Tragische afloop ongeluk Workum*

Door: RobbyNitroz Reacties: 204 Hits: 34177
kor 03 September / 2006 / 23:11

Wat er gebeurt is
Hij liet waarschijnlijk zijn kite op het strand op tenminste niet op het grasveld, doordat het erg harde wind was had hij z'n vlieger niet onder controle. Hij werd het grasveld opgetrokken daarna leek het beter te gaan toen er iemand naar hem toe rende en hielp, toen had hij z'n vlieger weer even stil (5 sec) op 12 uur maar nadat ging het fout hij stuurde z'n vlieger nabeneden vlak boven een auto daar schrok hij zelf ook van en toen trok hij veels te hard de vlieger de andere kant op. Ik rende al naar hem toe maar hij vloog al door de lucht tegen de bumper van een auto. Eerst leek het mee te vallen maar eenmaal dichterbij zag ik dat hij met z'n hoofd vlak boven z'n slaap, tegen een sleepoog was gevallen. Samen met een andere man rende ik naar hem toe. Hij had een vlinke hoofdwond opgelopen en verloor redelijk wat bloed. Die andere man drukte daarop de wond dicht, hij riep een ander om een ehbo koffer op te halen. Ik dacht eerst dit is afgelopen met hem, maar ik zag dat hij gelukkig nog enigsinds heel erg zwaar ademde. Heb meteen 112 gebeld. De man die z'n hoofdwond dichthield verbond hem toen de ehbo koffer er was. 5 minuten later kwam de ambulance die nam het over. Het duurde erg lang (20 min) nog voordat hij daadwerkelijk met de trauma helicopter vervoert werd, waarschijnlijk was hij nog niet stabiel genoeg.
Ben niet meer gaan kiten vond het niet gepast.

bron: kitedudes.nl

de gene die de ambulance en trauma heli had gebeld

HARDKOR!!! www.nobilekiteboarding.com www.kite-refit.com

kor had een 2 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Nobile 5050 (2012)

kor 03 September / 2006 / 23:18

hier wat fotos van kitedudes.nl

maar hij is nu dus buiten levens gevaar god zei dank

sterkte man

kor had een 2 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Nobile 5050 (2012)

Slis 03 September / 2006 / 23:24
sterkte... gruwelijk zeg Argh
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Brutus 03 September / 2006 / 23:49

gvd, ruimte genoeg zo te zien en dan nog dit soort ongein !

Zo blijkt maar weer dat hoe ervaren je ook mag zijn er altijd wel iets kan gebeuren wat je niet verwacht en dat kiten dan een erg gevaarlijke sport kan zijn ! Maar goed, daar is al meer dan genoeg over gezegd.

Ik hoop dat alles weer helemaal goed komt met Daniël, sterkte gast !

hardcorewillemXTRM 03 September / 2006 / 23:57

even voor de duidelijkheid, het is dus niet daniel die het ongeluk gehad heeft, maar een goeie vriend van hem. naam is bij mij nog onbekend.

ik wil graag alle familie en vrienden veel sterkte toewensen. en het slachtoffer zelf een voorspoedig en volledig herstel.

kitedudes.nl is toch veel cooler

Mosquito 04 September / 2006 / 00:15

Ik ga het weer zeggen, ik ga het weer zeggen, ik ga het weer zeggen!!!!!!!

Met zeer harde wind worden vliegers vaak zoveel gedepowerd dat ze niet meer goed reageren op stuurinput.

Bij een plotselinge vlaag wordt nog meer depower gegeven. Omdat de vlieger dan nauwelijks reageert wordt er extra sterk gestuurd. Dit merk je niet gelijk omdat de vlieger traag lijkt te sturen. Maar dat duurt maar even. De vlieger valt iets terug in het venster en zal daar wel sturen. Hij gaat hij als een gek die kant op die je net teveel aangetrokken hebt, dus dan wel op volle snelheid, dieper in het venster , met windkracht 7 of meer. De gevolgen zijn soms rampzalig.

Sterkte man

litewave 04 September / 2006 / 00:26

Nice input, maar hier heeft het slachtoffer niets aan, beter is hem een goed herstel te wensen.

Ook opmerking dat dit slecht is voor de sport heeft hier geen toegevoegde waarde.

Alleen hem toewensen dat ie er helemaal bovenop komt is hier op zijn plaats.

Sterkte Dude en Daniel

me, myself and i

JJ-Slingshot 04 September / 2006 / 00:40
wie was het ?? iemand die m kent? Snap ook niet waarom mensen dan niet meteen aan hun safety denken...vooral als je op 't land onderuit gaat. Paar weken terug kwamen ook 2 mensen met hun lijnen in elkaar vlak bij de kant. En ze bleven maar rustig staan en na paar seconden ging 1 kite er vandoor met een gast er achteraan. Dus ik maar schreeuwen dat ze safety moesten trekken maar nee hoor, gewoon doof ofzo. Ben je echt dom bezig vind ik. En dan zegt er later ook nog iemand dat ik niet zo moet lopen schreeuwen naar mensen dat ze hun safety moeten trekken want dat is niet netjes (o.i.d. wat ie zei)! Die gast weet zelf wel wie ik bedoel dus ik zal er verder niet op in gaan. Maar dit ongeluk is echt niet leip voor workum, echt niet leip! Ben bang dat t einde van workum zo heel dicht bij is...Veel sterkte voor die gozer!!
BLALAALALLALALALALALALALALA

johndoe 04 September / 2006 / 02:09

denk je denk ik niet aan zelf niet mee gemaakt maar kan t wel snappen ..

sterkte en wees voorzichtig

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Eloy 04 September / 2006 / 03:12
Sterkte d'r mee dude, hoop dat 't al met al meevalt 
Live fast die young...

jorush 04 September / 2006 / 06:55
zo ilja, vergevings zinnnige dag ? :)

jorush had een 3 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 20 knots op zijn SlingShot Fuel (2011)

kor 04 September / 2006 / 07:18

Er valt op dit moment weinig te zeggen over de situatie. Echt rosekleurig is het niet hij ligt nu enigzins stabiel (wel in coma) op de intensive care in groningen. Afhankelijk van de eventuele complicaties die kunnen gaan komen is nog niet veel te zeggen over levensgevaar. Wat wel waarschijnlijk is is dat hij verlamt zal zijn aan zijn linkerkant van zijn lichaam mits er geen verdere complicaties optreden. ook is het nog niet zeker of andere gedeeltes van zijn hersenen zijn aangetast en andere factoren er zullen nog veel dagen/weken/maanden overheen gaan voordat we meer weten. ik wil niet teveel speculeren op dit moment is er weinig bekend en ik wil niet dat verkeerde verhalen de wereld in geholpen worden. voor mij is het allemaal moeilijk te relativeren ik blijf de aankomende dagen in groningen om te zien hoe het verder zal verlopen.

Op dit moment is het hopen en afwachten meer kan en wil ik er niet over zeggen op dit moment.

dit is van een vriend van het slachtoffer die in het zieken huis is geweest of nog is

dus ziet er nog niet egt lkkr uit voor hem

justin 04 September / 2006 / 07:23
klote, verlamd aan 1 kant, waarom heeft dit weer moeten gebeuren
Geit

Flywoods 04 September / 2006 / 10:31

Heel veel sterkte hoor, ook aan Daniel. Ik hoop dat je vriend er weer bovenop komt.

En ik hoop dat we nu eens echt serieus gaan nadenken over hoe we de sport veiliger kunnen krijgen en dat de discussie niet weer in nutteloos oogkleppengepraat eindigt. Anders is het over een aantal maanden weer raak.

www.monofoil.com "Changing the course of sailing forever"

temp_spikey 04 September / 2006 / 10:39
Sterke aan iedereen ! Ik hoop dat alles weer goed komt
www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

Laticamba 04 September / 2006 / 11:13

Wat een drama gister op Workum! Een kiter die zijn kite niet onder controle kon houden en vervolgens met zijn hoofd tegen het oog op de bumper van een bus geklapt is! De laatste berichten zijn, zoals in het vorige bericht te lezen valt, nog helemaal niet positief!
Het vervelende van het hele verhaal is dat dit van die ongelukken zijn die te voorkomen zijn.. De omstandigheden gister waren niet ideaal om een kite op te starten op het strand : aanlandige wind en dikke vlagen van rond de 28-30 knopen! Veiligheid ligt in de eerste plaats bij jezelf en het inschatten van je eigen kunnen én de situatie is iets wat iedereen kan leren. Met jaloerse blikken kijk ik naar al die toppers die vlak bij de kant hun tricks uitvoeren en zo gemakkelijk met hun kite over het strand lopen.. dat wil ik ook!!! Maar niet ten koste van alles.. Ik denk dat we met zijn allen stil moeten staan bij wat er gister gebeurd is en voor onze eigen en andermans veiligheid (én het behoud van Workum als kitespot) het goede voorbeeld moeten geven. Als beginnend kiter kijk je naar alle boys (and girls) die het al enorm goed kunnen. Of je het nu wilt of niet: jullie hebben een voorbeeld functie. Ik denk dat wij 'lokalen' hier serieus mee om moeten gaan, helemaal tijdens de drukke weekenden!
Gister heb ik met behoorlijk wat mensen gesproken en iedereen is het erover eens dat het niet handig was dat de ongelukkige kiter zijn kite op het land heeft opgelaten.. En vervolgens doen wij het 1.5 uur later net zo goed zelf ook weer!!! Workum is een perfecte kite spot, laten wij met zijn allen waken voor de algemene veiligheid, het goede voorbeeld geven en op die manier nog jaren genieten van het Kiten als X-treme sport op die lokatie! Ook in het belang van de bedrijven op het strand!
Sterkte aan het slachtoffer en alle bekenden/familie

isomis 04 September / 2006 / 11:31

@laticamba, je doet nu zo of je het kan voorkomen als je prof bent. Er valt echt niks in te schatten of onder controle te houden als je zo'n windvlaag krijgt. Vele mensen denken dat het met onervarenheid heeft te maken, maar dat is onzin. Het speelt wel een rol onervarenheid, maar met zulke wind kan iedereen het overkomen.

Het is gewoon kwestie van elkaar vasthouden als je op land bent met zulke wind en gelijk laten landen als je uit het water komt of gewoon vanuit het water laten landen op het land als de omstandigheden er zijn. 

zucht...

Laticamba 04 September / 2006 / 11:37
@isomis, dan zijn we het toch gewoon eens!

mollemaster 04 September / 2006 / 12:03

Het is de natuur van de mens om gedrag na te bootsen, zeker het gedrag van mensen waar je naar opkijkt...  Daarom beginnen kinderen met roken, daarom draagt iedereen dezelfde kleren etc.

Met het kitesurfen is het niet anders;  Ik zie hoe nonchalant de toppers in Workum met hun kite omgaan, vervolgens probeer ik die nonchalance na te bootsen.... Dat is nou eenmaal de natuur van de mens. Men vergeet vaak dat die "coole" nonchalante manier van kiten het gevolg is van ervaring, heeeel veel ervaring. Ervaring is echter niet na te bootsen....  dat moet je opdoen. 

Het is zoals zo vaak een Kip-Ei verhaal....  Moeten de ervaren mensen minder nonchalant lijken, of moeten de beginners accepteren dat  ze minder cool MOETEN lijken en dat het allemaal iets minder vloeiend en makkelijk gaat.

Mijn advies aan de beginners:

Slik je trots maar even weg als dat mannetje van 14 vlak voor de kant nog even springt om z'n boardje van z'n voeten te trekken terwijl jij het laatste stukje moet lopen om, terwijl je zelf nog in het water staat, je kite op te laten vangen.

Lach maar vriendelijk naar de ervaren kiter die op je loopt te schelden omdat jij iets doet waarbij jij je veilig voelt maar waardoor je hem/haar in de weg zit.

Mijn advies aan de ervaren mensen (en ja, dat kunnen ook ventjes/grietjes van 14 zijn):

Toon respect voor beginners en minder ervaren mensen, help waar nodig en geef advies.

Zet niemand met botte opmerkingen onder druk (onder druk maken mensen de meeste fouten) 

En pas op , ervaring is geen garantie voor veiligheid!

non semper erit aestas

Jurrien 04 September / 2006 / 12:16
is het weer zover?
---===Kitefabriek IJmuiden===--- Kite reparaties zoals het hoort! facebook.com/kitedokter

JJ-Slingshot 04 September / 2006 / 12:25
helemaal met laticamba en mollemaster eens!

isomis 04 September / 2006 / 12:31

@mollemaster helemaal mee eense. Het woord nonchalant is een goed gebruikt woord, maar ik blijf erbij help elkaar met vasthouden met vlagerige wind tot aan het water.

Daarnaast moeten we gewoon accepteren dat de natuur met ons speelt en niet andersom.

Wat mollemaster zegt over veiligheid heeft ie gelijk in. Je kan nooit 100 procent veiligheid creeeren.

zucht...

hardcorewillemXTRM 04 September / 2006 / 13:22

persoonlijk vind ik dat als je ECHT iemand nodig hebt om bij het water te komen.... dat je dan gewoon te overpowered bent en dus:

-of een kleinere kite moet opzetten.

-of niet het water op moet gaan.

Verder is het natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurd is gister in workum. Op dit moment vind ik het eigenlijk nog ongepast om me druk te maken over wat de gevolgen voor workum en de kitesport in het algemeen zullen zijn. Mijn gedachten zijn constant bij het slachtoffer en Daniël.

kitedudes.nl is toch veel cooler

FeRNandeZ 04 September / 2006 / 13:36
Oplaten op gras is onveilg,  je hebt veel minder grip op gras dan op het strand. Zeker met die vlagen is het tricky en grote kans op glijden. Een extra handje achter je trapeze is zeker veiliger.
kantje board !

JJ-Slingshot 04 September / 2006 / 13:49
hij had zn vlieger niet op het gras opgelaten hoorde ik