Gevaarlijke beginners/kiters

Door: -DAVE- Reacties: 156 Hits: 13469
-DAVE- 28 May / 2009 / 06:31
Gisteravond was ik vol goede moed komen filmen op Wijk, want ik dacht er zijn wel wat goeien aan de gang. jeweetwel van het slag Gekke Henkie.

NIET DUS. ja, één paarse sigma kite die lekker aan het waven was , en wist waar ie mee bezig was.

De rest HAD ER GODDOMME NIKS TE ZOEKEN OP HET WATER!!!!
Gasten die niet eens de vlieger onder controle hadden, gewoon de zee op gaan met die keiharde wind.

Niemand maar dan ook niemand was goed bezig... Het zag er nog slechter uit als bij echte beginners.
Er zijn mensen die het vele malen beter kunnen , en gewoon al met verstand beslissen niet eens te gaan vanwege het onstuimige wind.
Ik ook niet, ik ga ook niet met die wind kiten. Maar nee, dombo's te over, die zonder skills, know-how of verstand evengoed gaan. En dan nog tussen de 600 windsurfers ook, hoe gevaarlijk is dat! gewoon schijterig op het board staan, en zich laten stuiteren over het water met de kite helemaal lipflopppend in de lucht van de D-power, het was niet om aan te zien, niemand had controle.
Wat een zooi.

Het was erg, erg, erg verdrietig om te zien voor me gisteren. Smiley En meteen me laatste keer dat ik op de bonnefooi weer even ging filmen.

Nu zal ik straks wel weer jankende en scheldende beginners over me heen krijgen , " van je scherrt alles over een kam" of " wat moet je nou" etc.
Maar het is gewoon ECHT ZO! Er zijn tegenwoordig allen nog maar domme kiters tdie beginnen en gewoon kiten ondanks kutweer of storm. Ongelofelijk! Smiley Ik zie het bijna iedere storm weer, en op een mooie dag waar hde wind langzaam van 5 naar 6 bft. gaat , zie ik ze voorbij komen stuiteren met ehun X-2' 2 en zelfgemaakte wipika barren.
Het is echt niet toeval meer, tegenwoordig komen er steeds dommere gasten die gewoon gaan kiten.

Het wordt echt tijd dat bij kitelessen niet meer aandacht wordt gegeven om alleen maar die eerste meters te varen en lekker goedkoop uit te zijn, maar dat er ook les wordt gegeven in VERSTAND GEBRUIKEN. En dat zie ik de laatste 5 jaar drastisch fout gaan.

(voor vergelijking, vroeger had je beginners die met 5 bft. al de spullen netjes in de3 tas lieten en huiswaards keeerden, Ook ik ga niet boven de 7 bft. varen (het vaart gewoon kut, dat weet iedereen) Maar waarom zie ik evengoed talloze idioten gewoon met 8 BFT. en buien en vlagen proberen te kiten, al stuiterend en wel.

Vreselijk

Maar kom maar met het gescheld. De verstandige zal me gewoon gelijk geven. Het gaat hier wel om menselevens jongons en meisjes denk daar verdomme is aan. Je kan zelf vallen o, maar als het druk is op het water kan je ook anderen meenemen of gaan beschadigene.
Zorg dat je gewoon controle hebt over je kites als je gaat varen in storm, dat is toch niet teveel gevraagd?

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Bolk 28 May / 2009 / 06:38
Strekking volledig mee eens, heb je wel iets gefilmd? Misschien handig ter illustratie om te laten zien wat er dus concreet mis ging?Filmpje zegt vaak genoeg...

-DAVE- 28 May / 2009 / 06:42
Ik wil niet schandpalen Bolk, ik wil gewoon wel dat het doorkomt mijn verhaal en geen scheve gezichten hebben.
Ik kan iedereen aankijken en hallo zeggen, en dat wil ik zo houden, iedereen begint, iedereen doet weleens foute inschattingen of domme dingen.
Alleen  het verhaal moet gewoon duidelijk zijn. En hopelijk begrepen worden. Want het gaat mis zo. 
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

spoetnik 28 May / 2009 / 06:48
Ik denk dat die gasten helemaal geen les hebben gehad, komen misschien niet eens op hanglos of kitehigh. Geen idee hoe we die beginners moeten bereiken. Enige contact moment is op het strand. Die kites moeten door iemand opgegooid zijn. Vraag gewoon aan iemand die een X2 de lucht in wil hebben hoeveel knopen het waait, en fff wat technische termen er doorheen. Staat hij/zij dan metd e oren te klapperen, zal het wel een beginners zijn, en dan de kite dus niet opegooien.

MOeten we borden plaatsen op het strand, dat kiters zich eerst moeten melden bij een spot coordinator?? Bij harde wind een proef examen af laten leggen?? Geen idee, maar we moeten er wel iets mee denk ik.

Op Scheef zien we het ook steeds meer. Mensen die eigenlijk op Oostvoorne al een gevaar voor zichzelf (en nog erger, voor anderen) zijn. Iedereen heeft het moeten leren, maar niet direct op zee. Autorijles krijg je ook in een Golf, en niet in een lotus.

WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

TORRO 28 May / 2009 / 07:00
Op Zandvoort hebben we hier gelukkig (nog) geen last van.. Gister ook 2 beginners 1 wil zijn 9 oppompen de ander zijn 10.. Eenmaal opgepomt dacht 1 van de 2 laat ik is mijn windmeter er bij pakken... Hij schrok zo van het getal 38-42 knopen dat zij allebei snel hun spulletjes weer gingen inpakken.

Heel verstandig.. Terwijl zij toch beide een telefoonsnoer aan hun board hadden hangenSmiley

goey 28 May / 2009 / 07:03
hoi mensen,

ik ben ook beginner. Ik ben van mening dat het zeker belangrijk is om de gevaarlijk punten aan te geven, het gaat immers om mensen levens. Als mensen de kite niet onder controle hebben is het zeker niet slim om te gaan kiten met 5bft. Echter er zijn ook beginners die de kite al wel onder controle hebben maar de combinatie daarvan nog niet. Ik ben hier eentje van. Ik weet van mezelf dat ik de kite onder controle heb doordat ik al wat langer powerkite. Ik heb dan ook het gevoeld dat mensen die de kite al onder controle hebben een poging kunnen wagen. wel onder versteld dat ze de risico's inzien en de consequenties kunnen overzien.
Ze zeggen van kitesurfen dat het een redelijk open sport is en redelijk sociaal. Je moet dan ook tegen mensen kunnen zeggen dat het misschien niet verstandig is om te varen. Het blijft jammer genoeg hun keuze om wel of niet te gaan.

goey had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 17 - 18 knots op zijn North Vegas (2009)

peterk 28 May / 2009 / 07:21
5 bft is prima oefen weertje.. maar niet op zee..

Gister was het bij lange na geen 5 bft meer... En alleen harde wind is niet eens zo gevaarlijk, wel de buiige, vlagerige wind van gister... En op scheveningen zag ik wel weer aantal mensen die hun vlieger niet eens droog konden houden maar toch door blijven proberen...

De wind van gister is voor de beginnende kiter misschien nog niet eens zo gevaarlijk, maar wel voor de windsurfer die de lijnen om zich heen krijgt als de vlieger weer eens neestort...

Jelte 28 May / 2009 / 07:21
Goedzo Dave! Smiley That'll teach 'em! Maar ik had toch wel op z'n minst gehoopt dat je er een leuk filmpje bij zou posten... met van die zwarte balkjes desnoods? Smiley
Gisteren op het Groene Strand (nog voordat de echte vlagen doorkwamen trouwens, max 32 knopen) heerlijk gekite. Stond wel een beginner vreselijk dapper te doen, maar die had in ieder geval zijn kite onder controle.
Anyway... ik bedacht halverwege een rakje opeens dat je op spots waar een kiteschool zich bevindt zo'n oude afgedankte sirene zou kunnen zetten. Bij opkomend onweer of wanneer het gevaarlijk wordt kan een instructeur (of iemand die min of meer verantwoordelijk is voor de spot) dan een slinger aan zo'n ding geven en daarmee het signaal geven dat iedereen die niet met zijn ogen dicht achterstevoren varend een backroll kan doen het water af moet komen. Ik hou niet van regeltjes, dus verplicht moet het niet worden, maar als iemand dan nog doorvaart terwijl hij niet weet wat hij doet dan kan hij in ieder geval legitiem gelynched worden... Smiley

www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

StefanoMallorca 28 May / 2009 / 07:23
Ik weet wat je bedoel Dave. Het maakt mij ook droevig als ik in het weer van gister 'poeperts' over het water zie stuiteren.

Gister nog tegen iemand gezegd op Scheveningen dat een 12 te groot was voor het weer. Hij zei dat het kon omdat hij zwaarder was. Ik ging zelf met een 6,5 en vond het al te vlagerig. Even later scheurde zijn 12 door midden. Waarschijnlijk kon de Best Waroo de krachten niet aan die op het doek stonden.
Don't be afraid of opposition. Remember, a kite rises against, not with the wind.

Lars91 28 May / 2009 / 07:33
Was laatst op workum en een duitser vroeg mij even of ik zijn kite de lucht in wou gooien, ik had me nog niet eens omgedraaid en hij boorde me die kite toch hard de grond in.
Hij zei zo: ''ik ben best wel nerveus dit is namelijk mijn eerste keer''Smiley
En dat vol tussen de mensen in.
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

Slis 28 May / 2009 / 07:33
Ik kan me geheel in de strekking van Dave vinden
jammer genoeg zien we denk ik allemaal dit steeds vaker gebeuren.

Ik houd dan wel altijd in me achter hoofd dat mensen idd nog moeten leren
maar zoals je zegt: dan wel bij windje 5!
En niet bij windje 7/8 wat het gister zo nu en dan was!

Ik zie gister nog voor me, ik sta met een vriend te praten
en ik zeg: die gast met die north van 2005, gaat met veeeelste groot op het water
die komt er zo vanaf gestuitert.

en idd geen 30 seconde later zie ik hem al draggend richting de pizza hut gaan
en 2 mensen in paniek er achteraan rennen om hem tegen te houden
en z'n kite te landen. Met recht net op tijd.

5de lijn trok het dink als een sigma shape, wat denk ik z'n redding was.

Hoe erg het ook is, het is met de vrijheid voor mij gedaan met het kitesurfen
dingen moeten geregulierd worden, want dit is total chaos!
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

spoetnik 28 May / 2009 / 07:39
Of we laten het gaan, noemen we het "zelfreinigend vermogen". De overlevers, die kunnen het....
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

Dylan 28 May / 2009 / 07:44
Gister zelf tot uurtje of 5 op het water gestaan met een 7-tje. Heerlijke overigens, mooie golfjes, maar kan me ook zeker vinden in Dave. Hier was het dan niet zo erg, de beginners bleven thuis, maar er waren wel twee duitsers. Dacht eerst dat ze wel redelijk konden varen, maar zelfs met goeie stroming konden ze totaal geen hoogte houden en de poephouding zei ook niet veel goeds. en jawel, na een tijdje kites in elkaar, 1 lijn gebroken. Vervolgens was ik weer aan het varen en waarschuwde de rest dat er nogal donkere wolken bijna waren en voelde de vlagen al harder worden. Wij dus tijdelijk het water af, even de wolken afwachten. En wat doet meneer de duitser, prettig met een 10 het water op, precies toen wij eraf gingen. Heel even afgewacht, en toen die richting water liep erachteraan gegaan, gelukkig keerde die zelf al voordat die het water op was.

Maar oh oh, in dit weer gebeuren de meeste ongelukken, wees verstandig. Ik had het na 5 uur ook wel weer gezien, werd steeds harder en vlageriger. Dan is het gewoon tijd om te stoppen als het voor je gevoel beetje risky wordt toch.

Mushroom 28 May / 2009 / 07:48
kwamen gister een paar downwinden in de storm tijdens de buien van noordwijk af.. 48 knopen werd er gemeten, wij van het water af, maar hun lekker doorkiten, zijn ze al terug gevonden? of nog een spot dicht?

Panamajack 28 May / 2009 / 07:49
Helemaal mee eens Dave, ik stond gister op Wijk en iedereen stond te klooien. Veel mensen die grote risico's namen, ik heb verschillende mensen over het strand zien loopen.

flyingtrunkie 28 May / 2009 / 07:50
toen, ik 4 jaar geleden begon, weliswaar zonder lessen, had ik voor mezelf de stelregel om niet boven de 15-16 knopen te oefenen met mijn 14 meter. Liefst rond de 13 knopen , dan kon je lekker oefenen en mocht er wat fout gaan, no worries. Maar ja, ik ben alweer wat ouder (38), misschien komt verstand met de jaren.Smiley
Je ziet inderdaad helaas veel beginners die denken dat ze wel even de highend van hun kite gaan testen, en als je er wat van zegt, dan krijg je schouderophalend een antwoord van: mwah, het valt wel mee, ik ga lekker knallen!Smiley

Verstand komt met de jaren....

kay 28 May / 2009 / 07:52
jah op binnenwater zie jehet ook wel is.. mensen die hun kite parkeren achter dijkjes, kites op 12 uur -> windvlaag ->windvlaag weg -> kites die met bosjes uit de lucht vallen -> Slalom om de ongecontroleerde kites heen. Gelukkig sneuvelen bij deze acties 50% van de kites dus wat spoetnik ook zegt, "zelfreinigend vermogen"Smiley

StefanoMallorca 28 May / 2009 / 07:54
Quote: flyingtrunkie - 28 mei, 2009 (09:50)
[..] Verstand komt met de jaren....

Of dus met een hele harde klap en heel veel pijn en verdriet.

Kitesurfen is in potentie een hele gevaarlijke sport. Volgens mij krijgen sommige lessers dat niet genoeg mee.
Don't be afraid of opposition. Remember, a kite rises against, not with the wind.

dylandes 28 May / 2009 / 08:18
Gister avond ook naar Wijk aan Zee geweest. Ondanks mijn nieuw gekochte 7,5m geen twijfel mogelijk; deze wind was te hard voor mij als beginner. Ik zag wel een 5m2 gele best kite gaan, die ging wel aardig.
Verder zag ik slechts 3/4 kiters op het water, waarvan 1 7m2 north (zwart met roze). Hij kon super hoogte lopen en maakte mooie sprongen. Had het idee dat hij WEL verantwoord bezig was.
Toen hij zijn bord verloor zijn kite opgevangen. Dus als iemand een bord gevonden heeft op WijkAanZee?!

PS: bericht voor bmw 5 (enerlaatst type) station, ik werd bijna voor mijn flikker gereden toen ik bij de bunker de straat over wilde steken. Ok, ik keek te laat en een maatje riep kijk uit...kwam daar een BMW met veeeeel te hoge snelheid langs die bunker krossen...Tering jantje.
Grtz, Dylan

zoow 28 May / 2009 / 08:23
Ik was gister maar gaan powerkiten maar serieus te harde wind voor me 3.8m peter lynn reactor, ook nog beetje geprobeerd te rijden op me mountainboard, maar das helemaal nix op een stuk land Vlagerige harde wind. Zelf ben ik ook beginnend kitesurfen maar ik pak met egt harde wind zoals gister liever me powerkite :P
Gone with the wind > Kitesurfschool Texel

zoow had een 5 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 25 - 36 knots op zijn North Neo (2017)

-DAVE- 28 May / 2009 / 08:26
@KAy

Binnenwater kom ik het liefst helemaal niet meer, wat daar gebeurd is helemaal niet meer te beschrijven, dat was jaren terug al helemaal gestoord, ziek en gevaarlijk.

Jelte 28 May / 2009 / 08:26
@Spoetnik: het is tenslotte het Darwinjaar....
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

Djee 28 May / 2009 / 08:30
ik snap niet dat mensen, die oude "rommel" nog durven aanbieden op marktplaats als zijnde goede beginners kite.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

JePe 28 May / 2009 / 08:46
Gisteren bij surferspaadje was ook iemand die duidelijk overpowered was. Veel geschreeuw en gedoe... plonste in het water, maar had z'n board nog niet bij zich... Vriend probeerde dat steeds aan te geven, maar die kiter werd al weggesleurd.... Maar goed, voor zover ik kon zien, ging hij met veel pijn en moeite weer terug naar de wal, en hield het volgens mij voor gezien.

Was ook erg harde wind ayh... een volle windkracht 7 met stoten tot 9!! Was bij de pier zowieso niet te doen voor kiters... waren honderden windsurfers... was veel te druk.
http://www.jepe.nl -- kite piccies... ;-)