regulering kitesurfscholen

Door: idefixe Reacties: 119 Hits: 7037
dr511 05 April / 2010 / 18:33
Quote: Slis - 5 april, 2010 (19:34)1: Verzekering voor de kiteschool, deze wil graag dat de instructeur gecertificeerd is...(dit mag IKO zijn of iets anders... maar moet in elk geval een "erkend" diploma zijn)
2: mooi punt voor de NKV dus, om dit te gaan structueren...
3: duitse schooltjes moeten al buiten de boot vallen ;)Want hoe doen hun tegemoed komen in "nederlandse problematiek
4: dat is toch heel de insteek, om veiligheid en toegankelijkheid op een spot te waarborgen,dat kan dus enkel alleen door "regels"

1) verzekering stelt eisen als helmpjes enz niet allemaal verschilt ook per verzekering.
en tja door wie moet het dan erkend worden he die opleiding. Knwv is de enige erkend door het noc nsf en nog een europese sport organisatie
de rest erkend zichzelf.

2) De nkv heeft hier de kennis niet voor en gaat zich richten op spots, De samenwerking met het kennis centrum op dit gebied is opgezegd

3 hehe idd opzouten met die duitsters

4) is alleen maar een conclusie van het voorgaande. Je kunt dus door te kwalificeren een scheiding maken waarmee je het doel bereikt.
ipv te gaan reguleren met vergunningen en papieren rompslomp. want vergeet niet dat op binnewater vaak niet de gemeente zeggenschap heeft maar de provincie of het waterschap en op sommige delen natuurmonumenten. Vaak is het strand van de gemeente maar het water weer van iemand anders
dus zou je twee vergunningen/ontheffingen moeten hebben. of zelfs meer. want verkoop je lessen op het parkeer terrein dan zou je ook nog een vent vergunning moeten hebben. enz enz
Ziki Ondergoed, schultenbrau

johndoe 05 April / 2010 / 19:00
Idefixe je gooit de knuppel wel heel makkelijk in het hok. Waar ligt volgens jou de grens van de belangrijkste doelstelling van de NKV en waar begint de taak van de Overheid. Is dit stof voor de 21e?

Verder zie ik 2 partijen met een gezamenlijk belang: NKV, Kiteschool. 1 tegenpartij: Overheid. Alleen de Overheid kan reguleren. NKV kan dit reguleren voorkomen door kite scholen te belonen die aan hun golden rules voldoen. Dus niet reguleren maar belonen (voor mijn part certificeren). Je slaat hiermee 2 vliegen in 2 klap: kitescholen kunnen zich nu ECHT onderscheiden, daarnaast hou je IKO en anderen die zich zelf uitroepen daar waar ze horen: buiten de deur. Ik heb meer vertrouwen in een kite instructeur die aangesloten is bij dezelfde organisatie waar ik mijn lidmaatschapsgeld betaal en die ook voor mijn (locale) belangen opkomt. S6 de 21e

(ps heb geen banden met kite scholen)

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Freij 05 April / 2010 / 19:03
IKO is een prima verzekering voor de scholen, gewoon les geven met helmpjes zwemvest, premie betalen en je bent voor alles en iedereen verzekerd!

NKV is top, zelf op binnenwater kan er nu officieel gekite worden en kiteles gegeven worden.
Er zijn zelfs speciaal boeien uitgezet bij onze spot (X-Beach).

Ook de vakantiegangers op het Roompot Park zijn er blij mee, want ze vinden het prachtig om naar te kijken.

Enige nadeel van alles kitescholen: de drukte.

Op onze spot geen probleem maar bij bijvoorbeeld Neeltje Jans kan het erg druk zijn.

TIP: * cursisten vroeg laten beginnen
* doordeweeks les geven
* alle ruimte gebruiken die er is, en niet alleen op het stukje strand zitten waar je het minst ver hoeft te lopen

En aan de gevorderde kiters; iets meer uit de kant blijven en dan gaat het prima!
--Powerd by Xwatersport.com--

Marc_87 05 April / 2010 / 19:18
Ik vind het soms wel vet om lessers als boeien te gebruiken, vaak wordt je dan uitgescholden
door de les gevers maar als ze op Strandhorst en het Autostrand precies voor de kant staan
boeit me dat niet.

Maar wat ik wil zeggen is dat lessen best een stuk verder door kunnen lopen op de spot waar
scholen les geven. Dat is voor hun fijner doordat er meer ruimte en voor de gewone kiters ook
want die hoeven dan niet extra ver te lopen. Ik vind dat dat voor beginners niet veel uit maakt.

Wat ik wel vindt is dat je per spot moet bekijken voor hoeveel scholen er ruimte is. Het is logisch
dat er op Muiderberg of Strandhorst minder plaats is dan op Mirns of het Autostrand.

Voor de rest heb ik er niet zoveel moeite mee omdat ik toch in dieper water kan varen.
Powered by Flysurfer

KiteschoolSafetyFirst 05 April / 2010 / 19:25
Goed idee van Bikini om Golden Rules te formuleren.
De regulerende overheid probeert vaak met het bedrijfsleven tot een convenant / gentlemen's agreement te komen, waarom?
Reguleren en handhaven is duur en moeilijk. Als bedrijven zelf verantwoordelijkheid nemen, met hun eigen deskundigheid, is het resultaat soms beter. En soms niet, dan gaat de minister alsnog (dreigen met) wetgeving.

De NKV kan inderdaad samen met de scholen richtlijnen opstellen.

Maar...... voordat daar zoveel over gesproken wordt, is het hoog tijd dat Idefixe concreet wordt. Nu roept hij iets over "wildgroei" en iedereen projecteert daat zijn eigen probleem en oplossing op.

Wat zijn precies de problemen? En waar spelen die problemen?
Dan pas kun je het over oplossingen hebben.

Er is ergens een plek waar een school meer ruimte opeist dan nodig is? Is daar al over gepraat met de spotvertegenwoordiger?

Jelle
- IKO level 2 sinds 2006
- ex-IKO sinds 2009 omdat de IKO-nascholing in het niet valt bij intervisie met collega's in het veld en op de forums
www.kitesurfschool.org

idefixe 05 April / 2010 / 19:44
Quote: bikiniisuit - 5 april, 2010 (21:00)
Idefixe je gooit de knuppel wel heel makkelijk in het hok. Waar ligt volgens jou de grens van de belangrijkste doelstelling van de NKV en waar begint de taak van de Overheid. Is dit stof voor de 21e?Verder zie ik 2 partijen met een gezamenlijk belang: NKV, Kiteschool. 1 tegenpartij: Overheid. Alleen de Overheid kan reguleren. NKV kan dit reguleren voorkomen door kite scholen te belonen die aan hun golden rules voldoen. Dus niet reguleren maar belonen (voor mijn part certificeren). Je slaat hiermee 2 vliegen in 2 klap: kitescholen kunnen zich nu ECHT onderscheiden, daarnaast hou je IKO en anderen die zich zelf uitroepen daar waar ze horen: buiten de deur. Ik heb meer vertrouwen in een kite instructeur die aangesloten is bij dezelfde organisatie waar ik mijn lidmaatschapsgeld betaal en die ook voor mijn (locale) belangen opkomt. S6 de 21e(ps heb geen banden met kite scholen)

Voor de duidelijkheid:
Het is niet de vraag OF de NKV zich hiermee moet gaan bemoeien. De betrokkenheid / bemoeienis is meer een gevolg van.
Door o.a. het hele Natura 2000 gebeuren zijn er veel contacten met de diverse overheidsinstanties ontstaan. Dit heeft ertoe geleid dat steeds vaker autoriteiten / gemeentelijke instanties de NKV benaderen betreffende advies op het gebied van kitesurfen. Overigens ook een aantal kitesurfscholen zelf zijn met dit onderwerp bezig!
Het moge ook duidelijk zijn dat de NKV op dit gebied ( wel/niet vergunningen / weet ik veel welke oplossing) nog geen standpunt heeft ingenomen. De opzet en daarmee ook de vraag in dit topic: geef je mening, geef ideeen enz hoe met deze vragen om te gaan is bedoeld om een beeld te vormen wat er bij de kitesurfers zelf leeft.
Natuurlijk is het uiteindelijk de overheid die eventueel regulerend gaat optreden. Er leven bijvoorbeeld ook ideeen om het kitesurf-school gebeuren op te nemen in het BPR . ( niet mijn idee )
Dit hele gebeuren staat overigens niet op de agenda van de ALV. We praten hier puur over "beeldvorming" / brainstormen enz.

en even een toevoeging vwb de "problemen":
Er zijn behoorlijk wat locaties waar nu nog geen BPR ontheffing is. Nu er voor veel locaties duidelijkheid is bereikt op het gebied van Natura 2000 kunnen we ons gaan richten op het BPR gebeuren en daarmee willen ook steeds meer gemeentes het kitesurfen opnemen in hun APV.
Er worden dus vragen gesteld hoe het zit met kitesurfscholen / organisatie. Ook zijn er vorig jaar op een aantal locaties door kitesurfers in het algemeen , bij de beherende instanties klachten ingediend betreffende kitesurfscholen ( scholen die bijv een 'eigen gebied" opeisen om les te geven / kitesurfers wegsturen )
En dan nog even duidelijk opmerken dat in de topicstart niet gesproken wordt van "problemen" maar dat er sprake is van:
"geef je mening"/ hoe denk jij over dit gebeuren" / schiet er maar op los..........
( anders wordt dadelijk de sfeer gewekt dat ikkie ergens een probleem mee heb )

Slingshot , Gibbon

KiteschoolSafetyFirst 05 April / 2010 / 19:47
Maar vertel nou even wat precies de problemen zijn.
www.kitesurfschool.org

stefarius 05 April / 2010 / 19:56
Wordt er zo moe van!

Bert en Ernie hebben 2 verschillende hoofden, breed en laag en de ander hoog en smal, weet niet precies wie nou wie is maar ze slapen in dezelfde kamer! Volgens mij zijn ze zelfs vrienden ook al zijn ze wel eens boos op elkaar!
Sesamstraat is volgens mij ook nog Amerikaans maar werkte zo goed dat het al jaren bij ons op de buis is. Gaaf zeg!
Pino in een andere kleur met hetzelfde concept. Als het maar werkt en de kids kunnen lachen!

Het gaat nergens over!

kitemobile.nl * kitefinder.com

Morres 05 April / 2010 / 19:59
Topc niet gelezen: maar, op mijn homespot denken we om beginners, we varen wel upwind langs ze, maa rmaken ze ook duidelijk dat dat geen kwaad kan en dat we altijd om beginners denken en dat ze zich niet te druk moeten maken om de gevorderden. Als iemand bij ons komt lesgeven, bedrijf of geen bedrijf zullen we die aanspreken als men niet veilig bezig is(met teveel wind, oude meuk e.d.) tot nu toe heb ik dat enkel en alleen bij niet-bedrijven hoeven doen. Dus m.b.t kitescholen behoeft het hier geen regulering, ze nemen ruimte in, maar gaan je niet afbekken als je langsvaart of commentaar geeft.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Slis 05 April / 2010 / 21:02
Quote: stefarius - 5 april, 2010 (21:56)
Wordt er zo moe van!
Bert en Ernie hebben 2 verschillende hoofden, breed en laag en de ander hoog en smal, weet niet precies wie nou wie is maar ze slapen in dezelfde kamer!
Volgens mij zijn ze zelfs vrienden ook al zijn ze wel eens boos op elkaar!
Sesamstraat is volgens mij ook nog Amerikaans maar werkte zo goed dat het al jaren bij ons op de buis is.
Gaaf zeg!

Pino in een andere kleur met hetzelfde concept.
Als het maar werkt en de kids kunnen lachen!

Het gaat nergens over!

Ernie = breed en orange
Bert = smal en lang

gelukkig weten sommige mensen wel het verschil
en deze zullen jou uieindelijk de les leren...

En ondertussen ben je er zelf ook druk mee bezig om jou lesschool draaiend te houden
dus ook met dit soort topics lees je het maar al te graag door

dus ik vat je opmerking niet zo?!
Ik ben meer benieuwd hoe jij dit aanpakt Stef,
want naar mijn weten doe jij het erg goed
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

johndoe 05 April / 2010 / 21:18
Idefixe, als de locale overheid naar je toekomt dan is het een gemiste kans om geen standpunt in te nemen. Tis (voor mij) heel fijn om te horen dat de NKV blijkbaar graag luistert/brainstormt en niet meglomaan bezig is. Op HANGLOS kun je de oorlogsberichten van t afgelopen jaar lezen over t gebrek aan regulering. De Overheid komt naar jULLIE toe! Ik zou zeggen: NKV grijp je kans, drop t watersportverbond, zet een klankbord commissie op tav de scholen. Gaan we tenminste een gezellige zomer tegemoet :) Hey Idefixe -voor alle duidelijkheid- jullie doen t goed hoor (mijn helden), maar kom op, jullie hept de ballen, ik niet….

Morres ( ieder die t nog niet is) kom op LID WORDEN.............!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Morres 05 April / 2010 / 22:03

hahaha, bikiniisuit, ik WAS lid, heb het opgezegd omdat ik het NKV niet de kant op vond gaan die ik verwachtte van mn geld.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

stefarius 05 April / 2010 / 22:23

Heb net met Idefix aan de telefoon gehangen!
Een kleine 1 1/2 uur, ik moet zeggen hij zit er boven op!

We hebben veel besproken en uitgesproken maar wat betreft de scholen zie ik het reguleren in maten als kwaliteit en veiligheid. Je kunt spots openhouden maar vliegen er kiters over de dijk (door gebrek aan kennis, inzicht of vaardigheid) dan heb je al snel een sluiting boven het hoofd hangen.
Mijns inziens zijn erkende scholen een must om deze kennis, vaardigheid en inzicht te onderwijzen. Het is de taak van een instructeur om de kiters aan de waterkant te begeleiden daar waar nodig. Directe begeleiding = minder onveilige situaties = minder klachten = minder problemen met instanties.
Als ik over erkenning praat is het niet een school waarvan de baas een opleiding heeft van 5 dagen en inboekt op de kant. Terwijl de lesgevers lekker kunnen kitesurfen maar geen instructeuropleiding hebben! Ik zie gedegen instructie met een totaal begeleiding in materiaal, locatie en praktisch toepasbare kennis.

Als school betalen we verder aan:
Afdracht aan de watersportverbond (voor de school erkenning en opleiding)
Afdracht aan de VDWS (In mijn geval voor het logo lokkertje naar de Duitsers en omdat het in 2000 de eerste opleiding was)
Aansprakelijkheidsverzekering (In Duitsland omdat Nederland er geen een heeft)
Leermiddelen als kitesurfpassen (optimale begeleiding leerproces cursisten)

Mocht ik aan een andere partij een afdracht voldoen dan moet er een duidelijke meerwaarde zijn in het bovenstaande.

In NL moet er in mijn ogen een kitesurf organisatie zijn die opkomt voor de belangen van de sport en de veiligheid begeleidt. Dat zijn ook de eerste paar regels van de NKV doelstelling. Echter er staat een hele school en erkenning structuur alleen onder het KNWV logo, dit moet geen belemmering worden want uiteindelijk komt er een moment dat de belangen groter zijn als welk logootje dan ook.

De discussie is voor mij niet wat ik moet betalen, denk meer aan, wat te doen met een goede opleiding/erkenning structuur in Nederland.

kitemobile.nl * kitefinder.com

Stuiver 06 April / 2010 / 06:18
Denk dat er geen simpele oplossing is tot iemand water bij de wijn doet...

vaste tijdstippen wellicht op spots? van 11:00 tot 12:30 en van 14:30 tot 16:00 ofzo?
echter krijg je dan weer een groepvorming van lessers waar je simpelweg niet meer doorheen komt...

Of ga maar een eind de zee/meer op met een bootje...

Als het op spots moet gebeuren zouden deze ervoor aangemerkt moeten worden. er is maar één remedie en dat is ruimte creeeren voor de lessers. dit is voor iedereen wel zo veilig. Niet iedere spot is ruim genoeg om lessers en amateurs / gevorderden hun ruimte te bieden.

als laatste vraag ik mij af of de hinder zo groot is dat het gereguleerd zou moeten worden... zoals sommige al zeiden, het gaat om het vrije gevoel. althans daar doe ik het voor.

johndoe 06 April / 2010 / 08:05

Dat klopt @Stuiver. Deze thread bevestigt wat mij sinds vorig jaar al duidelijk was. De kite scholen vinden het prima zo, geen regulering, wet van de sterkste, eigen belang eerst, en IKO met zn jaarlijkse online examen waar elke beginner intrapt. NKV ziet t ook niet als een probleem, steekt zn kop in t zand. Dus Stefarius praten jij en Idefixe daar een half uur over? We gaan een gezellig kite jaar, een gezellige zomer tegemoet. Ik kijk nu al uit naar de gezellige berichten op dit en het andere forum, hahaha. Sluiting van kitespots? Niet bij ons hoor. Gelukkig bestaat ook t buitenland, stukje rustiger, warmer, ….mmmm alle ruimte

pallo 06 April / 2010 / 08:41
de hoeveelheden scholen en beginners blijven lastig maar iedereen moet maar zo denken: je bent allemaal een beginner geweest en het gros zal ook gelest hebben. en deze mensen zullen de lessen zeer op prijs hebben gesteld.

wel vind ik dat er een x aantal scholen per spot mogen lesgeven en dat de duitse scholen lekker in duitsland les moeten gaan geven. het is hier al druk genoeg dus die duitsers kunnen we er niet bij hebben

pallo had een 2 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 9 - 15 knots op zijn Gaastra Jekyll (2009)

DeZwarteHoop 06 April / 2010 / 09:10
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin, is gjin oprjochte Fries!
Dit is niet waar voor Grute Pier voor gestreden heeft.
Drijf al die regelzieke Hollanders weer terug naar hun eigen land aan de overkant van de Sudersea!
Gedenk de slag bij Warns !
leaver dea as slaef!

TMK 06 April / 2010 / 09:18
Quote: alain_ - 5 april, 2010 (19:28)
Quote: Nature - 5 april, 2010 (17:38)is het niet de essentie van de sport lekker losbandig zijn ?Ik wou net zeggen!al die regels en zo. jammer dat de regels nu nodig zijn omdat er anders ongelukken gebeuren.waar zijn de tijden waar je kon varen waar je wilde en er maar 3 mensen op een spot waren. tegenwoordig zijn dat soort dagen helaas zeldzaam.ik wou dat het zo was nature. maar als iedereen losbandig zou doen is het zelfde als geen regels op de snelweg. dan gaan er dingen niet goed vrees ik het doel is alleen de regels zo aangenaam mogenlijk te maken voor zowel pro's gevordenen en beginners tot de aan kiteschool zelf.ik geloof dat de school antix boeien in het water legt? ik zag ze vandaag namenlijk zeulen met boeien in het water. ik neem aan dat dat niet voor de slalom of remproef is ofzo? zo kan je als kiteschool je gebied aangeven. en weet je als "gevorderd" kitesurfer dat het gevaarlijk gebied is. want dat is het gewoon . alleen als alle scholen hun gebied gaan "opeisen" word het wel een probleem. ach op binnenwater loop je 20M upwind en je kan zo doorvaren. ik heb geen haast op het water. ik denk dat we ermee moeten gaan leven. ik kan niet zo 1,2,3 op een oplossing komen helaasmy 2 centspies
Ik heb niks tegen scholen over het algemeen, enkel wanneer ze daar met zn 6'en staan en de hele spot opeisen.
Herinner me dat we met 6 leskites op schellinkhout stonden. Het was gelukkig niet zo druk, maar als er 100 kites in de lucht hangen, is het al voor beide niet meer te doen.

De dagen dat er 10-20 man op het water staat zijn er wel, (waarvan 2/3 Hanglossers en bekende locals). De andere 80 zijn mooiweer-kiters.

Ik ben toch wel benieuwd wie waar recht op heeft (recreatiekiter, en kitesurfscholen). Dat zou toch zwart op wit moeten staan?
Is dit er?

Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

wazzaah 06 April / 2010 / 09:34
@ tmk

Locals hebben de meeste rechten dus die mogen eerst
Dan de kiters die de meeste uren op t water maken, wel netjes met tachograaf kiten natuurlijk anders kan t niet gecontroleerd worden
Dan de kitescholen in een hoekje
En als laatste de mooi weer kiters en kiters die net van school af zijn

Blijft in eerste instantie een zaak van de gemeente waar de school bezig is. Hoe gaat deze om met outdoor bedrijven en wat voor regels stellen ze aan outdoor bedrijven.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

mkite 06 April / 2010 / 11:17

Op sommige locaties wil de gemeente ook reguleren en krijgen kitescholen voorrang omdat een gemeente het makkelijker vind om met 2 kitescholen te onderhandelen dan met 200 losse kiters.

Ik zeg niet dat dit goed of slecht is maar is gewoon een feit zie bv. Workum.

sjoerdsantema 06 April / 2010 / 12:04

En waar begon dit allemaal precies mee? Het is nog wat vroeg in het seizoen om te stellen dat de huidige situatie ONHOUDBAAR is. Volgens mij regelen kiters dit soort dingen onderling wel. Waarom nou weer allemaal regeltjes en sancties?

Wat mij betreft gaan de scholen hun gang maar. Ik ben allang blij dat die scholen er zijn aangezien we anders een stuk meer brokkenpiloten en gesloten spots zouden hebben.

Snap dat er wat weinig wind waait deze week, maar om nou problemen te gaan verzinnen
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

mkite 06 April / 2010 / 12:46

Gemeentes beginnen nu alweer te zeuren dus is echt niet dat we onderling problemen proberen te bedenken.

sjoerdsantema 06 April / 2010 / 13:09
Quote: mkite - 6 april, 2010 (13:46)
Gemeentes beginnen nu alweer te zeuren dus is echt niet dat we onderling problemen proberen te bedenken.

Die zeuren toch altijd?
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

mkite 06 April / 2010 / 13:10

Tja zit ook wat in

Pieces 06 April / 2010 / 13:29
In principe draaien deze discussies altijd op hetzelfde uit en krijg je eindeloze discussies tussen voor- en tegenstanders van regulering.

Het is een kwestie van wachten tot er daadwerkelijk 1 spot wordt gesloten... Dan krijgt krijgt deze discussie body... die is er nu niet (het gaat tenslotte nog altijd goed en er zijn nog geen spots gesloten).

Wil je voorkomen dat er spots gesloten worden zullen er regels moeten komen waar een groot deel van de communitie (wel begrijpelijk) tegen is.
Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!