Gevaarlijke beginners/kiters

Door: -DAVE- Reacties: 156 Hits: 13470
johndoe 28 May / 2009 / 08:53
Ik kite nu een jaar en ik zie ook vaak genoeg stomme dingen gebeuren. Mensen die lijnen 'verkeerd' uitleggen (upwind), die naar mijn idee met te grote kite's het water op gaan, hun vlieger op verkeerde punten oplaten en neerhalen etc. Dit zijn dan nog de dingen die op de kant voorkomen.

Soms zeg ik er iets van, maar soms vind ik het idioot om er iets van te zeggen omdat ik zelf ook nog maar een rookie ben en wil dus niet belerend overkomen. En zoals dat voorbeeld van die 10m waroo al aangeeft: die grote mond krijg je snel terug vind ik zelf.

Ik vraag me soms wel af hoe adranalin driven kiten nou echt moet zijn voor iedereen...

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

idefixe 28 May / 2009 / 09:10
Relatief gezien zit ik nog maar kort in het kitesurfwereldje. Helaas merk ik nu in die korte tijd ( 5 jaar) Dat het kitesurfen ( of beter gezegd de scene) al lang niet meer is wat het was. Voor de mensen die er vanaf het eerste uur bij zijn geweest moet het dus echt helemaal een drama zijn om te zien wat er nu allemaal gebeurd. De technische ontwikkeling ( de Bowkite , "100%" depower en andere ongein) geven een geheel verkeerd beeld van de sport.De commercie heeft hierin zeker niet de kleinste rol.

Kitesurfen is een sport die gebruik maakt van de elementen. Iedereen met een heel klein beetje verstand van zaken weet dat je dan met extreme krachten te maken kunt krijgen.
Kitesurfers die absoluut schijt hebben aan de verschillende regels op de spots ( dat zijn vaak de mensen die het hardste lopen te janken als het ergens verboden wordt ) In tegenstelling tot wat velen beweren: Net zoals iedere andere sport is ook het kitesurfen niet voor een ieder geschikt / is niet iedereen voor het kitesurfen geschikt. Als je je bedenkt dat we dit "seizoen" nog geen mooi-weer weekend met knalharde wind gehad hebben................ ( bbrrrrr )

Gisteren met locals @ Mirns geweest. Het was echt ragge , ramme en rauze. Er werd goed naar de lucht gekeken en bij nadering van een bui zag je iedereen van het water afgaan. Tussen alle locals door zie je dan iemand met een X2 die gewoon compleet van z'n board wordt afgeblazen en als een ongeleide projectiel over het water stuiterd. Ondertussen staan er paar Duitsers lekker te klooien op het gras voor Wiebe ( verboden gebied) Je zegt er wat van en krijgt als antwoord "ja dat weten we...."

Zolang diverse scholen doorgaan met lessen bij 25 knoop, we praten over "100 procent" depower , 1 vlieger voor ieder windje. Zolang er gasten zijn die compleet schijt hebben aan de diverse regels op spots, zolang blijven we deze ellende houden. Vanuit diverse signalen van autoriteiten ( verantwoordelijk voor de openbare orde en VEILIGHEID )zou het mij niet verbazen als het kitesurfen steeds meer en meer gebonden wordt aan allerlei regeltjes / beperkingen.

Een mooi voorbeeld hiervan is het autostrand. Een ieder is ondertussen bekend met het "palenprobleem". De palen zijn gevaarlijk en moeten weg. De tegenstanders roepen: die palen staan daar prima want anders gaan die kitesurfers het natuurgebied in. Vanuit de kitesurfwereld de reactie: Nee hoor dat gebeurd niet , we houden ons aan de regels flikker er maar boeien neer. Vervolgens krijg je via via de berichtgeving dat er achter de palen les gegeven wordt.

Kitesurfen is een sport waar naar mijn mening de term "vrijheid" toch wel een grote rol moet spelen.
In eerste instantie was ik altijd behoorlijk fel tegen regulering in de vorm van "je moet hier lid van een vereniging zijn" Ik heb destijds bijv een behoorlijke discussie gevoerd over het verplichte lidmaatschap van KSN @ Noordwijk. Als nu in de praktijk echter blijkt dat veel ( wannabee ) kitesurfers deze vrijheid niet aankunnen is het systeem van een verplicht lidmaatschap van "weet ik veel welke" vereniging zo slecht nog niet. Verenigingen kunnen bijv hun eigen leden gaan lessen. Komt het lesgeld automatisch weer ten goede van de vereniging.

Op dit moment wordt er vanuit de NKV hard gewerkt aan de ontheffing BPR / Natura 2000 op verschillende locaties. Gelukkig wordt de NKV steeds vaker als autoriteit op het gebied van kitesurfen gezien en worden wij dan ook geraadpleegt voor eventuele regelgeving in de APV. Dit creeert natuurlijk mogelijkheden tot de ( helaas blijkbaar noodzakelijke ) regelgeving.

Ook bij de diverse scholen ligt hier een duidelijke verantwoordelijkheid. Ik zie liever een school adverteren met "bij ons leer je op een verantwoorde manier op te stappen in deze sport" dan een kreet "100 procent vaargarantie"..........

Iedere locatie een eigen vereniging? Ben je lid van de ene vereniging heb je automatisch toegang tot / bij een andere vereniging. enz enz
Slingshot , Gibbon

kay 28 May / 2009 / 09:14
Smiley

idefixe 28 May / 2009 / 09:27
Smiley
Slingshot , Gibbon

Djee 28 May / 2009 / 09:45
Quote: idefixe - 28 mei, 2009 (11:27)
Ik zit hier op m'n werk te typen: Op de een of andere manier worden de alinea's niet meegenomen. Achteraf wijzigen kan ook niet want dan wordt de boel geblokkerd door een firewall......... ik kan alleen ( met wat kunst en vliegwerk) een neiuwe reactie plaatsen . Sorry :) [Admin edit] Ben zo vrij geweest om jouw reactie in alinea's op te delen tbv de leesbaarheid.[/Admin edit]

het zij je vergeven Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

ZenZen 28 May / 2009 / 10:18
Waren gisteren bij de bunker. Heb staan meten en de wind tikte regelmatig 41knp aan (op het strand!!).
Was gezellig op het strand, iedereen liet verantwoord zijn kite op het strand of in de auto liggen tot de wind zou zakken.

@ Dylandes, die 3 gasten (2 in wetsuit) met die gele 5m Waroo gingen echt niet lekker, dat ding wiebelde als een imbiciel en heeft de 2 onervaren kiters meerdere malen meegenomen, maw de (snel sturende) kite controleerde de kiter en dus niet andersom.

Ze hadden wel een coole surfshort en Aloha volkswagen bus, nu nog verantwoord leren kiten.

temp_spikey 28 May / 2009 / 10:36
beetje terug komend onderwerp....elk jaar ...paar keer ...Wordt er ook een moe van om eerlijk te zijn, zo veel volk .....acties...100% dep. ...te grote kite .....verkeerde inschatting ....

Gevolgd door spikey's EHBO Basics en de ambu of zwarter ...

Op de spots spreek ik mensen vaak aan, maar ook daar is het steeds vaker onbegonnen werk. 1 ding merk ik wel steeds vaker, mensen krijgen steeds vaker echt alleen maar kiteles ( links rechts ) ....geen meteo.

Een les bij ons begint met de zin " hoe meer je van het weer weet des te vaker kan je kan kiten en problemen kan verkomen ", dan ga ik een uur over het weer praten, minstens. ( belangrijkste uurtje in de les met self resceu )

Neemt trouwens niet weg dat een hoop volk helemaal geen les krijgt en die x2 advertentie aangrijpt op marktplaats.....ik noem ze ook "marktplaats kiters" je kent ze wel, voor 200 eu ergens gear gescoord en GOGOGOGOGOGO ....

Dit volk bereik je NOOIT, Elk zwaar ongeluk is voor hun een reden om aan de sport te beginnen. Link is cool.
( ik zweer het je, het is drukker in scholen na ongelukken )

Je hebt bepaalde manieren van instromen...Vriend, School, Shop, crossovers of Ergens gezien ( artikelen of op het strand of zo ) ....

Afhankelijk van de route en hun karakter, krijgen ze als het goed is informatie mee en als hun karakter er naar is breiden ze die weer uit , over het algemeen weet je de route die is genomen wel te herkennen aan de acties/kennis van de persoon. ( tot heel specifiek aan toe, bv welke school of zelfs instructeur )

Zolang je instroom niet reguleert en beheerd zal je het altijd houden. ( Overings rijden er nog steeds mensen 50 jaar zonder rijbewijs rond, dus zelfs regulering is geen endlosung )

Only Darwin can catch these boys and girls, je stopt het niet Dave, there's always a dumb ass

Een plus kudo, want je blijft proberen mensen wijzer te maken ;-)

www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

tellavist 28 May / 2009 / 10:49
Het zijn heus niet altijd de beginners die de fout in gaan...
Niet verwijtend.
Maar laatst ook, denkt een mafkees die upwind van me ligt, er eventjes en loop tussendoor te gooien.
Daar sta je dan met z'n 2e lijnen door elkaar. Helemaal verot gescholden die kerel. komt tie ook nog met zo'n opmerking "ik zie jouw nog niet zo snel loopen hoor!!".
Je moet gewoon goed om je heen kijken. vaart er iemand downwind van je spring dan gewoon niet. en loop eventjes meer hoogte ofzo. dat kost minder tijd dan dat je je board uit iemands achterhoofd hoeft te halen.

Ik vaar bijna altijd op horst dus daar zal het wel aan liggen denk ik!Smiley
ik hoorde laatst dat dat een van de gevaarlijkste spots in nederland was. En nouja dat begrijp ik ook wel soms, ik denk dat menig kiter zich kapot schrikt van wat daar gebeurd!Smiley

Maargoed dat waren weer mijn zeikregels van vandaag!Smiley

Surf safe or don't surf at all.
Alain Duckers.

bernard 28 May / 2009 / 10:55
Je verwacht dat na het verschrikkelijke ongeluk op Horst mensen toch wel wat verstandiger worden!

Ik was gisteravond ook op wijk. Dit was een avond om de kite in de tas te laten en veel respect te hebben voor de windsurfers die wel aan het beulen waren!
Gelukkig waren er genoeg mensen die wel verstandig en hebben we heerlijk bij Timboektoe gezeten, maar heb me wel verbaast over een kiter met rose bandit die zonder te weten hoe hard hij zijn kite moest omblazen toch het even ging proberen (en 2 min later 1 km downwind zijn kite moest releasen..)

bernard had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 24 - 33 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

MartjeB 28 May / 2009 / 10:57
Quote: Mushroom - 28 mei, 2009 (09:48)
kwamen gister een paar downwinden in de storm tijdens de buien van noordwijk af.. 48 knopen werd er gemeten, wij van het water af, maar hun lekker doorkiten, zijn ze al terug gevonden? of nog een spot dicht? kut pro-s altijd met hun grote bek...ben het wederom weer met dave eens

Als ze omstreeks 20:00 op langeveld aankwamen; Die gingen prima. ik heb de kites nog aangepakt.

Ik heb met 7m gestaan (19:00-20:00uur) en dat ging o.k.
Ik denk dat als je de maat van je kite goed kiest en je van de risicos op de hoogte bent, er geen echt probleem is.

richardkiter 28 May / 2009 / 11:00

Op schellinkhout verbaasde ik mij ook over de vele beginners die bezig waren met de wind van gisteren middag

Veel kites op 12 uur en vele bijna ongelukken. Smiley

Begint al met het oplaten met het natte gras en de obstakels. Smiley Smiley Smiley

Daarna met zijn allen bij elkaar in het water op een rij en je verbaas je erover dat er (gelukkig) niks is gebeurd gistermiddag.

Heb nog wel diverse (beginners) gasten aangesproken dat de wind wel erg hard was maar je houdt ze niet tegen en als ze willen gaan ze toch want ze hebben een kleine kite en die is goed te depoweren zeggen ze.

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Highmen 28 May / 2009 / 11:03
Ik wou dinsdag avond ook kiten met mijn 8m Jekyll.
Daar aangekomen vertrouwde ik het niet en vroeg wat kiters die van het water kwamen of het verstandig was als beginner, na zijn antwoord wist ik genoeg, kite in de tas laten en naar huis.
Woensdag avond niet eens gegaan omdat het toen weer keihard waaide.

Ik sla liever een paar keer over dan dat ik het voor altijd over mag slaan.
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

FlyingBee 28 May / 2009 / 11:09
Dave ben het met je eens maar het is ook niet alleen in Nederland zo. Hetzelfde was in Tarifa waar ik 7 weken heb gezeten en het doet idd pijn aan je ogen.

Was bezig met een super sessie 7bft met soms windstoten van 8bft ertussen en ja hoor 1 of andere beginner die een te grote kite had en daardoor geen hoogte kon houden vliegt zijn Fuel want ja als je die 1 hebt kan je het net zo goed als Ruben vol mijn kite in.

Wat doe je dan safety trekken maar dat had hij niet begrepen GEEN LES GEHAD. Komt het water uit pakt zijn kite maakt ze lijnen los en zegt shit happens. IK kan je vertellen dat als het in NL was gebeurd ik hem met ze kop een minuut of 2 onder water had gestopt. Hij had nog mazzel dat ik net het water op was gegaan en me leash nog op me 5th had staan van me AH pro model anders staat ie op suicide en had het hem heel wat meer geld gekost.

Chicken loop kwijt maar hij al weer het water op even later ongeveer 200 meter gaat hij over het strand heen je denk normaal hoop dat ie niks ergs heeft maar deze mocht van mij wel dood zijn. Hier word ik echt ziek van als je niet eens kan kite, in iemand zijn kite vliegt snel je eigen zooi pakt en het water op rent.

Mijn sessie was over want ik had geen reserve chickenloop.

Dit moest ik even kwijt en dat over die palen in Oostvoorne snap ik niet dat mensen er nog steeds zo boos over zijn. Die dingen staan kei ver uit elkaar je kan als je wilt makkelijk tussendoor of overheen zelfs kost wel 250 euro als je de verkeerde tegenkomt met fluitje op het strand.
Bovendien blijven de beginners er ruim uit de buurt.

Hoop idd dat de beginners er dit jaar wat meer verstand van krijgen harde wind en kitesurfen zelf weeg ik 58kg en merk het vrijwel als eerste als het te hard waait omdat ik dan niet meer bij het water kom. Nouja met hulp dan nogal eens en dan in 2 rakjes een dikke 150 meter hoogte lopen.
Maar dan zie je soms nog beginners met een kite die 3m2 groter is dan die van jou en kwa lichaamsbouw zeker niet veel meer kan wegen toch proberen te varen.
Dit is gewoon zonde van hun en ze snappen niet wat ze hun familie, vrienden, ouders en de kite scene ermee aandoen als het fout gaat.

Top dave je probeert het toch weer Smiley
AH, Fontys, www.nomadkiteboarding.com, Toyota Prius (lees Shell).

StefanoMallorca 28 May / 2009 / 11:12
Quote: Highmen - 28 mei, 2009 (13:03)
[..] Ik sla liever een paar keer over dan dat ik het voor altijd over mag slaan.

Word voor deze kitebroeder! Smiley
Don't be afraid of opposition. Remember, a kite rises against, not with the wind.

Magicman 28 May / 2009 / 11:27
@Idefixe, goed stuk, helemaal mee eens!
In the wind we are one, BeBrave!

isomis 28 May / 2009 / 11:39
@dave,

daarom moet je eens op pampus bij ons langskomen, allemaal kiters van de oude garde. Heb je een gezellige dag en goed filmwerk. Je hebt helemaal gelijk dat het echt nergens meer overgaat, echter dit ligt ook aan de kitescholen. Er zijn nu teveel kitescholen die helemaal niet goed lesgeven, precies wat je zegt.

Ik ken maar 2 goede kitescholen: kiteboardles.nl en kiboco, maar ja dat zijn ook weer mensen van de oude garde;)
zucht...

tellavist 28 May / 2009 / 11:53
Pampus?! ohooo boefje!Smiley
Als ik het goed heb is daar geen licentie voor uitgegeven toch? Smiley
Alain Duckers.

Felony 28 May / 2009 / 11:58
Dave ik vind wel dat je gelijk hebt, maar ik denk niet dat het zin heeft om hierover in een topic op hanglos te ranten. Je ziet de laatste tijd wel meer van dit soort topics op het forum. Ik geloof niet dat die noobs "met ehun X-2' 2 en zelfgemaakte wipika barren" hier onze posts lezen. Er moet gewoon meer face-to-face aangesproken worden op de spot zelf.

Als je iemand met 8-7bft een wipika kite uit ziet pakken moet er toch echt even iemand naar toe! Verder kan je de echte beginners er toch wel tussenuit pikken voordat ze het water op gaan...

caas 28 May / 2009 / 11:59
Dave, temp_spiky, idenfix Smiley Hoef ik niets meer aan toe te voegen.

heb het gisteren zelf ook maar overgeslagen.
wind is all we need!!!

caas had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Gypsy (2008)

Slis 28 May / 2009 / 12:12
Quote: idefixe - 28 mei, 2009 (11:10)
In eerste instantie was ik altijd behoorlijk fel tegen regulering in de vorm van "je moet hier lid van een vereniging zijn" Ik heb destijds bijv een behoorlijke discussie gevoerd over het verplichte lidmaatschap van KSN @ Noordwijk. Als nu in de praktijk echter blijkt dat veel ( wannabee ) kitesurfers deze vrijheid niet aankunnen is het systeem van een verplicht lidmaatschap van "weet ik veel welke" vereniging zo slecht nog niet. Verenigingen kunnen bijv hun eigen leden gaan lessen. Komt het lesgeld automatisch weer ten goede van de vereniging.

Ik heb het ook bijzonder vaak over bovenstaande, en dit schrikt iedereen af
want je ohh zo belangrijke vrijheid komt in gevaar...

echter ik zie het als laatste red middel om de gehele kitesport te redden
want dit gaat en kan niet goed gaan!
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

bruce 28 May / 2009 / 12:30
Volledig mee eensSmiley

Ik was afgelopen dinsdag in het binnenland op strand horst. Het was een dikke fbt 6 ik was lekker aan het kitesurfen staat er een beginner met een instructeur ik ging er 20m omheen, ik was hem voorbij en ineens storte zijn kite voor mijn neus neer terwijl ik aan het varen was. In een fractie van een seconde heb ik melaten vallen en aan mijn safety getrokken ik zelf vloog in de kite van de beginner. Gelukkig niks gehad! Zegt de instructeur die zag je niet aankomen. Wat een domme opmerking was dat. Ik had onthoofd kunnen worden door zijn lijnen!

Mijn lijnen zaten in die van hem was echt een gedoe. Maar goed het is goedgekomen! Ik kite vaker in het binnenland omdat het strand te ver weg is voor mij. Ik zie steeds meer van die gekken die geen les nemen en dan het maar gan proberen. Het is echt levensgevaarlijk, je ziet mensen vliegen en kites neerstorten. Ze denken dat ze het allemaal zo even doen. Natuurlijk moet je een keer beginnen maar wat ik allemaal op horst heb gezien slaat echt alles.

Helaas bewijst dat veiligheid belangrijk is. 3 weken geleden is er nog iemand op strand horst overleden met kitesurfen. Het idee van bordjes en een soort coordinator vind ik een goed idee. Of die muppets die beginnen moeten gewoon eerst aan ervarenb kitesurfers vragen of ze kunnen gaan varen/ oefenen.

groet,

Bruce

Dirkie 28 May / 2009 / 13:03
Sja, ik was zelf gisteren niet @wijk, maar ik kan me er wat bij voorstellen. De discussie hier gaat alleen niet zoveel opleveren, zoals ook al eerder gezegd. Oplossing gaat erg lastig worden - een nationaal kitebewijs ofzo (?) zit er echt niet 123 aan te komen... En dan nog, idioten zijn hardleers, kijk maar eens in het verkeer...

@Bruce: Als ik beginners bezig zie, probeer ik er minstens 25 mtr omheen te gaan, liever iets meer... Precies om niet te ervaren wat jij hebt ervaren... Smiley

cidvv 28 May / 2009 / 14:41
Elke kiter die begint waardeert het als hij/zij tips krijgt. Maar het hangt er gewoon vanaf hoe je dat gaat overbrenge...
Als local die geen beginners moet hebben of als mede kiter!
Dat laatste zou wat meer gedaan mogen worden, want tenslotte maakte iedereen ooit fouten.

Vliegenaar 28 May / 2009 / 14:43
Wat ik soms een probleem vind is dat het niet altijd duidelijk is wie cursisten zijn en wie niet.
Dit is volgens mij heel simpel op te lossen door bv een rood lint aan de kite te hangen zodat het direct
zichtbaar is als iemand staat te lessen (soort van "L" op een leswagen).

Tevens is het op de kant ook vaak niet te zien of iemand net kite of gevorderd is omdat sommige mensen
direct nieuw spul aanschaffen.
Een soort van sociale controller is wat mij betreft de enige manier om er voor te zorgen dat beginners
verantwoord het water op gaan.
Spreek elkaar ook niet alleen aan om ergens over te zeuren maar maak ook eens gewoon een praatje met beginners om ze van wat advies te voorzien en niet alleen uit eigenbelang omdat je vindt dat ze in de weg zitten.

swiftenaar 28 May / 2009 / 14:46
@vliegenaar, Lycra's doen ook een hoop en dat hebben een groot aantal scholen al wel. wij hebben bijvoorbeeld gele, fel blauwe, paarse en roade lycra's (uit mn hoofd).. helm op (meestal duitsers, maar in het ene geval ook nog wel eens een lesser.. en in de meeste gevallen zijn er wel meerdere zelfde typen kites in de lucht (bij ons bv bandit dosjes). opzich zijn lessers erg goed te herkennen, als je maar oplet. niet veel mensen gaan voor de lol met ze 2en met 1 kite t water in.. oppassen dus!Smiley
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)