Fataal les ongeluk frankrijk

Door: RutgerTexel Reacties: 57 Hits: 6665
kitesurfschoolpuntorg 28 September / 2011 / 08:36
Quote: Stuiver - 26 september, 2011 (16:25)
Waarom is er nooit eerder bedacht om eventueel in noodgevallen de spreader bar te kunnen releasen? voor een lesser waarbij de instructeur vaak achter de lesser staat of hangt kan deze dus altijd ingrijpen. Spreader bar of haak moet te releasen zijn als je de banden rondom doorzet om je waiste of zit trapeze. iemand met een beetje technisch inzicht moet begrijpen wat ik bedoel.eventueel kun je de haak ook losklikbaar maken.Zelf zou ik het ook prettig vinden als mijn chicken loop niet released ik nog een safety op mijn harnas heb.Lijnen snijden is leuk maar met een deathloopende kite in de condities waar ik vaar (op zee tussen strekdammen en één grote klotsbak) je mesje vasthouden lijkt mij een hele opgave. zeker als het winter is en je waarschijnlijk handschoentjes aan hebt.

Er zijn releasable spreaderbars.
Goed punt, handschoen & mesje.
Jelle

kitesurfschoolpuntorg 28 September / 2011 / 08:37
Quote: job78 - 26 september, 2011 (17:54)
Wat ik me afvraag als ik het verhaals lees, is waaraan de betrokkenen is overleden...Gezien het feit dat geprobeerd is de cursist te reanimeren vermoed ik verdrinking, maar verdrinken als je kite nog in de lucht is (ook al is het loopend) lijkt me vrij lastig. Je zal een aantal sloken water binnenkrijgen en gedesorienteerd raken, maar verdrinken lijkt me moeilijk. Heeft het over de lijnen heen varen hier iets mee te maken gehad??? Is het persoon hierdoor onder water getrokken???Nu was de techniek van over lijnen heen varen om iemand te helpen mij niet bekend, en ik weet niet of die door andere ook wordt gebruikt, maar hij lijkt mij nogal gevaarlijk.Beste lijkt mij om een touw, die aan de boot zit snel door de grap-handle aan de achterkant van het haarnas te doen diewaardoor je iemand stabiel hebt, en dat gaan uitvogelen hoe je van die kite afkomt...
Op kiteforum.com wordt steeds gezegd dat de boardleash er voor zorgt dat je onder water getrokken wordt. Zeker die korte boardleash die ze daar op de foto laten zien.
Hij werd inderdaad onder de boot getrokken.

Jelle

Stuiver 28 September / 2011 / 10:01
Quote: kitesurfschoolpuntorg - 28 september, 2011 (09:36)
Quote: Stuiver - 26 september, 2011 (16:25)Waarom is er nooit eerder bedacht om eventueel in noodgevallen de spreader bar te kunnen releasen? voor een lesser waarbij de instructeur vaak achter de lesser staat of hangt kan deze dus altijd ingrijpen. Spreader bar of haak moet te releasen zijn als je de banden rondom doorzet om je waiste of zit trapeze. iemand met een beetje technisch inzicht moet begrijpen wat ik bedoel.eventueel kun je de haak ook losklikbaar maken.Zelf zou ik het ook prettig vinden als mijn chicken loop niet released ik nog een safety op mijn harnas heb.Lijnen snijden is leuk maar met een deathloopende kite in de condities waar ik vaar (op zee tussen strekdammen en één grote klotsbak) je mesje vasthouden lijkt mij een hele opgave. zeker als het winter is en je waarschijnlijk handschoentjes aan hebt.Er zijn releasable spreaderbars.Goed punt, handschoen & mesje.

zou graag een failsafe willen hebben voor als al het andere niet werkt. en als die spreader bar los is moet het wel heel erg gek gaan wil je niet loskomen.

larsdemo 28 September / 2011 / 13:18
Wat een verschrikkelijk verhaal...

Alle dingen die er bedacht zijn om het veilig te maken en dan toch steeds weer mensen die alsnog achter een loopende kite aangaan over land of over water. Blijkbaar is het toch nog steeds niet echt volledig veilig te maken zonder dat je onbedoeld constant je vlieger los gooit.
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

karel79 28 September / 2011 / 13:52
Het grootste probleem hier was de chickenloop, waarvan wel de safety getrokken was, maar dus niet afging. Als je chickenloop safety niet wil, heeft de safety op leash ook geen zin. Je hebt dan 2 opties: of de lijnen doorsnijden, of je trapeze uittrekken. Beiden zijn volgens mij verschrikkelijk moeilijk als je met mach10 door het water wordt getrokken. Helemaal voor een beginner / cursist.

Voor mij is dit iig weer een reden om de chickenloop safety eens na te kijken om te zien of ie nog goed werkt. Eigenlijk zou je dat voorafgaand aan elke sessie moeten doen.

larsdemo 28 September / 2011 / 18:37
Ja alleen gaat dan na 10x bij een f/one kite de safty vanzelf open omdat het klittenband daar niet tegen kan....
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Hagar 28 September / 2011 / 19:40
Quote: kitesurfschoolpuntorg - 28 september, 2011 (10:35)
Quote: Hagar - 25 september, 2011 (00:26)Denk wel dat sommige systemen beter depoweren dan andere...Hoewel ik Bandits heb die ik heerlijk vind is het me eigenlijk een doorn in het oog dat de Fone op beide powerlijnen blijft hangen bij release i.p.v. een powerlijnlijn zoals bij Naish...Kennelijk had het slachtoffer hier een RRD, ik ken de kites verder niet maar de passage op 0:46 (volledige release depower) geeftr mij niet het idee dat die kite drukloos is..http://www.robertoriccidesigns.com/equipment/index.php/kiteboarding/global-bar.htmlVerschrikkelijk ongeluk, RIP Als je een self-rescue moet doen, kan je kite beter op beide powerlijnen hangen dan op 1. Nog beter: 5th.Dan blijft hij mooi hangen. Als het asymmetrisch is, heb je veel meer kans dat hij gaat vliegen en trekken terwijl jij 25m lijn met je vingers moet opwikkelen.Maar wat vind jij het probleem van leashen op 1 powerlijn?

Dat is m'n punt...leash op 1 powerlijn is beter dan op twee zoals bij mn favoriete Bandits. Check die video van RRD eens, die kite valt echt niet uit de lucht bij totaal release. Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen issue met RRD omdat deze betrokken was bij dit dodelijke ongeluk maar mijn punt is dat sommige merken gewoon niet goed de druk kwijt zijn bij een release en ik denk dat RRD daarbij hoort.

Beste is 5de lijn en anders leash op een powerlijn. Vind ik.

brian123 29 September / 2011 / 20:41
Die gast die verloren ging bij Cape Hatteras, was later ook weer dood gevonden.. helaas. Hij was aan het waveriden en crashte zijn kite op een manier waarop hij hem niet meer omhoog kreeg. Hij seinde nog naar de kant voor hulp, maar de kustwacht daar kon 'm ook niet meer vinden.

brian123 had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 22 - 28 knots op zijn SlingShot T3 (2009)