Gevaarlijke beginners/kiters

Door: -DAVE- Reacties: 156 Hits: 13471
Peter93 28 May / 2009 / 15:05
Ik ben het met dave eens, ik heb ongeveer 3 keer geprobeerd te kitesurfen (waarvan 2 les).
Ik kite alleen als er tussen de 13/16 knopen staan heb ik mij voorgenomen en stoten onder de 18 a 19 met mijn enige kite (12m2). Vraag ook altijd aan medekiters of het nu goed te doen is met een 12m2. En ik zoek de plek op waar het rustig is... laatste keer was op katwijk kreeg ik te horen dat ik een hesje moest halen, kan iemand dat mij uitleggen waarom je moet betalen als je wilt kitesurfen? Heb wel betaald want ik wou natuurlijk kiten. Ik denk de volgende keer naar oostvoorne te gaan omdat het me relaxt lijkt zonder golven, de laatste keer dat ik het probeerde kreeg ik iedere keer een golf van een meter in mijn rug(lukte mij niet om langer dan 10 sec te varen zat ik alweer aan het zand).

heeft iemand nog advies?

Tailz 28 May / 2009 / 16:07
@ Idefixe: Je ideeën zijn zeker goed. ik denk dat als er meer kiteverenigingen komen dat er ook meer sociale controle is. Daarnaast kan er ook sneller hulp aangeboden worden, omdat je als vereniging beter afspraken kan maken met je leden, reddingsbrigades (indien nodig), kitescholen en je kan ook beter een vuist maken tegen opgelegde regels van bovenaf zoals NKV nu al kan doen mbt BPR/natura2000. De meeste beginners die hier reageren zijn gelukkig redelijk zelfbewust, maar het is idd belangrijk dat we elkaar op het strand aanspreken. Ik ben nu het beginnersstadium gelukkig ontgroeid en kijk over het algemeen goed om me heen. Ook vraag ik altijd nog iemand wat voor maat hij/zij heeft en kijk ik wat de meesten in de lucht hebben hangen. Veel mensen zien helaas de risico's van het kiten niet goed in, tenzij het te laat is...
@Dave: ik vind het super dat je er over begint, want dit soort kiters/beginners geven de sport en de scene geen goeie naam en het ligt aan onszelf om hier wat aan te doen.
blowin' in the wind

stetman 28 May / 2009 / 16:34
@Torro
Leuk voor de stemmingmakerij, maar er klopt weinig van je verhaal. Ik ben in ieder geval geen beginner en heb ook geen telefoonsnoer aan mijn board. Klopt dat ik mijn 10 aan het oppompen was nadat iemand met een vegas 9 van het water kwam en zei dat het nog ging. Een kwartier later kwam Bas van het water met zijn bandit 9 en die zei dat het toen echt een nogo was. Nog even iemand met een Best 9m2 helpen launchen, maar die kwam ook tot de conclusie dat het onverantwoord was. Gewoon een verstandig besluit dus van 2 ervaren kiters die graag een uurtje hadden meegepikt.

Reindert94 28 May / 2009 / 16:46
Ik begrijp Dave helemaal

Ik volg zelf lessen met een vriend. Gisteren waaide het hier in Belgie toch ook nog redelijk.
Hij wou absoluut lessen krijgen want er was eens 'genoeg' wind. Er stond 5 a 6 beaufort op windfinder maar het ging echt harder. Ik kan hem mss ook wel begrijpen aangezien hij 20 kg meer weegt dan ik ( 49 kg ) maar dan nog. Hij denkt al dat hij onmiddellijk gaat kunnen springen, handle-pass,... en wil dan ook onmiddellijk al een Fuel 09 kopen als eerste kite, is veiliger dan die oude sleerbakken waarmee sommige op het water staan, maar als je beginner bent koop je toch ook een betere kite om te beginnen ( bv. zoals ik van plan ben om een bandit dos te kopen)

Ik begrijp Dave zeker wat hij zegt: als er te veel wind is, alle beginners weg, laat de betere en ervaren spelen. Ik let daar zeker op wegens mijn gewicht. Als je denkt dat ik zelf begrijp dat je niet dan moet kitn en ik word nog maar 15 jaar, dan moeten die oudere beginners dat toch zeker weten.

ik begrijp nu wel dat de beginners zich aangevallen maar dit is niets persoonlijks, ze hebben alleen allemaal het beste met ons voor en letten op onze veiligheid...

GRTZ Reindert

FLYHIGH.BE & Airush gear

Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)

haaaanz 28 May / 2009 / 17:24
vroegah 8 jaar geleden toen ik begon........ 6.5 meter wipika classic, en zodra het 5 bft is gewoon al het water af........

tegenwoordig..... ik vaar relatief gezien vrijwel altijd een grotere maat als de rest... en dan zie ik toch nog beginners die een nog grotere kite op hebben als ik...... 1 vlaagje en je ziet ze al gaan......

en horst... dat is gewoon af en toe zelfmoord wat daar gebeurt.... helaas kom ik er nog regelmatig omdat het lekker dichtbij is.. maar iedere sessie daar gaat het wel fout met iemand......

binnenkort maar weer is pampus bezoeken, idd geen last van beginners en heerlijk vlak :D

Caspian 28 May / 2009 / 17:27
Gisteren ook gaan kiten en ik ben eveneens een beginner. Alles ging vet goed tot het weer even lelijk begon te doen. Na twee keer sukkelen heb ik besloten toch maar van het water te komen voor ik mezelf en anderen in de problemen bracht, na een of andere nog ondoordachte move. Aan de kant toch wel genoten van de kiters die het goed konden (en die bezig waren met een 8-9m in tegenstelling tot mijn 11m) en ergens ook wel gelachen met de andere 'beginners' die meer werden verdergesleurd zonder bord dan dat ze op het bord stonden. (zelfs enkele die meer dan, jawel, 300meter hebben moeten terugWANDELEN)

Ik vind ook dat er tijdens de lessen veel aandacht besteed moet worden aan veiligheid en voorrangsregels (wie kent ze nog?????!!!!!) Dit zou al veel problemen verhelpen.

aman 28 May / 2009 / 17:29
Nog even in dit topic

Ik was met die 5m helix ah varen

Even positief gezien, heel veel kiters hadden al besloten dat er te veel wind stond want er waren er maar een hand vol.

De meeste kiters die er waren hadden de wind volkomen onderschat. Toen ik van het water kwam ben ik een half uur bezig geweest om een paar gasten er van te weerhouden om met een 9 het water op te gaan. Weet niet of dat gelukt is. Verder nog een boardje terug gevaren omdat een kiter niet meer upwind kon draggen en een paar keer een vliegende gek moeten ontwijken.
Hoog gaan is niet de kunst hoor jongens met die wind, weten waar je land en hoe wel.

Ik heb speciaal een 5 m omdat je in NL met heel veel wind nou eenmaal de hoogste golven hebt. Zo een 5 m kite op een directional is wel de bom. Lekker stabiele kite ook wel maar met die wind zelfs vaak nog te veel power down the line. 3m dan maar?

ps met alleen en kleine kite ben je er niet. 20 jaar ervaring in de golven en kiten sinds 2001 wil ook wel helpen. Vraag gerust om advies maar geloof dan het antwoord dat je krijgt ook!

Aloha
Waves waves waves

Magic_Ed 28 May / 2009 / 17:33
Hulde aan Reindert voor zijn begrip en aan Dave en Aman voor de uitleg.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

temp_spikey 28 May / 2009 / 17:51
Quote: bruce - 28 mei, 2009 (14:30)
Volledig mee eens Ik was afgelopen dinsdag in het binnenland op strand horst. Het was een dikke fbt 6 ik was lekker aan het kitesurfen staat er een beginner met een instructeur ik ging er 20m omheen, ik was hem voorbij en ineens storte zijn kite voor mijn neus neer terwijl ik aan het varen was. In een fractie van een seconde heb ik melaten vallen en aan mijn safety getrokken ik zelf vloog in de kite van de beginner. Gelukkig niks gehad! Zegt de instructeur die zag je niet aankomen. Wat een domme opmerking was dat. Ik had onthoofd kunnen worden door zijn lijnen! groet, Bruce

Je kan hem alleen op je dak krijgen als je downwind van hem bent/komt...en binnen bereik van zijn kite ....

Kan je leerlingen niet beter mijden ? Meer dan 20M dan ;-) Echt hoor als iemand hem juist op je dak gooit is hij/zij het...en alleen jij bent vaak de sjaak...

www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

Porsche 28 May / 2009 / 18:02
Laatst was ik in Schellinkhout vraagt iemand aan mij of ik wist hoe de safety van z'n kite werkte..........goedzak die ik ben ga het rustig uitleggen en even later vraagt hij mij of ik z'n kite even op wilde laten. Stomme goedzak die ik was deed ik dat nog ook............gelukkig bleek deze persoon best wel met een kite om te kunnen gaan, het was alleen jaren geleden dat hij gevaren had en had dus na zoveel jaar een nieuwe kite gekocht met de nieuwste safety's erop. Later in de auto terug bedacht ik me dus dat dat niet zo slim van mij was om die kite zomaar op te laten na de bewuste vraag over de safety. Lesson learned, het is goed om elkaar te helpen maar twijfel niet om iemand te behoeden voor iets doms. Deze keer ging goed maar de volgende keer.................? Anyway, zomaar even iets om over na te denken. Smiley

Magic_Ed 28 May / 2009 / 18:20
Het heeft ook met de omstandigheden te maken. Vorige week werd ik op wijk aangesproken door drie mensen die vragen hadden over hun kite. Vertelden er meteen bij dat ze twee jaar geleden les hadden gehad en dat ze toen een tweedehands kite hebben gekocht. Één van de drie was een ervaren powerkiter.

Ze lagen aan de rand van het gebied met heel veel vrije ruimte. De kite lag keurig in het zand als een matras vlak voor het oplaten (precies midden in het windvenster). Omdat ik het zeer waardeerde dat ze hulp kwamen vragen en omdat de omstandigheden (15 knopen) zeer mild waren heb ik ze een half uur uitleg gegeven en ervoor gezorgd dat hun oude kite te gebruiken was.

De rest van de dag hebben ze, zeer voorzichtig, in het water lopen spelen. Dit soort mensen help ik graag. Als de omstandigheden anders waren geweest had ik ze in ieder geval uitleg over hun spullen gegeven en daarna verteld dat ze het een andere keer moesten proberen.

Nadeel was wel dat ik een half uur gemist heb Smiley
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Porsche 28 May / 2009 / 18:30
Helemaal waar Magic, alleen ik was toen niet helemaal op de hoogte van zijn kunnen en dacht er dus later pas goed over na. Maar je hebt zeker gelijk.

He, en wat is een half uurtje als je weer een paar mensen enthiousast gemaakt hebt voor de sport.......goed gedaan! Smiley

Bomboora 28 May / 2009 / 18:50
Zulke beginners kunnen de sport naar de kl... helpen en maken dat stranden gesloten worden.
Ik vind dat er een diploma moet ingevoerd worden, no diploma, no kiting. Autorijden mag ook niet zonder rijbewijs.

Elon 28 May / 2009 / 18:52
ik vond het eerste idee van spoetnik wel een heel goed idee eigenlijk
- KiBoCo.nl -

Elon had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Duotone Dice (2019)

mjb 28 May / 2009 / 19:30
ik ben ook een beginner en mij valt op dat de ervaren kiters soms erg nonchalant zijn.

zoals laatst op muiderberg een pal aanlandige wind 5/6 bft en ervaren kiters gewoon hun vliegertje aan de wal oplaten i.p.v. eerst een eind het water in te lopen.

ook vlak langs de wal heen en weer varen en leuke trucjes doen..

lijkt mij verstandiger om ook als ervaren kiter afstand te houden van obstakels zoals het dijkje in muiderberg bij aanlandige wind? de ervaren kiters moeten toch ook een goed voorbeeld geven?

Fransvegt 28 May / 2009 / 19:31
Binnenwater is indd druk, vaak doordat het ideale beginners spots zijn waar gestaan kan worden. Leverd indd veel gevaarlijke situaties op. Maar komt dat echt door de kiters? Willen alle mensen hier die al langer kiten nou zeggen dat ze zelf vroeger nooit iets doms hebben gedaan? Lijkt me sterk.. vroeger, jaar of 7 geleden, waren er nog niet zoveel kitescholen. Ik weet zeker dat een groot deel van de kiters die toen zijn begonnen het ook zichzelf aan hebben geleerd. En toen gebeurde er ook heus rare dingen! Maar.. het feit is dat er nu gewoonweg veel meer kiters zijn die beginnen, en veel meer die het al kunnen..

En indd, het is een hype.. en dat maakt het ook aantrekkelijk voor mensen die wellicht minder "feeling" hebben met water en wind.. Ik snap zelf ook niet wat iemand bezielt om zijn of haar kite voor het eerst op te laten in 30 knopen.

Maar wellicht ligt het niet alleen aan deze nieuwelingen in onze sport.. Worden nieuwe kites niet lekker aangeprezen met 100% depower en verhalen over hoe veilig ze wel niet zijn? Als je dat als nieuwkomer hoort weet je dus niet beter als dat het veilig is.. wellicht moet er dus een betere informatie voorziening zijn..?

En natuurlijk is er dan nog het verhaal van de mensen met oude x2's die het voor het eerst gaan proberen.. die x2's komen, lijkt mij, toch bij mensen vandaan die het al een tijdje doen..? Voor die mensen; SCHAAM JE! Licht je kopers goed in en ga niet kletsen over beginners kites met veel depower als je zo'n oude sleurhut verkoopt!

Peter93 28 May / 2009 / 19:44
Ik powerkite al van af mijn 7e ofzo ben nu 16 pas begonnen met kitesurfen, maar ik begrijp niet wat beginners bezielt als ze in zo een wind gaan kiten. Als ik denk dat het te veel is begin ik gewoon niet, schijt eigenlijk in me broek(wetsuit dan) op zo een momentSmiley en ik vraag altijd aan mede-kiters advies, of het nu kan met deze wind met een 12m2 etc

hifly 28 May / 2009 / 20:22
Dave , volledig gelijk . Maar om even aan te halen waar het van kan komen ... Hoeveel snowboarders-skieërs zitten buiten piste , zonder enige lawine-risico kennis ? Alleen al door het zien van die extreme filmpjes denken ze : cool .. kan ik ook , en elk jaar laten er een paar het leven ...

Wel ik denk dat het hier niet veel anders is ... De mentaliteit van; hey, ik wil skieën ik MOET daarvoor lessen nemen om het te kunnen ... zit er bij het kiten nog niet écht in . Veel van deze gasten hebben totaaaaal geen idee wat de wind kan doen met je .

zielig voor ons allemaal .
Who pay's peanuts get's monkey's

johndoe 28 May / 2009 / 20:25
Ik ben het helemaal eens met het meeste wat hierboven staat, en ik heb een kleine aanvulling die niet als tegenwerping bedoeld is.

Hoewel mijn kiteschool Safety First heet,
hoewel ik niet adverteer met "in 4 uur leren kiten" zoals vaak te lezen is bij Google Adwords dit jaar, en
hoewel ik de voorrangsregels uitleg én oefen in het water, en de self rescue laat DOEN, en veel nadruk leg op weerkennis en voorzorg en de gevaren en je verantwoordelijkheid voor anderen, (sorry voor de lange zin)
vind ik dat we niet moeten vergeten dat bijna alle mannen (en paar vrouwen) van de oude garde wel eens (of vaak) een narrow escape hebben gehad. We zoeken de grenzen op van de omstandigheden, van ons kunnen. Het is een extreme sport. Je hebt mensen die gaan dammen of pingpongen, en je hebt mensen die gaan bergbeklimmen, motorcrossen, of kitesurfen, of commando worden of opstapper bij de KNRM. Er zijn veel mensen die in deze overgereguleerde wereld een plek zoeken waar ze uitgedaagd worden, waar de krachten groter zijn dan zijzelf, en waar er dodelijke risico's zijn, waar ze tot hun grenzen kunnen gaan.
Veel mensen hebben dat nodig. Niet alleen de paar jongens van de oude garde.

Wat er nu gebeurt, is dat de risico's veranderen. Voor de oude garde die al hun narrow escapes hebben overleefd, is er met het nieuwe materiaal, alle prima uitwisseling van kennis op de forums en vooral al onze ervaring, minder risico op het water. Wat onszelf betreft. Het gevaar komt nu veel meer van andere kiters, van beginners, van dreigende spotsluiting, van overbevolking op de spots.
Dus als je die nieuwe risico's wilt mijden, hou je afstand van beginners, kies je rustige tijdstippen en spots uit, en werk je constructief aan het openhouden van spots, beinvloed je regelgeving, en spreek je kiters aan met hulp en advies en vriendelijkheid.
Maar het blijft een risico-sport: het lijkt soms een russische roulette of je kunt blijven kiten, of de spots op termijn open blijven, of je de windvoorspelling en de files zo kunt combineren dat je toch lekker kunt kiten.
Je kunt er ook een ander soort extreme sport van maken: tussen beginners varen op drukke dagen met vlagerige, aanlandige wind.

Ik was gisteren op IJmuiden en tot ik wegging om ongeveer half twee lagen er bijna geen kites buiten de kitezone. Dat is een mooi succes van een paar mensen aanspreken op het strand en op de forums.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

wazzaah 28 May / 2009 / 20:41
Goed dat je t aankaart hoor Dave Smiley

Kom gewoon lkkr naar hier, lkkr rustig en bijna een strand voor jezelf.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

ltkort 28 May / 2009 / 20:41
Ik ga beginners film maken, zie mijn topic: http://www.hanglos.nl/forum/173903/kiteforum-film...html?UpdateStr=DataReactEdit
....LTKort.... - Slingshot RPM 10m 2012 - Naish Momentum 2010 - Prolimit Kitewaist Pro - KiBoCo Kite

ltkort had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 0 - 0 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

wazzaah 28 May / 2009 / 20:46
Vraag blijft hoeveel beginners je bereikt trouwens met forums als hanglos/kitehigh en de nkv (of een film). Hoeveel kiters zouden er zijn? 15.000 die wat spul hebben? zo.n 2.000 daarvan zijn maar actief op het web en lid van de NKV denk ik.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

hifly 28 May / 2009 / 20:50
@ Wazzaah : Maar het zijn wij wel die er iets aan moeten doen !
Who pay's peanuts get's monkey's

papa1968 28 May / 2009 / 21:23
Jeb goed verhaal Dave Smiley..en zo waar...te eng voor woorden..ook die Best op Wijk.. had het zwaar en moest geholpen worden...Denk na alsjeblieft..Wijk is zo'n mooie spot.. maar bij grote ongelukken of erger word de tolerantie van de Gemeente steeds minder. De KNRM begint ook al te klagen over de vele ongelukken en afdrijvende kiters. Blijf elkaar helpen en hou de goede spirit van het kiten.. maar wees niet te beroerd om een beginnende kiter te adviseren en eventueel te wijzen op de gevaren van je spot...Aloha en Kite Wijs...Smiley
Papa van Wouter, Martijn en Sarah en liefzoon Troy en lief van kitebabe in spee Debby

Hagar 29 May / 2009 / 06:52
Op volgorde van gevaar (voor zichzelf en omgeving):

1) Beginners zonder goede cursus
2) Cracks die zichzelf overschatten (of nonchalant zijn geworden)
3) Beginners met een goed cursus

Voor een snelle motorboot heb je een vaarbewijs nodig omdat je een gevaar voor anderen kunt zijn. Best logisch. Ik vind dat je als kiter net zo een soort "brevet" verplicht moet hebben, bv een IKO certrificaat of wat dan ook. Dan mag je pas zonder instructeur het water op.

Beter voor jezelf, je omgeving en de sport in het algemeen.

Niet stoer, niet macho, niet rebels...nee dat niet (dus kom maar op met die min kudos Smiley)....maar tien keer beter dan een totaal kiteverbod. De sport groeit snel en er zullen steeds meer ongelukken gebeuren (ondanks veiliger materiaal). Een of andere gemeentebestuurder zegt dan "no more" om zelf geen bloed aan zijn handen te hebben.

Wellicht een goeie voor een enquete op HL.

Greetz