

Ik heb in 6 jaar lesgeven 1 cursist gehad met deathloop, Evo 2009 12m, dus met bridle.
Gelukkig was de wind niet zo hard.
Hij deed feilloos het ingeoefende stramien: eerst QR en dan leash-release.
(Kite kwam tegen de keien op S'hout en was niet eens beschadigd)
"Goed gedaan, had je gehoord dat ik riep Alles Losgooien?"
- Nee ik hoorde nix meer maar ik deed wat we geoefend hadden.
Jelle

dr511 24 September / 2011 / 15:25
kijk safety first

Het is natuurlijk wel een stuk moeilijker als iemand dat in het frans tegen je zegt.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

walle 24 September / 2011 / 15:53
Moedig van de instructeur om dit te delen! Rare acties met zijn boot maar in stressy omstandigheden doen we allemaal wel een beetje raar.

Lijnen doorsnijden zo bij deze een verplicht onderdeel van de opleiding moeten zijn!

walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)

Patrick-Skyriders 24 September / 2011 / 17:43
heftig.. dit kan dus ook in een land gebeuren met een van de beste instructeurs opleidingen, ik heb zo n klein vermoeden dat deze instructeur wat te over- ervaren, oftewel overmoedig was, met zo veel lesgeef ervaring en een 100 pk boot ga je geloven dat je alle situaties aan kan, niks is minder waar natuurlijk..
instructeurs zijn ook mensen en waar mensen werken worden fouten gemaakt. maar het is toch wel heel nalatig dat 1 instructeur met 4 cursisten met 4 kites in de lucht lesgeeft en tegelijkertijd nog een boot moet besturen,

in El yaque huren de kitescholen lokale vissers in om met lesboten te varen, je kan je hierbij als instructeur op je les focussen omdat je weet dat de schipper je back up is, heb je je andere kite even niet in de gaten dan ziet hij precies wat er gebeurd.. spring je van de boot af om iemand te helpen weet je nog steeds dat iemand op die boot alles in gaten houdt en je elk moment kan oppikken om ergens anders te helpen

Jelte 24 September / 2011 / 17:46
Hmmm, ja, ik vind het wel een beetje twijfelachtig allemaal. Een 11m in 5-6 Bft. die al gedepowered moet worden, met een beginner van 76 kilo eraan inverted weer oplaten en gewoon door laten gaan....
Plus nog drie andere cursisten die allemaal onafhankelijk van elkaar in de problemen kwamen, vast zaten in hun eigen lijnen, dus overduidelijk nog slecht in staat waren zichzelf te redden met een kite. Én ook nog maar 1 persoon in de boot op 4 cursisten, zodat je zeker weet dat er als er iets gebeurt je alleen de keuze hebt tussen je boot onbestuurbaar laten wegdobberen, óf vrijwel niets kunnen doen omdat je je boot moet besturen.
Dan ook nog kiten met boardleashes?

Ik vind het verschrikkelijk voor hem en ik weet zeker dat hij kapot is van wat er gebeurd is en zichzelf honderd keer voor z'n kop slaat over allerlei dingen... maar het is een samenloop van omstandigheden waarvan sommige omstandigheden al bijvoorbaat op het randje waren. Wel petje af voor hem voor de manier waarop hij gevochten heeft om de situatie te redden en best wel respect ervoor dat hij het deelt met ons. Ik hoop dat dit sommige mensen nog eens goed aan het denken zijn over de keuzes die ze maken en waarom ze die maken. Uiteindelijk: er kan altijd iets goed misgaan, het blijft een heftige sport.
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

dr511 24 September / 2011 / 20:38
Quote: Patrick-Skyriders - 24 september, 2011 (19:43)
heftig.. dit kan dus ook in een land gebeuren met een van de beste instructeurs opleidingen, ik heb zo n klein vermoeden dat deze instructeur wat te over- ervaren, oftewel overmoedig was, met zo veel lesgeef ervaring en een 100 pk boot ga je geloven dat je alle situaties aan kan, niks is minder waar natuurlijk..instructeurs zijn ook mensen en waar mensen werken worden fouten gemaakt. maar het is toch wel heel nalatig dat 1 instructeur met 4 cursisten met 4 kites in de lucht lesgeeft en tegelijkertijd nog een boot moet besturen,in El yaque huren de kitescholen lokale vissers in om met lesboten te varen, je kan je hierbij als instructeur op je les focussen omdat je weet dat de schipper je back up is, heb je je andere kite even niet in de gaten dan ziet hij precies wat er gebeurd.. spring je van de boot af om iemand te helpen weet je nog steeds dat iemand op die boot alles in gaten houdt en je elk moment kan oppikken om ergens anders te helpen
als ik in frankrijk ga kiten heb ik anders nog nooit het toonbeeld van een goede les of aardig leraar gezien. Meestal staan ze met een sik van hier tot daar met een megafoon tegen hun cursisten aan te bleren. Dan hebben ze per cursist een kite ipv per instructeur 1 kite. Die knakkers doen niks anders dan alles uit de knoop halen en schelden als er een kite op het strand klapt.
je kunt nog zo'n goede opleiding denken te hebben maar die franse mentaliteit daar doe je niks aan.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

brian123 24 September / 2011 / 20:48
RIP rene

Heb ook wel is deathloop gehad. Dit was alleen met een 7m en 23-26knopen, kan me voorstellen dat het met een 11 meter in 20-24knopen ofso nog kutter is, zeker voor een beginner!

brian123 had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 22 - 28 knots op zijn SlingShot T3 (2009)

Hagar 24 September / 2011 / 22:26
Denk wel dat sommige systemen beter depoweren dan andere...Hoewel ik Bandits heb die ik heerlijk vind is het me eigenlijk een doorn in het oog dat de Fone op beide powerlijnen blijft hangen bij release i.p.v. een powerlijnlijn zoals bij Naish...

Kennelijk had het slachtoffer hier een RRD, ik ken de kites verder niet maar de passage op 0:46 (volledige release depower) geeftr mij niet het idee dat die kite drukloos is..

http://www.robertoriccidesigns.com/equipment/index.php/kiteboarding/global-bar.html

Verschrikkelijk ongeluk, RIP

Derek 26 September / 2011 / 13:20
pijnlijk verhaal...

voor de volgende kitesessie maar weer langs de shop om een mesje te halen. Mystic harness is wel slecht daarmee, mesje hangt met een klein stukje klitteband aan de onderkant, was m na 2 sessies al kwijt.
kiting since 2010 | HELIX 2010 12m & 9m Cult 2010 6m | kitevideos.net

Derek had een 3 sterren sessie in Noordwijk Zuid met maar liefst 28 - 36 knots op zijn Naish Helix (2010)

Stuiver 26 September / 2011 / 14:25
Waarom is er nooit eerder bedacht om eventueel in noodgevallen de spreader bar te kunnen releasen? voor een lesser waarbij de instructeur vaak achter de lesser staat of hangt kan deze dus altijd ingrijpen. Spreader bar of haak moet te releasen zijn als je de banden rondom doorzet om je waiste of zit trapeze. iemand met een beetje technisch inzicht moet begrijpen wat ik bedoel.
eventueel kun je de haak ook losklikbaar maken.
Zelf zou ik het ook prettig vinden als mijn chicken loop niet released ik nog een safety op mijn harnas heb.
Lijnen snijden is leuk maar met een deathloopende kite in de condities waar ik vaar (op zee tussen strekdammen en één grote klotsbak) je mesje vasthouden lijkt mij een hele opgave. zeker als het winter is en je waarschijnlijk handschoentjes aan hebt.

Mediator 26 September / 2011 / 15:40
waarom is het nooit bedacht dat je kitesurfen beter 1 op 1 les geeft ?
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

job78 26 September / 2011 / 15:54
Wat ik me afvraag als ik het verhaals lees, is waaraan de betrokkenen is overleden...

Gezien het feit dat geprobeerd is de cursist te reanimeren vermoed ik verdrinking, maar verdrinken als je kite nog in de lucht is (ook al is het loopend) lijkt me vrij lastig. Je zal een aantal sloken water binnenkrijgen en gedesorienteerd raken, maar verdrinken lijkt me moeilijk. Heeft het over de lijnen heen varen hier iets mee te maken gehad??? Is het persoon hierdoor onder water getrokken???

Nu was de techniek van over lijnen heen varen om iemand te helpen mij niet bekend, en ik weet niet of die door andere ook wordt gebruikt, maar hij lijkt mij nogal gevaarlijk.
Beste lijkt mij om een touw, die aan de boot zit snel door de grap-handle aan de achterkant van het haarnas te doen diewaardoor je iemand stabiel hebt, en dat gaan uitvogelen hoe je van die kite afkomt...
Ozone 2009: sport+ 9m / edge+ 11m / 2010: edge 13m / Zephyr 17m / YZ pro 132 Gonzales 142

loekflexifoil 26 September / 2011 / 16:42
De vraag is dan weer hoe lang die grab handle het houdt, als er al een aan zit.......vreselijk verhaal.

kitesurfschoolpuntorg 28 September / 2011 / 08:35
Quote: Hagar - 25 september, 2011 (00:26)
Denk wel dat sommige systemen beter depoweren dan andere...Hoewel ik Bandits heb die ik heerlijk vind is het me eigenlijk een doorn in het oog dat de Fone op beide powerlijnen blijft hangen bij release i.p.v. een powerlijnlijn zoals bij Naish...Kennelijk had het slachtoffer hier een RRD, ik ken de kites verder niet maar de passage op 0:46 (volledige release depower) geeftr mij niet het idee dat die kite drukloos is..http://www.robertoriccidesigns.com/equipment/index.php/kiteboarding/global-bar.htmlVerschrikkelijk ongeluk, RIP

Als je een self-rescue moet doen, kan je kite beter op beide powerlijnen hangen dan op 1. Nog beter: 5th.
Dan blijft hij mooi hangen. Als het asymmetrisch is, heb je veel meer kans dat hij gaat vliegen en trekken terwijl jij 25m lijn met je vingers moet opwikkelen.
Maar wat vind jij het probleem van leashen op 1 powerlijn?
Jelle