regulering kitesurfscholen

Door: idefixe Reacties: 119 Hits: 7041
idefixe 05 April / 2010 / 10:44

Dat goede kitesurfscholen een must zijn voor de sport is een vaststaand gegeven.
Op sommige plaatsen zien we echter een soort van wildgroei ontstaan.
Vanuit m'n NKV gebeuren word ik ook steeds vaker door plaatselijke overheden met betrekking tot dit onderwerp benaderd.
Veel kitesurfers beklagen zich over de grote hoeveelheid lessers op het water. Helaas zijn niet alle scholen al te zuinig met het opeisen van "ruimte"op het water. Vooral voor de binnenwaterlocaties is er op dit gebied nogal wat te doen.
Een veel gehoord standpunt ( en wettelijk ook best wel behoorlijk goed onderbouwd) is het gegeven dat we op veel locaties praten over een "recreatieve bestemming" . Een kitesurfschool valt uiteindelijk onder een economische activiteit. Waar ligt de grens? Wanneer botst de aanwezigheid van 1 , 2 of meerdere kitesurfscholen met de uiteindelijke bestemming "kitesurfzone" ?
Reguleren? andere alternatieven? Wat is jouw mening?
Schiet er maar eens op los........
Slingshot , Gibbon

Highmen 05 April / 2010 / 10:51

Ik ga er vanuit de problemen zich het meest voor doen tijdens weekenden en vakanties. Mij lijkt het dan een goed idee dat de weekenden verplicht worden verdeeld tussen de scholen, bijvoorbeeld kiteschool x op zaterdag en kitesurfschool y op zondag etc. En dat kan uiteraard afwisselen.

Ik roep maar iets..
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

Nature 05 April / 2010 / 10:53
Kitescholen hangen altijd voorin of in het midden als je een beetje kiter bent kun je er wel omheen varen.
Zoals op muiderberg zijn er genoeg scholen maar deze staan altijd prima versprijd op 1 lijn zodat een beetje kiter er langs kan kruizen en er achter of er voorlangs kan varen.

Met kitescholen reguleren ga je t niet redden, dan komen er alleen maar meer prutsers bij.
Scholen vol.
- ja ik kon niet lessen, dus ging zelf maar aankloten.

lekker zo laten gaan :) mocht het een probleem opleveren kan je dat bespreken met een school.

note - ik zeg niet dat scholen meer recht hebben op een groot stuk water dan welke kiter dan ook. iedereen is gelijk en dient rekening met elkaar te houden.

grootste probleem is de mannetjes die denken dat ze "extreem " goed zijn die vertonen het meeste aso gedrag.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

dr511 05 April / 2010 / 11:20

Als je het over de binnewater locaties aan het ijsselmeer hebt
dan denk ik dat je als gevorderde kiter maar ergens ander moet gaan varen.
tis net als starters woningen. beginners zijn ondiep water nodig om sneller en gemakkelijker te leren.
als je gevorderd bent en je jezelf kunt redden op dieper water moet je lekker ergens anders gaan varen.
breek je ook niet zo snel je nek meer als je van 5 meter naar beneden komt zijlen.
er zijn maar een paar locals aan de frieze ijsselmeer kust want het overgrote deel van de friezen gaat in zijn vrije tijd bier drinken.
dus alles wat er komt moet er toch al een uur voor in de auto zitten.
Als je van je zelf vind dat je dan goed kunt varen moet je lekker een uur naar de kust rijden
plek zat en meer uitdaging dmv stroming en golven.
KNWV is de instantie als het gaat om kite opleidingen en daar een kwaliteits waardering aan kan geven.
alleen wil recreatief kitend nederland daar niks mee te maken hebben.
dus tja ga je dan dezelfde weg bewandelen als de instanties waar je normaal tegen vecht?
verbieden is makkelijker dan gaan voor een kwalitatieve opleiding gaan en daarmee de veiligheid op het water bevorderen.
reguleren is niet te handhaven want er zijn altijd mensen die hun "vrienden"les geven dus ga dan maar bewijzen dat er van commerciele zaken sprake is.

Ziki Ondergoed, schultenbrau

Highmen 05 April / 2010 / 11:24

Lol dus de gevorderden moeten een paar uur gaan reizen omdat op alle spots van het ijsselmeer les wordt gegeven?
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

idefixe 05 April / 2010 / 12:04
@ Dr511
Volgens mij is er in dit topic geen sprake van het onderwerp "watersportverbond" en kwaliteit van de kitesurfschool maar is de vraag meer algemeen gericht op het gebied van regulering kitesurfscholen.
Als je dan toch over het watersportverbond wilt praten: Destijds vanuit de NKV gevraagd hoe zij de kwaliteit van de door hun erkende kitesurfscholen controleren / waarborgen. Antwoord: op dit moment worden de aan de door het watersportverbond gestelde eisen na afgifte van een erkenning niet verder in de praktijk gecontroleerd .........
Mocht dat op dit moment anders zijn dan verneem ik dat graag van je.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook scholen die lesgeven volgens de IKO normering. Op Mirns bijv. mensen bezig gezien van www.antixsportscom en www.skyhigh-kitesurfschool.nl en die geven naar mijn bescheiden mening verdomd goed les! Ook Manfred van www.absolutekite.nl geeft al jarenlang uitstekend les op Mirns( Manfred is overigens niet aangesloten bij IKO of watersportverbond) en zo zijn er legio voorbeelden.
Allemaal natuurlijk behoorlijk offtopic het gaat om de vraag "regulering kitescholen"

Slingshot , Gibbon

FlorisZ 05 April / 2010 / 12:12

Ik denk dat er op een gegeven moment grenzen gesteld moeten worden, dit is natuurlijk afhankelijk van de groei van de sport. Je kan niet van de dames en heren die al jaren op een bepaalde spot kiten verwachten dat ze ergens anders heen gaan om te kiten, omdat hun eigen spot te druk is.
Er zal daarom op een moment gekozen moeten worden hoeveel kitescholen (en in het uiterste geval het aantal lessers) er op een bepaalde spot actief mogen zijn. Een groot aantal kitescholen op een bepaalde locatie zal de veiligheid niet vergroten. Een klein aantal scholen kan prima samen overleggen welke ruimte ze in beslag gaan nemen (afhankelijk van oa de wind(richting)) en daarmee zo efficient mogelijk met de ruimte omgaan.
Op extreem drukke dagen zal echter besloten moeten worden dat het aantal kiters op het water niet groter mag worden. En ik denk dat de scholen dat, in overleg, het beste kunnen bepalen. En dan geldt wie het eerst komt wie het eerst maalt, degene die later op de spot komen hebben pech, hoe vervelend het ook is. Hierbij komt ook dat het op een gegeven moment gewoon echt te druk is en dat het dan ook echt niet meer leuk is.
Hopelijk wordt de overheid dan ook wakker en ziet dan in dat er meer ruimte voor ons beschikbaar gesteld moet worden.....
www.gskv-released.nl

sjoerdsantema 05 April / 2010 / 12:12
Kitesurfscholen reguleren lijkt mij een slecht plan. Dan krijg je een paar marktleiders die de markt domineren en kan niemand met nieuwe iniatieven komen. Wie mag dan wel en wie mag niet?

Beter lijkt het mij om bepaalde locaties open te stellen voor alleen de scholen. Locaties die nu nog niet open zijn

Ben het niet met Dr511 eens dat de gevorderden dan maar standaard naar zee moeten. Dan zou je met oostenwind nergens meer kunnen varen(?) Vlakwater heeft daarnaast ook wel zijn charme.
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

Slis 05 April / 2010 / 12:29
Quote: idefixe - 5 april, 2010 (12:44)
Een veel gehoord standpunt ( en wettelijk ook best wel behoorlijk goed onderbouwd) is het gegeven dat we op veel locaties praten over een "recreatieve bestemming" . Een kitesurfschool valt uiteindelijk onder een economische activiteit. Waar ligt de grens?

De NKV is de instantie die kitespots open houd en mogelijkheid tot kitesurfen bied.
Kitescholen maken gebruik van deze locaties en verdienen hier aan.

Tijd dus voor kitescholen om een behoorlijke bijdrage te storten aan de NKV
en te gaan praten hoe ze de kitespots samen veiliger kunnen maken (met boorden etc)

Helaas zit er niks anders op dan in de toekomst te gaan reguleren,
en het verhoogt ook gelijk de kwaliteit van kitesurf scholen, want de "zwarte" schooltjes
en niet "iko of watersportverbond" scholen zullen hier op worden bestraft.

Ik zeg: REGELS voor het overleven van de Sport & kitesurf SPOTS!
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Crispijn 05 April / 2010 / 12:33
Maar wat is 'hun eigen spot'? Ik woon in Utrecht, reis regelmatig naar diverse spots in Nederland en heb dus geen 'eigen' spot maar wil ook zeker niet de dupe worden van alle ellende van regelgeving en andere tjak. Kiten is voor mij dat stukje vrijheid en dat wordt door regelgeving waar we het hier over hebben wel heel erg beperkt ben ik bang. Ik wil zelf wel even bepalen waar, wanneer, hoe lang etc ik wil kiten. Als ik net achter het net vis omdat de spot vol is als ik er aan kom rijden is de lol er natuurlijk snel van af.

Wat is te druk? Hoe gaan we dat controleren? Moet iedereen die met zijn kitegear aan komt rijden direct worden weggestuurd door de sjaak die hier controle op moet houden? Wordt dit net zoiets als de hesjes die aangeven dat je wel een aardig potje kan kiten? Ik denk dat ten alle tijden de juiste prioriteiten in de gaten gehouden moeten worden, dus dat is niet het spekken van de Kitescholen met een commercieel belang maar vooral pietje die lekker wil ontspannen op het water. Dit betekend dus dat de kitescholen concequenties moeten dragen als het zo door blijft gaan, op welke manier dan ook (financieel, andere spot etc). Ik ben het dan ook heel erg met Slis eens dat de kitescholen wel iets meer dan de 30 euro per jaar mogen betalen voor het openhouden van de spot. Ik hoop dat dit een overbodige opmerking is.

Het is een leuk discussiepunt maar ik denk dat hier geen oplossing te vinden is waar iedereen het mee eens is, laat staan dat er een oplossing te vinden is waar het meerendeel het mee eens is. Ik hou dit topic wel even in de gaten!

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

Slis 05 April / 2010 / 12:42
Op Oostvoorne zijn volgens mij de kitescholen aan banden gelegt:
School A: heeft vergunning voor X aantal instructeurt
dus dat houd in dat er Y aantal mensen les krijgen.

Hier is ook controlle op!
(weet niet in hoeverre)

Zo is er dus nooit meer dan Y aantal lessers aanwezig op een spot
en is alles netjes en goed geregeld.

Moet een les zone zijn
en een freeride zone.

volgens mij is dit ook zo op Ijmuiden...

wazzaah 05 April / 2010 / 13:56
Quote: Crispijn - 5 april, 2010 (14:33)
Wat is te druk?
2 is a crowd

Lijkt me vornamelijk een taak van gemeentes, vergunningen afgeven voor outdoor activiteiten. Hier zijn er 5 afgegeven voor outdoor bedrijven waarvan 1 voor een kiteschool.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Mario 05 April / 2010 / 14:05
Quote: dr511 - 5 april, 2010 (13:20)
.reguleren is niet te handhaven want er zijn altijd mensen die hun "vrienden"les geven dus ga dan maar bewijzen dat er van commerciele zaken sprake is.

dat is natuurlijk allemaal vrij makkelijk.
Een serieuze kiteschool zal geld willen verdienen en dus ingeschreven staan bij KvK ,dan ben je dus commercieel bezig.
Denk je dit te kunnen ontlopen door geen inschrijving bij het KvK te hebben,dan zal je als school toch op enige manier reklame willen maken,dit is dan ook commercieel.
Vrienden les geven kan je niet in het oneindige doorvoeren.
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

sjoerdsantema 05 April / 2010 / 15:05
Quote: Slis - 5 april, 2010 (13:42)
Op Oostvoorne zijn volgens mij de kitescholen aan banden gelegt:School A: heeft vergunning voor X aantal instructeurtdus dat houd in dat er Y aantal mensen les krijgen.Hier is ook controlle op!(weet niet in hoeverre)Zo is er dus nooit meer dan Y aantal lessers aanwezig op een spoten is alles netjes en goed geregeld.Moet een les zone zijnen een freeride zone.volgens mij is dit ook zo op Ijmuiden...

Supergoed plan! Helemaal voor
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

Nature 05 April / 2010 / 15:16
Verhaaltje van vraag en aanbod!
De scholen zijn er alleen maar omdat er zo enorm veel vraag.
Kan de leerling niet naar school A dan gaan ze naar school B. Maja ik als school zie t punt niet ook niet als ik geen les geef.
liever bekwame surfers dan prutsers op t water

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

hotsauce 05 April / 2010 / 15:22
zeg tegen iedereen dat kiten ongelooflijk k*t is, en dat je eigenlijk hiermee verder doet omdat je er zoveel geld hebt tegen aangesmeten. gevolg: de hype neemt af en de sport wordt minder populair = meer plek om te kiten . Het is allemaal niet zo moeilijk.

hotsauce had een 5 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 17 - 19 knots op zijn Wainman Hawaii ManiaC (2014)

dr511 05 April / 2010 / 16:25

zolang er geen eisen aan een kiteschool worden gesteld kun je ook niet gaan reguleren.
er is geen wettelijke eis waaraan een kiteschool moet voldoen mbt bekwaamheid van de instructeurs of veiligheid van de andere water gebruikers.
er zijn nu een aantal organisaties waarvan je een logootje op je site kan plakken maar die zijn ook niks zeggend.
vdws en iko hoef je alleen maar geld over te maken en knwv weet niet eens waar ze zelf te vinden zijn laat staan de scholen.
wie gaat er dan bepalen wie waar mag lesgeven.
een gemeente zonder kennis van zaken.
een regio vertegenwoordiger die zelf een school heeft.
of een recreatieve organisatie zonder kennis van kite instructie.
begin dan maar een vierde logootje waarmee je het kaf van het koren kan scheiden.
Dien maar eens een wets voorstel in dat er zonder instructeurs certificaat geen les gegeven mag worden.
Er is maar 1 opleiding in NL die als Europese sportopleiding word erkend.
Dus dan vallen alle Duitste scholen ook al weer buiten de boot.
Daarnaast zullen de weekend schooltjes ook geen zin hebben in de investering.
En hou je dus alleen de serieuze scholen over die getoetst kunnen worden.
Dit komt de kwaliteit ten goede en is de veiligheid en toegankelijkheid op de spot gewaarborgt

Ziki Ondergoed, schultenbrau

BeervanhetMeer 05 April / 2010 / 16:28
kitesurfscholen laten registreren in de gemeente waar ze lesgeven. (en dan aan het IJsselmeer een verbod doen op Duitse scholen, steek je in Mirns 1 teen in het water; word je al in het Duits uitgescholden dat je te dicht bij komt.....waar zijn we dan mee bezig) Iets met....."eigen scholen eerst"? (klinkt wel raar..)

Nature 05 April / 2010 / 16:38
is het niet de essentie van de sport lekker losbandig zijn ?

alain_ 05 April / 2010 / 17:28
Quote: Nature - 5 april, 2010 (17:38)
is het niet de essentie van de sport lekker losbandig zijn ?

Ik wou net zeggen!
al die regels en zo. jammer dat de regels nu nodig zijn omdat er anders ongelukken gebeuren.
waar zijn de tijden waar je kon varen waar je wilde en er maar 3 mensen op een spot waren. tegenwoordig zijn dat soort dagen helaas zeldzaam.

ik wou dat het zo was nature. maar als iedereen losbandig zou doen is het zelfde als geen regels op de snelweg. dan gaan er dingen niet goed vrees ik

het doel is alleen de regels zo aangenaam mogenlijk te maken voor zowel pro's gevordenen en beginners tot de aan kiteschool zelf.

ik geloof dat de school antix boeien in het water legt? ik zag ze vandaag namenlijk zeulen met boeien in het water. ik neem aan dat dat niet voor de slalom of remproef is ofzo? zo kan je als kiteschool je gebied aangeven. en weet je als "gevorderd" kitesurfer dat het gevaarlijk gebied is. want dat is het gewoon .

alleen als alle scholen hun gebied gaan "opeisen" word het wel een probleem. ach op binnenwater loop je 20M upwind en je kan zo doorvaren. ik heb geen haast op het water. ik denk dat we ermee moeten gaan leven. ik kan niet zo 1,2,3 op een oplossing komen helaas

my 2 cents

pies
Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

Slis 05 April / 2010 / 17:34
Quote: dr511 - 5 april, 2010 (18:25)
1) zolang er geen eisen aan een kiteschool worden gesteld kun je ook niet gaan reguleren.
er is geen wettelijke eis waaraan een kiteschool moet voldoen mbt bekwaamheid van de instructeurs of veiligheid van de andere water gebruikers.

2) er zijn nu een aantal organisaties waarvan je een logootje op je site kan plakken maar die zijn ook niks zeggend.vdws en iko hoef je alleen maar geld over te maken en knwv weet niet eens waar ze zelf te vinden zijn laat staan de scholen.wie gaat er dan bepalen wie waar mag lesgeven.
een gemeente zonder kennis van zaken.een regio vertegenwoordiger die zelf een school heeft.of een recreatieve organisatie zonder kennis van kite instructie.begin dan maar een vierde logootje waarmee je het kaf van het koren kan scheiden.Dien maar eens een wets voorstel in dat er zonder instructeurs certificaat geen les gegeven mag worden.

3) Er is maar 1 opleiding in NL die als Europese sportopleiding word erkend.Dus dan vallen alle Duitste scholen ook al weer buiten de boot.
Daarnaast zullen de weekend schooltjes ook geen zin hebben in de investering.En hou je dus alleen de serieuze scholen over die getoetst kunnen worden.

4)Dit komt de kwaliteit ten goede en is de veiligheid en toegankelijkheid op de spot gewaarborgt

1: Verzekering voor de kiteschool, deze wil graag dat de instructeur gecertificeerd is...
(dit mag IKO zijn of iets anders... maar moet in elk geval een "erkend" diploma zijn)

2: mooi punt voor de NKV dus, om dit te gaan structueren...

3: duitse schooltjes moeten al buiten de boot vallen ;)
Want hoe doen hun tegemoed komen in "nederlandse problematiek"

4: dat is toch heel de insteek, om veiligheid en toegankelijkheid op een spot te waarborgen,
dat kan dus enkel alleen door "regels"

idefixe 05 April / 2010 / 17:35
om de boel maar wat op te vrolijken Een filmpie waarbij een "kitesurfschool" aan het werk is

Slingshot , Gibbon

PhilipS 05 April / 2010 / 17:52
Quote: idefixe - 5 april, 2010 (18:35)
om de boel maar wat op te vrolijken Een filmpie waarbij een "kitesurfschool" aan het werk is

Uuhm Idefex.. Kan aan mij liggen, maar ik zie geen filmpje
Blade

PhilipS had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Blade Trigger (2011)

idefixe 05 April / 2010 / 17:57

ff naar vimeo.com en dan /10153774 erachter zetten. Filmpie doet het bij mij overigens prima.
volgens mij gaat er iets bij vimeo niet helemaal lekker dan......
Slingshot , Gibbon

PhilipS 05 April / 2010 / 18:03
He nu doet ie het wel.. Sorry, m'n comp spaced hem

Had je dat filmpje trouwens ook niet al op KH gezet?
Blade

PhilipS had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Blade Trigger (2011)