regulering kitesurfscholen

Door: idefixe Reacties: 119 Hits: 7040
TMK 06 April / 2010 / 14:31
Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (14:04)
En waar begon dit allemaal precies mee? Het is nog wat vroeg in het seizoen om te stellen dat de huidige situatie ONHOUDBAAR is. Volgens mij regelen kiters dit soort dingen onderling wel. Waarom nou weer allemaal regeltjes en sancties?Wat mij betreft gaan de scholen hun gang maar. Ik ben allang blij dat die scholen er zijn aangezien we anders een stuk meer brokkenpiloten en gesloten spots zouden hebben.Snap dat er wat weinig wind waait deze week, maar om nou problemen te gaan verzinnen

Omdat voorkomen beter is dan genezen.
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

Morres 06 April / 2010 / 16:32
Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (15:09)
Quote: mkite - 6 april, 2010 (13:46)Gemeentes beginnen nu alweer te zeuren dus is echt niet dat we onderling problemen proberen te bedenken.Die zeuren toch altijd?
idd, beroeps-azijnpissers, volk naar mn hart Nee geintje, stelletje zeiksnorren ja, leven teveel volgens regels, ze moeten eens wat meer surfen.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

johndoe 06 April / 2010 / 16:53
@idefixe
Leuk dat filmpje...
wat doen ze wel goed?

Ik zeg; meer kitespots open

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

sjoerdsantema 06 April / 2010 / 17:02
Quote: TMK - 6 april, 2010 (15:31)
Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (14:04)En waar begon dit allemaal precies mee? Het is nog wat vroeg in het seizoen om te stellen dat de huidige situatie ONHOUDBAAR is. Volgens mij regelen kiters dit soort dingen onderling wel. Waarom nou weer allemaal regeltjes en sancties?Wat mij betreft gaan de scholen hun gang maar. Ik ben allang blij dat die scholen er zijn aangezien we anders een stuk meer brokkenpiloten en gesloten spots zouden hebben.Snap dat er wat weinig wind waait deze week, maar om nou problemen te gaan verzinnenOmdat voorkomen beter is dan genezen.

Wat voorkomen? Er is helemaal geen probleem als we nou eens zouden stoppen te zeuren.
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

TMK 06 April / 2010 / 17:21
Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (19:02)
Quote: TMK - 6 april, 2010 (15:31)Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (14:04)En waar begon dit allemaal precies mee? Het is nog wat vroeg in het seizoen om te stellen dat de huidige situatie ONHOUDBAAR is. Volgens mij regelen kiters dit soort dingen onderling wel. Waarom nou weer allemaal regeltjes en sancties?Wat mij betreft gaan de scholen hun gang maar. Ik ben allang blij dat die scholen er zijn aangezien we anders een stuk meer brokkenpiloten en gesloten spots zouden hebben.Snap dat er wat weinig wind waait deze week, maar om nou problemen te gaan verzinnenOmdat voorkomen beter is dan genezen.Wat voorkomen? Er is helemaal geen probleem als we nou eens zouden stoppen te zeuren.

Het is dankzij 't Coraaltje () dat de spot op IJmuiden nog bestaat, en sindsdien zijn er ook regels opgesteld.

Ik heb uit een betrouwbare bron gehoord dat lang geleden het oor van een vrouw er half af lag, door kite-lijnen! Ik denk haast wel zeker dat dat aan het gezeur heeft bijgedragen.

Ga me nou niet vertellen dat het allemaal gezeur om niks is.

temp_spikey 06 April / 2010 / 19:22

Ergens zal je moeten beginnen met kwaliteits controle van de sport op een landelijk nivo en dat zal moeten beginnen met de scholen..Autorijde hetzelfde ....

Ik heb meerdere keren om een vergunning gevraagd voor Muiderberg. Niet aan de orde was het het antwoord, als het verandert, prima, ik voldoe graag aan hun eisen, dikke kans alleen dat ik zelf mag opstellen aangezien er 0 maar dan ook 0 expertise aanwezig is bij de gemeente. en dan stel...... je hebt er een , een echte vergunning .... , wie komt er dan in het water naar me toe ? wie zegt dat ik een leraar ben ? wie zegt dat ik in functie ben.. Als iemand dat moet controleren, moet hij ook betaald worden. moet ik een vlaggetje aan me kite hangen ? of iets dergelijks .....

Er zijn trouwens voorbeelden van "afgeblokte spots " waar er maar 1 school een " vergunning ' heeft en andere scholen wegstuurt ...de kwaliteit van de les heeft daar zonder controle helemaal niks mee te maken en ik kan me ook niet voorstellen dat het de kwaliteit van de lessen op een spot ten goede komt.

En iedereen weet dondergoed dat er een paar scholen zijn die al dan niet incombinatie met de winkels, meer fabrieken zijn scholen.....duw ze op een lange plank , zeg dat ze er niks van bakken en boek nog maar een paar lessen....als ie er nie in trapt , stuur hem naar de shop en verkoop hem de kite waar die het meest op verdiend. Daarnaast kan je zelfs als bedrijf bijna altijd ongestraft overal mee wegkomen hier helaas.

Regulering filtert per definitie, het voorkomt niet. Het zal helpen, maar dombo blijft een dombo, pech blijft pech, commercie, ...crashes, ongelukke, doden, zullen hoe dan ook, hoe je het reguleert of niet.... altijd blijven komen.

Spots open gooien, ruimte.......( officiele ;-)

www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

sjoerdsantema 06 April / 2010 / 20:19
Quote: TMK - 6 april, 2010 (18:21)
Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (19:02)Quote: TMK - 6 april, 2010 (15:31)Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (14:04)En waar begon dit allemaal precies mee? Het is nog wat vroeg in het seizoen om te stellen dat de huidige situatie ONHOUDBAAR is. Volgens mij regelen kiters dit soort dingen onderling wel. Waarom nou weer allemaal regeltjes en sancties?Wat mij betreft gaan de scholen hun gang maar. Ik ben allang blij dat die scholen er zijn aangezien we anders een stuk meer brokkenpiloten en gesloten spots zouden hebben.Snap dat er wat weinig wind waait deze week, maar om nou problemen te gaan verzinnenOmdat voorkomen beter is dan genezen.Wat voorkomen? Er is helemaal geen probleem als we nou eens zouden stoppen te zeuren.Het is dankzij 't Coraaltje () dat de spot op IJmuiden nog bestaat, en sindsdien zijn er ook regels opgesteld.Ik heb uit een betrouwbare bron gehoord dat lang geleden het oor van een vrouw er half af lag, door kite-lijnen! Ik denk haast wel zeker dat dat aan het gezeur heeft bijgedragen.Ga me nou niet vertellen dat het allemaal gezeur om niks is.

Wat heeft dit met scholen en de regulering daarvan te maken
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

TMK 06 April / 2010 / 20:59
Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (22:19)
Quote: TMK - 6 april, 2010 (18:21)Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (19:02)Quote: TMK - 6 april, 2010 (15:31)Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (14:04)En waar begon dit allemaal precies mee? Het is nog wat vroeg in het seizoen om te stellen dat de huidige situatie ONHOUDBAAR is. Volgens mij regelen kiters dit soort dingen onderling wel. Waarom nou weer allemaal regeltjes en sancties?Wat mij betreft gaan de scholen hun gang maar. Ik ben allang blij dat die scholen er zijn aangezien we anders een stuk meer brokkenpiloten en gesloten spots zouden hebben.Snap dat er wat weinig wind waait deze week, maar om nou problemen te gaan verzinnenOmdat voorkomen beter is dan genezen.Wat voorkomen? Er is helemaal geen probleem als we nou eens zouden stoppen te zeuren.Het is dankzij 't Coraaltje () dat de spot op IJmuiden nog bestaat, en sindsdien zijn er ook regels opgesteld.Ik heb uit een betrouwbare bron gehoord dat lang geleden het oor van een vrouw er half af lag, door kite-lijnen! Ik denk haast wel zeker dat dat aan het gezeur heeft bijgedragen.Ga me nou niet vertellen dat het allemaal gezeur om niks is.Wat heeft dit met scholen en de regulering daarvan te maken

Dat het gezeur wel ergens op slaat, itt wat jij beweert.

sjoerdsantema 06 April / 2010 / 21:18
Quote: TMK - 6 april, 2010 (21:59)
Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (22:19)Quote: TMK - 6 april, 2010 (18:21)Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (19:02)Quote: TMK - 6 april, 2010 (15:31)Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (14:04)En waar begon dit allemaal precies mee? Het is nog wat vroeg in het seizoen om te stellen dat de huidige situatie ONHOUDBAAR is. Volgens mij regelen kiters dit soort dingen onderling wel. Waarom nou weer allemaal regeltjes en sancties?Wat mij betreft gaan de scholen hun gang maar. Ik ben allang blij dat die scholen er zijn aangezien we anders een stuk meer brokkenpiloten en gesloten spots zouden hebben.Snap dat er wat weinig wind waait deze week, maar om nou problemen te gaan verzinnenOmdat voorkomen beter is dan genezen.Wat voorkomen? Er is helemaal geen probleem als we nou eens zouden stoppen te zeuren.Het is dankzij 't Coraaltje () dat de spot op IJmuiden nog bestaat, en sindsdien zijn er ook regels opgesteld.Ik heb uit een betrouwbare bron gehoord dat lang geleden het oor van een vrouw er half af lag, door kite-lijnen! Ik denk haast wel zeker dat dat aan het gezeur heeft bijgedragen.Ga me nou niet vertellen dat het allemaal gezeur om niks is.Wat heeft dit met scholen en de regulering daarvan te makenDat het gezeur wel ergens op slaat, itt wat jij beweert.

Dat het druk op het water is en in welke mate scholen gereguleerd moeten worden heeft echt helemaal niets te maken met ongelukken op ijmuiden en hoe het coraaltje de spot open heeft gehouden. Echt helemaal niets.

Het hele probleem met scholen bestaat niet. Het is een verzinsel. Natuurlijk is het druk in de zomer. Als je geen zin hebt om tussen de beginners te zitten ga je naar het diepe water. Simple as that.

Tegen de tijd dat ook het diepe water door beginners bevolkt raakt begin ik mij zorgen te maken. Tot die tijd: hoe meer zielen hoe meer vreugd. Die scholen geven de gemeentes des te meer een reden om spots open te houden. Het geeft mensen namelijk een baan, zorgt voor minder ongelukken en is goed voor de lokale economie.
#gobigorganaarjemoeder

TMK 06 April / 2010 / 23:47
Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (23:18)
Quote: TMK - 6 april, 2010 (21:59)Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (22:19)Quote: TMK - 6 april, 2010 (18:21)Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (19:02)Quote: TMK - 6 april, 2010 (15:31)Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (14:04)En waar begon dit allemaal precies mee? Het is nog wat vroeg in het seizoen om te stellen dat de huidige situatie ONHOUDBAAR is. Volgens mij regelen kiters dit soort dingen onderling wel. Waarom nou weer allemaal regeltjes en sancties?Wat mij betreft gaan de scholen hun gang maar. Ik ben allang blij dat die scholen er zijn aangezien we anders een stuk meer brokkenpiloten en gesloten spots zouden hebben.Snap dat er wat weinig wind waait deze week, maar om nou problemen te gaan verzinnenOmdat voorkomen beter is dan genezen.Wat voorkomen? Er is helemaal geen probleem als we nou eens zouden stoppen te zeuren.Het is dankzij 't Coraaltje () dat de spot op IJmuiden nog bestaat, en sindsdien zijn er ook regels opgesteld.Ik heb uit een betrouwbare bron gehoord dat lang geleden het oor van een vrouw er half af lag, door kite-lijnen! Ik denk haast wel zeker dat dat aan het gezeur heeft bijgedragen.Ga me nou niet vertellen dat het allemaal gezeur om niks is.Wat heeft dit met scholen en de regulering daarvan te makenDat het gezeur wel ergens op slaat, itt wat jij beweert.Dat het druk op het water is en in welke mate scholen gereguleerd moeten worden heeft echt helemaal niets te maken met ongelukken op ijmuiden en hoe het coraaltje de spot open heeft gehouden. Echt helemaal niets. Het hele probleem met scholen bestaat niet. Het is een verzinsel. Natuurlijk is het druk in de zomer. Als je geen zin hebt om tussen de beginners te zitten ga je naar het diepe water. Simple as that.Tegen de tijd dat ook het diepe water door beginners bevolkt raakt begin ik mij zorgen te maken. Tot die tijd: hoe meer zielen hoe meer vreugd. Die scholen geven de gemeentes des te meer een reden om spots open te houden. Het geeft mensen namelijk een baan, zorgt voor minder ongelukken en is goed voor de lokale economie.

Idefixe houdt zich goed bezig met de kitescene, en als hij laat weten dat het een probleem begint te vormen, kunnen we daar wel serieus over nadenken.
Je weet niet eens over welke regulering we het hebben/gaan krijgen.
Er zijn scholen die ontheffing hebben op spots waar normaal niet gekitesurfd mag worden.
Recreatie en beroeps zijn gescheiden, perfect toch?

Ik noem Ijmuiden maar als voorbeeld, en je bevestig alleen maar mn punt.
Ook omdat de spot daar niet zo breed is als schellinkhout, of Mirns, is het al een heel groot verschil wanneer er een regulering plaatsvindt voor kiters en kitescholen, zodat ze minder last van elkaar ondervinden.

De meeste ongelukken hebben ook te maken met het feit dat ze vaak ver uit de kust zitten, in het diepe water.
Met een beetje WK6 staan er achterin redelijke golven en stromingen. Je kan zo materiaalpech hebben, board kwijtraken, niet kunnen launchen etc.
(ooit een keer 150 meter moeten zwemmen omdat het ventiel van een leenkite wegknalde, Richard die in december pech had, en nog eens laatst 2 andere op WaZ). Dat is "veiligheid inleveren", om veiligheid te bieden. Zo mag dat toch niet gecompenseerd worden?

De bedoeling is, om de spots met regulering nog veiliger, en leuker te maken. Er is een reden dat veel kiters niet ver uit de kust gaan, en dat ligt zeker niet aan het niveau.

Het is een verzinsel. Natuurlijk is het druk in de zomer. Als je geen zin hebt om tussen de beginners te zitten ga je naar het diepe water. Simple as that.Tegen de tijd dat ook het diepe water door beginners bevolkt raakt begin ik mij zorgen te maken. Tot die tijd: hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Het kan je niks schelen dat vele kiters er last van hebben, totdat je er zelf last van krijgt. Lekker bezig man

Onbekende gebruiker 07 April / 2010 / 05:30
Wij hebben gewoon strand Noord (school) waar je OOK kan kiten en strand Zuid, geen school!
sjoerdsantema 07 April / 2010 / 07:09
Quote: TMK - 7 april, 2010 (00:47)
Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (23:18)Quote: TMK - 6 april, 2010 (21:59)Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (22:19)Quote: TMK - 6 april, 2010 (18:21)Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (19:02)Quote: TMK - 6 april, 2010 (15:31)Quote: sjoerdsantema - 6 april, 2010 (14:04)En waar begon dit allemaal precies mee? Het is nog wat vroeg in het seizoen om te stellen dat de huidige situatie ONHOUDBAAR is. Volgens mij regelen kiters dit soort dingen onderling wel. Waarom nou weer allemaal regeltjes en sancties?Wat mij betreft gaan de scholen hun gang maar. Ik ben allang blij dat die scholen er zijn aangezien we anders een stuk meer brokkenpiloten en gesloten spots zouden hebben.Snap dat er wat weinig wind waait deze week, maar om nou problemen te gaan verzinnenOmdat voorkomen beter is dan genezen.Wat voorkomen? Er is helemaal geen probleem als we nou eens zouden stoppen te zeuren.Het is dankzij 't Coraaltje () dat de spot op IJmuiden nog bestaat, en sindsdien zijn er ook regels opgesteld.Ik heb uit een betrouwbare bron gehoord dat lang geleden het oor van een vrouw er half af lag, door kite-lijnen! Ik denk haast wel zeker dat dat aan het gezeur heeft bijgedragen.Ga me nou niet vertellen dat het allemaal gezeur om niks is.Wat heeft dit met scholen en de regulering daarvan te makenDat het gezeur wel ergens op slaat, itt wat jij beweert.Dat het druk op het water is en in welke mate scholen gereguleerd moeten worden heeft echt helemaal niets te maken met ongelukken op ijmuiden en hoe het coraaltje de spot open heeft gehouden. Echt helemaal niets. Het hele probleem met scholen bestaat niet. Het is een verzinsel. Natuurlijk is het druk in de zomer. Als je geen zin hebt om tussen de beginners te zitten ga je naar het diepe water. Simple as that.Tegen de tijd dat ook het diepe water door beginners bevolkt raakt begin ik mij zorgen te maken. Tot die tijd: hoe meer zielen hoe meer vreugd. Die scholen geven de gemeentes des te meer een reden om spots open te houden. Het geeft mensen namelijk een baan, zorgt voor minder ongelukken en is goed voor de lokale economie.Idefixe houdt zich goed bezig met de kitescene, en als hij laat weten dat het een probleem begint te vormen, kunnen we daar wel serieus over nadenken.Je weet niet eens over welke regulering we het hebben/gaan krijgen.Er zijn scholen die ontheffing hebben op spots waar normaal niet gekitesurfd mag worden.Recreatie en beroeps zijn gescheiden, perfect toch?Ik noem Ijmuiden maar als voorbeeld, en je bevestig alleen maar mn punt.Ook omdat de spot daar niet zo breed is als schellinkhout, of Mirns, is het al een heel groot verschil wanneer er een regulering plaatsvindt voor kiters en kitescholen, zodat ze minder last van elkaar ondervinden.De meeste ongelukken hebben ook te maken met het feit dat ze vaak ver uit de kust zitten, in het diepe water.Met een beetje WK6 staan er achterin redelijke golven en stromingen. Je kan zo materiaalpech hebben, board kwijtraken, niet kunnen launchen etc.(ooit een keer 150 meter moeten zwemmen omdat het ventiel van een leenkite wegknalde, Richard die in december pech had, en nog eens laatst 2 andere op WaZ). Dat is "veiligheid inleveren", om veiligheid te bieden. Zo mag dat toch niet gecompenseerd worden?De bedoeling is, om de spots met regulering nog veiliger, en leuker te maken. Er is een reden dat veel kiters niet ver uit de kust gaan, en dat ligt zeker niet aan het niveau.Het is een verzinsel. Natuurlijk is het druk in de zomer. Als je geen zin hebt om tussen de beginners te zitten ga je naar het diepe water. Simple as that.Tegen de tijd dat ook het diepe water door beginners bevolkt raakt begin ik mij zorgen te maken. Tot die tijd: hoe meer zielen hoe meer vreugd.Het kan je niks schelen dat vele kiters er last van hebben, totdat je er zelf last van krijgt. Lekker bezig man
Idefixe is idd goed bezig maar ik geloof niet dat hij een orakel is. Op veel spots is er geen probleem. Ongelukken hebben vrijwel nooit iets met scholen te maken maar meer met onverantwoord gedrag, materiaalpech etc.

Als er spots zijn die open gaan alleen voor scholen, amen!

Bij WK6 geven ze toch hopelijk geen les op Ijmuiden?

Ik zeg trouwens niet dat het mij niets kan schelen dat andere kiters er last van hebben. Ik zeg dat ze er rekening mee moeten houden. Die scholen heb je gewoon nodig. Dan houd je er maar rekening mee. Maar om dan gelijk te gaan mekkeren dat de scholen gereguleerd moeten worden omdat jij anders niet rakjes voor het strand langs kan varen gaat mij te ver.

#gobigorganaarjemoeder

Pieces 07 April / 2010 / 07:24
Ik heb geen zin om me verder in jullie discussie te mengen (@ TMK en Sjoerd) maar volgens mij kun je het 1 niet zonder het ander zien.

Of je reguleert een volledige spot inclusief scholen, zones en regels of je doet niets.
Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!

KiteschoolSafetyFirst 07 April / 2010 / 07:43
Quote: TMK - 7 april, 2010 (00:47)
ooit een keer 150 meter moeten zwemmen omdat het ventiel van een leenkite wegknalde, Richard die in december pech had, en nog eens laatst 2 andere op WaZ). Dat is "veiligheid inleveren", om veiligheid te bieden. Zo mag dat toch niet gecompenseerd worden?
"Richard die in december pech had" : in december wordt er geen les meer gegeven.
"Laatst 2 anderen op Wijk" : idem
"150 m moeten zwemmen" :

Als je wilt beweren dat jij 150 m uit de kust zat alleen om plaats te maken voor scholen, denk ik dat je een grote uitzondering bent.
De meeste kiters gaan wel verder ook al is er geen school in de buurt.
Van de andere gevallen is het duidelijk dat scholen er niets mee te maken hebben.
Dat je zo de scholen de schuld van onveiligheid en ongelukken wilt geven, vind ik niet netjes.
Als het zo was, had Richard dat zelf wel gedaan.

Veiligheid ligt 100% aan jezelf. Je kiest voor een riskante sport, met riskante omstandigheden.
Vroeger waren dat de vlagen die je maar moeilijk kon opvangen met je C-kite, nu is het de drukte met veel beginners. De risico's veranderen, en jij kiest ze. Als je geen risico wilt, moet je niet kitesurfen.
En de kust bij Wijk is zo lang dat er altijd een stuk is waar niemand is, ook niet aan de vloedlijn.

www.kitesurfschool.org

TMK 07 April / 2010 / 07:56
Quote: sjoerdsantema - 7 april, 2010 (09:09)
Idefixe is idd goed bezig maar ik geloof niet dat hij een orakel is. Op veel spots is er geen probleem. Ongelukken hebben vrijwel nooit iets met scholen te maken maar meer met onverantwoord gedrag, materiaalpech etc.Als er spots zijn die open gaan alleen voor scholen, amen!Bij WK6 geven ze toch hopelijk geen les op Ijmuiden?Ik zeg trouwens niet dat het mij niets kan schelen dat andere kiters er last van hebben. Ik zeg dat ze er rekening mee moeten houden. Die scholen heb je gewoon nodig. Dan houd je er maar rekening mee. Maar om dan gelijk te gaan mekkeren dat de scholen gereguleerd moeten worden omdat jij anders niet rakjes voor het strand langs kan varen gaat mij te ver.

Hij zegt het ook niet zelf, maar wordt er steeds meer bij betrokken door de plaatselijke overheden, betreft de wildgroei van kitescholen.

Maar ver de kust uit gaan is toch onverantwoord? We verstaan dan wel verschillende dingen over "ongelukken", maar als iemand ver uit de kust is, materiaalpech heeft, en aan de kust assistentie nodig heeft, is dat al geen goede zaak toch?

WK6 is een doodnormale omstandigheid om in les te geven hoor. Ze pakken gewoon een kleine kite waar 25-30 knopen zijn low-end zit (vaak een 4 of een 5). Dat doen genoeg andere scholen.

Ik ben het met je eens dat kiters met scholen rekening moeten houden (en ook andersom).
Maar ben je het er niet mee eens wanneer er een regulering komt waar iedereen beter van wordt?
In de eerste post van dit topic werd gepost dat de scholen maar eigen dagen moeten afspreken, maar iedereen weet dat dat bullshit is dat nooit gaat werken.

Het gaat niet om rakjes kunnen varen.

Lij
Als je achter de scholen langs wilt moet je toch minstens 100 meter uit de kust zitten, wil je nog uberhaubt een beetje willen springen.
En dan schiet het niet op als ze een hele barricade langs de kustlijn vormen. Je wilt toch wel meer in het diepe kunnen dan rakjes varen?

Wil je achter die kitescholen normaal kunnen varen zit je zo op de 100-150 meter (bij aanlandige wind)
Mocht je dan je kite niet launchen, is die afstand niet leuk om te zwemmen

TMK 07 April / 2010 / 08:26
Quote: KiteschoolSafetyFirst - 7 april, 2010 (09:43)
Quote: TMK - 7 april, 2010 (00:47)ooit een keer 150 meter moeten zwemmen omdat het ventiel van een leenkite wegknalde, Richard die in december pech had, en nog eens laatst 2 andere op WaZ). Dat is "veiligheid inleveren", om veiligheid te bieden. Zo mag dat toch niet gecompenseerd worden? "Richard die in december pech had" : in december wordt er geen les meer gegeven."Laatst 2 anderen op Wijk" : idem"150 m moeten zwemmen" :Als je wilt beweren dat jij 150 m uit de kust zat alleen om plaats te maken voor scholen, denk ik dat je een grote uitzondering bent.De meeste kiters gaan wel verder ook al is er geen school in de buurt.Van de andere gevallen is het duidelijk dat scholen er niets mee te maken hebben.Dat je zo de scholen de schuld van onveiligheid en ongelukken wilt geven, vind ik niet netjes.Als het zo was, had Richard dat zelf wel gedaan.Veiligheid ligt 100% aan jezelf. Je kiest voor een riskante sport, met riskante omstandigheden.Vroeger waren dat de vlagen die je maar moeilijk kon opvangen met je C-kite, nu is het de drukte met veel beginners. De risico's veranderen, en jij kiest ze. Als je geen risico wilt, moet je niet kitesurfen.En de kust bij Wijk is zo lang dat er altijd een stuk is waar niemand is, ook niet aan de vloedlijn.

Mijn bedoeling is niet om de scholen de schuld te geven. Als dit zo overkomt, mijn excuses.

Ik doel meer op Sjoerd zijn reactie, dat we het diepere water op moeten zoeken. En dan noem ik voorbeelden wat er de afgelopen tijd is gebeurd/kan gebeuren als je in het diepere water ligt. Ik maakte toen geen ruimte voor kitescholen omdat er toen al geen les gegeven werd, en er stond zuiderwind (sideshore). Het is geen oplossing die er voor zorgt dat de kiters en scholen van elkaar geen last meer hebben.

Schellinkhout en Mirns zijn regelmatig enorm druk.
Daar kan je WaZ al niet meer mee vergelijken, aangezien deze spots geen oneindige capaciteiten hebben. Op Ijmuiden hebben we maar 400 meter. Wanneer er 3 scholen staan is dat een aardig bezette kustlijn. Waarom zou ik naar een andere spot moeten omdat het onderhand druk wordt met scholen en het niet goed is geregeld? De halve spot werd zone 2 in gedreven omdat het anders niet te doen was.

Van Noordwijk heb ik de indruk dat het goed geregeld is, maar een dagje schellinkhout met 10 scholen op het water lijkt mij een ramp. Maar ik zou ook niet klagen wanneer de beginners mijn brood zouden wezen.

Als je geen risico wilt, moet je niet kitesurfen
Of je helpt mee om een alternatief te vinden waar scholen EN kitesurfers beter van worden? Je kan vast veel beter les geven als de kiters je niet om de oren vliegen. Verder een beetje kinderachtig van die risico's en stoppen met kitesurfen.
Ik kom toch kiten om me te recreeren?
Het is praktisch hetzelfde als lesgeven op het Zandvoort circuit tijdens de paasraces.

mkite 07 April / 2010 / 08:33

Probleem blijft gewoon dat er maar weinig spots zijn in Nederland en er ook niet heel veel bijkomen, eerder weggaan

Maar er komen wel steeds meer kiters. Dus het is logisch dat er irritaties ontstaan. Oplossing zou nog steeds zijn meer kitespots maar ook dit is een probleem in Nederland

Pieces 07 April / 2010 / 09:22
@TMK, in IJmuiden hoef je geen last te hebben van de scholen, tenzij je pal onder de pier wilt varen, je kunt altijd zone 3 opzoeken, deze is bijna altijd leeg.

Daarnaast gebruik je het strandeel van de zone om te starten en gaan (de meeste kiters) een stukje uit de branding varen aangezien de lessers en beginners toch voor het overgrote deel aan de kant staan (helemaal met westenwind...). Die 400 meter zou dus ruim voldoende moeten zijn.

Noordwijk is helemaal een ander verhaal. Je hebt daar 2 verenigingen waar je lid van dient te zijn mocht je gebruik willen maken van de spots. Voor zover ik weet is geen lid = niet kiten.

Dit is streng en moet strikt volgens regels.... maar op deze manier voorkom je veel gedoe. Echter, wil je dit op andere spots doen dan zullen de gemeentes/overheden zich ermee moeten gaan bemoeien (en dan is bemoeien -> dreigen de spot te sluiten tenzij er wat verandert).

Stuiver 07 April / 2010 / 09:31
reguleren betekend ook handhaven...
zolang niemand er op toe ziet blijf je problemen houden op de stranden.

met of zonder regels.

Wederom denk ik dat de kust/ strandwacht hierin deelgenoot van kan uitmaken. deze kan toezien op de veiligheid van de consument / gebruiker.

persoonlijk denk ik dat de strandwacht met enig gezond verstand zonder regels de boel aardig onder controle kan houden.

TMK 07 April / 2010 / 09:46
Quote: Pieces - 7 april, 2010 (11:22)
@TMK, in IJmuiden hoef je geen last te hebben van de scholen, tenzij je pal onder de pier wilt varen, je kunt altijd zone 3 opzoeken, deze is bijna altijd leeg.Daarnaast gebruik je het strandeel van de zone om te starten en gaan (de meeste kiters) een stukje uit de branding varen aangezien de lessers en beginners toch voor het overgrote deel aan de kant staan (helemaal met westenwind...). Die 400 meter zou dus ruim voldoende moeten zijn.
Maar weet iedereen dat je boven de branding van Zone 2 mag varen? Mocht niet iedereen dit weten, en iedereen op de hoogte worden gebracht, zou dit al schelen. Ik vind het niet erg om van zone 1 naar 3 te varen (boven de branding van zone 2). Misschien vinden anderen het ook niet erg.
Mja, dat is een beetje buiten dit topic.

temp_spikey 07 April / 2010 / 10:00

@ TMK

"De meeste ongelukken hebben ook te maken met het feit dat ze vaak ver uit de kust zitten, in het diepe water.
Met een beetje WK6 staan er achterin redelijke golven en stromingen "

waar baseer je dat op dan ? voor zover ik weet is het andersom. Op de kant, in de buurt van de kant en/of obstakels

En sjoerd heeft een punt als hij zegt hoe meer instructeurs op een spot hoe beter.....ik vis regelmatig tijdens de lessen op shellinkhout kiters uit het water tijdens me les ... de laatste verbrijzelde zijn enkel, nou die gast was zo blij dat ik dat rap door had van een afstandje..

( leerlingen ook gelijk scherp ;-)

De meeste instructeurs op de spots zijn je ENIGE controle op het moment..

www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

Pieces 07 April / 2010 / 10:08
Quote: Stuiver - 7 april, 2010 (11:31)
reguleren betekend ook handhaven...zolang niemand er op toe ziet blijf je problemen houden op de stranden.met of zonder regels.Wederom denk ik dat de kust/ strandwacht hierin deelgenoot van kan uitmaken. deze kan toezien op de veiligheid van de consument / gebruiker.persoonlijk denk ik dat de strandwacht met enig gezond verstand zonder regels de boel aardig onder controle kan houden.

De kustwacht kom je niet op het strand tegen... die zitten in Den Helder in een kantoor.

Ik denk juist dat je het reguleren moet laten geschieden door kiters zelf. Laat je het aan instanties (strandwacht, gemeente of wie dan ook) over dan kun je ervan uitgaan dat de kiters slechter af zijn... (no offence).

TMK 07 April / 2010 / 10:18
Quote: temp_spikey - 7 april, 2010 (12:00)
@ TMK"De meeste ongelukken hebben ook te maken met het feit dat ze vaak ver uit de kust zitten, in het diepe water.Met een beetje WK6 staan er achterin redelijke golven en stromingen "waar baseer je dat op dan ? voor zover ik weet is het andersom. Op de kant, in de buurt van de kant en/of obstakelsEn sjoerd heeft een punt als hij zegt hoe meer instructeurs op een spot hoe beter.....ik vis regelmatig tijdens de lessen op shellinkhout kiters uit het water tijdens me les ... de laatste verbrijzelde zijn enkel, nou die gast was zo blij dat ik dat rap door had van een afstandje..( leerlingen ook gelijk scherp ;-)De meeste instructeurs op de spots zijn je ENIGE controle op het moment..

Ik ben het met je eens dat het ondiepe gevaarlijk is/kan zijn.
Maar ben jij het er ook mee eens dat als je ver uit de kust crasht met je kite, je toch moeilijk gezien en/of geholpen kan worden?

Die gast waar je over spreekt zag je in ieder geval nog November 2008 stortte mn Rhino neer, en leeg was ie, 130 meter uit de kust. Werd pas 30 meter uit de kust (in de branding) opgemerkt. Het liep goed af, maar Richard was in het diepe ook aardig het haasje. Dan sta je er aardig alleen voor. Diep of ondiep zijn beide veilig, of onveilig. Het is net water gebeurt of wat je doet.

Ik hoop dat je mijn punt begrijpt

Nature 07 April / 2010 / 13:14

(goede) Kitescholen letten ook op mensen buiten hun eigen school.
voor de iets minder gevorderde geeft dat toch enigsinds een veilig gevoel. vaak als ik in t water sta wat uit te leggen aan mijn leerlingen bijv zelfstandige bodydrag. dan komen er genoeg beginners naar mij toe om nog ff tips en tricks te vragen of soms geef ik ze aan gasten die ik de halve dag al om me heen heb zien proberen maar t niet lukt.

Dit geeft die jongens/meisjes ook een veilig gevoel want blijkbaar wordt er op ze gelet.

Elk voordeel heeft zn nadeel en elk nadeel zn voordeel.

Meer lessers = meer instructeurs dus meer ogen, oren en 6e zintuigen.
En op een top dag op muiderberg hangen er wel 100 kites in de lucht waarvan hooguit 10% leskites.
denk dat je van de andere 89 meer last hebt dan van de lessers.

Tevens neemt een lesser relatief weinig ruimte in.
25M rondom zich en meestal ook vrij statisch.
tot het punt dat ze gaan proberen te varen (maar dan is er al een stuk kitecontrole zodat je kunt passeren (wanneer ze niet bezig zijn met starten)

Anyhow ik zie t punt niet.

Zeker op zee al helemaal niet de gemiddelde leerling daar staat net 40-50 meter in t water als t niet minder is. Die ruimte kom je als t goed is amper zeker op ijmuiden waar je relatief lang kunt staan.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Nature 07 April / 2010 / 13:22
Quote: TMK - 7 april, 2010 (12:18)
Quote: temp_spikey - 7 april, 2010 (12:00)@ TMK"De meeste ongelukken hebben ook te maken met het feit dat ze vaak ver uit de kust zitten, in het diepe water.Met een beetje WK6 staan er achterin redelijke golven en stromingen "waar baseer je dat op dan ? voor zover ik weet is het andersom. Op de kant, in de buurt van de kant en/of obstakelsEn sjoerd heeft een punt als hij zegt hoe meer instructeurs op een spot hoe beter.....ik vis regelmatig tijdens de lessen op shellinkhout kiters uit het water tijdens me les ... de laatste verbrijzelde zijn enkel, nou die gast was zo blij dat ik dat rap door had van een afstandje..( leerlingen ook gelijk scherp ;-)De meeste instructeurs op de spots zijn je ENIGE controle op het moment..Ik ben het met je eens dat het ondiepe gevaarlijk is/kan zijn.Maar ben jij het er ook mee eens dat als je ver uit de kust crasht met je kite, je toch moeilijk gezien en/of geholpen kan worden?Die gast waar je over spreekt zag je in ieder geval nog November 2008 stortte mn Rhino neer, en leeg was ie, 130 meter uit de kust. Werd pas 30 meter uit de kust (in de branding) opgemerkt. Het liep goed af, maar Richard was in het diepe ook aardig het haasje. Dan sta je er aardig alleen voor. Diep of ondiep zijn beide veilig, of onveilig. Het is net water gebeurt of wat je doet.Ik hoop dat je mijn punt begrijpt

130 meter uit de kust is niks en trouwens op die afstand varen vast wel meer kiters zeke rop een drukke dag!

op extreem drukke dagen op ijmuiden zie je gasten aan t einde van de pier nog varen (das voor mij te ver) een goeie 200 - 150 meter uit de kust vind ik zo erg niet en als ik t wel erg vind vaar ik naar ijmuiderslag in 2-3 rakkies en dan heb ik geen last van de schooltjes

Vergeten er bij te zetten heb het over aanlandige wind!
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)