regulering kitesurfscholen

Door: idefixe Reacties: 119 Hits: 7039
KUUZ-kiter 07 April / 2010 / 13:36

Kite Aware Team nieuw leven inblazen?
surfing doesn't make you smart

Slis 07 April / 2010 / 16:51
Kuuz, 1 april is het al geweest hoor!
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

temp_spikey 07 April / 2010 / 19:03
Quote: TMK - 7 april, 2010 (12:18)
.Maar ben jij het er ook mee eens dat als je ver uit de kust crasht met je kite, je toch moeilijk gezien en/of geholpen kan worden?

Ja eens, maar wat doe je daar... blijkbaar in je eentje !?

Ik struikelde alleen beetje over 1; ongelukken in diep water... de hoeveelheid en 2; dan zeker voor de situaties waarbij je er " alleen " voor je self redding komt te staan..

Je vergeet wel even welk risico je hebt genomen door weg te varen van de kust zonder dat iemand je kan opmerken en daar kan je hard mee worden geconfronteerd.

Beetje goede les en het wordt je echt verteld...om niet te gaan daar waar je niet uit kan komen al dan niet met of zonder hulp.

www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

KiteschoolSafetyFirst 07 April / 2010 / 19:04
Quote: TMK - 7 april, 2010 (09:26)
Mijn bedoeling is niet om de scholen de schuld te geven. Als dit zo overkomt, mijn excuses.

Excuses aanvaard, dank, da's netjes.

Je hebt wel gelijk dat het niet het meest veilige is om gedwongen het diepe/verre op te zoeken.
Dat verschilt per spot EN per windrichting.
Wel is het zo, dat als het zo druk is, er ook in het diepe op elkaar gelet kan worden. Ik ben wel eens 400 m. uit de kust geholpen door een kiter, op een drukke dag. Inderdaad zat ik toen in de penarie door hoooge brekende golven en de wind die even weg was gevallen, shitty combi. Brekende golven van meer dan 2 m vergen een extra moduletje in de kitecursus.
www.kitesurfschool.org

kuik73 07 April / 2010 / 19:35

Iik voeg maar 1 ding toe aan dit topic: SELF RESQUE!!!!!

De meest onbekende en ondergewaardeerde techniek die een kiter zich eigen kan maken!

Als je dan in het diepe water zit en je hebt wat pech, dan kun je zo naar de kant komen. Helaas is dit een stuk basis kennis waar te weinig kiters de moeite voor nemen om te leren. Ik denk dat veel kiters niet eens weten hoe het principe werkt...

Je hebt dan niemand nodig om veilig thuis te komen. Afgelopen weekend waren er weer 2 man die hun kite lieten gaan, zonder self reque toe te passen. In dit water is het gevaarlijker lang in het water te blijven dan de 5 minuten die je nodig hebt om in het water je lijnen op te rollen...

IKO lesjes helpen hier toch wel weer een beetje bij..

Kan je zonder grote problemen wat verder uit de kust varen en vind je je weg altijd naar huis terug!

time flies, kites ook!

zeehond 07 April / 2010 / 21:07
@TMK"Ze pakken gewoon een kleine kite waar 25-30 knopen zijn low-end zit (vaak een 4 of een 5). Dat doen genoeg andere scholen."

Ik geef ook les en dat doe je niet, een 4 of 5m die aan het loopen slaat maakt ook gevaarlijk veel kracht. Een school die dat wel doet is dus per definitie al niet veilig bezig..

Tevens neemt een lesser relatief weinig ruimte in.
25M rondom zich en meestal ook vrij statisch.

Maar een kiter die weet wat hij doet kan je vlak langs varen, een lesser kan elk moment zn kite crashen, voor hetzelfde geld krijgt ie hem net in zijn hand.

Het autostrand is qua lessers overbevolkt, dus kan me er wel in vinden, maar wat ga je eraan doen? Enige oplossing lijkt mij meer spots, misschien door gelijktrekking vd rechten met windsurfers (BPR)?

idefixe 07 April / 2010 / 21:57
Quote: zeehond - 7 april, 2010 (23:07)
Enige oplossing lijkt mij meer spots, misschien door gelijktrekking vd rechten met windsurfers (BPR)?

Het BPR is al lang niet meer het grootste probleem voor het kitesurfen.
In het verleden werd bij het geven van een BPR ontheffing naar zowel de nautische omstandigheden ( verkeersregels en veiligheid op het water) als naar de eventuele natuurwarden gekeken. Hierdoor werden er bijvoorbeeld kitesurfzone's geperiodiseerd. Deze periodisering had niets met nautische zaken te maken maar waren gebaseerd op natuurwaarden.

Deze manier van werken is inmiddels op juridische gronden afgeschoten ( waarvoor dank aan de club op de waddeneilanden )
Op die plaatsen waar je geen BPR ontheffing krijgt zijn de omstandigheden dusdanig onveilig dat je daar niet eens wilt kitesurfen.
Op plaatsen waar het veilig is krijgen we over het algemeen ook een BPR ontheffing.

Bij uitbreiding van het aantal spots is op dit moment het Natura 2000 gebeuren het grote probleem. Behoud van de bestaande locaties "vreet"op dit moment de meeste tijd en energie. Daarbij wordt ook gewerkt aan de nieuwe locaties waarbij nu een goede kans van slagen is.......

Ik wil hierbij nogmaals duidelijk benadrukken dat dit hele topic absoluut niet bedoeld is om kritiek , een waardeoordeel of wat dan ook, aan om het even welke kiteschool / organisatie dan ook, te plakken. Het gaat meer om het punt dat het steeds vaker blijkt dat er een ( al dan niet gegronde) behoefte ontstaat met de betrekking op het hoofdstuk "kitesurfscholen reguleren? "

Slingshot , Gibbon

stefarius 07 April / 2010 / 22:14
" Bij een goede les moet worden gezegt ...."

Een goede les wordt niet alleen bepaald door wat er wordt gezegt, de organisatie v/d les is minstens zo belangrijk!
De instructeur faciliteert, anticipeert en begeleidt zodat een cursist optimaal kan leren en veilig kan ervaren wat hij/zij wel maar vooral ook niet moet doen! 1x ervaren zegt meer en blijft beter hangen als 10 x zeggen!
Didactische bullshit?
Kitesurfen leer je veelal door te doen, al die verschillende omstandigheden moet je ervaren en daar wordt je wijzer van.
De kitescholen kunnen begeleiden daarin, tijdens en buiten de les.
Veel ex-cursisten komen namelijk terug naar de plek waar ze het hebben geleerd, bekend terrein en gevoel van toezicht.

Hebben ze niet geleerd om zelfstandig te kitesurfen en komen ze terug op de spot dan heb je een grotere kans op chaos. Dus een plek met chaos zegt iets over de scholen! Tenzij het vol is met toeristen die het ergens anders hebben geleerd. Afin plat gezegt: wat je erin stopt komt er ook weer uit ....

kitemobile.nl * kitefinder.com

KiteschoolSafetyFirst 08 April / 2010 / 07:55
Quote: idefixe - 7 april, 2010 (22:57)
Het gaat meer om het punt dat het steeds vaker blijkt dat er een ( al dan niet gegronde) behoefte ontstaat met de betrekking op het hoofdstuk "kitesurfscholen reguleren? "
Idefixe, wat is er met je aan de hand?
Hou je iets achter de hand?
De man van de klare taal, de rake opmerkingen, de doortastende, vasthoudende actie!
Zo vaag heb ik het nog nooit bij je gegeten.

"het...blijkt... steeds vaker...dat er een .... behoefte ontstaat...mbt.. het hoofdstuk ...reguleren"
Bij wie zijn er behoeftes?
Waar, voor welke spots?
Wanneer zijn die behoeftes gecommuniceerd?
Wat is dat, "steeds vaker"? Hoe vaak is het nu, hoe vaak was het vroeger?
En de allerbelangrijkste vraag: Wat zijn precies de behoeften van die specifieke personen of instanties?

"het hoofdstuk kitesurfscholen reguleren" bestaat voor zover ik weet alleen op Oostvoorne (verwaterd, lees ik hier) en nog ergens in Friesland misschien. Ik kan me niet voorstellen dat een gemeenteambtenaar naar jou schrijft: "Ik voel een vage behoefte met betrekking tot het hoofdstuk "kitesurfscholen reguleren". Maar zelfs dan zou je kunnen melden over welke spot die vage ambtenaar het heeft.

Word nou eindelijk eens concreet!
Al 5 blz lang zitten we te brainstormen over een vage vraag.

www.kitesurfschool.org

idefixe 08 April / 2010 / 08:54
`@ Kiteschool safety first.

Ik ga niet op het internet vragen / briefen / mailtjes van gemeentes , mailtjes van kitesurfers enz met naam en toenaam ventileren. Er wordt door mij ook niet gesproken over "problemen" .
Zoals eerder gezegd: er zijn een aantal gemeentes die nu het kitesurfen "klaar is" om opgenomen te worden in het Natura 2000 beheerplan / BPR ontheffing , vragen stellen over het onderwerp "hoe om te gaan met kitesurfscholen" .
Niks "vaags" aan

Slingshot , Gibbon

KUUZ-kiter 08 April / 2010 / 08:59
Quote: KiteschoolSafetyFirst - 8 april, 2010 (09:55)
Quote: idefixe - 7 april, 2010 (22:57)Het gaat meer om het punt dat het steeds vaker blijkt dat er een ( al dan niet gegronde) behoefte ontstaat met de betrekking op het hoofdstuk "kitesurfscholen reguleren? "Idefixe, wat is er met je aan de hand?Hou je iets achter de hand?De man van de klare taal, de rake opmerkingen, de doortastende, vasthoudende actie!Zo vaag heb ik het nog nooit bij je gegeten."het...blijkt... steeds vaker...dat er een .... behoefte ontstaat...mbt.. het hoofdstuk ...reguleren"Bij wie zijn er behoeftes?Waar, voor welke spots?Wanneer zijn die behoeftes gecommuniceerd?Wat is dat, "steeds vaker"? Hoe vaak is het nu, hoe vaak was het vroeger?En de allerbelangrijkste vraag: Wat zijn precies de behoeften van die specifieke personen of instanties?"het hoofdstuk kitesurfscholen reguleren" bestaat voor zover ik weet alleen op Oostvoorne (verwaterd, lees ik hier) en nog ergens in Friesland misschien. Ik kan me niet voorstellen dat een gemeenteambtenaar naar jou schrijft: "Ik voel een vage behoefte met betrekking tot het hoofdstuk "kitesurfscholen reguleren". Maar zelfs dan zou je kunnen melden over welke spot die vage ambtenaar het heeft.Word nou eindelijk eens concreet!Al 5 blz lang zitten we te brainstormen over een vage vraag.

Al jaren wordt er gesproken over het vaststellen van eventuele standaardnormen, waaraan een kitesurfschool moet voldoen. Als NKV hebben we vorig jaar samengezeten met vertegenwoordigers en schooleigenaren van de drie lessystemen, waar we mee werken in NL: de opleiding van KNWV (competentiegericht, werkend met de kitesurfpas), IKO (wereldwijd erkend, maar niet competentiegericht) en sinds kort ook de Duitse VDWS.

De explosieve groei in het aantal kitesurfers in ons land, hebben invloed op het evenredig/logisch groeiend aantal scholen. Op Workum zijn het de twee kitescholen, die door de gemeente zijn aangewezen als vaste kitescholen op de spot. Vraag is, net als bij de situatie Noordwijk: is dit de oplossing? Aan de ene kant zie je een duidelijk verbeterde, in mijn ogen veiligere structuur op het strand. Aan de andere kant: willen we deze regels in de sport van vrijheidsstrijders?

Voor: de wildgroei van 'ik heb een auto en kitesurfmateriaal' lesscholen (Duits of NL) wordt op deze manier aangepakt. Door de regeling in de plaatselijke verordening zou je zulke beunhazen kunnen weren. Daarnaast zie je op Workum dat er verantwoordelijkheid bij de scholen wordt neergelegd, om bij eventuele drukke dagen preventief op veiligheid toe te zien en mensen van het water te halen. Of dat in de praktijk is voorgekomen weet ik niet, maar voor gemeentes (o.a. onwetende ambtenaren) is het een meetbaar instrument voor veiligheid.

Tegen: voor je scholen dit recht geeft, moet je er zeker van zijn dat het 1. Goede scholen zijn. 2. Iedere andere veilige/goede school de kans geeft om dezelfde functie te laten vervullen.

Wat de basis is van de discussie lijkt mij: zijn we toe aan verdere regulering van onze sport? Want dat scholen en bijbehorende lessers onderdeel zijn van een veilige of onveilige spot dat is zeker. Voor de non-believers: ga 's naar Tarifa in midje-zomerIn dit kader denk ik dat de gevoerde discussie hier verre van een vage of slecht omschreven reden heeft.

mkite 08 April / 2010 / 09:36

Natuurlijk willen we de regels niet maar omdat het steeds drukker wordt is het regels of verbod en dan kies ik toch voor regels.

Maar het probleem is nog maar een paar jaar oud en op dit moment wordt dus op een hele hoop manieren gekeken wat goede oplossingen zijn.

Ik ben er van overtuigd dat met de opgedane ervaringen nieuwe en bestaande spots steeds beter hun zaken geregeld krijgen door alle pioniers die op dit moment nadenken over goede oplossingen.

KUUZ-kiter 08 April / 2010 / 09:37
Quote: KiteschoolSafetyFirst - 8 april, 2010 (09:55)
Quote: idefixe - 7 april, 2010 (22:57)Het gaat meer om het punt dat het steeds vaker blijkt dat er een ( al dan niet gegronde) behoefte ontstaat met de betrekking op het hoofdstuk "kitesurfscholen reguleren? "Idefixe, wat is er met je aan de hand?Hou je iets achter de hand?De man van de klare taal, de rake opmerkingen, de doortastende, vasthoudende actie!Zo vaag heb ik het nog nooit bij je gegeten."het...blijkt... steeds vaker...dat er een .... behoefte ontstaat...mbt.. het hoofdstuk ...reguleren"Bij wie zijn er behoeftes?Waar, voor welke spots?Wanneer zijn die behoeftes gecommuniceerd?Wat is dat, "steeds vaker"? Hoe vaak is het nu, hoe vaak was het vroeger?En de allerbelangrijkste vraag: Wat zijn precies de behoeften van die specifieke personen of instanties?"het hoofdstuk kitesurfscholen reguleren" bestaat voor zover ik weet alleen op Oostvoorne (verwaterd, lees ik hier) en nog ergens in Friesland misschien. Ik kan me niet voorstellen dat een gemeenteambtenaar naar jou schrijft: "Ik voel een vage behoefte met betrekking tot het hoofdstuk "kitesurfscholen reguleren". Maar zelfs dan zou je kunnen melden over welke spot die vage ambtenaar het heeft.Word nou eindelijk eens concreet!Al 5 blz lang zitten we te brainstormen over een vage vraag.

Al jaren wordt er gesproken over het vaststellen van eventuele standaardnormen, waaraan een kitesurfschool moet voldoen. Als NKV hebben we vorig jaar samengezeten met vertegenwoordigers en schooleigenaren van de drie lessystemen, waar we mee werken in NL: de opleiding van KNWV (competentiegericht, werkend met de kitesurfpas), IKO (wereldwijd erkend, maar niet competentiegericht) en sinds kort ook de Duitse VDWS.

De explosieve groei in het aantal kitesurfers in ons land, hebben invloed op het evenredig/logisch groeiend aantal scholen. Op Workum zijn het de twee kitescholen, die door de gemeente zijn aangewezen als vaste kitescholen op de spot. Vraag is, net als bij de situatie Noordwijk: is dit de oplossing? Aan de ene kant zie je een duidelijk verbeterde, in mijn ogen veiligere structuur op het strand. Aan de andere kant: willen we deze regels in de sport van vrijheidsstrijders?

Voor: de wildgroei van 'ik heb een auto en kitesurfmateriaal' lesscholen (Duits of NL) wordt op deze manier aangepakt. Door de regeling in de plaatselijke verordening zou je zulke beunhazen kunnen weren. Daarnaast zie je op Workum dat er verantwoordelijkheid bij de scholen wordt neergelegd, om bij eventuele drukke dagen preventief op veiligheid toe te zien en mensen van het water te halen. Of dat in de praktijk is voorgekomen weet ik niet, maar voor gemeentes (o.a. onwetende ambtenaren) is het een meetbaar instrument voor veiligheid.

Tegen: voor je scholen dit recht geeft, moet je er zeker van zijn dat het 1. Goede scholen zijn. 2. Iedere andere veilige/goede school de kans geeft om dezelfde functie te laten vervullen.

Wat de basis is van de discussie lijkt mij: zijn we toe aan verdere regulering van onze sport? Want dat scholen en bijbehorende lessers onderdeel zijn van een veilige of onveilige spot dat is zeker. Voor de non-believers: ga 's naar Tarifa in midje-zomerIn dit kader denk ik dat de gevoerde discussie hier verre van een vage of slecht omschreven reden heeft.

KiteschoolSafetyFirst 08 April / 2010 / 11:18
Okee, da's duidelijk.
Maar Tarifa-achtige toestanden zijn er maar op een enkele plek - de meerderheid hier ziet het probleem niet zo.
Dus tegen de nieuwe gemeentes kunnen jullie zeggen dat het prima gaat zonder regulering.

Quote: KUUZ-kiter - 8 april, 2010 (10:37)
... de wildgroei van 'ik heb een auto en kitesurfmateriaal' lesscholen .... zou je zulke beunhazen kunnen weren.

Auto en kitesurfmateriaal heeft elke kitesurfschool. Daarmee ben je nog geen beunhaas.
Ik denk dat je bedoelt dat dat alles is wat ze hebben, dus geen diploma of visie of geslaagde leshistorie. Of inschrijving bij KvK, aangifte bij de belastingdienst, beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor risicosport kitesurfen, btw-nummer? Erkenning door die 3 organisaties is niet nodig, zoals Idefix als schreef, geeft Manfred al jaren prima les zonder erkenning.

www.kitesurfschool.org

Jelte 08 April / 2010 / 11:25

Idefixe: goeie vraag!

Ik denk dat je niet ontkomt aan twee maatregelen
1. Kitescholen hebben een vergunning nodig om op een spot les te geven, om wildgroei en Duits nomadescholen te voorkomen. Nee, dit is niet meteen een garantie dat er ook veilig les wordt gegeven, maar hiermee is de school wel aanspreekbaar op wangedrag. Wanneer ongelukken het intrekken van de vergunning betekenen en niet het intrekken van de toestemming om te kiten in het algemeen is dat alleen maar winst.
Als je als kiteschool het risico loopt je vergunning kwijt te raken, dan wil je wel denken aan veiligheid. Het een volgt op het ander, zonder dat kitescholen ineens aan allerlei strakke regels moeten voldoen.

2. Spots met kitescholen hebben een les-zone nodig.
Aan de ene kant kan ik me ergeren aan scholen die midden in de hele kitezone de boel afblokken zodat je als bewuste kiter (die niet in de buurt van lessers komt) niet lekker meer kan kiten, aan de andere kant kan ik me gigantisch ergeren aan kiters die leerlingen geen kans geven om te leren doordat ze de hele tijd in de weg kiten. Rakjes varen, trucjes doen en lessen gaan niet samen.

www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

mkite 08 April / 2010 / 11:27
Een leszone werkt ook niet echt handig op een hoop spots. Deze heeft namelijk ook te maken met windrichting. BIj de ene windrichting sta je op een andere plek als met andere richting.

KiteschoolSafetyFirst 08 April / 2010 / 11:44
Quote: idefixe - 8 april, 2010 (09:54)
`@ Kiteschool safety first.Ik ga niet op het internet vragen / briefen / mailtjes van gemeentes , mailtjes van kitesurfers enz met naam en toenaam ventileren.

Nee dat is weer het andere uiterste.
Iets ertussenin?
www.kitesurfschool.org

Elon 08 April / 2010 / 16:48
ik vind dat als je regels gaat lopen maken over alle minpuntjes dat we dan geen kiters meer zijn,
laten we gewoon op elkaar proberen te letten en allemaal zo veel mogeljik lol te hebben op het water
- KiBoCo.nl -

Elon had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Duotone Dice (2019)

Slis 08 April / 2010 / 17:19
kudo's 2 Kuuz

johndoe 08 April / 2010 / 17:55

Ik denk dat een landelijke kite vereniging, een orgaan met professionals moet hebben die het bestuur bijstaat. Als bestuur zie ik mannen die hun liefde voor het kiten stoppen in bestuurswerk. Dit doen ze vrijwillig, in hun vrije tijd, met bezieling, betrokkenheid, (zonder salaris). Anders doe je zoiets niet. Het bestuur zou open moeten staan voor een team met professionals (dus niet-bestuurders) die al vanuit werk achtergrond gewend zijn om contacten met lagere Overheid te (onder)houden. Dit zijn vaak juristen, strategisch consultants. Ook deze gasten kiten. Heel veel zelfs. Maak gebruik van ze en laat daarmee –als bestuur- aan je leden nog een keer zien hoe goed je op een hoger plan kunt opereren. Je moet niet alles zelf willen doen. Je wordt benaderd en laat kansen liggen.

Ik zie mijn NKV als een club die “mij” als losse kiter helpt omdat de Overheid niet naar MIJ komt. Ik zie de NKV als mijn gezicht omdat ik niet besta voor de locale overheid. Daarom ben ik lid, omdat ik wil blijven kiten en dezelfde rechten wil houden. Ben je geen lid, prima, dan moet je je ook niet mengen in deze discussie. Je bent namelijk geen partij in deze discussie. Want je hebt namelijk geen gezicht voor degenen die NU al over jou beslissen. Je bestaat gewoonweg niet. Ook de locale kite school zal niet per se voor je opkomen omdat de school een eigen belang heeft. Doet de kite school t goed volgens jou, dan valt toevallig haar belang samen met jouw belang. Als lid wil ik dat de NKV de spot openhoudt voor NKV (betalende) leden. Dat kan ze slim spelen, ze heeft namelijk meer leden dan welke kite school ook. Ze moet alleen wel weten hoe het spel gespeeld wordt. Samen werken met scholen is samen sterk zijn. Een systeem van beloning werkt beter dan een systeem van straf=regulering.

En @kuuz, dank voor heldere woorden
@Slis ik geloof niet in kudos. Ieder heeft recht op zijn eigen mening, zijn eigen belang. Dit is niet goed/groen of slecht/rood. Zo kleuterig

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

idefixe 08 April / 2010 / 18:20

@ Bikiniisuit : je snapt 'm helemaal
Slingshot , Gibbon

Slis 09 April / 2010 / 08:10
Quote: bikiniisuit - 8 april, 2010 (19:55)
@Slis ik geloof niet in kudos. Ieder heeft recht op zijn eigen mening, zijn eigen belang. Dit is niet goed/groen of slecht/rood. Zo kleuterig
Offtopic

Voor een goede bijdrage geef ik graag een plusje,
so filter je de "non zin" er makkelijk uit.

dus jij krijgt er ook eentje, zo zet ik mijn focus meer op de groene
dan op de rode, en vreemd genoeg als je gaat kijken naar hoe het is verdeeld in kleurtjes
dan kan je idd beter de groene lezen dan de rode

Stuiver 09 April / 2010 / 09:49
Quote: bikiniisuit - 8 april, 2010 (18:55)
Ik denk dat een landelijke kite vereniging, een orgaan met professionals moet hebben die het bestuur bijstaat. Als bestuur zie ik mannen die hun liefde voor het kiten stoppen in bestuurswerk. Dit doen ze vrijwillig, in hun vrije tijd, met bezieling, betrokkenheid, (zonder salaris). Anders doe je zoiets niet. Het bestuur zou open moeten staan voor een team met professionals (dus niet-bestuurders) die al vanuit werk achtergrond gewend zijn om contacten met lagere Overheid te (onder)houden. Dit zijn vaak juristen, strategisch consultants. Ook deze gasten kiten. Heel veel zelfs. Maak gebruik van ze en laat daarmee –als bestuur- aan je leden nog een keer zien hoe goed je op een hoger plan kunt opereren. Je moet niet alles zelf willen doen. Je wordt benaderd en laat kansen liggen.Ik zie mijn NKV als een club die “mij” als losse kiter helpt omdat de Overheid niet naar MIJ komt. Ik zie de NKV als mijn gezicht omdat ik niet besta voor de locale overheid. Daarom ben ik lid, omdat ik wil blijven kiten en dezelfde rechten wil houden. Ben je geen lid, prima, dan moet je je ook niet mengen in deze discussie. Je bent namelijk geen partij in deze discussie. Want je hebt namelijk geen gezicht voor degenen die NU al over jou beslissen. Je bestaat gewoonweg niet. Ook de locale kite school zal niet per se voor je opkomen omdat de school een eigen belang heeft. Doet de kite school t goed volgens jou, dan valt toevallig haar belang samen met jouw belang. Als lid wil ik dat de NKV de spot openhoudt voor NKV (betalende) leden. Dat kan ze slim spelen, ze heeft namelijk meer leden dan welke kite school ook. Ze moet alleen wel weten hoe het spel gespeeld wordt. Samen werken met scholen is samen sterk zijn. Een systeem van beloning werkt beter dan een systeem van straf=regulering.En @kuuz, dank voor heldere woorden@Slis ik geloof niet in kudos. Ieder heeft recht op zijn eigen mening, zijn eigen belang. Dit is niet goed/groen of slecht/rood. Zo kleuterig

Maar hoe stel je dan voor om een kiteschool te belonen?
op wat voor manier is beloning geen regulering? je voldoet toch aan bepaalde eisen zodat je ervoor in aanmerking komt. en als je niet aan de eisen voldoet krijg je niets... lijkt mij nogal veel lijken op regulering.

ben van mening dat de kitescholen het probleem niet zijn. het is de onderlinge communicatie van de kiter / instructeur op locatie zelf welke goed dient te zijn.
Als de schoolhouder / kiter op een goede manier met elkaar communiceren moet er toch uit te komen zijn?
Beloning is geen regulering!!!

m.vr.gr.

een kiter zonder gezicht.

alain_ 09 April / 2010 / 18:15
ok iedereen heeft zo'n beetje z'n mening gedeeld nu!

Super er zitten hele bruikbare dingen in naar mijn mening.

maar mijn vraag is: En NU?

vervolgens hoor je niks meer wat ze er mee gaan doen, dat vind IK juist leuk om te horen!
Dus hou ons vooral op de hoogte! ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen

keep up the good work!
Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

Karta 11 April / 2010 / 12:44
hahaha. dank u dank u... dat geeft mijn RSI weer een positieve wending!
www.KartaBoardsports.com & www.KitesurfschoolTerschelling.nl