Gevaarlijke beginners/kiters

Door: -DAVE- Reacties: 156 Hits: 13544
tokko1 31 May / 2009 / 17:58
Snap 't allenmaal volkomen,
maar iedereen moet 't een keer leren!
En ja, die leren 't soms met vallen enopstaan hé.. dus ook "fouten" maken;)
Merken ze zelf wel Smiley

hangbuikpapa 31 May / 2009 / 18:06
Tsja, ik ben nu een jaartje bezig en kan eigenlijk sinds een week of 5 pas echt lekker varen met mijn Warroo 13.
Toch twijfelde ik afgelopen woensdag in Wijk ook behoorlijk al kakte de wind duidelijk tot een lekkere bries in en had ik verantwoord kunnen kruizen door de heftige branding ná de storm...toch maar even niet dacht ik, het was best wel druk en ik wil ook niemand in de weg zitten... en dus maar niet gegaan...gewoon veilig als je het niet helemaal vertrouwd, maarja, 30 jaar geleden gingen wij ook met 7 Bft met onze ouwe surfplankjes de zee op... zou ik nou ook niet meer doen...je wordt ouder papa...Smiley
Dan maar gewoon genieten op het water, want wat moet je anders doen met 3 pubers?

nils 31 May / 2009 / 20:08
@ Sailortje: wel aanspreken dat soort lui!!! Je vergeeft het jezelf misschien wel als het fout gaat en je hebt gedaan wat je kon doen ( ipv je ergeren en weglopen ).
Zo de wind waait waait mijn jasje.

Martijn767 01 June / 2009 / 09:05
Helemaal gelijk DAVE!
Kennis over het weer is er totaal niet bij veel mensen.
Mensen kijken op windfinder en zien een wind staan die ze wel kunnen hebben (denken ze...). Daarna gaan ze op weg naar de spot, kite op pompen en hoppa de lucht in. Intussen komen de buien binnen drijven.
Ze denken; hmmm een donkere lucht, hopelijk word ik niet te nat van de regen.
Dat de wind toeneemt hebben ze niet door en ze verwachten geen gusts.
Het is wachten op problemen, dat ben ik helemaal met je eens. Op de kitescholen zouden ze meer aan meteo moeten doen en de eerste overmoedigheid uit de mensen praten.

Als ik het niet zeker weet of ik kan varen met een bepaalde wind, blijf ik thuis. En als ik al weg ga om te kijken, laat ik mijn kites thuis. Hierdoor mis ik vaak een dag waarbij ik achteraf wel eens zeg, het had wel gekunt. Maar better safe than sorry!
sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

berry2607 01 June / 2009 / 09:51
Ik ben ook nog beginnend maar ik weet waar mn grenzen liggen, met powerkiten ging ik ook nog wel is rollen bollend over het gras, hier heb ik veel van geleerd. Ik gebruik meestal mn 7 want die kan me makkelijk trekken. Ik ga dan ook niet harder als windkracht 5. Maar ik heb door jaren lange ervaring wel feeling met de vlieger. Ik vind dat je moet weten waar je grenzen liggen. Vorig jaar in Workum ergens in juli windkracht 7 dacht ik ging er ook een duitser met een 10 aan de gang die werd meteen ff verteld dat ie maar moest kappen. De rest (4 man) voer met een 6, dan ga je toch nadenken ofniet dan.

Het verstand is bij sommige mensen ver te zoeken.

Aleph 01 June / 2009 / 13:32
Ik zat gister op Wijk (pier) vanaf een uurtje of 11. Heb die kite bij de bunker idd ook gezien. Later was er een gast bezig bij de pier (waar ik dus zat). Hij bleef heel dicht bij de kant en kon het goed. Later toen de wind naar sideshore draaide ging ie wat verder uit. Volgens mij wel een verstandige kerel. Probleem is dat er zo een beginner had kunnen komen die niet snapt dat je helemaal niet moet gaan kiten met licht aflandige wind danwel godsgruwelijk voorzichtig moet zijn en als je dan gaat extreem dicht bij de kant moet blijven.

Zelfde geldt voor harde wind. Ook dan ga ik niet zeggen dat je niet uit moet gaan, alleen moe je wel voorzichtig zijn.

Bij zeilers is dit anders, hoewel dit met harde wind voor de no-nos ook gevaarlijk is. Het is zoveel gemakkelijker een kite de lucht in te gooien en wat aan te klooien. Voor €1000,= heb je een setje, een zeilboot is meestal vele malen duurder. De barriere is nou eenmaal niet zo hoog...

Ach, al met al moet ik zeggen dat ik het daarnaast allemaal nog wel mee vind vallen. Kom veel op Wijk / Horst / Muiderberg / Schellinkout / Enkhuizen en zie niet echt veel rare dingen gebeuren.

p.s. baalde er trouwens van dat ik m'n gear niet bij me had gistermiddag. Toen ie naar NNO draaide prima te doen op Wijk Smiley.
Gaastra Jekyll 8 + 14 (2008) & 10 (2009)

harold 01 June / 2009 / 17:05
Ik vind wel dat je gelijk hebt dat er steeds meer beginners hun kite niet onder controle hebben.
Maar als ik zoiets zou zien zou ik die persoon erop aanspreken, of hij een idee heeft waar hij mee bezig is op een fatsoenlijke manier.
Het kitesurfen is geen solo sport toch ? Jij als meer ervaren kiter voelt zich eigenlijk geroepen om die mensen even te zeggen waar ze mee bezig zijn en desnoods even te helpen met hun kite in 2 tweén scheuren.

Laters Harold
iets met vliegers ofzo

swiftenaar 01 June / 2009 / 17:39
even terugkomend op het verhaalk van Fransvegt, deze had het over de mooie reclame voor kites hoe veilig het allemaal is en de 100% depower.. nu zag ik laatst op een oude north rhino 16,2m zelfs op de kite zelf een waarschuwing staan dat Kitesurfen een hEEL gevaarlijke sport is en alleen "veilig" beoefend kan worden met het juiste materiaal en de juiste instructies. ik zeg: terug invoeren dat soort waarschuwingen!
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

tellavist 01 June / 2009 / 22:08
Dat staat ook op mijn gaastra spider 9mSmiley
Maar wat ik dan niet snap, Bij telstar hebben ze mijn vriend een gaastra spider 7 verkocht.
Nu weegt hij ongeveer 60 KG. Dan kan je dus alleen maar over de 20-25 knopen mee varen.
Is dit dan geen gevaarlijke situatie?

Aangezien er met zulke wind ook aardig wat stoten tussen zitten van 30Smiley

Zie ik nu wat over het hoofd? Vertel het me ff Smiley

Morgen om 2 uur op horst Smiley
Alain Duckers.

swiftenaar 02 June / 2009 / 06:50
met een 7m en 60 kiklo kan je al gauw (ik in ieder geval) met de 7m varen vanaf 18 knots.. en stoten van 30 zijn vaak ook nog wel weg te trappen met en 7m hoor! maar ik had hem eerder een 9m verkocht dan een 7..

vandaag misschien horst of zee!Smiley
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

JT_MEEL 02 June / 2009 / 09:43
IJmuiden 30-5-09 rond een uur of 16.00, pal aflandig, twee veel te zacht opgepompte kites.
klik voor een grote versie
1 gast aan het kiten (kon best hoogte houden tijdens de vlagen), 2 gasten die alleen aan het bodydraggen en waterlaunchen waren. Ik heb het even aangekeken, maar ben uiteindelijk toch iets van gaan zeggen tegen die gast die aan het varen was: "Waarom ben je in hemelsnaam aan het kiten?". Hij: "Hoezo, er is toch niets aan de hand? Vlakke zee, fijne wind." Ik: "Uhm, aflandige wind?' Hij, terwijl KNRM boot voorbij vaarde: "Daar hebben we die gasten toch voor?".....I rest my case.

-DAVE- 02 June / 2009 / 10:06
: "Daar hebben we die gasten toch voor?".....I

"psies, en daarom zeg ik er niet veel meer van op strand, bij zo'n antword kan ik weleens vreselijk uit me slof gaan schieten, en daar heb ik geen zin in.
Gasten die zo denken zijn echte minkukels, ongelofelijk.Smiley
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

kay 02 June / 2009 / 10:11
Quote: JT_MEEL - 2 juni, 2009 (11:43)
IJmuiden 30-5-09 rond een uur of 16.00, pal aflandig, twee veel te zacht opgepompte kites.1 gast aan het kiten (kon best hoogte houden tijdens de vlagen), 2 gasten die alleen aan het bodydraggen en waterlaunchen waren. Ik heb het even aangekeken, maar ben uiteindelijk toch iets van gaan zeggen tegen die gast die aan het varen was: "Waarom ben je in hemelsnaam aan het kiten?". Hij: "Hoezo, er is toch niets aan de hand? Vlakke zee, fijne wind." Ik: "Uhm, aflandige wind?' Hij, terwijl KNRM boot voorbij vaarde: "Daar hebben we die gasten toch voor?".....I rest my case.

Deze snappen duidelijk niet hoe de wereld in mekaar steekt.. Waarom ga je uberhaubt met aflandige wind naar zee om te kiten???

Lars91 02 June / 2009 / 16:40
De kites worden erg zacht door het koude water, krimpt de lucht als het ware.

Wat een stel debielen die gaan boddydraggen met pal aflandige wind.

Zo was er zondag @ kornwederzand ook een jochie met een 6m kite aan het kloten.

Dreef op het laatst helemaal af was gered door een stel kiters
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

slingslette 03 June / 2009 / 05:05
idd dan zie je van die mannen stoefen en verbinden ze de achterlijnen me de voorste en de voorste me de achterlijnen hahaha
Powered by http://www.slingshotkiteboarding.nl & Protest Belgium

tellavist 03 June / 2009 / 10:31

Deze dude was gister ook lekker bezig...
Erg associaal ramt z'n kite overal doorheen.
een half uur later stond tie weer op het water, gooide die z'n kite in iemand anders lijnenSmiley
Later komt tie over mij heenvaren en houdt ik m'n kite ietst te hoog, krijg ik de opdracht om op te kankeren...
Goed bezig vriend!!Smiley
Alain Duckers.

spoetnik 03 June / 2009 / 11:32
Een hoop gescheld, en een hele hoop voorbeelden van beginners en 'gevorderden', die niet goed bezig zijn. Allemaal leuk, maar wat kunnen we ermee? Wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn??

Ik denk dat de meeste beginners niet op de gerenomeerde sites te vinden zijn, en dus schelden in dit topic weinig zin zal hebben.

Afgelopen weekend was een topweekend met KBO, en alle media deden verslag van het KBO. Misschien dat dit een mooi moment was geweest om op de een of andere manier duidelijk te maken dat je niet zomaar een kite op marktplaats koop, en hiermee het water op kan.

Ander idee, is om op de spots duidelijk te maken dat absolute beginners er zonder kundige begeleiding niets te zoeken hebbem. Dit kan misschien met borden. reclame vliegtuigjes, of dat kiters zich eerst moeten melden op een clubhuis.

Een andere optie is het verplicht stellen van een soort van diploma, of een lidmaatschap. Je krijgt dan een hesje, en bent verplicht dat te dragen tijdens het kiten.

Mensen nog meer ideeën voor oplossingen van dit probleem??
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

wazzaah 03 June / 2009 / 11:36
Maar wie gaat dan controleren of iemand een pasje/diploma/hesje heeft en wat ga je er dan mee doen?

Gewoon zorgen dat er een metershoog info bord op elke spot staat waar je onder door moet kruipen om het niet te missen (meeste mensen kunnen/willen niet lezen namelijk)

Neem aan dat de meeste shops en scholen tegenwoordig toch wel verwijzen naar NKV en kiteforums.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

-DAVE- 03 June / 2009 / 12:26
Kentekenplaten op de kites, alle kites in Europa moeten gewoon kentekentregistratie hebben.

Geen registratie > niet kiten.

Wel registratie > wel kiten,

Dom doen met kiten of onverantwoord bezig zijn > oppakken, opsluiten en kites afnemen.
(via kenteken te achterhalen)
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

kay 03 June / 2009 / 12:28
en parkeerwachters op het strand! En als je een kite overneemt van iemand moet je naar het postkantoor! Smiley

-DAVE- 03 June / 2009 / 12:31
Exact en APK verplichting op je kite, barjw en lijnen.

jeckyllrider 03 June / 2009 / 12:34
Ik was afgelopen maandag op Vrouwenpolder.. prima windje en een lekker zonnetje..
alleen: teringdruk! natuurlijk te begrijpen, want ja, de weerscombo was prima te doen.
toen ik lekker aan t varen was voer ik achter iemand aan met een behoorlijke afstand ertussen, we waren allebei aan het hoogtelopen om weg te komen van het strand. Tot zover ging het goed, tot deze imbiciel voor mij ineens besloot zonder op of om te kijken zijn kite met volle kracht terug te sturen en de andere kant op te varen! WTF! dude riep ik kijk uit! mja het enige wat je dan krijgt van zown helmdragende duitser met een X4 kite is een middelvinger en iets als Pas Auf du! Smiley zijn kite raakte die van mij, ik Kon mijn kite nog net hoog genoeg terug sturen om een spagetti te voorkomen.. stomme lullo! nouja na een paar gebaren en kreten uitgewisseld te hebben maar ff flink hoogte gelopen om verder op zee maar lekker rustig te gaan kiten..

de linker Helft van het strand:

Na een paar uurtjes had ik het wel weer gezien en liepen we weer terug.. nog een kiter gezien met een oude naish die ging zand/parasol happen.. boze toeristen natuurlijk, mja in dit geval groot gelijk. maar de reputatie wordt er zo niet beter op..

Ik ben s avonds rond 19:30 weer terug gegaan naar het strand voor een rustige avond sessie.. dit was PERFECT! met zijn 4en op het water! chillend! mja zie de foto en geniet

check hoe leeg het is! :)

joepie!
mja volgens mij is het vooral verstandig om bij de lessen een cursus theorie ofzo te krijgen over dat ze GEEN kites op marktplaats moeten kopen, en dat ze OM MOETEN KIJKEN bij het keren.
Vooral het goed om je heen kijken is belangrijk! Deze beginners kijken namelijk nergens naar..

Het zou misschien een idee zijn om zoiets in het nieuws te brengen.. over beginners die vaak oude gevaarlijke rotzooi kopen.

tsja je kan hier uren over praten..
sta op, en surf

wazzaah 03 June / 2009 / 14:45
Quote: -DAVE- - 3 juni, 2009 (14:26)
Kentekenplaten op de kites, alle kites in Europa moeten gewoon kentekentregistratie hebben. Geen registratie > niet kiten. Wel registratie > wel kiten, Dom doen met kiten of onverantwoord bezig zijn > oppakken, opsluiten en kites afnemen. (via kenteken te achterhalen)

En de vrijheid dan Dave? Smiley

Wil er ook niet op reageren verder eigenlijk, want we hebben hier geen hordes beginners gelukkig, maar zou er op Marktplaats niet standaard een paar regeltjes bij moeten staan over les/weer/NKV enzo. Die gewoon er bij komen ter staan zodra iemand een board of kite te koop aanbied?

Blijf erbij dat 3/4 van de kiters nog nooit van Hanglos/NKV/spot regelgeving heeft gehoord. Dus hoe bereik je die?

O ja en als er echt een verplicht registratie/diploma systeem komt krijgt Terschelling net als de Antillen een status aparte of een bv. Of ik ga emigreren naar Nieuw-Zeeland Smiley
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Brutus 03 June / 2009 / 15:33
Heb de moeite genomen om het hele draadje eens door te lezen en er staan natuurlijk een hoop waarheden in.
Ikzelf denk vnl dat het grote verschil met vroeger, de grotere drukte op het water is. Vroeger kon je gewoon 100m achter je kite draggen zonder iemand tegen te komen dus dat leverde (op het water althans) niet veel problemen op.
Vroeger kon je als "gevorderde kiter" overal hoog springen of een loop inzetten en blind keren als je wilde (niet verstandig natuurlijk). Door de grote drukte kan dat gewoon echt niet meer en moet je ogen vóór en achter in je hoofd hebben.
Het feit dat de moderne kites zoveel makkelijker en gecontrôleerder varen met harde wind maakt het voor beginnende/minder gevorderde kiters ook moeilijker inschatten wanneer wel of niet het water op te gaan. Het ziet er immers zo makkelijk uit.
Enige wat helpt, is uit je doppen kijken en als je iets/iemand niet vertrouwt een praatje maken over wat z'n plannen zijn.
Tenslotte valt het me nog altijd op dat er een hoop mensen een helm iets voor beginners of voor Duitsers vinden.
Ik kite zelf al vanaf 2000 en draag nog altijd m'n helmpje. 't ding zit me niet in de weg, ik hoef géén modeshow te lopen en ik heb ook nog de verantwoording voor een gezin te dragen. Denk na, veiligheid begint bij jezelf!

johndoe 03 June / 2009 / 16:26
Pas op met roepen om regulering.
Voor je het weet heb je geldwolven die er een slaatje uit willen slaan.
zie bv kiteforum: IKO trying to take over biggest beach in southern CA
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2357272

Wat is het middel voor welke kwaal?
Kwaal 1: mensen zijn bang dat hun spot wordt gesloten door ongelukken (bezorgd voor zichzelf)
- Middel regulering zorgt ervoor dat hun spot deels gesloten wordt door limitering van het aantal kiters per uur, zie de link boven. Regulering kost geld, en dat zorgt ook dat je spot minder toegankelijk wordt, afhankelijk van je inkomen.
- Middel zelfregulering zorgt dat er af en toe ongelukken gebeuren waardoor anderen weer voorzichtiger worden.
Hoe kunnen we tot een waarheidsgetrouw oordeel komen of spots gesloten gaan worden vanwege ongelukken?
Is er ooit een spot gesloten vanwege ongelukken?
Is dit een reele angst?
Ik denk dat het wel meevalt. Kitesurfen is nu nog nieuw en daardoor komen ongelukken eerder in het nieuws. Maar elk jaar valt er iemand van z'n paard en breekt z'n nek. Hoor je daar ooit iemand over? Wordt bergbeklimmen verboden? Off-piste skien? Gewoon skien? Daar sterven ook mensen bij. Canyoning, mountainbiken.. Wat wordt er bij de Formule1 het meest getoond? De crashes. Iedereen wil wat spanning en sensatie - zelf doen of kijken. Logisch dat Noordwijk het KBO steunt, zo veranderen ze hun oude image van kuuroord. Zo worden ze wat hipper, ze moeten concurreren met Zandvoort (circuit en Amsterdamse strandtenten vlakbij NS-station) of Scheveningen (Pier, Den Haag).

Kwaal 2: anderen (minderheid?) zijn bang voor ongelukken omdat beginners letsel oplopen (bezorgd voor anderen)
Middel regulering zal wel wat helpen. Als het goede regulering is. In de link hierboven wordt terecht gezegd dat de IKO-certificatie weinig garantie biedt en hun verzekering oplichting is, zeker gekoppeld aan de waiver.
Middel zelfregulering zal ook helpen: elkaar aanspreken, waarschuwingen op Marktplaats of bij events, al die goede ideeen die hier langskomen.

(wordt vervolgd, ik moet wat anders gaan doen)

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)