Een vervelend ongeluk, zeer vervelend. Alle steun en beterschap voor hem en zijn naasten.
Over het leren: dit ongeval, wat iedereen had kunnen overkomen, heeft dezelfde ingredienten als bijna alle andere ongevallen:
- instabiele (harde) wind,
- aanlandige wind,
- downwind obstakels.
Wel een ongeval waarbij je toch gaat denken aan het gebruik van een helm.
Mensen er is een hyves opgemaakt om steun te betuigen voor ''ralph''.
De jongen van het ongeluk. http://www.ralph-sterkte.hyves.nl/
bron:kitedudes.nl
kor had een 2 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Nobile 5050 (2012)
Ik ben het eens met JJ-Slingshot
Natuurlijk wel alle mogelijke sterkte toegewenst
ach... ik heb van t voorjaar ook nog een paar nachtjes in het ziekenhuis gelegen... deed me wel goed om alle steunbetuigingen te lezen toen ik weer uit het ziekenhuis ontslagen was. en een hyve is natuurlijk een prima manier om die te verzamelen.
Wat kan ik me kwaad maken over die gasten die de ellende van een ander naar zich zelf toe trekken, GVD Deze jongen is nog niet stabiel, en waarschijnlijk blijvend letsel. Al sluiten ze workum als deze jongen daarmee beter zou worden is het het waard geweest.
Dat gezever over sluiting of niet, zou deze jongen zich eigenlijk moeten verontschuldigen over zijn toestand? Kom nou zeg,.
Kan het nu nooit es zo zijn dat men alleen steun geeft zonder een maar, of laten merken dat ze zelf zo wijs zijn dat ze anderen kunnen veroordelen.
@litewavë: Tja, als je iemand niet persoonlijk kent, dan ga je vanuit een heel ander gezichtspunt naar een dergelijk verhaal kijken. Zelf was ik bij het laatste akkefeitje op IJmuiden. Ook daar een iets wat door een ervaren jongen overkomen is (even daargelaten welke ervaring.. genoeg is om ervaren te zijn)..
Blijft een feit dat met dit soort wind, hoe klein je kite ook is, toch echt met je er vandaaor gaat wanneer je de boel niet onder controle hebt! Zie de wind als een soort multiplier die groter wordt naarmate de controle kleiner wordt...
Hoewel ik niemand iets dergelijks toewenst, neem je wel een risico als je met een vlagerige 30 knopen gaat varen. Je moet wel verdomd zeker zijn en alles begrijpen voordat je op zo'n dag gaat kiten.
Ik ga der altijd van uit dat een ongeluk in een klein hoekje zit en zeker met dit soort wind moet je niet eens 100 meter in de buurt komen van auto's!! Met dit soort wind wordt ik al zenuwachtig van de herkennings palen op het strand van Ijmuiden! Je zal altijd zien dat als er iets gebeurd dat je nét tegen die paal aan knalt.. Murphies Law, als het mis gaat, gaat het ook echt mis!
Dus dat iemand in de buurt van auto's z'n kite in de lucht heeft.. terwijl het 30 knopen waait? Dan denk ik, waarom is die gozer niet op z'n gat gaan zitten?? z'n kite de andere kant op gezet... Waarom ga je in de buurt van obstakels kiten? Mischien niet vragen die je steld als je Ralph zelf kent, maar wel als je zoals ik wederom een zelfde verhaal leest..
Hoop dat het goed komt met em. kiten is te mooi om er letsel aan over te houden!
Ik ken deze jongen ook niet persoonlijk, maar ik besef wel dat deze vrienden ouders vriendin en opa oma heeft.
Maar men denk eerst aan hun eigen nadelen, en dan wensen ze pas beterschap, lekkere instelling.
Een echt en oprecht gemeend beterschap zie je hier nauwelijks
En het is van de zotte dat je je schuldig moet voelen als je iets overkomt, alleen omdat een paar ambtenaren een besluit kunnen nemen over je spot of sport, de kans dat je die fucking ambtenaren tegenkomt is 0, de kans dat je met deze jongen gepraat of gelachen hebt is groter.
@Litewave: als je niet eerlijk kan zeggen waar het om gaat, zal niemand ooit leren. Het moet niet gaan over schuld, maar wel over verbetering. En dat kan alleen als je alle omstandigheden en akties benoemt.
Wat mij betreft is er niets beter dan betrokkenheid uit eigenbelang. Dat is namelijk de "eerlijkste" betrokkenheid. Je weet precies waarom je de dingen wel of niet doet: voor jezelf.
En dan nog iets: wie ben jij om de oprechtheid van mensen in twijfel te trekken? Ik denk niet dat er iemand op dit forum een bijdrage levert die geschrokken is en die de jongen het allerbeste toewenst. Maar dat belet iemand nog niet om zijn ongeluk ter lering te gebruiken. En daar hoort soms ook hard commentaar bij.
Als ik de verhalen hier lees en ook op andere site's dan vind ik het triest. De jongen ligt in coma, wel stabiel maar in coma. Maar wie weet wordt ie nooit meer wakker.....
Ik kan nog niet blij zijn dat hij stabiel is. Ik hoop dat hij weer met een normaal leven kan doorgaan....
Dude, echt heel veel sterkte, ook iedereen die er bij betrokken is.
Fouten maakt iedereen en wie weet ik ooit ook wel, hoop dat het dan goed afloopt. Maar hoe evaren je ook bent, hoe goed je ook oplet het is maar die ene keer dat ene foutje! En hoe leg je het dan nog uit aan je vriendin, ouders of wie dan ook.
Mensen let op het wordt herfst!! Let vooral op elkaar .... en haal(zoals ik zo vaak doe) mensen van het water. Soms zijn ze boos soms komen ze naar je toe en bedanken je.
Richard Klunder(NKV)
Ik vind het fijn om te lezen dat zo veel mensen mee leven. Ik denk dat ik namens een aantal vrienden van Ralph kan zeggen dat t goed doet om zo veel steunende reacties te lezen.
Het is voor mij allemaal nog zo unreal gewoon...
Op de hyves-pagina zag ik dat hij vandaag weer geopereerd was, en dat hij op het moment in slaap gehouden wordt. Dat wordt wel vaak gedaan, zodat hij meer van zijn energie voor zijn herstel kan gebruiken. Dat lijkt al positiever dan coma. Heeel veel sterkte en ik hoop dat je zo goed mogelijk hersteld, ook al zijn de berichten niet zo goed, we duimen voor je.. Ook veel sterkte voor familie en vrienden..
@Geke, zo had ik het nog niet bekeken. Tnx, hopen dat het goed komt.
Allereerst veel sterkte.
Verder: we praten over de veiligheid van de sport. Ik stoor me daar in die zin aan dat we allemaal weten dat als er vlagen van 30 knopen zijn dat je dat niet gaat houden en dat er toch weer massa's zijn die het gaan proberen. Als er dan 100 kiters het strand opgaan gaat een aantal de boel niet onder controle houden, dat ligt niet aan de mensen, dat ligt aan de omstandigheden. En vrijwel niemand met een helm op. Sorry, maar we zijn zelf onverantwoordelijk bezig. Weet wat je aankan, is de windverwachting in vlagen te veel: ga dan niet. Als je toch eigenwijs (dom) genoeg bent om toch te gaan, zoek dan een spot waar de wind niet aanlandig is en zet een helm op je kop.
@ferrydg: hyves is een SUPER initiatief!!
@litewave: ik denk dat het een normale reactie van iedereen is om 'oplossingen' te zoeken voor het probleem dat er heerst.. wij met z'n allen hier op het forum kunnen helemaal NIETS doen voor Ralph.. Het enige concrete wat we kunnen is praten over hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen en natuurlijk massaal reageren op hyves zodat we vrienden en familie een hart onder de riem kunnen steken.. (en ook Ralph voor zodra hij weer bij kennis komt...)..
Vanochtend heb ik op dit forum gezegd dat wij een voorbeeld functie hebben voor de beginnende kiters. WIJ moeten laten zien wat wel en niet goed is om te doen.. vanmiddag was ik weer op Workum en waar betrapte ik mijzelf op? Ik wilde mijn Kite in het grasveld neer laten komen zodat ie niet onder het zand zou zitten.. Doe ik dus PRECIES wat ik vanochtend vertelde NIET te doen! Zó gemakkelijk gaat dat dus!
Deep down weten we allemaal wel wat verstandig is en wat niet... alleen onze ego komt wel eens in de weg te staan... Robin en Imke gingen vanmiddag met helm en zwemvest het water op.. dát is een voorbeeld dat we allemaal zouden moeten volgen... Staat het achterlijk?? ABSOLUUT!!! maar ik denk dat het voor 'iedereen' uiteindelijk een life safer zal zijn... Een ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje en de wet van Murphy gaat altijd op!!!
Laticamba, ik ben het helemaal met je eens, alleen het stukje dat je je kite op het gras neer wilde laten.....
dat is dus gewoon verboden. en elke keer als ik (of beter gezegd wij van skyhigh) daar iemand op aanspreken, krijgen we bijna een grote mond terug.
safety altijd first mensen... waarom toch de vlieger op of neer laten op het gras als er een paar meter verderop zand ligt met meer grip...
die voorbeeldfunctie ben ik me goed bewust van.....
ook zou ik graag willen dat iedereen zijn post even 2 keer naleest alvorens de knop "reageren" te drukken. en zich even realiseert dat er waarschijnlijk ook mensen op dit forum kijken dit het erg moeilijk hebben met het verwerken van dit ongeval... een discussie over het bevorderen van de veiligheid is prima natuurlijk....
BasKoole had een 3 sterren sessie in Big Bay met maar liefst 24 - 28 knots op zijn Airush Razor (2011)
Registreerde: 28 October 2005
Willem,
Volgens mij is het niet zozeer de sport of de spot waar we ons druk om (moeten) maken, Nu moeten we leren van dit ongeluk.....
Was het een ongeval dat te voorkomen was? Zo ja, dan moeten we nadenken over wat we kunnen doen, welke mentaliteit er moet heersen, om dit soort ongelukken te voorkomen.
We moeten er alles aan doen om het risico zo klein mogelijk te maken. Niet voor de sport, niet voor de spot, wellicht niet eens voor onszelf... maar vooral voor de mensen om ons heen (familie, vrienden etc.).