Gevaarlijke beginners/kiters

Door: -DAVE- Reacties: 156 Hits: 13468
GerritNL 29 May / 2009 / 08:13
Goed verhaal en goede discussie, ik hoop alleen dat beginners deze thread ook lezen. Wat zou het toch goed zijn als alle kiters lid zouden worden van bijv. de NKV zodat deze veel meer te besteden zouden hebben om voorlichting te doen aan beginnende kiters. Misschien is het een idee om mensen die les nemen bij een kiteschool automatisch lid te laten worden voor het eerste jaar van een vereniging. Wat ik heel weinig zie is voorlichting. In shops kan je alle informatie krijgen over materiaal maar voor informatie over kiten zelf verwijzen ze je door naar een kiteschool. Waarom is er bijvoorbeeld geen gratis informatie folder of boekje over kitesurfen waarin hoe gevaarlijk de sport " kan" zijn. Ook op kitespots zie ik vaak geen borden staan met informatie over de spot en wat wel en niet mag (er zijn uitzonderingen). Op spots waar ik nog nooit ben geweest ga ik ook altijd eerst maar een "sociaal" praatje maken met een "local" om even meer info te krijgen.

Ik ben natuurlijk zelf al oud (40) maar ik vindt wel dat er van de jonkies (die vaak goed kunnen kiten) ook wel wat meer sociale controle mag zijn op hun leeftijd genoten ipv ze te pushen en stoer te doen. En ik moet helaas constateren dat met name die jonkies de gevaren van de sport vaak opzoeken en beslist niet altijd het goede voorbeeld geven.

En mensen het is helemaal niet gek om mensen op hun verantwoording te wijzen, ook niet als die persoon ouder/jonger, groter/kleiner, breder/smaller is als jou. Of omdat hij indruk maakt met zijn nieuwe materiaal en zijn mooie "net gekochte" spullen. Ook ik heb wel is geweigerd om een kite voor iemand op te laten omdat IK vond dat die maat totaal onverantwoord was (was trouwens een duitser).

Ik had in verleden graag gezien dat mensen mij op de gevaren hadden gewezen. Had mij in ieder geval geholpen om uit de problemen te blijven waar ik wel eens in gezeten heb.

P.s. wat soms wel eens helpt is de beginners nog een keer de tekst op hun kite of in eerste pagina van instructieboekje te laten lezen. Daar staat toch echt dat de sport levensgevaarlijk "kan" zijn.

Kiten is ook gewoon heen en weer varen hoor.

FerdiH 29 May / 2009 / 10:02
Ik ben het er ook roerend mee eens, ondanks dat ik een ruim een jaar geleden zelf ben begonnen met kiten zonder les.
M'n zwager en een goeie vriend hadden les gehad en mij daarna een keer meegenomen om een keer te kijken.

Eerst een paar keer naar mirns, daar namen we de kite eerst een paar honderd meter het water op om hem daar pas op te laten omdat we dat veiliger vonden(en dat vind ik voor beginners nog steeds) Daar heb ik rustig leren boby draggen en gepoogd tot varen. Dat is daar nooit van gekomen want m'n zwager en maatje gingen vaker als ik dus bleven vaker op het strand bij ons.

Als de wind niet te hard was en sideshore was ik ook van de partij

Op deze manier heb ik leren varen, ben altijd heel voorzichtig geweest en nooit alleen of zonder een ervarener persoon in de buurt.

Als je je gezond verstand gebruikt en de elementen respecterd en de juiste mensen om je heen hebt kan je voorzichtig proberen met weinig wind.

Komt misschien ook omdat ik geen puber meer ben en wat meer nadenk dus ook kan inzien wat er fout kan gaan als het te hard waait. dat heb ik één keer meegemaakt met m'n zwager, 3meter hoog en 10 meter ver en 5 weken uit de roulatie. wegens overbelaste knie(hij kwam neer op het strand)

Maar evengoed blijft lessen de beste manier van leren dat raad ik ook iedereen aan als ze aan mij vragen hoe ze moeten beginnen met kiten.

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

Mares 29 May / 2009 / 11:28
ey!

Super topic! Ik ben zelf beginner en kies de momenten uit dat het in mijn ogen te doen is. Ben 85 kg en heb nu alleen nog maar n 9m, het komt dan ook meer voor dat ik moet sinussen dan dat ik lekker aan t varen ben! Maar op die manier leer je denk ik dan maar.

Een verstandige beginner zou denken als er heel donkere wolken aankomen dat je van het water af moet gaan (of helemaal niet gaan, dat doe ik dan).. Overigens vaar ik zelf ook op Wijk. (niet die bewuste dag) en ik kom zelf ook mensen tegen die domme dingen doen!

Het punt is dat de sport als 'n echte adrelinesport wordt gezien.. Waar je bij snowboarden het gevaar in kan schatten als n ravijn of iets dergelijks, is de zee en de wind een moeilijk begrip en voor 'n leek niet goed in te schatten!

Oproep aan iedereen:
Leer wat over meteo!

Oproep aan beginners:
vraag altijd of het verstandig is te varen!

Heren/dames, safe surfing Smiley

njitram 29 May / 2009 / 14:36
Hadden ze een helm op? Smiley

idefixe 29 May / 2009 / 15:39
Quote: njitram - 29 mei, 2009 (16:36)
Hadden ze een helm op?

Is natuurlijk een geweldige humoristische opmerking waarmee je uitstraalt dat je absoluut niet in de gaten hebt waar dit topic over gaat en misschien beter kunt gaan biljarten in plaats van kitesurfen.........
Slingshot , Gibbon

slingshotkiter 29 May / 2009 / 17:30
dave heeft gesproken!Smiley

timmuh 29 May / 2009 / 18:54
wat ik ook nog even kwijt wou..
Ik merk het laatste jaar dat er ook geen groet meer vanaf kan. Een algemene regel onder de waterspotters is tog minstens even hallo zeggen. Loop je nu met een glimlach over het strand en begroet je een mede kiter, word ik vaak nagekeken of ik dronken was. Nu is dat ook vaak zo, maar heb niet het idee dat het aan mij ligt.

where is the soullllSmiley

richardkiter 29 May / 2009 / 19:39
Waar vaar je ???

Heb er zelf eigenlijk geen last van Smiley Smiley Smiley
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

FerdiH 29 May / 2009 / 20:07
Ik heb er ook geen last van. Ohja hier vaart verder ook bijna niemandSmiley

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

Jurrien 29 May / 2009 / 23:32
Te veel mageilen tegewoordig...Smiley
---===Kitefabriek IJmuiden===--- Kite reparaties zoals het hoort! facebook.com/kitedokter

sthijs 29 May / 2009 / 23:42
Cracks die nonchalant zijn geworden, zijn een erg groot gevaar!

Zoals dinsdag op Scheveningen, tot 2 keer toe dezelfde persoon bijna door mn lijnen gesprongen, het scheelde niks!
Een ander persoon vond het leuk om een halve meter achter me (zie je niet aankomen) zn sprong te landen. Je schrikt je echt de t*ring...

Mensen, hou afstand!Smiley

Blub-Blub 30 May / 2009 / 01:47
ik heb er ook wat over te melden .............................t was een echt beginnersweertje !! lang leve de Furia'sSmiley
Blub-blub ..........

Lars91 30 May / 2009 / 09:24
Wat zelfs op hanglos worden nu al ''goede '' beginners kite's verkocht! Smiley

Beginnerskite compleet.
Naish Aero-2 16m2 (2003) kite, compleet in tas, met pomp, bar en lijnen.

Uitstekende (degelijke) kite voor beginners, stabiel en makkelijk te starten.

Zeer goede depower, overpowered lang door te varen.

Nieuwstaat, paar keer gebruikt, geen beschadigingen/reparaties, enz.
Ook de bar met lijnen zijn in nieuwstaat.

Kun je nog lang plezier van hebben.
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

Reindert94 30 May / 2009 / 09:55
Quote: Lars91 - 30 mei, 2009 (11:24)
Wat zelfs op hanglos worden nu al ''goede '' beginners kite's verkocht! Beginnerskite compleet. Naish Aero-2 16m2 (2003) kite, compleet in tas, met pomp, bar en lijnen. Uitstekende (degelijke) kite voor beginners, stabiel en makkelijk te starten. Zeer goede depower, overpowered lang door te varen. Nieuwstaat, paar keer gebruikt, geen beschadigingen/reparaties, enz. Ook de bar met lijnen zijn in nieuwstaat. Kun je nog lang plezier van hebben.

Het ergste van het verhaal is dat ze nog altijd niet begrepen hebben he
FLYHIGH.BE & Airush gear

Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)

FerdiH 30 May / 2009 / 10:18
Maar die gasten die ze verkopen moeten toch ook nadenken van hé deze troep is levens gevaarlijk.Smiley

Nee hoor laat er maar een beginner mee kloten en een paar botten breken, komt de sport ok weer in het nieuws.......Smiley
wel negatief maar daar denken deze nono's niet aan. Smiley
als ze er maar vanaf zijn dan is het niet meer hun probleem.

Ik zeg ritueel verbranden die zooi

Reindert94 30 May / 2009 / 10:47
Dan moet je eens die nieuwe topic lezen : 18m kite

tis weer een naishSmiley
FLYHIGH.BE & Airush gear

Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)

FerdiH 30 May / 2009 / 10:51
ik heb 'm gelezen ja. is leuk als windscherm

Wavecatcher 30 May / 2009 / 11:52
Het hele punt waar het om gaat is dat iedereen in de kitewereld nonchalant is.
Beginners, (in vergelijking tot vroeger) staat het hele internet barstensvol tips/advies over materiaal.
Doe er iets mee, lees en leer!

De rest: teach 'm, jullie stonden in het begin ook onzeker op het strand. Ik na elke winter weer!Smiley

jpwavz 30 May / 2009 / 22:32
Stond woensdag op t water met mijn 9 (75/80 kilo) op bergen op zoom (binnenwater met een gevaarlijke opstapplaats met stenen en enorm vlagerige wind). Beetje overpowerd in de vlagen maar goed te houden om lekker te kunne tricken op de golfjes. Komt daar een belg, wilt hij zijn 13 op gaan pompen. Ik kom naar de kant en zeg tegen m: gast, het waait tot 28 knopen hier". Zegtie: Ja, ik weet het allemaal niet, ik heb het nog nooit gedaan eigenlijk.. Ik heb op vakantie een jaar geleden 2 dagen les gehad.. Dat soort achtelijke gasten bestaan echt!

Remco_1 31 May / 2009 / 00:28
Zie dit weekelijks op wijk aan zee als het beetje waait met Aflandige wind!!

Nou dan nog even tussendoor te komen ik vind het kitesurf volk wel altijd gezellig, maar wat ik vandaag weer heb gezien op Wijk aan zee, Bunker. Ik werk daar als intstrecteur bij het strandzeilen en vliegeren. Vandaag lekker met een groep bezig zie ik een kiter ze kite omhoog gooien met NO dan denk ik bij mezelf waarom doe je dit ????? Maar trekt meneer ook nog even lekker zijn pak aan om het water op te gaan :S, collega van me sprak hem er op aan en luisterde gelukkig ok in 1 x. (was wel een engelsman),

Collega : Wat vind je er nou zelf van wat dat je nu ALLEEN het water op ga?

Beginner: ja wil alleen ff kijken hoe hard het waait op het water??

dan denk ik bij mezelf :S als je zelf al niet eens weet hoe hard het waait :S dan ga je toch ook niet alleen het water op met je kite???. DOE DIT ZOIEZO NOOIT Dus meneer ging alleen maar beetje vliegeren daar konden we hem niet van zijn idee afpraten, maja vliegeren kan opzich dan nog. 10 min later wilt hij hem ALLEEN landen En UITGEHAAKT landen okey maar dan heeft meneer een HP leash, hierdoor stalt hij hem te veel waardoor hij rechtop midden in het windvenster omhoog staat :S (welke kite het is weet ik niet meer. Dus moet als een speer bij de groep wegrennen (wat eigenlijk ook onverantwoord is maar minder als hem alleen laten) en gaan helpen, vraagt hij daarna doodleuk hoe kan je die dingen alleen landen want ik snap het niet, moest hem toch wel 10 x uitleggen dat je niet alleen moest gaan kiten en dat gevaarlijk was.

Denk je alles gehad te hebben. Komt er later 1ntje langs met z'n spullen (12M² kite) vlagen 5/6, en zou die ene wel even les geven in het omgaan met de vlieger (ervaren kiter met onervaren kiter) IK VIND dat hier echt een stuk beter over nagedacht moet worden. mensen die kitesurfen kunnen niet zomaar even iemand kitesurf les geven, en dan al helemaal niet met NO op waz. Leer iemand eerst vliegeren met een powerkite en help die jongen dan mischien met een kite, maar LAAT ZE NOOIT INGEHAAKT VLIEGEREN, ALTIJD EERST UITGEHAAKT ZODAT HIJ OP DE SAFETY VLIEGT ALS HIJ HEM LOSLAAT OF HET GAAT TOTAAL FOUT!!!

Het nadeel is dat hier moeilijk iets tegen te doen valt omdat deze mensen altijd alleen zijn en vaak geen andere surfers in de buurt zijn, en gelukkig zijn wij ieder weekend en vele doordeweekse dagen daar maar het is echt niet normaal met NO dagen.

sorry mischien voor deze onduidelijke tekst maar s'nacht 2 uur en moe en geen zin om na te gaan lezen en typen

Remco_1 31 May / 2009 / 00:28
Zie dit weekelijks op wijk aan zee als het beetje waait met Aflandige wind!!

Nou dan nog even tussendoor te komen ik vind het kitesurf volk wel altijd gezellig, maar wat ik vandaag weer heb gezien op Wijk aan zee, Bunker. Ik werk daar als intstrecteur bij het strandzeilen en vliegeren. Vandaag lekker met een groep bezig zie ik een kiter ze kite omhoog gooien met NO dan denk ik bij mezelf waarom doe je dit ????? Maar trekt meneer ook nog even lekker zijn pak aan om het water op te gaan :S, collega van me sprak hem er op aan en luisterde gelukkig ok in 1 x. (was wel een engelsman),

Collega : Wat vind je er nou zelf van wat dat je nu ALLEEN het water op ga?

Beginner: ja wil alleen ff kijken hoe hard het waait op het water??

dan denk ik bij mezelf :S als je zelf al niet eens weet hoe hard het waait :S dan ga je toch ook niet alleen het water op met je kite???. DOE DIT ZOIEZO NOOIT Dus meneer ging alleen maar beetje vliegeren daar konden we hem niet van zijn idee afpraten, maja vliegeren kan opzich dan nog. 10 min later wilt hij hem ALLEEN landen En UITGEHAAKT landen okey maar dan heeft meneer een HP leash, hierdoor stalt hij hem te veel waardoor hij rechtop midden in het windvenster omhoog staat :S (welke kite het is weet ik niet meer. Dus moet als een speer bij de groep wegrennen (wat eigenlijk ook onverantwoord is maar minder als hem alleen laten) en gaan helpen, vraagt hij daarna doodleuk hoe kan je die dingen alleen landen want ik snap het niet, moest hem toch wel 10 x uitleggen dat je niet alleen moest gaan kiten en dat gevaarlijk was.

Denk je alles gehad te hebben. Komt er later 1ntje langs met z'n spullen (12M² kite) vlagen 5/6, en zou die ene wel even les geven in het omgaan met de vlieger (ervaren kiter met onervaren kiter) IK VIND dat hier echt een stuk beter over nagedacht moet worden. mensen die kitesurfen kunnen niet zomaar even iemand kitesurf les geven, en dan al helemaal niet met NO op waz. Leer iemand eerst vliegeren met een powerkite en help die jongen dan mischien met een kite, maar LAAT ZE NOOIT INGEHAAKT VLIEGEREN, ALTIJD EERST UITGEHAAKT ZODAT HIJ OP DE SAFETY VLIEGT ALS HIJ HEM LOSLAAT OF HET GAAT TOTAAL FOUT!!!

Het nadeel is dat hier moeilijk iets tegen te doen valt omdat deze mensen altijd alleen zijn en vaak geen andere surfers in de buurt zijn, en gelukkig zijn wij ieder weekend en vele doordeweekse dagen daar maar het is echt niet normaal met NO dagen.

sorry mischien voor deze onduidelijke tekst maar s'nacht 2 uur en moe en geen zin om na te gaan lezen en typen

Egtved 31 May / 2009 / 06:37
Ja, dat is wel grappig, Remco...

Bij mij komt het gewoon niet eens in me op om een collega mee te nemen om even met mijn vlieger te oefenen.
Bekijk het maar, ik houd me vliegers en mijn collega liever heel.
Flysurfers: Speed3 19m DLX/Speed 4 10m DLX/Flyboards Radcial4 M/Spleene Door 164 ´06

-Niek- 31 May / 2009 / 08:45
Misschien denk je dat er alleen maar domme beginners zijn omdat de verstandige beginners thuis zitten met zulk weer...??

warookiter 31 May / 2009 / 13:04
Gisteren was het mooi weer om te oefenen (Edam), Ik ben zelf ook beginner en het was voor mij ideaal gister.
(het voordeel is ook met weinig wind dat de geoefende kiters wegblijven en je dan lekker kan oefenen zonder iemand tot last te zijn)

warookiter had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 26 - 33 knots op zijn Best Nemesis (2009)

sailortje 31 May / 2009 / 16:52
Hi DAVE en KAY, het is van alle tijden. Zelf al meer dan 25 jaar flink wedstrijdzeiler in snelle open bootjes zie je bij kloteweer mensen het water opgaan die je verder nooit op de club hebt gezien - en dan ook maar matig kunnen zeilen maar nu effe gaan laten zien wat ze (niet) kunnen. Meestal afgang, soms rescue operatie (door anderen), vaak spullen aan puin.
Kiten doe ik nu 2 jaar en ik ben van de voorzichtige soort, ik ben nog niet zo goed ermee. Vandaag mij toch even flink staan ergeren aan de rand van het ALKMAARDERMEER waar een stuk of 5 kites rondvlogen. Vier duidelijk goeie kiters maar ik herinner mij - het begon met eentje - toen drie - nu vijf..... de vijfde had ongeveer mijn niveau, downwind kiten en upwind lopen. Alleen hingen al die vliegers boven de lagerwal waar maar weining ruimte was (ongeveer breedte als in Enkhuizen) en behoorlijk veel mensen. Ik stond er met de kids te kijken en menige vlieger scheerde over ons heen. Toen ook die beginner dat presteerde zijn we vertrokken, het is gewoon wachten tot die kite omlaag dondert waarbij vrijwel zeker iemand op de kant flink de pineut wordt. Onvermijdelijk.
Ik snap het, wel stoer vlak voor de wal langs maar nog dit jaar - let maar op - komen we met het kitesurfen weer beroerd in het nieuws.
Als die gasten dit ook lezen - die daar lekker bezig waren: LULLOOS, KITE WAAR HET MAG! Maar ik zal wel te braaf zijn...weet zeker dat het alkmaardermeer geen kitezone heeft.