Gevaarlijke beginners/kiters

Door: -DAVE- Reacties: 156 Hits: 13472
tellavist 03 June / 2009 / 17:27
Wat zeikt je nou dave!Smiley je wou toch mensen van het caliber Gekke Henkie zien?Smiley
Genoeg zat zo te horen!Smiley
Buiten dat ben ik toch echt benieuwd wat je nou gefilmd hebt dan!Smiley
Post het ff!
Alain Duckers.

jeckyllrider 03 June / 2009 / 21:43
Quote: Brutus - 3 juni, 2009 (16:33)
Tenslotte valt het me nog altijd op dat er een hoop mensen een helm iets voor beginners of voor Duitsers vinden.Ik kite zelf al vanaf 2000 en draag nog altijd m'n helmpje. 't ding zit me niet in de weg, ik hoef géén modeshow te lopen en ik heb ook nog de verantwoording voor een gezin te dragen. Denk na, veiligheid begint bij jezelf!

Sorry, dit was toevallig een duitser Smileymaar idd een helm is niet onverstandig, zolang het niet verplicht wordt maakt het mij niet zoveel uit.. Al hoef ik zelf dus echt geen helm,Smiley terwijl ik met bijv. Snowboarden er een heeeele grote fan van ben en volledig Nederlands ben voor de rest Smiley

sta op, en surf

jeckyllrider 03 June / 2009 / 21:48
Quote: -DAVE- - 3 juni, 2009 (13:26)
Kentekenplaten op de kites, alle kites in Europa moeten gewoon kentekentregistratie hebben. Geen registratie > niet kiten. Wel registratie > wel kiten, Dom doen met kiten of onverantwoord bezig zijn > oppakken, opsluiten en kites afnemen. (via kenteken te achterhalen)

juist.. das dus net wat we NIET willen.. Smiley
dan kunnen we straks per jaar weer honderden euro's gaan lappen..
niet te denken aan het gekut van 2 of meer kites, het ziet er niet uit, nee het lijkt me dus helemaal niks

slecht planSmiley
sta op, en surf

Elon 04 June / 2009 / 05:12
als we nou gewoon een aantal spots "beginnerspots" maken en een aantal gevorderde spots. en dan kijken of de mensen van zichzelf weten of ze een beginner zijn of niet.
- KiBoCo.nl -

Elon had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Duotone Dice (2019)

Reindert94 04 June / 2009 / 06:38
Quote: Elon - 4 juni, 2009 (07:12)
als we nou gewoon een aantal spots "beginnerspots" maken en een aantal gevorderde spots. en dan kijken of de mensen van zichzelf weten of ze een beginner zijn of niet.

Dat is mss nog niet zo'n slecht idee maar er gaan toch altijd een paar van die slimmen of buitenlanders zijn die dit aan hun laars gaan lappen
FLYHIGH.BE & Airush gear

Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)

Brutus 04 June / 2009 / 06:57
Quote: jeckyllrider - 3 juni, 2009 (23:43)
Al hoef ik zelf dus echt geen helm, terwijl ik met bijv. Snowboarden er een heeeele grote fan van ben en volledig Nederlands ben voor de rest

Waarom met snowboarden dan wél en met kitesurfen niet? Ken meerdere gasten die na gevallen te zijn met golfrijden, hun board tegen hun kop hebben gehad met flink wat hechtingen tot gevolg en dan hadden ze nog het geluk gehad dat ze niet buiten bewust zijn zijn geraakt! Zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken voor (gevorderde) kiters waar het risico op hoofdletsel wel degelijk aanwezig is.

Magic_Ed 04 June / 2009 / 08:17
Quote: Brutus - 4 juni, 2009 (08:57)
Waarom met snowboarden dan wél en met kitesurfen niet? Ken meerdere gasten die na gevallen te zijn met golfrijden, hun board tegen hun kop hebben gehad met flink wat hechtingen tot gevolg en dan hadden ze nog het geluk gehad dat ze niet buiten bewust zijn zijn geraakt! Zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken voor (gevorderde) kiters waar het risico op hoofdletsel wel degelijk aanwezig is.

Precies daarom draag ik een helm. Maar ajb geen verplichtingen, geen kentekenplaten. Het waait wel weer over. Zorg voor rumoer, spreek mensen aan, de hype is voorbij voor je er erg in hebt. En daarna blijf je altijd eikeltjes houden, maar een minderheid.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Mario 04 June / 2009 / 11:32
een auto registreer je ook,incl verzekering en heb je een rijbewijs voor nodig,
maar dit wil niet zeggen dat je de onverantwoorde mensen van de weg haalt
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

dennisr 04 June / 2009 / 12:05
Dave je hebt helemaal gelijk! de laatste tijd zie je de mensen met 'onverantwoordelijke shit' varen. Ik vind dat er eens moet ingegrepen worden, Als het zo door gaat komen der grote ongelukken en dan is de rest de pinut van een kleine groep onverantwoorde kiters!

Eergisteren was ik in katwijk aan het kiten en daar was ook iemand die een half uur in het water stond met ze kite op 12 uur. Toen wilde die gaan varen, wat natuurlijk niet lukte en ging die maar bodydragen! het gaat gewoon een keertje mis en dan is het de schuld van de kitesurfers en niet van een paar gekken die willen 'knallen'

TORRO 04 June / 2009 / 12:39
@Dennisr

Wat doet deze kiter fout? Uit jouw verhaal maak ik niet op dat hij onverantwoord bezig was.. Je kan natuurlijk niet blijven lessen tot je perfect kan varen dan ben je zeker 1000 euro lichter..

Als deze kiter alle aspecten m.b.t. de veiligheid van het kiten beheerst, dan kan hij toch gewoon zelf aan de slag gaan om te oefenen.. Belangrijk is dat hij verstandig is en niemand in gevaar brengt.

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat elke kiter hier op het forum het zo heeft geleerd.

spoetnik 04 June / 2009 / 12:54
Quote: TORRO - 4 juni, 2009 (14:39)
@Dennisr ....Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat elke kiter hier op het forum het zo heeft geleerd.

Niet op Katwijk, maar op een beginnersspot hoop ik?? Oostvoorne, Horst..
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

Mario 04 June / 2009 / 12:57
nou,als ik de verhalen zo lees over horst lijkt het mij geen beginnersplek,maar ben er zelf nooit geweest moet ik toegeven.
Zee kan een heel geschikte beginnersplek zijn, 4/5 bft,liefst beetje side-on en laag water en niet druk op het strand.
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

dennisr 04 June / 2009 / 13:12
In katwijk gaan ze je echt niet zomaar te water laten als je geen controle over je kite heb alleen er kunnen ook dagleden komen van andere spots en daarvan kan jij niet weten hoeveel ze geleerd hebben en wat ze geleerd hebben

woudaap 04 June / 2009 / 13:27
Je kunt ook gaan tennissen als je je zo ergert

Mares 04 June / 2009 / 17:49
Misschien n idee om dit topic wat samen te voegen zodat het voor iedereen (>beginners<) makkelijk, overzichtelijk en snel te lezen is?

@dennisR: Ik ben ook beginner.. je moet ergens mee beginnen! Toen je leerde autorijden sloeg de lesauto toch ook af?

Jelte 04 June / 2009 / 18:43
SafetyFirst: je hebt gelijk. Elk jaar raken hordes mensen zwaar gewond door paardrijden. Geen haan die ernaar kraait. Veel gevaarlijker dan kiten tegenwoordig.
En voor de rest: Dave man, jij was toch altijd TEGEN nog meer regeltjes? Heb je me eindelijk overtuigd (ik ernaar zoeken in een verkiezingsprogramma, maar die partijen zijn er dus gewoon niet he?), ga je hier pleiten voor meer! Smiley
Ik kan me herinneren dat ik als lessende beginner op Workum op een rustige dag amper plek had om veilig te bodydraggen omdat pro's zonodig het stukje downwind moesten gebruiken terwijl ze zagen dat ik zover mogelijk buiten hun gebied probeerde te oefenen. Elke spot moet een lesruimte krijgen. Waar je legitiem gesleurd mag worden en als een malloot mag gaan hannesen (met 1 s, herinner ik me nog van school) en waar je als echte kiter niet komt. Daar kun je dan mensen heen schoppen die ff op marktplaats geshopt hebben. Maar daar moeten de regeltjes dan ophouden. Geen hesjes, geen passen, geen geld betalen, geen streepjescode op je voorhoofd, geen RFiD's in je tubes, geen kitebelasting, geen verplichte identificatie bij de hauptleiter, geen mannen in witte pakken die barretjes staan in te poederen op zoek naar een paar vette patatvingers, gewoon regelloos genieten. Hoogstens een verbod op Duitsers... Smiley
Laten we duidelijk blijven over waar dit probleem vandaan komt: de grote overbevolking op de kiteplaatsen. Pak dan de oorzaak aan en marcheer naar Den Haag voor meer ruimte.
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

jeckyllrider 04 June / 2009 / 20:04
Quote: Brutus - 4 juni, 2009 (07:57)
Quote: jeckyllrider - 3 juni, 2009 (23:43) Al hoef ik zelf dus echt geen helm, terwijl ik met bijv. Snowboarden er een heeeele grote fan van ben en volledig Nederlands ben voor de restWaarom met snowboarden dan wél en met kitesurfen niet? Ken meerdere gasten die na gevallen te zijn met golfrijden, hun board tegen hun kop hebben gehad met flink wat hechtingen tot gevolg en dan hadden ze nog het geluk gehad dat ze niet buiten bewust zijn zijn geraakt! Zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken voor (gevorderde) kiters waar het risico op hoofdletsel wel degelijk aanwezig is.

Dan maar hopen dat t bij mij dan maar goed gaat, Ik bedoel met SNowboarden is de oppervlakte waar je landt redelijk solide zegmaar.. en de fratsen die ik daar uithaal zijn ook niet bepaald laag boven de grond.. In gesmolten vorm is sneeuw een stuk vergevingsgezinder en komt t wat minder hard aan..Smiley ik zit zowieso niet vaak op zee, ben meer een fan van vlakwater raggen en crashen..
Zowieso nooit dicht bij de kant fratsen uithalen scheelt ook wel aanzienlijk in de kans om je kop in t zand te landen zegmaar.. Smiley

tot nu toe zowieso nooit aanleiding gehad om met helm te varen.. maarja dat zag je 10 jaar geleden met snowboarden ook nog niet Smiley

sta op, en surf

D-ice 05 June / 2009 / 11:23
Quote: -DAVE- - 3 juni, 2009 (14:26)
Kentekenplaten op de kites, alle kites in Europa moeten gewoon kentekentregistratie hebben. Geen registratie > niet kiten. Wel registratie > wel kiten, Dom doen met kiten of onverantwoord bezig zijn > oppakken, opsluiten en kites afnemen. (via kenteken te achterhalen)

Quote: -DAVE- - 3 juni, 2009 (14:31)
Exact en APK verplichting op je kite, barjw en lijnen.

Smiley Smiley Smiley (hou me maar ff in maar...... pff)

johndoe 05 June / 2009 / 14:22
alle beginners gewoon niet meer laten kiten scheelt een hoop ruimte en dus een hoop ongelukken!!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

dom 05 June / 2009 / 14:30
Als ik kijk naar bijv. ijmuiden is het mijn inziens redelijk goed gereguleerd. Een ongeschreven regel is daar dat de lessers dichtbij de pier zitten en mensen die zelfstandig aan t leren zijn ook. De gevorderden komen daar ook weinig en weten ook dat t alleen maar link is om er door heen te surfen. De instructeurs spreken mensen die onverantwoord bezig zijn op hun gedrag aan en alles is redelijk koek en ei... Ik heb absoluut niets tegen beginners (ik geef ze paar keer per week les) maar ik merk wel dat het gezond verstand langzaam maar zeker aan t verdwijnen is.
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

flyingtrunkie 05 June / 2009 / 20:26
Quote: dom - 5 juni, 2009 (16:30)
Als ik kijk naar bijv. ijmuiden is het mijn inziens redelijk goed gereguleerd. Een ongeschreven regel is daar dat de lessers dichtbij de pier zitten en mensen die zelfstandig aan t leren zijn ook. De gevorderden komen daar ook weinig en weten ook dat t alleen maar link is om er door heen te surfen. De instructeurs spreken mensen die onverantwoord bezig zijn op hun gedrag aan en alles is redelijk koek en ei... Ik heb absoluut niets tegen beginners (ik geef ze paar keer per week les) maar ik merk wel dat het gezond verstand langzaam maar zeker aan t verdwijnen is.

ah, vandaar jouw naam!Smiley

gostez 06 June / 2009 / 00:42
Quote: kevin16 - 5 juni, 2009 (16:22)
alle beginners gewoon niet meer laten kiten scheelt een hoop ruimte en dus een hoop ongelukken!!

Ik neem aan dat Kevin hier een (flauwe) grap maakt. Anders getuigt het wel van flinke bekrompenheid. Iedereen is een keer begonnen en heeft het met (veel) vallen en opstaan moeten leren.
Het probleem zit hem, volgens mij, met name in het feit dat er te weinig ruimte is voor het aantal kiteboarders dat ons landje inmiddels rijker is. Ik draai zelf ook pas een jaar mee. Maar iedere dag dat ik op het water was stonden er mensen te lessen. Mensen die zometeen een uitrusting gaan kopen en zich ook op die krappe spots gaan persen. En hoeveel spots is Nederland de afgelopen jaren precies rijker geworden? (ondanks de inspanningen van de NKV Smiley)
Verder denk ik niet dat er op de lessen te weinig aandacht besteed wordt aan veiligheid en verantwoordelijkheid. Er zullen gewoon altijd gekken zijn en mensen die lijden aan chronische zelfoverschatting. Je ziet het in het verkeer, in de kroeg, op school, op werk. Er zitten altijd debielen tussen. en hoe groter de groep, des te meer debielen.

de enige oplossingen die ik zie zijn de onverantwoordelijken op hun gedrag aanspreken en lobbyen voor meer en grotere kitespots Smiley.

De aanhouder wint.

gostez had een 3 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 19 - 29 knots op zijn Ozone Instinct Sport+ (2009)

Peter93 06 June / 2009 / 10:57
Er staan op veel spots al veel verenigingen? Als die nou een regeling gaan doen met verplichte hesjes(wat ze bijv al hebben in katwijk) kunnen ze het beter controleren. Je moet je naam opgeven, telefoonnummer, zo kunnen ze je aanspreken en bijvoorbeeld ook weigeren. Alleen vind ik wel dat ze dit wat goedkoper moeten maken, voor als je bijvoorbeeld naar verschillende spots gaat niet 4x 80 euro per jaar voor 4 verschillende verenigingen.

bart13 06 June / 2009 / 17:10
Inplaats van hesjes, apk keuringen en weet ik veel wat misschien zelf een helpende hand of advies geven? Die beginner met die 14m2 in 8bf... is door 1 van jullie geholpen om ze kite in de lucht te kijgen :D Ik had ook gewoon kunnen zeggen, Slaan we niet een beetje door?

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Peter93 07 June / 2009 / 10:50
als je een beginner helpt met een 14m2 in 8bft... dat is een beetje sadistisch.