regulering kitesurfscholen

Door: idefixe Reacties: 119 Hits: 7038
jumpstumper 12 April / 2010 / 05:07
denk dat als je aan de scholen ergert je even vergeten bent hoe je zelf ooit begonnen bent. De lessers zitten maar een paar meter van de kant. Zie niet in waarom je als meer ervaren kiter daar dan last van moet hebben. water zat! Je hoeft niet al je tricks dicht onder de kant te doen zodat je goed gezien word. (wel eens nagedacht over die risico's?!?)
Blijf gewoon lekker wat verder op het water. iedereen lool en niemand last!

Slis 12 April / 2010 / 08:31
probleem zit hem er wel echter bij, dat gemeentes als ze "kitesurfen" erkennen
graag over gaan op regulering.

de discussie loopt overigens bij een hoop kitescholen...
had het er van het weekend over met sandor heel kort,
maar massale regulering gaat hem niet worden, omdat alles locaal georganiseerd woord...

wel denk ik hier bij van belang dat er een guide line is
om zo locaal toe te passen...
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

dr511 12 April / 2010 / 09:12

ff serieus
gemeentes bepalen alleen wat er op het land gebeurt
het water valt voor een groot gedeelte onder rijkswaterstaat
ofwel leuk hoor als een gemeente wil reguleren maar dat kunnen ze alleen op het droge.
Dat betekend dus dat je van iig 2 verschillende instanties een vergunning/toestemming moet hebben.
Op de locatie waar ik veel lessen draai moet ik dan ook met natuurmonumenten zaken doen en de provincie.
Tegen de tijd dat er uberhaupt sprake kan zijn van regulatie is kitesurfen al weer ingehaald door een nieuwere rage.
En als het allemaal te moeilijk word langs het ijsselmeer dan doe je het optuigen op de parkeer plaats en loop je over het strand het water in om daar de rest van je les te doen bij wijze van spreken.

Daarnaast ken ik overegins maar 1 onfantsoenlijke schreeuwer die je vanuit mirns in workum nog kan horen.
maar dat zal wel door de kleur van zijn fuel komen.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

swiftenaar 12 April / 2010 / 15:09
bla bla dr511...
edit: Het is dan misschien el een schreeuwerd, maar diegene houdt wel ff al die duutserts met cabrinta's, spleene doors en core kites uit het natuurgebied!

@Karta topstuk, waarom schrijf je geen collums?

Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

patrick_kiter 12 April / 2010 / 22:37

Volgens mij is het probleem dat er gewoon te weinig ruimte is voor lessers en zelfstandig kitende. Makkelijk is dit op te lossen door meer spots open te stellen. De lessers gaan waarschijnlijk toch ook kitesurfen, wat de spots meer onder druk zet. Ik zeg meer ruimte voor alle kiters. Laat dat een hoofddoel zijn en gebruik de drukte als argument om meer spots open te krijgen voor kitesurfen. Het is bullshit dat er niet genoeg ruimte is op het water voor iedereen.

swiftenaar 12 April / 2010 / 23:30
@Patrick,

Ik denk dat helaas nieuwe spots regelen langer duurt/lastiger is dan het reguleren van "kite-les-zones" zodat je de lessers en de doorsnee kiter een beetje verdeeld over de spot.. lijkt mij alleen maar makkelijk dat je als instructeur ook niemand in de weg zit en dat jij als medekiter ook geen last heb van neerstortende delta's van 25m traight down..

Dit hieronder is vast al gezegd, maar vond 6 pagina's wat veel om helemaal door te lezen om half 2 in de morgen

Een zone, afgebakend met een boei of 4 (van die mooie grote gele) zal voor veel mensen het een stu duidelijker maken wanneer je als school een afgebakend stuk spot hebt waar je les geeft. Als instructeur loop (de meeste in ieder geval) je toch vaak al ver hetwater op zodat je in alle rust en veiligheid je cursist kan laten klooien en fouten kan maken.

Stel nou bijvoorbeeld Mirns, wanneer je hier in de rechter hoek (vanaf het strand gezien) in lijn met de boeienlijn en houten paal (de locals weten waar ik bedoel)een rechthoek uitstippelt/afzet dmv boeien een meter of 200 het water op (dwz in de branding voor zover dit branding te noemen is en vlak daarvoor) zal weinig kiter hier last van hebben, met ZO-Z heb je baan zat om hoogte te lopen langs de les-zone en met ZW kruis je er makkelijk voorlangs en heb je alle ruimte. (dit puur even voor de situatie mirns, zal elders vast lastiger zijn maar even als voorbeeld)

Zo zal het naar mijn idee beter geregeld zijn dan nu en geef je mekaar de ruimte. enig ndeel is wel wanneer de deutsche buren met hun windsurf.de school komen je dan als 2e school geen ruimte meer hebt om les te geven omdat dan misschien de les-zone vol is. Daar zal je dan weer meer regeltjes voor nodig hebben helaas..

Verder compleet eens met het verhaal van Karta, dat wanneer men wat gemoedelijker richting de tegenligger/mede watergebruiker is er al een hop zal worden opgelost, maar misschien voorkom je met bovenstaande de "aanvaring".

My 2 cents..

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

temp_spikey 13 April / 2010 / 08:28
@ Swift

Vergeet niet dat je vaak spreekt vanuit de ervaring van jouw spots, een "les/crash zone" creert de instructeur zelf en zoals Karta zegt, wenkt hij iedereen daar uit voor de veiligheid van iedereen in het bijzonder de rider die er onderlangs vaart.

Shelllinkhout zo vaak meegemaakt dat iemand dapper er onder vaart en snoeihard onderuit wordt gemaaid en vervolgens een grote bek op zet ....Maar wat wil je dat vriend ? ( vrouwen schelden bijna nooit onterecht op het water ...opvallend heren ? )

Ik snap prima dat als er 8 man op een rij staan voor de launch / land highway dat je er niet langs kan/wilt/durft, maar vaar op de instructeur af en overleg even met / haar ... met een smile kom je verder.

Julie hebben het over 2,3,4 scholen die de massa erdoor gooien, niet de school(tjes) zoals Karta, Safety First.....ik zie oud cursisten uit deze scholen bijna nooit heel vreemde dingen doen...Iedereen weet dondergoed waar die ellende vandaan komt en voorlopig ook zal blijven komen, want Money is the only thing they really really care about.

Als ik NKV doelstelling een hint of richting mee kan geven, begin met de dingen die je snel kan behalen.....helmpjes, vestjes, WA voor instructeurs

De WA zou wel eens de allersnelste kunnen zijn omdat je daar voorwaarden aan kan verbinden zonder een complete basis aan regulering.

www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

swiftenaar 13 April / 2010 / 12:39
@Temp,

Daarom heb ik het ook puur mbt mirns gedaan, en dat er ook bijgezet

Verder snap ik je punt! Zeker dat over de scholen met de 100% vaargarantie? die de massa erdoor gooien.. die zijn naar mijn idee ook wat lastiger te bereiken in dit soort situaties dan de kleinere scholen die het toch meer van mond-op-mond en goede lessen moeten hebben.

Pieces 13 April / 2010 / 14:33
Quote: dr511 - 12 april, 2010 (11:12)
ff serieusgemeentes bepalen alleen wat er op het land gebeurthet water valt voor een groot gedeelte onder rijkswaterstaatofwel leuk hoor als een gemeente wil reguleren maar dat kunnen ze alleen op het droge.

Staan dat soort zaken niet in de APV (opgesteld door de gemeente)?
Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!

dr511 13 April / 2010 / 14:58

Ik heb zelf contact met gemeentes omtrend dit vraagstuk dus vandaar.
Die weten zelf ook niet helemaal hoe ze het aan moeten pakken omdat ze dus naar eigen zeggen geen beleid over het water kunnen voeren.
Want het water is dus weer van andere instanties. Dat er gemeentes zijn waar het dus schijnbaar wel mogelijk is wil dus niet per definitie zeggen dat het ook daadwerkelijk goed ingedekt is.
mag je dus op het strand geen les geven
dan moet je een boot kopen haha

sjoerdsantema 14 April / 2010 / 00:38
Quote: Pieces - 13 april, 2010 (15:33)
Quote: dr511 - 12 april, 2010 (11:12)ff serieusgemeentes bepalen alleen wat er op het land gebeurthet water valt voor een groot gedeelte onder rijkswaterstaatofwel leuk hoor als een gemeente wil reguleren maar dat kunnen ze alleen op het droge. Staan dat soort zaken niet in de APV (opgesteld door de gemeente)?

Heb toevallig ooit een voldoende gehaald op constitutioneel recht. Het is inderdaad zo dat een APV reikt tot de oever. Zo kan de gemeente waar Workum in ligt alleen verbieden de kites op te pompen en op te laten op het strand. Wat er in het water gebeurt is non of their business.

Het idee om een aantal scholen aan te wijzen als enige scholen die op bepaalde spots mogen lesgeven lijkt mij onderhoudbaar gezien het mededingingsrecht en het belemmeren van de vrijheid van goeden en diensten binnen de EU/EG. Duitse scholen mogen niet uitgesloten worden enkel omdat ze duits zijn. Ook moet de gemeente met een zeer goede motivatie komen waarom bepaalde scholen wel een vergunning krijgen en anderen niet.
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

dr511 14 April / 2010 / 06:55
nou sjoerd als de hond nou nog niet wakker is weet ik het ook niet

idefixe 14 April / 2010 / 09:38
In het meest vervelende geval kan de boel ( wettelijk) op het water geregeld worden door bijvoorbeeld het BPR.
Een voorbeeld van regulering vanuit de APV op het binnenwater bestaat inmiddels al: De gemeente Workum heeft een soortgelijke regeling opgenomen in de APV. Hoe "haalbaar" deze wetgeving is is daarbij nog een vraag.
In Workum stond men voor de keuze: of het kitesurfen geheel verbieden of ( met behulp van de plaatselijke scholen) de boel gaan reguleren.
Zaak is het om, voordat we te maken krijgen met allerlei vanuit de overheid "opgelegde regulering", vanuit de kitesurfwereld met een goede beeldvorming / visie te komen.
Overigens zal het voor iedere kiteschool een vervelende toestand zijn als je op de kant wordt geconfronteerd met APV toestanden.
Slingshot , Gibbon

janssenben 14 April / 2010 / 12:05
Is er op dit gebied niet iets te leren van auto-rijscholen?
Kan me voorstellen dat zeker vanuit gemeente/wetgevende/handhavende perspectief een gelijkenis is tussen autorijscholen en kitesurfscholen. maken tenslotte allebei gebruik van de algemene ruimte, en zorgen ook van menging ervaren gebruikers, en nog on-ervaren gebruikers.

Iemand die hier meer over kan vertellen?

TRANKILO 14 April / 2010 / 13:05
wat een gezeik allemaal ; ik zeg: meer kiten en minder lullen, komen we allemaal een heel end

Pieces 14 April / 2010 / 13:11
Quote: janssenben - 14 april, 2010 (14:05)
Is er op dit gebied niet iets te leren van auto-rijscholen?Kan me voorstellen dat zeker vanuit gemeente/wetgevende/handhavende perspectief een gelijkenis is tussen autorijscholen en kitesurfscholen. maken tenslotte allebei gebruik van de algemene ruimte, en zorgen ook van menging ervaren gebruikers, en nog on-ervaren gebruikers.Iemand die hier meer over kan vertellen?

Het zou makkelijk zijn om zo'n voorbeeld te volgen, echter zijn dingen vaak lokaal geregeld waardoor een landelijke regeling volgens mij lastig is.
Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!

dr511 14 April / 2010 / 17:58

voordat je het als autorijscholen gaat bekijken zou je dus eerst in een wet moeten vastleggen dat kite instructeurs een bepaalde certificering hebben. Word dat verplicht dan volgt langzaam de rest.
maar ja met verplichtingen komen vaak extra kosten en je wil ook niet dat kitelessen te duur gaan worden. In het noorden betaal je nog 90 eurootjes maar in het westen zit het vaak al op de 110 of meer. Dat komt mede doordat je voor commerciele activiteiten op het strand toch al dik wat poen moet neerleggen. Ik ken scholen die 1400 eurootjes voor hun strand plekje moeten dokken. Nog ff een verzekeringetje erbij van 250 per instructeur lidmaatschapje van een internationaal cluppie 300 eurietjes 10 rooitjes aan kites en dan nog het risico dat het niet gaat waaien.
Als je meer dan modaal wil verdienen kun je beter gewoon werken maar ja je bent wel de hele winter vrij :)
gaan de prijzen stijgen word het voor mensen mischien wat te duur om naast hun markplaats kite nog geld aan lessen uit te geven wat de veiligheid niet ten goede komt.

Op een aantal plekken waar ze geen kite sherrif hebben ( of een klein wit hondje ) ZIjn het zoals idefixe aangeeft juist de scholen die een spot openhouden. Zonder bv de kitebuddies op workum was er geen kiten meer mogelijk geweest. Evenals de spot in zandvoort enz enz.
Aangezien deze partijen ook een commercieel belang hebben lopen ze net ietsie harder dan een vrijwilliger die op zijn vrije dagen liever zelf ook gaat varen.

Uiteindelijk zal het zichzelf wel reguleren. Goed scholen blijven over want mensen die 5 meters met garantie hebben gemaakt maar zich daarna nog niet lekker voelen op het water zoeken vanzelf kwaliteit op.
Beunhazen willen toch liever zelf varen en daarnaast zitten we nog halverwege een hype die ook een keertje ophoud of ingehaald word door weer iets anders.

Dus overal oplossingen en antwoorden voor maar ja die Duitsers......
Ze maken de beste kites maar zelf kunnen varen ho maar hehehe

Shizzle 15 April / 2010 / 07:41
Quote: dr511 - 14 april, 2010 (19:58)
voordat je het als autorijscholen gaat bekijken zou je dus eerst in een wet moeten vastleggen dat kite instructeurs een bepaalde certificering hebben. Word dat verplicht dan volgt langzaam de rest.maar ja met verplichtingen komen vaak extra kosten en je wil ook niet dat kitelessen te duur gaan worden. In het noorden betaal je nog 90 eurootjes maar in het westen zit het vaak al op de 110 of meer. Dat komt mede doordat je voor commerciele activiteiten op het strand toch al dik wat poen moet neerleggen. Ik ken scholen die 1400 eurootjes voor hun strand plekje moeten dokken. Nog ff een verzekeringetje erbij van 250 per instructeur lidmaatschapje van een internationaal cluppie 300 eurietjes 10 rooitjes aan kites en dan nog het risico dat het niet gaat waaien.Als je meer dan modaal wil verdienen kun je beter gewoon werken maar ja je bent wel de hele winter vrij :)gaan de prijzen stijgen word het voor mensen mischien wat te duur om naast hun markplaats kite nog geld aan lessen uit te geven wat de veiligheid niet ten goede komt.Op een aantal plekken waar ze geen kite sherrif hebben ( of een klein wit hondje ) ZIjn het zoals idefixe aangeeft juist de scholen die een spot openhouden. Zonder bv de kitebuddies op workum was er geen kiten meer mogelijk geweest. Evenals de spot in zandvoort enz enz.Aangezien deze partijen ook een commercieel belang hebben lopen ze net ietsie harder dan een vrijwilliger die op zijn vrije dagen liever zelf ook gaat varen.Uiteindelijk zal het zichzelf wel reguleren. Goed scholen blijven over want mensen die 5 meters met garantie hebben gemaakt maar zich daarna nog niet lekker voelen op het water zoeken vanzelf kwaliteit op.Beunhazen willen toch liever zelf varen en daarnaast zitten we nog halverwege een hype die ook een keertje ophoud of ingehaald word door weer iets anders.Dus overal oplossingen en antwoorden voor maar ja die Duitsers......Ze maken de beste kites maar zelf kunnen varen ho maar hehehe

Hahahaha het probleem is opgelost :)

Nondeknetters wat een discussie... komop zeg! Hoe meer slapende honden je van de overheid wilt wakker maken, hoe meer je gaat vragen om problemen! Zoals gezegd, de beunhazen kiten zelf bij wind en de patsertjes voor ondiep water stuntjes die zich ergeren aan scholen worden ook een keer volwassen.
Kitesmurf

Stuiver 15 April / 2010 / 08:34
jah, de lessers straks met een zachte g en een grote blauwe L op de rug...

KiteschoolSafetyFirst 15 April / 2010 / 08:37
Quote: Shizzle - 15 april, 2010 (08:41)
de patsertjes voor ondiep water stuntjes die zich ergeren aan scholen worden ook een keer volwassen.

Klopt maar er komen ook weer nieuwe bij.
Dus nog belangrijker om het goede voorbeeld te geven en elkaar vriendelijk en zakelijk aan te spreken.
www.kitesurfschool.org